גירסת הדפסה       אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #62487 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 62487
עיפרון
חבר מתאריך 13.1.15
17 הודעות
אור ליום רביעי י''ד בתמוז תשע''ה    22:50   30.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  מי יודע מקור?  
 
   שמעתי בשם החזון איש (אולי באיגרות?) לשון בערך כך: המוח לא מסוגל להבין (אולי לקלוט) מבלי שיהיה לו הנאה ממה שלומד, או משהו כזה.
מי יודע היכן מקור הדברים?


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה       |   0   |


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  קו''א ח''ג אג' י''ט אריסטוקקטוס 01.07.15 00:49 1
     בראיות שהבאת נראה לי 01.07.15 00:52 2
         אכן. בשבועות זה מוזכר בקצרה, עיקרו נמצא בחנוכה. (ל''ת) אריסטוקקטוס 01.07.15 00:54 3
             Like עיפרון 01.07.15 01:14 4
     אריסטוקקטוס, רואני כי בקי אתה בכתבי החזו''א. אשאלך: נהוראי עילם 01.07.15 02:56 5
         הגם שלא הגעתי לדרגת או ידיעת קקטוסינו הגדול עדיין יש רב גוגל.. השיב גמול 01.07.15 13:26 6
             עכשיו ראיתי.. השיב גמול 01.07.15 14:04 7
                 פרטים על המחלוקת בוילנא. דרכי נועם 01.07.15 23:17 20
                     יישר כח! תראה הלינק השני ב6 למעלה השיב גמול 01.07.15 23:24 21
  עדיין מחפש עיפרון 01.07.15 14:44 8
     עיינת במאמר של הפחד יצחק? אריסטוקקטוס 01.07.15 14:56 9
         אין לי את הספר בהשיג יד עיפרון 01.07.15 22:45 18
     ה''מנוחה וקדושה'' מאריך בנושא נהוראי עילם 01.07.15 16:01 10
     עיין הקדמת אגלי טל להגר''א מסוכוטשוב השיב גמול 01.07.15 18:14 11
     ''אין אדם לומד אלא במקום שלבו חפץ'' גאון הירדןמנהל 01.07.15 18:48 12
         *פורום אברכים השיב גמול 01.07.15 19:17 14
             לא הבנתי את תגובה מס' 14, אפשר הסבר? עיפרון 01.07.15 22:48 19
             מקור בגמרא מוישה 02.07.15 14:57 23
                 אתה מדייק מלשון רש''י? עיפרון 05.07.15 07:04 24
                     לא זו הייתה כוונתי מוישה 05.07.15 09:05 25
                         לפי מה שהבנתי ב-14 לענ''ד, הכוונה היתה להציע חצי בצחוק נהוראי עילם 05.07.15 09:15 26
                             בול! השיב גמול 05.07.15 15:21 27
     שיחה מהגר''ג אדלשטיין שליט''א השיב גמול 01.07.15 19:15 13
     אגרת מהגר''ח וואלאזינער זצ''ל השיב גמול 01.07.15 19:25 15
     רבי עקיבא עיגר זצ''ל השיב גמול 01.07.15 19:43 16
     מצאתי... השיב גמול 01.07.15 20:20 17
         חן חן לך, דבריך היו לי לעזר רב. עיפרון 02.07.15 14:52 22

לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא
אריסטוקקטוס
חבר מתאריך 1.1.15
550 הודעות
יום רביעי י''ד בתמוז תשע''ה    00:49   01.07.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  1. קו''א ח''ג אג' י''ט  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
   "...הזיווג של החכמה עם האדם אי אפשר בלי כמיהה ותיאבון...כח החכמה פותח את המח ואת הלב לבלוע חכמה בינה ודעת..."


