קבוצות דיון
פורום אברכים
נושא #62656
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
צל"ש
|
האשכול |
מחבר |
תאריך כתיבה |
מספר |
חשבתם למצות את פרשת פנחס עד הסוף???? עם הקנאות המזוייפת של נערי נתי גרוסמן? |
מדבר_לענין |
07.07.15 01:05 |
1 |
איי.... איפה הם, ואיפה החזון איש... |
על-הסלע-הך |
07.07.15 04:09 |
2 |
ככה למדו תורה בבני ברק..? |
השיב גמול |
07.07.15 13:06 |
3 |
יישר כוח, ויש בזה עוד הרבה אריכות דברים |
על-הסלע-הך |
07.07.15 14:30 |
4 |
שכחת לציין פרט חשוב |
אליצפן |
09.07.15 18:27 |
23 |
גם פנחס בקנאותו הטהורה, בקש רשות ממשה רבינו |
שמעו |
07.07.15 15:55 |
5 |
כ''מ שכתבת הוא רק למ''ד מסויים. עי' סנהדרין פב ע''א. |
אריסטוקקטוס |
07.07.15 19:10 |
7 |
ולהלכה לא נפסק כאותו מ''ד שכתבת. |
אריסטוקקטוס |
07.07.15 20:12 |
8 |
אני רק העתקתי את הרש''י על הפרשה (סוף בלק) |
שמעו |
07.07.15 21:00 |
9 |
טעות גמורה בהבנת הפשט ברש''י |
לייבלה |
07.07.15 22:31 |
10 |
היה נראה לי שכנראה בגלל רש''י שכותב את דברי אותו מ''ד כתבת כך, |
אריסטוקקטוס |
07.07.15 23:59 |
11 |
תתקדם מפרשת השבוע עם רש''י לתלמוד בבלי ותראה ישועות |
ישסות |
08.07.15 00:09 |
13 |
אבהיר לאט יותר, למניעת טעויות. |
שמעו |
08.07.15 12:10 |
17 |
מנע טעויות מעצמך |
לייבלה |
08.07.15 14:07 |
20 |
לטובתך תפרוש מהויכוח |
יודע קצת |
10.07.15 02:00 |
24 |
הפנו אותך ברמיזא ובנימוס ללכת ללמוד את הגמרא לפני שתתפדח עוד יותר |
ישסות |
10.07.15 02:09 |
26 |
אם קרית לא שנית |
ישסות |
08.07.15 00:06 |
12 |
מתוך 'מעשה איש' לתולדותיו של החזו''א (חלק ג' עמ' רמ''ו) |
על-הסלע-הך |
08.07.15 00:14 |
14 |
נ.ב משה רבינו התיר להרוג והיום אסור למחות. אסור להפגין |
שואל ומשיב |
08.07.15 13:20 |
18 |
כמש''כ בחזו''א |
שמעו |
08.07.15 13:25 |
19 |
כמש''כ החזו''א, כפי שציטטו מדבריו החברים לעיל עיין הערות 2.14. |
שואל ומשיב |
08.07.15 14:14 |
21 |
תזכורת מפרשת פנחס תש''ס |
לייבלה |
07.07.15 15:55 |
6 |
תגובה חזקה בבח''ח: |
קורא מפה |
08.07.15 02:38 |
15 |
זכות ראשונים לפורום דנן.. |
על-הסלע-הך |
08.07.15 02:41 |
16 |
כולם קנאים! השאלה לאן מפנים את הקנאות... |
קורא מפה |
09.07.15 11:31 |
22 |
אני זורם עם זה |
יודע קצת |
10.07.15 02:06 |
25 |
אפשר לזרם עם זה עוד. |
שואל ומשיב |
14.07.15 15:29 |
29 |
Like |
החברונער |
14.07.15 15:39 |
30 |
כל המקרים שציינת היו בניגוד להלכה אלא כהוראת שעה! |
אליצפן |
14.07.15 16:03 |
31 |
הרגום אותם בניגוד להלכה??? סליחה, אתה דפוק? ושוב סליחה מכולם על הביטוי. |
נהוראי עילם |
14.07.15 16:30 |
33 |
מאמר בהפלס מתייחס ישירות לעלון מזרחיסטי / חצרי זה |
על-הסלע-הך |
14.07.15 15:07 |
27 |
ייש''כ |
החברונער |
14.07.15 15:13 |
28 |
קנאות - רק מתוך אהבה/הרב משה צוריאל שליט''א, מחבר ספר ''אוצרות הראי''ה'' ועוד |
