קבוצות דיון
פורום אברכים
נושא #50078
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
צל"ש
|
האשכול |
מחבר |
תאריך כתיבה |
מספר |
הא................ |
קצת יותר |
20.04.14 14:56 |
1 |
הוא היה סוגר את וולוז'ין בנסיבות הפוכות |
על-הסלע-הך |
20.04.14 14:57 |
2 |
האור שמח לא היה קטלא קניא |
רוצה_להבין |
20.04.14 15:03 |
3 |
טענו בחיטים והודה לו בלוקשן |
קורא מפה |
22.04.14 02:15 |
6 |
הוא השתמש במילים האלו ? |
עצה |
20.04.14 19:00 |
4 |
תוספת: |
יודע קצת |
21.04.14 23:52 |
5 |
המשפט משתמע לשני פנים - שבאמת את וולוז'ין לא צריך לסגור ואת חדרה, כן! |
מים מן הסלע |
22.04.14 02:51 |
8 |
כינוי חזק למרן! |
מים מן הסלע |
22.04.14 02:49 |
7 |
כמיטב האגדה על סיבת סגירת הישיבה... |
שמעו |
22.04.14 04:18 |
9 |
יפה לכם שכתוב הסטוריה זה |
יודע קצת |
22.04.14 04:20 |
10 |
ראה דברי הנצי''ב: וגם אם יצטרכו ע''פ המלכות ללמוד לימודי חול וכו' |
שמעו |
22.04.14 04:38 |
11 |
א. אין ראיה ממה שהבאת על סוגיית ''צורת ישיבה'', שם מדובר על לימוד תורה בסתם |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 12:36 |
13 |
יפה לכם. עבודה יפה אתם עושים בניפוץ כל היסודות וההשקפות של כל עולם התורה. |
יהודי 2020 |
22.04.14 13:00 |
17 |
Like |
על-הסלע-הך |
23.04.14 20:06 |
83 |
יש עוד כמה שלא היו קטלי קניא |
יושב אוהלים |
22.04.14 12:26 |
12 |
נפלא! |
אריה שואג |
22.04.14 12:43 |
14 |
למען הדיוק ההיסטורי |
אריה שואג |
22.04.14 12:49 |
15 |
''המרכיב הבסיסי'' לסגור ולא ללמוד חולין, נכון היה בתור הזהב |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 12:51 |
16 |
שאלה: היכן בדברי הרמב''ם יש התיחסות ל''תורת הנסתר והקבלה''? |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 13:46 |
18 |
אין התייחסות מפורשת של הרמב''ם לקבלה |
יושב אוהלים |
22.04.14 19:31 |
19 |
אתה באמת חושב ש''הרמב''ם חלק על תורת הנסתר והקבלה'' ו''אין התייחסות'' חד הם? |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 20:12 |
20 |
לא |
יושב אוהלים |
22.04.14 20:22 |
22 |
''חלק'' הוא לא ''לא התייחס'', הרמב''ם לא קיבל מרבותיו קבלה כנראה |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 20:29 |
27 |
דבריו על הרמב''ם דברי חוצפה ועזות הם, לא ראה הפרדס לא אומר שחלק! |
פוניבז' |
22.04.14 20:26 |
24 |
בכל מקרה הרמב''ם חלק או התעלם משניהם והסביר הכל בדרך רציולנית |
יושב אוהלים |
22.04.14 20:30 |
28 |
שוב שטות, הוא התעלם מהמושג ''מעשה מרכבה''? |
פוניבז' |
22.04.14 21:16 |
35 |
מעשה מרכבה לפי הרמב''ם, זה הפילוסופיה |
אור_היום |
22.04.14 22:06 |
36 |
צןדק. |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 20:34 |
31 |
נראה שאינך מבין מה אתה כותב |
אור_היום |
22.04.14 22:13 |
38 |