מעצם זה שאנו אומרים כל בוקר ברכה-בקשה "והערב נא..." מוכח כן. וכפי שנאמר בגמ' 'אין אדם למד אלא מה שליבו חפץ', כי אם אין הנאה אין חיבור לדבר, וממילא הדברים לא נקלטים בשכל.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
נראה לי
חבר מתאריך 23.3.14
1069 הודעות
יום רביעי י''ד בתמוז תשע''ה    00:52   01.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  2. בראיות שהבאת  
    בתגובה להודעה מספר 1
 
   כמדומה שיש בזה מאמר ערוך בספר פחד יצחק להגר"י הוטנר
כמדומה בחלק על שבועות


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
אריסטוקקטוס
חבר מתאריך 1.1.15
550 הודעות
יום רביעי י''ד בתמוז תשע''ה    00:54   01.07.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  3. אכן. בשבועות זה מוזכר בקצרה, עיקרו נמצא בחנוכה. (ל''ת)  
    בתגובה להודעה מספר 2
 
   (לא הזכרתי מקור, כי הרעיון מוכר, רק שבפחד יצחק כדרכו חידש בצורת העמדת הדברים לעומקם).


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
עיפרון
חבר מתאריך 13.1.15
17 הודעות
יום רביעי י''ד בתמוז תשע''ה    01:14   01.07.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  4. Like  
    בתגובה להודעה מספר 3
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
נהוראי עילם
חבר מתאריך 14.11.14
1679 הודעות
יום רביעי י''ד בתמוז תשע''ה    02:56   01.07.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  5. אריסטוקקטוס, רואני כי בקי אתה בכתבי החזו''א. אשאלך:  
    בתגובה להודעה מספר 1
 
שמא יודע אתה מקום דבריו כי ידיעת מעלת כל חכם וחכם הוא מגופי תורה?
איני מצליח למצוא.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
השיב גמול
חבר מתאריך 26.2.15
734 הודעות
יום רביעי י''ד בתמוז תשע''ה    13:26   01.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  6. הגם שלא הגעתי לדרגת או ידיעת קקטוסינו הגדול עדיין יש רב גוגל..  
    בתגובה להודעה מספר 5
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 01.07.15 בשעה 13:48 בברכה, השיב גמול
 
קו״א ח״ב סי׳ קל״ג
http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_46852_122.pdf

אבל למי כתב אותו??
http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_13346_152.pdf


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
השיב גמול
חבר מתאריך 26.2.15
734 הודעות
יום רביעי י''ד בתמוז תשע''ה    14:04   01.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  7. עכשיו ראיתי..  
    בתגובה להודעה מספר 6
 
   "נראה שהעניין הוא פרשת המחלוקת על הרבנות בוילנא בין רח"ע גרודזינסקי ובין הר"י רובינשטיין."

פרטים?


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
דרכי נועם
חבר מתאריך 26.11.12
1339 הודעות
אור ליום חמישי ט''ו בתמוז תשע''ה    23:17   01.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  20. פרטים על המחלוקת בוילנא.  
    בתגובה להודעה מספר 7
 
   אינני יודע האם המכתב הוא מאותה פרשה.

בכל מקרה הפרשה הייתה בערך כך, אכתוב בקיצור נמרץ, כי יש להאריך רבות בנושא:

הגרח"ע גרודז'ינסקי, היה רבה של הקהילה היהודית בוילנא, אולם לא הרב מטעם.

באותה תקופה היו חייבים למנות רב מטעם השלטונות, שיהיה בקיא ברוסית ובכלל בעל השכלה כללית. ונחלקו גדולי ישראל מי עדיף למנות לרב מטעם האם עדיף שיהיה בכל אופן ת"ח או כשיטת הגר"ח מבריסק, עדיף שיהיה עם הארץ גמור.
בבריסק אכן מינו לרב אדם ע"ה וטיפש בשם נדל, והוא היה הרב מטעם, אולם בוילנא, העדיפו למנות רב מטעם יהודי תלמיד חכם, ולכן מינו את הרב יצחק רובינשטיין, שהיה ת"ח גדול מתלמידי הסבא מסלבודקא, ואף היה מהי"ד החזקה המפורסמת של י"ד בחירי בחורי סלבודקא שנשלחו ע"י הסבא להקים את הישיבה בסלוצק בראשות הגרא"ז מלצר.

