קבוצות דיון
פורום אברכים
נושא #65862
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
צל"ש
|
אליצפן
חבר מתאריך 20.5.12
1077 הודעות | יום רביעי י''ב בניסן תשע''ו
07:49 20.04.16 |
|
שאלה: שיטת העיון הליטאי והספרדי
|
שלום הרב. שיטת לימוד הגמ' המקובל ברוב הישיבות לפי מיטב ידעתי הוא ליטאי, בריסק. מאחר ולימוד זה בנוי מסברות שלא כתובות. שאלתי היא האם הראשונים כן התכוונו לסברות אלו, האם פעם למדו כך, והאם זה פוגע בהבנת ההלכה. ב. שמעתי שסגנון לימוד זה נולד בזמן ההשכלה להראות שגם בישיבה יש חריפות שכלית.אם כן זה לימוד חיצוני שנולד לא מנקודת אמת פנימית אלא חיצונית.מה ההשלכות מדבר זה? תודה רבה תשובה: שלום לך ש' הי''ו אכן נכון זהו הלימוד הנהוג בכמעט כל הישיבות - כמובן חוץ מישיבתנו ( =אור וישועה חיפה). לימוד זה זר לחלוטין לכל רבותינו הראשונים, ואכן נכון בעקבות ההשכלה הבעייה החריפה, והרב מבריסק לא היסס להצהיר על מה שאמרת, קרי שהדברים באו כדי להתחרות עם ההשכלה הסובבת. ולא ההלכה בלבד שילמה ומשלמת את המחיר של העיוות הזה, אלא כל החיים היהודיים בארצנו ובכל מקום בעולם. השכל הישר נטש את הזירה ופינה את מקומו לפלפולי סרק, כאילו העיון הישר של רבותינו הראשונים היה חסר עומק. ההשלכות נוראיות לעיתים. הנהלת המדינה, בטחונה, כלכלתה ועוד סובלים, ויותר מכל מערכת יחסינו עם כל העולם כולו, כי אין אנו מעיזים להצהיר על האמת הפשוטה והצרופה לגבי זכויותינו וצדקת דרכנו. הפתרון: לשוב ליושר האינטלקטואלי, לעיון על בסיס עובדות ולא על בסיס סברות ערטילאיות, והדבר אפשרי. הוכחה לכך: כך כבר לומדים התלמידים אצלנו, למרות שרבים לא מצליחים להבין גישתנו, כי היא דורשת כשרונות טובים יותר מן המצוי. אבל סוף האמת לנצח, ולהיראות קבל עם ועדה. בברכת חג שמח, |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה |
|
0
|
|
|
|
יונגר
חבר מתאריך 23.4.14
424 הודעות | יום רביעי י''ב בניסן תשע''ו
12:14 20.04.16 |
|
1. ככה ללא תגובה?
בתגובה להודעה מספר 0
|
יושב לו ד''ר למתמטיקה בתפקיד ''רב הטכניון'' ופוסל במחי יד את כל עולם הישיבות כולו את רבותינו נ''ע מהגר''ח מבריסק ועד גדולי וראשי הישיבות שלומדים ומלמדים מאות אלפי תלמידים בדרך זו. כל מי שקורה תשובה זו לא מצליח להבין מניין העזות הזאת לדבר ככה על קדושי עליון? כולם !! אבל כולם פסולים ולומדים לא כראוי עם פלפולי סרק וכו וכו רק אנו ורק בישיבה שלנו יודעים איך ללמוד............... זהו !! האמת היא בידינו ובידינו בלבד. !! לעתים גם המילים נגמרות... |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
אליצפן
חבר מתאריך 20.5.12
1077 הודעות | יום רביעי י''ב בניסן תשע''ו
12:44 20.04.16 |
|
2. על ההסתייגויות משיטת ''הפלפול של בריסק'' (משפ' סולוביצ'יק) ע''י גדולי ישראל
בתגובה להודעה מספר 1
|
חזון אי''ש, גליונות לחדושי ר''ח הלוי, ה' שבת פט''ז ד''ה 'והנה' למעוטי בפלגותא עדיף, ושפיר י''ל דדעת הרמב''ם כדעת התוספות. שם ה' שבת פ''י הי''ז ד''ה 'ולפ''ז' ועיקרי הדברים מבוארין הפכן בר''מ. שם ה' סוכה, פ''ה הי,ט ד''ה 'דאי' לא מצינו כיו''ב בגמרא... והדין המוזכר אינו אמת. שם ה' אישות פ''ב הי''ז ד''ה 'אלא' ולמה לן לעייל פילא בקופא דמחטא?! ומאי אכפת לן אם פירושו כפשוטו? שם ה' מאכלות אסורות פ''ד ה''ג, ד''ה 'האוכל' לא מצינו, שהר''מ יבדה הלכות שאין להם רמיזה בגמרא, ואין להם שום יסוד בסברא ... אין ראוי לחדש הלכות בשביל זה... ולא עוד אלא שהדבר מפורש בגמרא בהיפוך! ... ואולי לא נאמרו הדברים אלא לחדד את התלמידים! אבי העזרי, הלכות חמץ ומצה, פרק