דברי הגר''א נסובו על מאמרים מהגמ', וכי אתה מבין מהגר''א שהרמב''ם נחלק על הגמ'? |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 20:20 |
21 |
תירוץ נקודתי על הגמ' אפשר למצוא, |
יושב אוהלים |
22.04.14 20:25 |
23 |
מיסטי הוא קבלה |
פוניבז' |
22.04.14 20:26 |
25 |
זה באמת לא קשור לעץ וג' , אין צורך לחלוק עלי בזה |
יושב אוהלים |
22.04.14 20:28 |
26 |
זה אכן לא קשור, (אולי הדבר היחיד בעולם...) אבל אמירתך (ל''ת) |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 20:31 |
29 |
??? |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 20:32 |
30 |
ולא רק גמרא |
אור_היום |
22.04.14 22:14 |
39 |
סתם התעניינות, על פי תורת הנסתר והקבלה, הקרבת קרבן פועלת משהו? |
אחד שאכפת לו |
22.04.14 20:35 |
32 |
רש''י טרח שוב ושוב לפרש זאת |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 20:54 |
33 |
רש'' לא כתב שזהו הטעם של הקרבת הקרבנות אלא הסביר מה זה ניחוח. |
אחד שאכפת לו |
22.04.14 21:00 |
34 |
רש''י אמנם לא כתב הטעם, אבל התורה כתבה!!! ''רֵיחַ נִיחוֹחַ לה'''... |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 22:14 |
40 |
בבקשה תחשוב לרגע, בסדר? |
אחד שאכפת לו |
22.04.14 22:25 |
41 |
לדעתך לריח נחוח, אינו טעם? ואאאווו |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 22:37 |
45 |
תקשיב, לא באתי לעצבן אותך, בסדר? |
אחד שאכפת לו |
22.04.14 22:46 |
46 |
מי לימד אותך שפירוש רש''י לריח ניחוח נוגד את כל התורה כולה (ח''ו ר''ל...)? |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 23:22 |
53 |
אני אמרתי שפירוש רש''י נוגד את כל התורה כולה? |
אחד שאכפת לו |
22.04.14 23:53 |
60 |
אנא, אנוכי קשה הבנה, חזור שנית, מה ההבדל בין רש''י למלבי''ם. תודה רבה |
כשהנשמה מאירה |
23.04.14 00:01 |
63 |
נו, ברצינות, אני לא אמרתי שיש חילוק בין רש''י למלבי''ם. |
אחד שאכפת לו |
23.04.14 01:12 |
69 |
אחר בקשת המחילה: בלבול יש כאן |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 22:34 |
43 |
מלשון הרמב''ם במורה נראה לא כך. |
אחד שאכפת לו |
22.04.14 22:48 |
47 |
במחילת כבודך אתה |
יושב אוהלים |
22.04.14 22:55 |
48 |
ואם לא היה מקבל, אין עליו שום טענה |
פוניבז' |
22.04.14 23:04 |
49 |
ודאי שאין עליו טענה. |
יושב אוהלים |
22.04.14 23:26 |
54 |
את הקבלה מקבלים איש מפי איש, ושאלתך אם הרמב''ם ''היה מקבל'' את הזוהר אינה במקום |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 23:28 |
55 |
כמה עובדות ברשותך |
יושב אוהלים |
22.04.14 23:39 |
57 |
מה גרם למרן הבית יוסף לקבל את הזוהר ולפסוק על פיו בשולחן ערוך? |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 23:49 |
58 |
איזו קבלה היתה להם? שיש ספר עלום שיום אחד יתגלה ? |
יושב אוהלים |
22.04.14 23:51 |
59 |
נו? הרי אלו הם דברי שוב ושוב, מי שקיבל קיבל. |
כשהנשמה מאירה |
23.04.14 00:00 |
62 |