אליצפן |
14.07.15 16:14 |
32 |
אינני מכיר את הרב הנ''ל אך ע''פ משנתו תגובה ל'הפלס' הוא לא יכול להיות. |
החברונער |
14.07.15 16:30 |
34 |
למה? מסילת ישרים זה לא ספר קביל ב''הפלס''? |
אליצפן |
14.07.15 17:56 |
35 |
התכוונתי לעובדת היותו מח''ס אוצרות הראי''ה |
החברונער |
14.07.15 18:37 |
36 |
הטירוף שלכם עולה מיום ליום |
שועל |
14.07.15 18:42 |
37 |
חבר שהאזין במקרה לתכניתו של קובי אריאלי בגל''צ ביום שישי |
קורא מפה |
14.07.15 18:56 |
38 |
משונה שכך אתה מבין אחרי המשל, |
יציבא בארעא |
14.07.15 20:16 |
39 |
האם התורה הביאה את מעשה פנחס כדי שניקח דוגמא מה ''לא'' להיות??? |
שואל ומשיב |
14.07.15 22:26 |
40 |
הקנאות היא מידת חסידות (רמח''ל) |
אליצפן |
14.07.15 22:55 |
41 |
לא ראית מה כתבתי |
שואל ומשיב |
14.07.15 23:02 |
42 |
יש לך בעיה בהבנת הנקרא |
שועל |
14.07.15 23:16 |
44 |
_ |
ישסות |
14.07.15 23:04 |
43 |
אה, אתם בכלל לא מבזים רבנים... |
שועל |
14.07.15 23:23 |
45 |
בבמערכה עונים על הכל |
מבין פשוט |
15.07.15 00:11 |
46 |
טירוף: עלון שותפים לתורה בציטוט שקרי בשם ה'דגל מחנה אפרים' לצורך קמפיין המשיחי |
קורא מפה |
15.07.15 18:28 |
47 |
מופץ ברחובת קריה |
על-הסלע-הך |
16.07.15 21:57 |
48 |
השיב גמול
חבר מתאריך 26.2.15
788 הודעות | יום שלישי כ' בתמוז תשע''ה
13:06 07.07.15 |
|
3. ככה למדו תורה בבני ברק..?
בתגובה להודעה מספר 0
|
מסילת ישרים פרק יט הג' הוא הקנאה שיהיה האדם מקנא לשם קדשו, שונא את משנאיו ומשתדל להכניעם במה שיוכל, כדי שתהיה עבודתו ית' נעשית וכבודו מתרבה, והוא מ"ש דוד ע"ה (תהלים קל"ט) "הלא משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים" וגו', ואליהו אמר (מ"א י"ט) "קנא קנאתי לה' צב-אות", וכבר ראינו למה זכה בעבור קנאתו לאלקיו. וכבר הפליגו חז"ל (שבת נ"ה) לדבר במי שיש בידו למחות ואינו מוחה, וגזרו דינו ליתפס בעון החוטאים... וזה פשוט כי מי שאוהב את חבירו אי אפשר לו לסבול שיראה מכים את חבירו או מחרפים אותו ובודאי שיצא לעזרתו, גם מי שאוהב שמו ית' לא יוכל לסבול ולראות שיחללו אותו חס ושלום ושיעברו על מצותיו... **** דעת חכמה ומוסר ג רכ ענין שונא בצע היינו שנאת עול, ובזה מבואר מה שנכתב פרשה שלמה (בראשית ל"ד) איך שחרה לבני יעקב על הנבלה שנעשה עם אחותם, ולא יכלו לוותר על זה, ותבעו על זה דין קשה, עד שסיכנו את עצמם בעד אחותם, וזהו ענין קנאות, שקנאין פוגעים בו, וזוהי מדת קנאה, לקנא ולשנא את העול, וזהו כל תלמיד חכם שאינו נוקם ונוטר אינו תלמיד חכם (יומא כ"ב), ומבואר מזה כי אסור לאדם להיות וותרן על עול, כי אם לנקום ולנטור כנחש. ומדת העולם הוא ההיפוך, להיות וותרן על עול, היינו לוותר ולא להקפיד , וזהו אהבו את הזימה וכו' ואהבו זה את זה (פסחים קי"ג). דעת תורה במדבר עמוד לה ועבר עליו רוח קנאה, לשון קנאה כאן אינו כענין לשון קנאת איש