ז, הלכה ט אין בזה דין נפרד לגמרי... ותמהני... על... רי''ז הלוי... האדמו''ר מליובאויטש, יגדיל תורה י-ם תשל''ט 48 מלבד מה שמסופקני אם הגר''ח בעצמו פסק כן למעשה והרי ספרו... פרוש ולא פסקי דינים והלכות... בודאי שאין לעשות... ר' יוסף דובער הלוי סולוביציק, בית הלוי, הקדמה אנכי מודיע ... לא כתבתי סיום ההלכה ... יראתי פן אכשל בשגגת תלמוד העולה זדון, כי הורגלתי לחדד התלמידים... הראי''ה קוק, אדר היקר עמ' מד-מה הפלפול, שבתחילה לא היה רוח חכמים נוחה הימנו, כבש לאטו את העולם התלמודי... בתחילה... היה כמובן ביסודו רק לדרישת ההלכה למעשה, כל ההרחבה שיש בו, היתה רק לתן חומר לברר הלכה ברורה ... איך לדון בהם ע''פ דרכה של תורה ... רוח האדם אמנם מתרחב והולך, וחפץ להיות עסוק ג''כ בדברים שיוכל לשוטט בהם בלא מעצור והגבלה. בעצם נועד זה החפץ בעד החכמות המופשטות הרוחניות ... כחכמת הא-להות וחכמת הנפש ודומיהן, שהם נעוצים בעֹמק-תורה הפנימיים. המקרים הרעים של הגלות הביאו... שהעסק באלו הענינים הרעננים שבתורה, שהם מרחיבים את הנפש בעצם זהרם, נתמעט... ככל אשר אנחנו רואים היום לדאבון ליבנו. בחירי הכשרון ... שחפשו לשכלם הרחב עסק, הפכו להם את העסק של הפלפול ההלכתי עצמו לחכמה אסתטית... ורבו בצדק הדורשים להרחיקה.
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
יונגר
חבר מתאריך 23.4.14
424 הודעות | יום ראשון כ''ג בניסן תשע''ו
10:15 01.05.16 |
|
5. נו נו ...
בתגובה להודעה מספר 3
|
נדמה לי שכל תגובה בנידון דידן לא תסייע לנו להבין את הבעיה שבה אתה נמצא.אם אתה חושב שאתה גם מבין את שיטת הישיבות, וגם מסוגל להעביר עליה ביקורת סימן שאתה בבעיה אמיתית. השאלה היא לא כן בריסק או לא בריסק, השאלה היא האם בן תמותה כיום יכול בכלל לפתוח את הפה על קדוש עליון כהגר''ח מבריסק? זאת בעצם השאלה. אתה יכול להבין ויכול לא, אתה לא יכול לבקר בשום אופן. אתה רחוק רחוק רחוק מהמקום שבו נמצא הגר''ח זלה''ה ומה שאתה יכול זה רק להתפלל שבורא העולם יעזור לך להבין ולו ''שטיעקל'' אחד של הגר''ח. לאחר שתזכה לזה, תתחיל להבין את כל הסובב אותך אחרת. ובו תנסה, תפתח הגר''ח על הרמב''ם תעמול עליו שבועיים, ואחר כך נדבר. אז אתה כבר תתבייש שכך העזת לומר. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
יונגר
חבר מתאריך 23.4.14
424 הודעות | יום שני כ''ד בניסן תשע''ו
09:31 02.05.16 |
|
11. היסטוריה למדת?
בתגובה להודעה מספר 9
|
עזוב שיטות לימוד, לא מתאים לך, אבל הסטוריה? גם שם אתה לא יודע?אז ככה. אביו של הגר''ח {לא סבו} הוא מרן בית הלוי רבי יוסף דב סולובייציק, והוא אכן חיבר את הספר הידוע ''שו''ת בית הלוי''. שיטת הלימוד כיום לא קשורה אליו בכלל, היא התחילה מבנו מרן הגר''ח הלוי זלה''ה. מרן הגר''ח לא הדפיס שום ספר בעיקר עקב מצבו הכלכלי, ואת סיפרו הדפיס בנו מרן הגרי''ז זלה''ה כשאת המימון לכך מארגן הרב הילמן זצ''ל חמיו של הרב הרצוג זצ''ל שהיה באותה עת רב באנגליה. את ההקדמה כתב בנו מרן הגרי''ז, וכנראה מעולם לא קראת אותה בעיון. שאר הדברים שכתבת לא ראויים אפילו לתגובה ולו רק מהסיבה הפשוטה שאתה ''לא מעוניין'' להגיע לחקר האמת לפי שאז תצטרך לעשות סדר בכל המוסכמות שלך, ואולי להבין אחרת את התשובות שקיבלת מהד''ר למתמטיקה שכתב שרק בישיבתו לומדים נכון ושאר עולם התורה פשוט חי בטעות. ובעיקר תחשוב על ילד בכיתה ג' שמעביר ביקורת על המהנדס הראשי של חברת אירבוס שלא שירטטו נכון את מנוע הסילון שלהם. הביקורת שלכם יותר נמוכה אפילו מזה. וחבל חבל מאד.
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|