סופו של דבר, הזממן מלחמת העולם הראשונה, שהתקרבה החזית לוילנא, ברח הגרח"ע מהעיר יחד עם רוב רובם של יהודי העיר, ואז ניצל הרב רובינשטיין את ההזדמנות, והשתלט על כל מוסדות הקהילה, וכששב הגרח"ע מהגלות, פרצה מחלוקת קשה, כשמרן הח"ח שולח מכתבים ומעודד את חרדי וילנא להילחם למען כבוד הגרח"ע.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
השיב גמול
חבר מתאריך 26.2.15
734 הודעות
אור ליום חמישי ט''ו בתמוז תשע''ה    23:24   01.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  21. יישר כח! תראה הלינק השני ב6 למעלה  
    בתגובה להודעה מספר 20
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
עיפרון
חבר מתאריך 13.1.15
17 הודעות
יום רביעי י''ד בתמוז תשע''ה    14:44   01.07.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  8. עדיין מחפש  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
   פתחתי את האשכול כי אני מחפש מקורות להוכיח לחבר שלי שהלימוד עם הבן שלו חייב להיות רק באופן כזה שהילד יהנה מהלימוד. למישהו יש עוד מקורות לעזור לי?


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
אריסטוקקטוס
חבר מתאריך 1.1.15
550 הודעות
יום רביעי י''ד בתמוז תשע''ה    14:56   01.07.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  9. עיינת במאמר של הפחד יצחק?  
    בתגובה להודעה מספר 8
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
עיפרון
חבר מתאריך 13.1.15
17 הודעות
אור ליום חמישי ט''ו בתמוז תשע''ה    22:45   01.07.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  18. אין לי את הספר בהשיג יד  
    בתגובה להודעה מספר 9
 
   אם יש מישהו שיכול להעלות את המאמר הנזכר, יביא לי תועלת.
ניסיתי בהיברובוקס אבל לא העלתי דבר.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
נהוראי עילם
חבר מתאריך 14.11.14
1679 הודעות
יום רביעי י''ד בתמוז תשע''ה    16:01   01.07.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  10. ה''מנוחה וקדושה'' מאריך בנושא  
    בתגובה להודעה מספר 8
 
לא צריך להוכיח מתוך ספר, לך איתו ושאל כל פושטק למה הוא לא אוהב ללמוד...


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
השיב גמול
חבר מתאריך 26.2.15
734 הודעות
יום רביעי י''ד בתמוז תשע''ה    18:14   01.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  11. עיין הקדמת אגלי טל להגר''א מסוכוטשוב  
    בתגובה להודעה מספר 8
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 01.07.15 בשעה 18:45 בברכה, השיב גמול
 
בהקדמת הספר מפרט המחבר את דרך הלימוד אותה רכש אצל חותנו, רבי מנחם מנדל מקוצק, וכן מתפלמס אודות השמחה אותה חש הלומד לעתים בעת לימוד התורה. המחבר מתפלמס על הגישה הרואה בשמחה זו פגיעה בעקרון תורה לשמה, עקרון שמשמעו אי מעורבות של שיקולים חיצוניים במניעים ללימוד התורה. המחבר מכריע להפך, לפיה השמחה במהלך לימוד התורה היא חלק חשוב ממצוות לימוד התורה, ובאמצעותה הלומד מתדבק בתורה.