אינני יודע אם ראית את הודעתי למטה, אשאל שוב |
יושב אוהלים |
23.04.14 00:25 |
65 |
אינני יודע, מפני שרבותי טרם לימדוני קבלה. מה שהם כן מסרו לי, שיש |
כשהנשמה מאירה |
23.04.14 00:35 |
67 |
אנא יקרא מר שוב את דברי עצמו הפלאיים, כבודו ורבותיו מאמינים |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 23:57 |
61 |
כיון שהם חיו בעולם מושגים שונה לחלוטין מזה של הרמב''ם |
יושב אוהלים |
23.04.14 00:08 |
64 |
כיון שאין גבול לדרך שמר מוכן ללכת כדי לעמוד בכך שהרמב''ם ''חלק'' על הקבלה |
כשהנשמה מאירה |
23.04.14 00:29 |
66 |
אכן, האשכול פרוש כשמלה |
יושב אוהלים |
23.04.14 00:40 |
68 |
אף אחד לא קיבל את הזוהר כתורה מסיני |
פוניבז' |
23.04.14 01:19 |
70 |
הרמ''א כתב במפורש (ציטוט בפנים), שדברי הזוהר ניתנו בסיני. |
כשהנשמה מאירה |
23.04.14 02:14 |
71 |
אוהוווווווו |
פוניבז' |
23.04.14 02:27 |
72 |
מה זה קשור? |
הולך תמים |
23.04.14 03:04 |
73 |
אתה רוצה לגלגל - תגלגל. |
פוניבז' |
23.04.14 03:10 |
74 |
לכן לא כתבתי מי שיאמר |
הולך תמים |
23.04.14 03:22 |
75 |
ושוב דמגוגיה זולה |
פוניבז' |
23.04.14 03:32 |
76 |
עשה לי טובה אישית |
הולך תמים |
23.04.14 03:44 |
77 |
איש לא טען זאת. |
שמעו |
23.04.14 18:52 |
81 |
כופר ! |
על-הסלע-הך |
23.04.14 20:08 |
84 |
דמגוג! |
פוניבז' |
23.04.14 20:11 |
85 |
כל הכופר בנגלה בנסתר, סימן הוא שהוא כופר בנסתר בנגלה |
על-הסלע-הך |
23.04.14 20:23 |
86 |
הדמגוגיה ממשיכה |
פוניבז' |
23.04.14 20:31 |
87 |
מי שמביא מילים בלי ללמוד, טועה כך ר''ל. ישב מר ילמד ויראה שלא דנו ''מי עדיף'' |
כשהנשמה מאירה |
23.04.14 23:41 |
103 |
מחלוקת גדולה, חבל להכנס ללחץ מהעניין. |
שמעו |
23.04.14 20:31 |
88 |
הרב שטיינמן היה מתהפך באם הוא היה יודע לאיזה דיוטא התחתונה הגעתם |
על-הסלע-הך |
23.04.14 20:35 |
89 |
אתה רוצה למחוק דעות של גדולי עולם? |
שמעו |
23.04.14 20:37 |
90 |
אחר שהוכרע הדבר בכל כלל ישראל ע''י כל גאוני וחכמי הדורות |
על-הסלע-הך |
23.04.14 20:41 |
92 |
נניח שאתה צודק לגבי כפירה בזוהר |
פוניבז' |
23.04.14 20:44 |
93 |
כן אני ב''ה לא עיוור, וראיתי בדיוק את ארס הכפירה והזלזול הנוטף מקולמסך |
על-הסלע-הך |
23.04.14 20:52 |
95 |
אתה שקרן וסלפן דוחה |
פוניבז' |
23.04.14 20:55 |
96 |
מה שייכות ענין תוקף דברי הזוה''ק מבחינה הלכתית, וההכרעה להלכה כנגד התלמוד |
על-הסלע-הך |
23.04.14 22:10 |
97 |
באמת אין שום קשר |
פוניבז' |
23.04.14 22:32 |
98 |
הוכרע הדבר ע''כ כל גאוני וחכמי הדורות? |
שמעו |
23.04.14 20:45 |
94 |
אולי תעצור לרגע את הדמגוגיה ותצביע על מה טענתך |
פוניבז' |
23.04.14 20:38 |
91 |
מה נתפס כבודו למ''א ולנושאי כלים, בבית יוסף, בשו''ע, בדרכי משה ובמפה לרמ''א |
כשהנשמה מאירה |
23.04.14 23:30 |
102 |
ולשאלת מר המגזרית. אני ליטאי . |
כשהנשמה מאירה |
22.04.14 23:37 |
56 |
ישנו סיפור מפורסם |
