גירסת הדפסה       אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #66424 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 66424
הניצוץצל''ש
חבר מתאריך 30.7.09
3298 הודעות
יום חמישי י''א באדר תשע''ז    17:13   09.03.17   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  הדף היומי - רבה ורב חסדא  
 
   מסכת בבא בתרא דף מז ע''א

''היכי דמי גזלן?... רב חסדא אמר: כגון דבית פלוני, שהורגין נפשות על עסקי ממון''.

במקומות רבים מצינו בגמרא שרגילים היו לנקוב בשם המשפחה שנקטו לדוגמא. במסכת גיטין דף יד ע''א: ''כגון הני דבי בר אלישיב דכפתי ושקלי לאלתר''. מסכת בבא בתרא דף כט ע''א: ''כגון הני דבי בר אלישיב דקפדי אפילו אמאן דחליף אמיצרא דידהו''. וכן דבי בר סיסין, דבי בר מריון, דבי בר חשו, דבי בר צרצור, דבי בר ציתאי. ומדוע העלים רב חסדא ולא נקב בשם אותה משפחה? ודאי שלא להסתירם היה צריך שהרי היו ידועים ומוחזקים בכך, כמו שפירש הרמב''ם בהלכות טוען ונטען יג, יא: ''מי שהוחזקו אבותיו שהן הורגין נפשות על עסקי ממון''.

אלא שאם הורגין הם נפשות על עסקי ממון, ודאי שחשודין להתנכל למי שמזכיר את מעלילהם. ונהג רב חסדא בעצמו כדברי רבי אלעזר במסכת סנהדרין דף יד ע''א; ודף צב ע''א: ''לעולם הוה קבל וקיים'', ופירש רש''י: ''קבל - אפל''. ואכן מצינו במסכת מועד קטן דף כח ע''א שרב חסדא האריך ימים וחיה תשעין ותרתין שנין. ואילו רבה, נזכר שם שחיה רק ארבעין שנין. ואכן אמרו עליו במסכת שבת דף קנג ע''א: ''דסנו ליה כולהו פומבדיתאי'', ופירש רש''י: ''משום דמוכח להו במילי דשמיא, ובני פומבדיתאי רמאין הן''. וכן אמרו עליו במסכת שבת דף קנו ע''א שהיה ''עניש וקטיל'' ופירש רש''י: ''בני אדם העוברין על דבריו'', כלומר בהקפדותיו ובגערותיו, שהרי ''כל מקום שנתנו חכמים עיניהם - או מיתה או עוני''. ובמסכת בבא מציעא דף פו ע''א מתואר מעשה מיתתו שנסוב עקב הלשנה זדונית של שונאיו לשלטונות.

מעתה קשה, הכיצד הסיק רבא שאריכות הימים – ''לא בזכותא תליא מילתא, אלא במזלא תליא מילתא, דהא רבה ורב חסדא תרוייהו רבנן צדיקי הוו'' (שם במסכת מועד קטן דף כח ע''א), והרי הנהגתם היא שגרמה לכך?

אלא שמתבאר בדברי רבה עצמו: ''האי מאן דבמאדים יהי גבר אשיד דמא. אמר רב אשי: אי אומנא, אי גנבא, אי טבחא, אי מוהלא. אמר רבה: אנא במאדים הואי. אמר אביי מר נמי עניש וקטיל'' (שם במסכת שבת דף קנו ע''א). כלומר שעצם הנהגתו התקיפה של רבה היא היא – ''במזלא תליא מילתא''. וכיון שבא לכלל הנהגה ורבנות נתקיימו בו דברי רבי יוחנן במסכת פסחים דף פז ע''ב: ''אוי לה לרבנות שמקברת את בעליה, שאין לך כל נביא ונביא שלא קיפח ארבעה מלכים בימיו. שנאמר (ישעיהו א, א) חֲזוֹן יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ אֲשֶׁר חָזָה עַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם וגו' [בִּימֵי עֻזִּיָּהוּ יוֹתָם אָחָז יְחִזְקִיָּהוּ מַלְכֵי יְהוּדָה]''.


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)      |   0   |







תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 

_________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net