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14401&st=&pgnum=5

''כי זה היא עיקר מצות לימוד התורה להיות
שש ושמח ומתענג בלימודו ואז דברי תורה נבלעין
בדמו .
ומאחר שנהנה מדברי תורה הוא נעשה דבוק
לתורה . ....
אבל הלומד לשם מצוה ומתענג בלימודו הרי זה
לימוד לשמה וכולן קודש כי גם התענוג מצוה''


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
גאון הירדןמנהל
חבר מתאריך 1.4.12
3279 הודעות
יום רביעי י''ד בתמוז תשע''ה    18:48   01.07.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  12. ''אין אדם לומד אלא במקום שלבו חפץ''  
    בתגובה להודעה מספר 8
 
   גמרא.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
השיב גמול
חבר מתאריך 26.2.15
734 הודעות
אור ליום חמישי ט''ו בתמוז תשע''ה    19:17   01.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  14. *פורום אברכים  
    בתגובה להודעה מספר 12
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
עיפרון
חבר מתאריך 13.1.15
17 הודעות
אור ליום חמישי ט''ו בתמוז תשע''ה    22:48   01.07.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  19. לא הבנתי את תגובה מס' 14, אפשר הסבר?  
    בתגובה להודעה מספר 14
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מוישה
חבר מתאריך 20.6.12
3037 הודעות
יום חמישי ט''ו בתמוז תשע''ה    14:57   02.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  23. מקור בגמרא  
    בתגובה להודעה מספר 14
 
   https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94_%D7%96%D7%A8%D7%94_%D7%99%D7%98_%D7%90


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
עיפרון
חבר מתאריך 13.1.15
17 הודעות
יום ראשון י''ח בתמוז תשע''ה    07:04   05.07.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  24. אתה מדייק מלשון רש''י?  
    בתגובה להודעה מספר 23
 
   שם בגמרא שאתה מביא רש''י כותב:
ממקום שלבו חפץ - לא ישנה לו רבו אלא מסכת שהוא מבקש הימנו שאם ישנה לו מסכת אחרת אין מתקיימת לפי שלבו על תאותו ע''כ.
לי היה נראה בפשטות, אין מתקיימת משמע שלא יזכור מה שלמד. אבל אולי אתה צודק וכונת רש''י היא שלא יבין כלל.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מוישה
חבר מתאריך 20.6.12
3037 הודעות
יום ראשון י''ח בתמוז תשע''ה    09:05   05.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  25. לא זו הייתה כוונתי  
    בתגובה להודעה מספר 24
 
   סה"כ באתי להביא את מקור דברי גאון הירדן שחשבתי שיש מישהו שמערער על מקורם


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
נהוראי עילם
חבר מתאריך 14.11.14
1679 הודעות
יום ראשון י''ח בתמוז תשע''ה    09:15   05.07.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  26. לפי מה שהבנתי ב-14 לענ''ד, הכוונה היתה להציע חצי בצחוק  
    בתגובה להודעה מספר 25
 
כי פורום אברכים הוא בגדר שיחת חולין של ת"ח שצריכה לימוד, ותורה היא, וכי זה המקום שליבו חפץ...


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
השיב גמול
חבר מתאריך 26.2.15
734 הודעות
יום ראשון י''ח בתמוז תשע''ה    15:21   05.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  27. בול!  
    בתגובה להודעה מספר 26
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
השיב גמול
חבר מתאריך 26.2.15
734 הודעות
אור ליום חמישי ט''ו בתמוז תשע''ה    19:15   01.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  13. שיחה מהגר''ג אדלשטיין שליט''א  
    בתגובה להודעה מספר 8
 