סימפטי יותר |
23.04.14 20:03 |
82 |
כבר עמדו האחרונים על דברי הרמב''ם אלו ומחלוקתו עם הרמב''ן |
פוניבז' |
22.04.14 22:11 |
37 |
מי שמפשר בזה אומר שדברי הרמב''ם במורה נבוכים אינם לאמתם. |
אחד שאכפת לו |
22.04.14 22:27 |
42 |
אינני יודע מה דעת הגראי''ל בנושא. |
שמעו |
22.04.14 22:35 |
44 |
כחזונישניק, אתה מוכן להתעמת עם המקורות המדעיים בנושא השיעורים, |
יושב אוהלים |
22.04.14 23:05 |
50 |
אתה מוזמן לענות |
פוניבז' |
22.04.14 23:06 |
51 |
בקשר למנהגים בקהילות ישראל דנו די והותר, אני מדבר על מקורות מדעיים |
יושב אוהלים |
22.04.14 23:20 |
52 |
אינני חזונישניק, אך שאלת שאלה מאוד קלה. |
שמעו |
23.04.14 18:48 |
80 |
לא מדובר על מטבע בודד מזמן המשנה והשערות ארכיאולוגים |
יושב אוהלים |
24.04.14 00:07 |
105 |
ומה הראיה החותכת לכך שהמטבעות הללו מזמן הרמב''ם? |
שמעו |
24.04.14 09:06 |
106 |
ניסוח מצויין מתומצת ומדוייק (ל''ת) |
חושים בן דן |
23.04.14 13:50 |
78 |
חבורת פסיכים... |
פרומער |
23.04.14 18:26 |
79 |
אולי תתאמו בינכם. |
דרכי נועם |
23.04.14 22:42 |
99 |
שטויות במיץ |
פוניבז' |
23.04.14 23:16 |
101 |
זה שלדעתך המשפט מופרך לא אומר שהגרמ''ד לא אמר אותו |
יושב אוהלים |
23.04.14 23:52 |
104 |
בקיצור - הכל היפותטי! |
פרומער |
24.04.14 16:07 |
107 |
את אשר פתחת סגרתי, ואשר סגרת פתחתי |
על-הסלע-הך |
23.04.14 23:09 |
100 |
|
קורא מפה
חבר מתאריך 10.4.12
16191 הודעות | יום שלישי כ''ג בניסן תשע''ד
02:15 22.04.14 |
|
6. טענו בחיטים והודה לו בלוקשן
בתגובה להודעה מספר 3
|
א. מבחן התוצאה הוכיח ב. אין קשר בין הראי"ל לאור שמח ג. האור שמח לפחות לא סגר אף ישיבה די ל: הנהגה של שקר!
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
כשהנשמה מאירה
חבר מתאריך 5.11.13
358 הודעות | יום שלישי כ''ג בניסן תשע''ד
12:36 22.04.14 |
|
13. א. אין ראיה ממה שהבאת על סוגיית ''צורת ישיבה'', שם מדובר על לימוד תורה בסתם
בתגובה להודעה מספר 11
|
ב. לפי המסופר ההחלטה לסגור היתה בישיבת גדולי תורה, ובפירוש לא נאמר כי מרן הנצי"ב זצ"ל סבר בפשיטות שיש לסגור. ג. יש לחלק בדעת מרן הנצי"ב זצ"ל בין לימודי חול משמעותייים (שבשלב שהממשלה ביקשה לכפותם, אז הוחלט לסוגרה), לבין טעימה חלקית של לימודי חול "יוצא זיין" חצייה בליצנות וחצייה בצער. וראה כל זה בהרחבה במוולז'ין על ירושלים שאינו ת"י, וכן כאן: http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46857&hilite=98e9d77f-ce4a-4faa-bc00-b2eddf8ee7f6&st=%D7%A8%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%AA&pgnum=128ובכלל, לענ"ד כל הנסיונות מכל הצדדים להוכיח מן ההסטוריה, אין להם ערך, בכל דור ודור הכריעו חכמים לפי דעתם במשקל שלהם כרוחב דעתם, וגם מי שאמר שבכל דבר הוא מהרהר מה החפץ חיים היה אומר בזה, אין הכוונה לגשת לחפור בספרי מעשת' ולמצוא שם תשובות, ולכל מבין די בזה.