מרעהו (קהלת ד') אלא לשון קנאות, כענין "בקנאו את קנאתי" (במדבר כ"ה י"א), ומה זה קנאות? מדה כזאת באדם, תכונה בו שאינו סובל כל כיעור שהוא, בין על עצמו בין על אחרים, ועל כן הוא מתרה בה. ובספורנו: רוח קנאה - רוח טהרה. **** "כל מקום שיש חלול ה' אין חולקים כבוד לרב" הם גם מחנכים רק ליחידי סגולה או זה כבר לכל ילד?? מעניין לראות מה כתבו על קרח ובלעם... |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
אליצפן
חבר מתאריך 20.5.12
947 הודעות | יום חמישי כ''ב בתמוז תשע''ה
18:27 09.07.15 |
|
23. שכחת לציין פרט חשוב
בתגובה להודעה מספר 3
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 09.07.15 בשעה 18:39 בברכה, אליצפן וְאֵין הַקַּנַּאי רַשַּׁאי לִפְגֹּעַ בָּהֶן אֶלָּא בִּשְׁעַת מַעֲשֶׂה, כְּזִמְרִי, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאֶת הָאִשָּׁה אֶל קֳבָתָהּ" (במדבר כה,ח). אֲבָל אִם פֵּרֵשׁ - אֵין הוֹרְגִין אוֹתוֹ, וְאִם הֲרָגוֹ - נֶהֱרָג עָלָיו. וְאִם בָּא הַקַּנַּאי לִטֹּל רְשׁוּת מִבֵּית דִּין לְהָרְגוֹ - אֵין מוֹרִין לוֹ, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא בִּשְׁעַת מַעֲשֶׂה. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא אִם בָּא הַקַּנַּאי לַהֲרֹג אֶת הַבּוֹעֵל, וְנִשְׁמַט הַבּוֹעֵל וְהָרַג הַקַּנַּאי כְּדֵי לְהַצִּיל עַצְמוֹ מִיָּדוֹ - אֵין הַבּוֹעֵל נֶהֱרָג עָלָיו. ועל זה בא העלון התורני להזהיר את ילדי ישראל שלא יהיו קנאים לפני שילמדו דיני קנאות, וההלכה שצוטטה לעיל היא המפתח לזה. אתה רוצה שילד בן 10 יבחין בין שעת מעשה ללא שעת מעשה? שבחור בגיל הטיפש עשרה ידע להבחין? ההלכות הללו נתנו רק לצדיקים כמו פנחס ודומיו ולא לכל בר בי רב דחד יומא שחושב שמה שהסתבר לו בפילפול בבית המדרש - מתיר לו לנקום להשמיד ולאבד מכל הבא ליד. מה שאתה מצטט אינה קנאות אלא "עצבנות דתית". הקנאות של פנחס היתה בקור רוח ובמחשבה, הוא פנה קודם כל לרבנים, ומשקיבל תשובה שאין זה בידם קם ועשה מעשה. גם תשובה של משה ואלעזר - "איננו יכולים היא תשובה הלכתית" - ורק אח"כ קם ועשה מעשה. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
יודע קצת
חבר מתאריך 28.8.12
8075 הודעות | יום ששי כ''ג בתמוז תשע''ה
02:06 10.07.15 |
|
25. אני זורם עם זה
בתגובה להודעה מספר 0
|
סקלו את המקושש בשביל להראות שלנו שרק במקרים יוצאי דופן במדבר אסור לחלל שבת. הרגו את המקלל כנ"ל קורח נבלע באדמה כי רק במקרים נדירים אסור לעשות מחלוקת (אגב המזרחניקים בעלוניהם בפרשת קורח זורמים עם זה עד הסוף, ומבארים בכך משפט מתוך מאמר של רבי צדוק הכהן שכתב שלעתיד לבא הלכה כקורח) וכו' וכו' וכו' כל מקרה המוזכר בתורה בנ"ך או בגמ' לשבח מישהו על מעשהוף בא לומר לנו שזה מקרה יוצא דופן, ואדרבה אסור לעשות כן. ככה זה שאין לאן לרדת ברוחניות, שמים את השכל במגירה ושואפים טונות של טפשות לראותיהם העכורות.
