מקור: איצקוביץ' - http://www.itzkowitz.net/2016/05/omer.htmlלימי ספירת העומר - עונת היובש המוזיקלי וההתעלות הרוחנית כפי שונה לכנות אותם אומן מוכר בתעשיית המוזיקה היהודית, מרגישים האומנים היטב בכיסם. כבר בשיא עונת החורף, בחודשים שבט ואדר א׳, החכמים מבניהם שומרים בצד סכום נכבד בו יוכלו להעביר את ימי ספירת העומר כמידי יום ביומו ולהשאירם בתוך ימי השגרה.
כדי למלאות את החלל שנוצר, מרבית אומני הזמר היהודי נסמכים על היתרים הלכתיים לעוסקים במוזיקה ומסיימים את ההקלטות לאלבומיהם, דבר שנתקל לא פעם ולא פעמיים בביקורת חריפה מרבנים שונים. אחרים עוסקים בהקלטות לגרסה ווקאלית ללהיטים ובודדים כאמור, משמחים מידי ערב באירועי בר מצווה המותרים בימי הספירה, ברחבי הארץ.
בשיחה שערכנו עם מבקר המוזיקה אברהם זלמנוביץ׳, ניסינו לברר מה באמת עובר על עולם המוזיקה היהודית בימים אלו והתשובות מסתבר, דיי מפתיעות. בראשית השיחה מבקש זלמנוביץ׳ להתייחס לנקודה עליה הצבענו בפתיח, לעניין האומנים הרבים שמסיימים את ההקלטות לאלבומיהם בימים אלו. לדבריו, ״רבים שואלים מדוע בעונת הקיץ הקצרה יוצאים כמות אלבומים העולה על היוצאים בעונת החורף. התשובה שאני משיב בדרך כלל, לגולשים כמבקר מוזיקה ולאומנים כיועץ מוזיקלי, היא האווירה השוררת בימי הקיץ. האווירה בימים אלו הרבה יותר חמימה ונעימה והיא גורמת לחשק גדול יותר לשמיעת מוזיקה, כך גם ע״פ מחקרים. אך בהתחשב בעובדה שבימי הספירה יש יותר פנאי להקלטות ולחזרות, ייתכן שמדובר בחלק בלתי נפרד ממגמת התנופה בימי הקיץ״.
לא מעט ביקורות הלכתיות הושמעו כלפי ההקלטות בימי העומר. איך מתמודדים עם זה האומנים וגורמי ההפקה?
''רובם של אומנים מבררים את הנושא לעומק. רובם ככולם יראי השם ויודעים רבות על מעלת הימים הללו. כל ההקלטות מתבצעות בד''כ ע''פ היתר ואין בדבר הזה יותר מידי משחקים''.
המותג 'גרסה ווקאלית' הפך לאחד הלהיטים בימי ספירת העומר, מה גורם לכ''כ הרבה אומנים לעשות את הצעד הזה, שלכאורה פוגע באיכות השיר?
''נושא השירים הווקאלים הוא אחד הנושאים שחקרתי מאד לעומק ונוכחתי לדעת, כפי שכבר כתבתי באחד מטוריי כאן, שאם אכן עושים את העבודה כמו שצריך - המוזיקה הווקאלית נשמעת נפלא, אף יותר מהמוזיקה המלווה בכלי נגינה. בטור קראתי לאומנים לתת לנו ליהנות מהמוזיקה הווקאלית שלהם כל השנה וקיבלתי על כך לא מעט ביקורות. אבל בסופו של דבר, יש כאן דבר אחד ברור - המוזיקה הווקאלית הרבה יותר זכה ונקייה. מטבע הדברים, כל אומן שמח להוציא גרסה ווקאלית לשיריו, לחשוף פן שלא היה מוכר. בשורה התחתונה אפשר לומר שרובם ככולם של אומני הזמר היהודי לא זונחים את הצד הווקאלי וכל הכבוד להם על-כך''.
בסופו של דבר אי-אפשר להתעלם שיש כאן מגרעת מאד גדולה ביחס ליצירה המוזיקלית המלאה, לומר שהמוזיקה הווקאלית יותר טובה ממוזיקה בליווי כלי נגינה זה נשמע טיפה מגוחך. לא?
''כפי שאמרתי, על הטור המדובר קיבלתי לא מעט ביקורות. אבל אני שוב חוזר ואומר: מוזיקה ווקאלית זה לא רק שירה בפה. במוזיקה ווקאלית אפשר לעשות דברים נפלאים. תשמעו יצירות ווקאליות של אודי דמארי לדוגמא ולא תרגישו כל-כך הבדל בין המוזיקה הזו למוזיקה רגילה (כמובן שתהיה שימת-לב על כך שמדובר במוזיקה ווקאלית גם בשיר עצמו. בסופו של דבר אנו נמצאים בימי העומר ואין עניין שרגיש כבימים רגילים). וכמה שזה לא נשמע ווקאלי, הכל נעשה תחת פיקוח והקפדה ומי שאומר שיש כאן מעורבות של כלי נגינה - פשוט מוציא לעז. לפניכם יצירה ווקאלית אחת של דמארי, שיר יפהפה שכולכם מכירים - העיבוד הווקאלי פשוט מדהים, אבל זו מציאות. זה ו-ו-ק-א-ל-י.