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1894 הודעות | יום שלישי כ''ג בניסן תשע''ד
12:26 22.04.14 |
|
12. יש עוד כמה שלא היו קטלי קניא
בתגובה להודעה מספר 0
|
עבר עריכה לאחרונה בתאריך 29.04.14 בשעה 12:26:52 על-ידי גאון הירדן (מנהל הפורום) הרמב"ם שחלק על תורת הנסתר והקבלה לא היה קטלא קניאר' יצחק אלחנן ספקטור שיסד את היתר המכירה לא היה קטלא קניא הרב מפונביז' שהיה בעד חזית דתית מאוחדת לא היה קטלא קניא ר' משה פיינשטיין שהתיר חלב נכרי לא היה קטלא קניא ר' גדליה נדל עם דעותיו החריגות בענייני אמונה לא היה קטלא קניא הרב (כלל 2) שהצטרף בחשאי (לא מאומת) להיתר הממזרים של גורן לא היה קטלא קניא הרב ב"ד פוברסקי שלא רואה בעיה בחב"ד גם אחרי שנחשפה המשיחיות אינו קטלא קניא. וכמובן הרב שטיינמן אינו קטלא קניא. הנקודה היא אחרת. לעולם הישיבות החרדי-אשכנזי-ליטאי בארץ ישראל , שבוסס ע"י החזו"א והרב מבריסק, וגובש יותר ע"י הסטייפלר והרב שך, יש דרך חינוך מסוימת והשקפה מסוימת, שבפרטים מסויימים אינה הולכת לפי אותם גדולים שהזכרתי, ואחד היסודות של החינוך בישיבות , ותשאל כל משגיח בכל ישיבה ליטאית רגילה,(אינני יודע מה מכניסים לכם בזכרון), היא העקרון של סגירת ישיבת וולוזין כדי לא להכניס לימודי חול. המחקר ההיסטורי מה היה ומה לא היה , כוחו יפה בדיונים בפורום עצכ"ח , שם אתם מראים את הבורות ההיסטורית של החרדים, וזה נחמד לאנשים מסוימים. גם אם הסיפור לא היה בדיוק כפי שמספרים בישיבות, והיו דעות שונות, זה לא משנה את העובדה שמרכיב בסיסי בדרך החינוך הישיבתית היא הדעה שיש לסגור ישיבה כדי לא ללמד בה לימודי חול .
עכשיו, אם הרב שטיינמן בדעה ששקר נחלו אבותינו , וההשקפה של ענבל ושות' היא הנכונה, זה בסדר גמור.
אבל ההגינות מחייבת שני דברים. האחד הוא גילוי נאות. מסתובבים אנשים מהגישה הישיבתית הקלאסית , ומציגים עצמם כתלמידי הרב שטיינמן, לדוגמא הרב פילץ ור' דוב יפה, בשעה שאילו הרב שטיינמן היה מבטא בבירור דעות עצכ"חיות , המצב היה שונה לחלוטין. השני הוא העוול שבהשתלטות על מסגרות וגופים שייסד הרב שך , שבין אם הסיפור על וולוזין נכון ובין אם הוא מצוץ מהאצבע, היה אחד מיסודות השקפתו. ולכן הדו פרצופיות הזו של צעד קדימה ושני צעדים אחורה, מחד אסור לפקפק אחרי הרב שטיינמן כי הוא ממלא כביכול את מקום הרב שך והרב אלישיב, ומאידך, כשמצביעים על כך שדרכו היא דרך שונה לגמרי, ואז אתם מסבירים שבעצם כל מורשת הרב שך היא שקר אחד גדול, זה כבר ממש לא הגון.