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אליצפן
חבר מתאריך 20.5.12
947 הודעות | יום שלישי כ''ז בתמוז תשע''ה
16:14 14.07.15 |
|
32. קנאות - רק מתוך אהבה/הרב משה צוריאל שליט''א, מחבר ספר ''אוצרות הראי''ה'' ועוד
בתגובה להודעה מספר 27
|
לאחרונה עדים אנו להרבה מעשי קנאות בשם התורה, בין סביב שמירת השבת בחניון בירושלים; או הזזת הקברים באשקלון וכיוצא בזה. כיון שכולנו רוצים לעשות רצון ה', יש לנו לברר מתי קנאות זו היא משובחת ומתי היא גרועה. בספר "מסילת ישרים" (פרק י"ט) משייך את מדת הקנאות כסעיף של אהבת ה', וכך לשונו: "מי שאוהב את חבירו אי אפשר לו לסבול שיראה מכים את חברו או מחרפים אותו, ובודאי יצא לעזרתו. גם מי שאוהב שמו יתברך לא יוכל לסבול ולראות שיחללו אותו ושיעברו על מצוותיו... כי זהו תוקף האהבה שיוכל להראות מי שאוהב את בוראו באמת". לומדים אנו מדבריו כי מדת קנאות אינה כעס, אלא סעיף של אהבה . לכן מחבר "מסילת ישרים" עיכב ביאור מדה זו עד לפרק י"ט ("חלקי החסידות"), ולא כתב על כך בפרקים הקודמים לפרק י"ג שהם נחלת כל אדם (כדבריו בתחילת פרק י"ג). הזכיר זאת הראי"ה קוק בקצרה: "צריך לזקק את מדת הקנאה, כשהיא באה אל גבול הקודש, שתהיה קנאת ה' נקיה. ואם אי אפשר על-פי רוב בלא צחצוחים של חולשת בשר ורוח, מכל מקום צריכה הביקורת העצמית לברר את בסיסה העיקרי שלא תהיה קנאת איש מרעהו המביאה רקב עצמות" (אורות הקודש, ג', רמ"ד), "זה יסוד קנאת ה' האמתית...בהבדלה בין הקנאות הפחזנית הבאה מחסרון דעה" (אגרות-א, עמ' כ'). כיצד נבחין מה אמיתי ומה מזויף? אלא קנאות אמת רוצה בטובתו של זה שמתנגדים אליו, אוהבים אותו ורוצים להיטיב אתו . ראיה לכך ממה שנפסק בגמרא "ואלו שמצילין אותן בנפשם (כלומר הורגים אותם) הרודף אחר חברו להורגו... " (סנהדרין ע"ג) ופירש רש"י: "ואלו שמצילין אותן מן העבירה". מה בא רש"י להוסיף ומה לא היה ברור בלשון המשנה? אלא לא באים רק להציל את הנרדף (אותו רוצים להרוג) אלא מצילים גם את הרודף מליפול ברשעות מידותיו. הרי כאן פונקציה של אהבה. לסיכום , מי שפועל בכעס ורתיחת זעם ואינו אוהב את זה שהוא פועל נגדו; מי שאינו "חסיד" במובן של "אוהב חסד" הוא מנוע מלהתנהג בקנאות. ואפשר שהנזק שהוא גורם הוא יותר מהתועלת, כי הציבור הכללי בישראל מתרשם שמעשי הדת הם תוקפניים, מתוך שליליות ושנאה. אין כאן תיקון אלא הרס, לכן קנאי אמיתי חושב דרכיו מקודם. חז"ל חינכו "איזהו חכם? הרואה את הנולד". אדם צריך להתבונן מראש מה התוצאות האפשריות של מעשיו. זה אחד ההבדלים בין נוער משולהב לבין אדם מבוגר יותר, בעל ניסיון חיים. עלינו לחנך את המתלהבים בהתרגשות: לא קובע מה שאתה חשבת, אלא קובע מה הן המסקנות שיהיו לבני הדור שיראו את מעשיך. ועל-כך כתב ב"מסילת ישרים" פרק "משקל החסידות" (פרק כ'), כי עלינו לחנך למתינות ויישוב הדעת. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שועל
