גירסת הדפסה       אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #66299 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 66299
הניצוץצל''ש
חבר מתאריך 30.7.09
3294 הודעות
יום שלישי כ''א בחשון תשע''ז    07:42   22.11.16   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  הדף היומי - שכירות ביומיה מכירה היא  
 
   מסכת בבא מציעא דף נו ע''ב

''בעי רבי זירא: שכירות יש לו אונאה או אין לו אונאה? ממכר אמר רחמנא - אבל לא שכירות, או דלמא לא שנא? - אמר ליה אביי: מי כתיב ממכר לעולם? ממכר סתמא כתיב, והאי נמי ביומיה מכירה היא''.

קשה, הכיצד אומר אביי ששכירות היא מכירה, והרי הוא עצמו סובר במסכת בבא קמא דף קיג ע''ב שעבד עברי הפקעת הלוואתו הוא, ואין גופו קנוי. ואם תשלום על עבד עברי שמשתלם מראש אינו קונה ואינו אלא הלואה, קל וחומר שבשכירות שאינה משתלמת אלא לבסוף לא נקנה דבר!

אלא שאביי אינו עוסק כאן במכירת הגוף, אלא במכירה כלשהי, ובשכירות נמכרת זכות השימוש.
בתירוץ זה תירץ כאן הרשב''א קושיה נוספת:
''וא''ת והיכי קאמר הכא דשכירות מכירה ליומא היא והא אסיקנא בפ''ק דע''א (מסכת עבודה זרה דף טו ע''א) דשכירות לא קנייה וכדתניא כהן ששכר פרה מישראל לא יאכילנה כרשיני תרומה, י''ל דביתו וקנין כספו לא מיקרי אבל מ''מ קנויה היא לו להשתמש בה כל ימי שכירותה''.
כך תירץ גם בתוספות הרא''ש בתירוץ הראשון. ולפי הנ''ל מוכח כתירוץ זה, ואין צריך לתירוץ התוספות שהביא תוספות הרא''ש בתירוץ השני, דגבי אונאה כתיב ממכר מיותר לרבות שכירות. ועוד קשה על התירוץ השני שהעיקר חסר מהספר והיה לאביי להזכיר את המקרא. ואדרבה, אביי בסתמא אמר דהאי נמי מכירה היא, והיה לו להודות שאינה מכירה גמורה, אלא שאעפ''כ נדרשת מקרא.


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)      |   0   |







תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 

_________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net