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
כשהנשמה מאירה
חבר מתאריך 5.11.13
358 הודעות | יום שלישי כ''ג בניסן תשע''ד
12:51 22.04.14 |
|
16. ''המרכיב הבסיסי'' לסגור ולא ללמוד חולין, נכון היה בתור הזהב
בתגובה להודעה מספר 12
|
של תשל"ה- תשס"ה, ונכון עדיין גם היום, אך אין זו הלכה מסיני, וחלילה וחלילה עלולים להיות מצבים שיוכרע אחרת לפחות לגבי חלק מן התלמידים. כפי שכבר היה במקומות ובמצבים מסויימים, ויתן ה' ברחמיו שלא יגיעו ימים נוראים כאלו שוב. אני מפנה את המתעניין לעיתון המודיע של החג, שם התראיינו קבוצת מחנכים חסידיים מקליניקת "תושיה", ודיברו בפה מלא על זמירות חדשות שנשמעות הרבה במקומותיהם, שההתייחסות לתורה נטו תוך נכונות לדחק, משתנה באופן מבהיל ר"ל, יום אחד אולי נהיה מחוייבים ע"פ תורה לקבל איזו החלטה קשה, והמשקל מסור לחכמים. יש לזכור, בפאס שבמרוקו נכנס האליאנס והרס כל חלקה טובה, במקנס עצר מרן הגרב"ט את האסון, והתלמוד תורה המשיך כמימים ימימה, אחרי כך וכך שנים כשאנשי פאס נעשו ברצון ה' אמידים ולבושים בכבוד מתוך עיסוקם במקצועות שאליאנס איפשר, ואילו אנשי מקנס.... בבת אחת ברחו כל תלמידי הת"ת המקנסי לאן שהלכו ללמוד, ומרן הגרב"ט נשאר אפילו ללא מקום לימוד לצאצאיו. מי חכם ויידע? = חכמי הדור. |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
פוניבז'
חבר מתאריך 8.10.13
2463 הודעות | אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
20:26 22.04.14 |
|
24. דבריו על הרמב''ם דברי חוצפה ועזות הם, לא ראה הפרדס לא אומר שחלק!
בתגובה להודעה מספר 20
|
ובכלל, לכלול קבלה ותורת הנסתר במשפט אחד זו שטות. ובכלל, בזמן הרמב"ם תורת הקבלה עדין לא התגלתה כלל! תורת הנסתר, הוא ענין אחד, שהיה קיים בידי רבותינו כר' יהודה החסיד, והרוקח, ועוד מגדולי רבותינו הראשונים, בקבלה איש מפי איש. קבלה, לעומת זאת, היא תורה אחרת שאין לה שייכות כלל לדרכם של ר' יהודה החסיד והרוקח וחבריהם הראשונים שקיבלו את תורת הנסתר איש מפי איש, ועיקרה נתגלה רק הרבה אחר פטירת הרמב"ם עם התגלות ספר הזוהר.ישעיהו ויין ת.ז. 032813297 מספר אישי בצה"ל 6350348 סיים את שרותו האזרחי ב 17/01/2010 תעודת חוגר תמסר באישי
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
כשהנשמה מאירה
חבר מתאריך 5.11.13
358 הודעות | אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
20:54 22.04.14 |
|
33. רש''י טרח שוב ושוב לפרש זאת
בתגובה להודעה מספר 32
|
רש"י שמות פרק כט ריח ניחוח - נחת רוח לפני, שאמרתי ונעשה רצוני רש"י שמות פרק כט לריח ניחוח - לנחת רוח למי שאמר ונעשה רצונו רש"י ויקרא פרק א ניחוח - נחת רוח לפני, שאמרתי ונעשה רצוני רש"י במדבר פרק טו ריח ניחח - שיהיה נחת רוח לפני רש"י במדבר פרק כח ריח ניחח - נחת רוח לפני שאמרתי ונעשה רצוני ולכאורה אין סתירה בין רש"י למורה נבוכים, המורה הסביר הטעם מדוע ה' רצה בזאת, ובודאי אחר שכבר צוויינו, יש נחת רוח לבורא יתברך שנעשה רצונו. ובפשטות לענ"ד רש"י בא לאפוקי פירושים יותר פנימיים ל"ריח נחוח", ומלמדנו שהפשט בזה הוא כמבואר. כדרכה של תורה, אפשר שדלא כהפשט הנגלה יש ביאורים קבליים פנימיים, ואין אתנו יודע עד מה.