   להחדיר אהבת התורה בתלמידים
יש דבר אחד שהכי פחות מדברים על זה, והוא הדבר החשוב ביותר, ורבים לא יחכמו לדעת את השיטה והדרך כיצד לתקן את הדבר הזה, והוא - הצורך לתת טעם בלימוד לתלמידים, שהלימוד ימשוך את הלב, ויהיה מתוך אהבת הלימוד, מתוך סקרנות, מתוך שזה מעניין, זו היא דרך הלימוד המחוייבת מהלכות תלמוד תורה.
אנו מבקשים בכל בוקר לפני התפילה, לאחר שמברכים בתחילת ברכות התורה אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לעסוק בדברי תורה, "והערב נא ה' אלוקינו את דברי תורתך בפינו", המצוה היא לעסוק בדברי תורה, ומבקשים את הערבות וההנאה, כי בלא הנאה אי אפשר וקשה עד מאד להמשיך ללמוד, מפני שיראת שמים אינה נותנת מספיק כוחות לשבת וללמוד, וצריכים ללמוד מתוך אהבת התורה עם מתיקות הלימוד.
וכך היא המידה בכל המצוות כולם, שאי אפשר לעשותם מיראה לבד, וצריכים שתהיה גם אהבת המצוות, וכמו שכתב המסילת ישרים פי"ט כי אהבת המצוות והשמחה בקיומם היא ענף מאהבת השם, שהרי זה בא כתוצאה מאהבת השם הקבועה וטמונה בעומק הלב של כל יהודי, כי באמת לכל אדם מישראל יש אהבת השם מצד הטבע ומצד קדושת הנשמה, אלא שלפעמים האהבה אינה פועלת ואינה ניכרת כלפי חוץ, אבל רואים את האהבה באהבת המצוות, בטעם התורה, ובערבות המיוחדת שיש בתורה, שכל זה נובע מאהבת השם.
מתיקות התורה אצל ילדים צעירים
הערבות הזו בלימוד התורה קיימת גם בילדים קטנים, שאצלם זה ניכר באופן יותר בולט, הן ילד קטן שמתחיל ללמוד, בטבעו הוא נהנה לחזור על מה שלמד, אם כי זה תלוי גם במלמד שלו כיצד הוא מלמד, אבל כאשר הלימוד הוא כמו שצריך להיות, בצורה המתאימה לפי כוחו של הילד, לפי כישרונותיו וטבעו, אזי הוא נהנה לחזור גם על דברים פשוטים מאד, והוא חוזר וחוזר ונהנה והחזרה אינה משעממת לו, זוהי המתיקות שיש בתורה.
וכבר אצל ילדים בגיל צעיר, גם בלימוד אל"ף בי"ת וקריאה, או בלימוד חומש, משניות או גמרא, ילדים המתחילים ללמוד גמרא, אם מלמדים אותה להם בצורה המתאימה, וכפי ששמעתי כי יש בימינו חוברות הדרכה רבות כיצד ללמד גמרא בצורה מעניינת שהילד יקלוט היטב את הנלמד, אזי הילד חוזר על תלמודו ונהנה מהחזרה בלי שעמום. כאשר הלימוד הוא בצורה כזו אין שום בעיה, בוודאי שהלימוד ימשוך אותו הלאה.
אלא שבאמת יש בעיה אחת, כי לעומת האהבה של תורה ומצוות, יש דברים אחרים שבאים מחמת אהבת העולם הזה המושכים את הלב, יש כל מיני דברים שמושכים ומעניינים מאד, שהם כאילו תחליפים לתורה ולעבודה ולכל המעשים הטובים, היצר הרע ממציא המצאות חדשות לבקרים, שיש מהם הנמצאים בקירוב מקום בבית פנימה.
והדברים ידועים כי אלו שהלימוד שלהם זה מתוך יראה בלי מתיקות, אם חסר להם ה"אשריך בעולם הזה" ששייך בתורה, כפי שאנו רואים ברוך השם שיש אושר כזה להרבה בני תורה, רבים מאלו שחסר להם את המתיקות הזו, הרי הם נמשכים אחר מכשירים אסורים, שגורמים אסונות כאלה שאין לשער ואין לתאר. חושבני כי הדברים ידועים, ואיני צריך לדבר על כך ברבים.
העצה לזה היא להגביר את אהבת התורה מול אהבת העולם הזה, שהרי אף אדם הלומד מאהבה, לא תמיד האהבה קיימת אצלו, ויש לפעמים עוד אהבות אחרות הגוברות על אהבת התורה, וכפי שמבואר בדברי הירושלמי (ברכות ט, ה; הובא ברע"ב ריש אבות) "עבוד מאהבה עבוד מיראה. עבוד מאהבה, שאם באת לשנוא דע שאתה אוהב ואין אוהב שונא. עבוד מיראה, שאם באת לבעוט דע שאתה ירא ואין ירא בועט", ע"כ.
וכמו שמבואר במשנה ריש אבות (א, ג) "אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס, אלא הוו כעבדים המשמשים את הרב שלא על מנת לקבל פרס, ויהי מורא שמים עליכם", כי מצד אחד צריכים שתהא עבודת השם לשמה, שלא על מנת לקבל פרס, דהיינו מאהבה, מצד שזה מושך את הלב, מאהבת האמת ומאהבת הטוב, אך מצד שני צריכים גם יראה - "ויהי מורא שמים עליכם".