חבר מתאריך 15.6.14
809 הודעות | יום שלישי כ''ז בתמוז תשע''ה
18:42 14.07.15 |
|
37. הטירוף שלכם עולה מיום ליום
בתגובה להודעה מספר 0
|
לא אתווכח אתכם כאן כלל, רק תחשבו קצת לעצמכם, האם אכן ראוי לאדם שדרגתו הרוחנית אינה גבוהה, ולא הגיע עדיין לרמה שאפשר לומר עליו שהוא עובד השם בצורה מיוחדת ומופלגת, אדם פשוט שרמת הנקיות שלו לא מיוחדת ולא נקיה לגמרי, האם ראוי לו ליטול את שבט הקנאות ולנהוג בדרך שנאמר עליה שמתאימה לקנאים. לא דובר כאן שאין לשאוף לזה, ודאי שיש לאדם לשאוף להיות ברמה רוחנית גבוהה מאד, אולם מי שאינו ברמה זו, אל לו ליטול דרגות ולעשות מעשים שאינם לפי רמתו. הדברים הללו פשוטים בתכלית לכל בעל שכל ישר, ולא אכנס כאן לוויכוח כלל אחר שעכשיו הויכוח אינו ענייני כלל, אלא נהיה לויכוח פוליטי שאין בו כלל נסיון להגיע לאמת. גם דברי מרן הגר"ח מוכח כדברים הפשוטים הללו.
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אליצפן
חבר מתאריך 20.5.12
947 הודעות | אור ליום רביעי כ''ח בתמוז תשע''ה
22:55 14.07.15 |
|
41. הקנאות היא מידת חסידות (רמח''ל)
בתגובה להודעה מספר 40
|
יש לפחות 4 דרגות במידות שהאדם יכול לקנות: ישרות צדיקות חסידות קדושה (ר"ת יצחק). התורה מתארת אנשים שונים במדרגות שונות החל מרשעים דרך ישרים וכלה בקדושים. לא כל אחד יכול לקפוץ מעל המידה והמקום בו הוא נמצא. לכן כתב הרמח"ל את ספר מסילת ישרים בכדי להדריך את "הישרים" איך להתקדם מישרות לצדקות ומשם לחסידות ולהגיע לקדושה ולרוח הקדש. הרמח"ל בספרו מדבר על הקנאות רק החל ממידת החסידות (בפרק "באור חלקי החסידות"). כל מי שלא עבר את ששת השלבים הקודמים: תורה, זהירות, זריזות, נקיות, פרישות וטהרה אין לו מה להתעסק עם קנאות. זה מחוץ לתחום בשבילו. זה שזה כתוב בתורה איננו אומר שכל פרחח ברחוב יכול להפוך לקנאי כפנחס. בדיוק כמו שלא כל אבר"ך (אב בשנים ורך בחכמה) יכול לפסוק באיסור והיתר, למרות שזה כתוב בתורה ובשו"ע. זה שזה כתוב זה בגלל שזה נכון אבל זה לא אומר שמי שלא הוסמך להיות קנאי יכול לבוא וליטול את הקנאות בידיו. קנה קודם כל את מידת החסידות ואח"כ נדבר איתך על קנאות. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|