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
כשהנשמה מאירה
חבר מתאריך 5.11.13
358 הודעות | אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
22:14 22.04.14 |
|
40. רש''י אמנם לא כתב הטעם, אבל התורה כתבה!!! ''רֵיחַ נִיחוֹחַ לה'''...
בתגובה להודעה מספר 34
|
ומהו רֵיחַ נִיחוֹחַ? כבר ראינו פירש"י. ולפני שמישהו יתעקש להתווכח, דברי הרמב"ן: רמב"ן ויקרא פרשת ויקרא פרק א פסוק ט
והנה בכתוב הזה טעם הקרבנות שהם אשה ריח ניחוח לה' |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
כשהנשמה מאירה
חבר מתאריך 5.11.13
358 הודעות | אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
23:22 22.04.14 |
|
53. מי לימד אותך שפירוש רש''י לריח ניחוח נוגד את כל התורה כולה (ח''ו ר''ל...)?
בתגובה להודעה מספר 46
|
ומה ששאלת יפה למה דווקא קוקבנות, ראה: לשון מלבי"ם שמואל א פרק טו "ר"ל אחר שהשמיעה בקול ה' שהוא תכליתו של הזבח בו יחפץ ה' מצד חשקו אליו והוא נחת רוח לפניו, אולם הזבח הוא רק רצונו, שבו גלה רצונו וע"י יראה האדם כי יעשה רצון בוראו, וא"כ עקר החפץ הוא השמיעה בקול ה' שהוא התכלית, וממילא הנה מבואר כי שמע מזבח טוב" וראיתי שיש מדייקים שמשמע מדבריו שהזבח מצטיין בכך שאין בו טעם אחר אלא רצון ה', והיא היא המיוחדות שהוא לריח ניחוח, שאמרתי ונעשה רצוני. ולמיטב הבנתי מפורש כן בתפארת שלמה (ויקרא א)שהקשה כקושיית מר, ז"ל: (מועתק מה"ב, על כן רבו כמובן חילופי האותיות, ומ"מ אקווה שהדברים יובנו) זה שנכל ענק הקרבנות נאמר לרצונו לפני ה' כי זהו שורש הרצון סנמור נלתי לה' לנר! וזהו לפני ה׳ . וזה שפרש״י לריח ניחות לה׳ נחת רוח לפני שאמרתי ונעשה רצוני . לכאורה כל המצוות מפי הגבורה ולמה לא נאמר נהם ריח ניחח כטקיימס'ועושה הרצון לפני ה׳. אך הכוונה כדנרינו כי נשאר המצוות יוכל להיות הרצון גס לצורך עצמו להמשיך עי״כ השפעות טובות כמ״ת ותפלה אנל נקרננומ צריך להיות הרצון,שלס עולה כולה לה' והוא הרימ ניממ שאמרתי ונמש׳ רצוני נניכול. |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
אחד שאכפת לו
חבר מתאריך 11.12.13
929 הודעות | אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
23:53 22.04.14 |
|
60. אני אמרתי שפירוש רש''י נוגד את כל התורה כולה?
