גירסת הדפסה       אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #66439 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 66439
הניצוץצל''ש
חבר מתאריך 30.7.09
3299 הודעות
יום חמישי כ''ה באדר תשע''ז    00:02   24.03.17   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  הדף היומי - בשביל כבודו של רבי ינאי  
 
   מסכת בבא בתרא דף ס ע''א - ע''ב

''רבי ינאי הוה ליה אילן הנוטה לרשות הרבים, הוה ההוא גברא דהוה ליה נמי אילן הנוטה לרשות הרבים, אתו בני רשות הרבים הוו קא מעכבי עילויה; אתא לקמיה דרבי ינאי, אמר ליה: זיל האידנא ותא למחר. בליליא שדר קצייה לההוא דידיה. למחר אתא לקמיה, אמר ליה: זיל קוץ. אמר ליה: הא מר נמי אית ליה! אמר ליה: זיל חזי, אי קוץ דידי קוץ דידך, אי לא קוץ דידי לא תקוץ את. מעיקרא מאי סבר ולבסוף מאי סבר? מעיקרא סבר: ניחא להו לבני רשות הרבים דיתבי בטוליה, כיון דחזא דקא מעכבי, שדר קצייה''.

ופירש רשב''ם: ''כיון דחזא דמעכבי - הבין שבשביל כבודו שותקין על שלו''.

וקשה, רבי ינאי הבין בתחילה שאין בני רשות הרבים חפצים שיגדע את אילנו. מדוע אם כן שינה את דעתו? אמנם התברר שרצו שאותו גברא יגדע את שלו, אבל סוף סוף לרבי ינאי הם ויתרו – בשביל כבודו!

שתי תשובות בדבר:
א. הרי אמר רבי אמי בסוגיה הסמוכה לפני כן: ''דידך לרשות הרבים מפיק, מאן מחיל גבך?'', כלומר שגם אם אנשים רבים ימחלו, עדין יוותרו אנשים רבים שלא מחלו שגם הם בעלי זכות ברשות הרבים. כמו כן באותו אילן הנוטה, כיון שהתברר שיש בו בכדי להפריע, אין די בכך שחלק מבני רשות הרבים ימחלו בשביל כבודו של רבי ינאי.
ב. כתוב: (ויקרא י, טז-כ) וְאֵת שְׂעִיר הַחַטָּאת דָּרֹשׁ דָּרַשׁ מֹשֶׁה וְהִנֵּה שֹׂרָף וַיִּקְצֹף עַל אֶלְעָזָר וְעַל אִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן... וַיְדַבֵּר אַהֲרֹן אֶל מֹשֶׁה הֵן הַיּוֹם הִקְרִיבוּ אֶת חַטָּאתָם וְאֶת עֹלָתָם לִפְנֵי ה' וַתִּקְרֶאנָה אֹתִי כָּאֵלֶּה וְאָכַלְתִּי חַטָּאת הַיּוֹם הַיִּיטַב בְּעֵינֵי ה'?
ופירשו בספרא: (שמיני פרשה א פרק ב) ''מלמד שנתן פניו כלפי בניו, וכעס כנגד אהרן''. כלומר שאף שברור היה למשה שהכל נעשה במצות הכהן הגדול, הוא נהג כבוד באחיו הגדול והפנה את כעסו כלפי הצעירים.
ומכאן למדו במסכת אבות דרבי נתן (פרק לז) על דרכו של חכם: ''כשהוא קוצף אינו קוצף אלא על הקטן''.
וכן בני רשות הרבים, הם לא מחלו לרבי ינאי, אלא שמשום כבודו רמזו לו רק באופן עקיף – באמצעות ההוא גברא.
כיוצא בדבר, הרי אין הבדל בין לשון צחוק האמור באברם: (בראשית יז, יז) וַיִּפֹּל אַבְרָהָם עַל פָּנָיו וַיִּצְחָק, לבין צחוק האמור בשרה: (בראשית יח, יב) וַתִּצְחַק שָׂרָה. וגם בתרגום המכונה יונתן מתורגמים שניהם באופן זהה בלשון תמיהה. ומדוע אמר ה' אֶל אַבְרָהָם לָמָּה זֶּה צָחֲקָה שָׂרָה לֵאמֹר הַאַף אֻמְנָם אֵלֵד וַאֲנִי זָקַנְתִּי, הֲיִפָּלֵא מֵה' דָּבָר, ולא הוכיח גם את אברהם על צחוקו? אלא שבתוכחה עבור שרה רמז לו גם על צחוקו שלו.


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)      |   0   |







תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 

_________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net