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
השיב גמול
חבר מתאריך 26.2.15
734 הודעות
אור ליום חמישי ט''ו בתמוז תשע''ה    19:25   01.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  15. אגרת מהגר''ח וואלאזינער זצ''ל  
    בתגובה להודעה מספר 8
 
   אל נכדי שיחי'.
ּ דין הנין לי וחדאי נפשאי מפלפולך ומחמת כי ת"ת הוא מהדברים
הצריכים חיזוק לא מניתי מלחזק אותך ולזרז למזורז שתזדרז ללמוד
בזריזות וחשק גדול, כי מה שלומדים בעצלות כל היום יכולים ללמוד
בזריזות בכמה שעות..


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
השיב גמול
חבר מתאריך 26.2.15
734 הודעות
אור ליום חמישי ט''ו בתמוז תשע''ה    19:43   01.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  16. רבי עקיבא עיגר זצ''ל  
    בתגובה להודעה מספר 8
 
   והנני רואה שבני הגנ"י כבר קרוב להתחיל בדפוס, אבקשך בני ידידי
לפקוח עין ע"ז שיהיה נדפס על נייר יפה דיו שחור ואותיות
נאותות, כי לדעתי הנפש מתפעלת והדעת מתרוחת והכונה מתעוררת
מתוך הלימוד בספר נאה (מגילה לב.) ומהודר, וההיפוך בהפכו אם הכתב
מטושטש, והוא כמעט כדרך מ"ש ז"ל כל הקורא בלא נעימה כו' )ו(נתתי
להם כו' ומשפטים (בל) יחיו בם, כי אלו מעירים ומשמחים הנפש .


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
השיב גמול
חבר מתאריך 26.2.15
734 הודעות
אור ליום חמישי ט''ו בתמוז תשע''ה    20:20   01.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  17. מצאתי...  
    בתגובה להודעה מספר 8
 
   הר"ן פירש את דברי המשנה בנדרים לה': שהמודר הנאה מחברו מלמדו מדרש והלכות, כי "מצוות לאו ליהנות ניתנו". אולם רבנו אברהם מן ההר נדרים מח'. הקשה על דברי המשנה פ''ה מ''ד שאסור למודר הנאה לקרוא בספרי תנ"ך, והרי "מצוות לאו ליהנות ניתנו". ותירץ, כי דין זה נאמר רק במצוה שתלויה במעשה "שכשאדם עושה אותה אינו מתכוון לדבר הנאה שאינו עושה אותה להנאת גופו, אלא לעשות מה שנצטוה מאת ה'. אבל מצות לימוד, עיקר הציווי הוא כדי לצייר האמת ולהתענג וליהנות במדע לשמח לבבו ושכלו ", ומסיים: "הלכך לא שייך למימר במצות תלמוד דלא ניתן ליהנות".
וכדבריו מפורש בט"ז יו"ד סי' רכא ס"ק מג שבלימוד התורה, שיש לאדם שמחת לב מהלימוד ונמשכת לו הנאה, לא נאמר הכלל "מצוות לאו ליהנות ניתנו".


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
עיפרון
חבר מתאריך 13.1.15
17 הודעות
יום חמישי ט''ו בתמוז תשע''ה    14:52   02.07.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  22. חן חן לך, דבריך היו לי לעזר רב.  
    בתגובה להודעה מספר 17
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)







תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 

_________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net