בתגובה להודעה מספר 53
|
בסך הכל אמרתי שאין טעם המצווה לעולם שנעשה הציווי בלבד, אלא שיש משהו בה עצמה. וכמו שביאר המלבי"ם שבה יראה האדם שעושה רצון בוראו וכו' וכן על זו הדרך, אך לעולם לא מצווה אותנו ה' כאשר כל העניין הוא שנעשה הציווי, אלא בתורת קבלת עולו וכדומה, והוא דבר פשוט וברור. ואם תזכור לשם מה טענתי את טענתי, תבין שאני צודק, כי הסברתי לך מדוע הרמב"ם ל"ש כלל לרש"י, מכיוון שלרש"י יש עניין בעצם ההקרבה, יהא על פי המלבי"ם או טעם אחר, ולהרמב"ם טעם הקרבנות הוא אחר. תסתכל פעם נוספת בשרשור, בסדר? |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
כשהנשמה מאירה
חבר מתאריך 5.11.13
358 הודעות | אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
22:34 22.04.14 |
|
43. אחר בקשת המחילה: בלבול יש כאן
בתגובה להודעה מספר 34
|
עצם הטעם שכתב הרמב"ם במורה, אין בו משום "סתירה" לתורת הסוד והנסתר, הרי יש פירוש על דרך הפשט, וכפי שפירש רש"י ראה במ"א כאן, וביותר, הרמב"ן שכותב במפורש שיש טעם נסתר לקורבנות, מקדים וכותב טעם על דרך הפשט, (שהאדם יבוא למחשבה שראוי לו להישרף, לולא חסד הבורא, ומעשה ההקרבה יביאו למחשבה זו, וראה בהרחבה רמב"ן ויקרא א,ט), ומביא דברי הרמב"ם במורה וחולק עליו בחריפות, נמצא שאין כלל שייכות בין מחלוקת הרמב"ם והרמב"ן בפירוש הפשוט לבין הפירוש ע"פ סוד, ואין מלכות נוגעת בחברתה. וכמו כן שאר הלשונות שננקטו בראשונים ובאחרונים על פי' המורה, לא מחמת אי פירושו על דרך הסוד באו, אלא על עצם הדברים. וכ"ז אינו עניין לכך שמדברי הרמב"ם בכל מקום נראה שלא קיבל מרבותיו תורת ה"קבלה". |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1894 הודעות | אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
22:55 22.04.14 |
|
48. במחילת כבודך אתה
בתגובה להודעה מספר 43
|
יש הבדל גדול בין פירושו של הרמב"ן על דרך הפשט שאינו סותר את הסוד, לבין הרמב"ם שבעצם אומר שהקרבנות הם דבר שלילי ביסודו, והתורה רצתה לגמול את ישראל מהם, שאת זה קשה ליישב עם כל סוד שהוא, שהרי אם יש בזה תועלת עפ"י סוד, מדוע זה דבר רע?מה תאמר על דברי הרמב"ם על טומאות וטהרות, ובפרט על טומאת נדה? ובקיצור, לרמב"ם יש משנה סדורה ששוללת כל דבר הקשור בסוד ובעל טבעי מכל סוג שהוא, גם כאשר זה מוכח לכאורה מפסוקים או חזל"ים שהוא מיישבם בדוחק. יש חלקים של תורת הסוד שהיו ידועים בזמנו, והוא שולל אותם. הרמב"ם היה רציונלי עד הקצה האחרון של הסקאלה. ההבדלים בין קבלה לסוד וכדו' הם נכונים לגבי מי שמקבל אותם, אבל בעולמו של הרמב"ם כולם שייכים לסוגה שהוא איננו מקבל. לגבי ספר הזוהר- איזה סיכוי יש שהרמב"ם היה מקבל אותו ? אתה אומר שהוא לא יחלוק על רשב"י, אבל מי אמר שהזוהר חובר ע"י רשב"י ? המציאות היא שהזוהר הופיע ביום אחד בהיר בידי יהודי בשם ר' יצחק דלטש (או די לאון) שטען שהוא קדום מזמן הרשב"י. רוב מנין ובנין של חכמי ישראל קיבל אותו, אבל לא כולם. והסיכוי שהרמב"ם היה מקבל את זה ללא הוכחה מדעית שואף לאפס. אם דברת על משל, זה דומה לכך שיקום אדמו"ר מסוים ויאמר שאילו הגר"א היה חי הוא היה מגיע לטיש שלו, כיון שהוא מחלק תמרים ולא תפוחים.
אגב, מותר לשאול לאיזה מגזר/בית מדרש אתה משתייך ? יש קשר לרב קוק (לפי הניק) ?
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
פוניבז'
חבר מתאריך 8.10.13
2463 הודעות | אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
23:04 22.04.14 |
|
49. ואם לא היה מקבל, אין עליו שום טענה
בתגובה להודעה מספר 48
|
ובזמן התגלותו הרבה מגדולי דורו לא קיבלו אותו, וגם בתקופות מאוחרות יותר. הרי ידועים דברי הכוזרי ועוד מבעלי הדעות מרבותינו הראשונים שאמונת ישראל שונה משאר האומות בזה שנגלה להם הקב"ה במעמד כולם, וגילה בפניהם שמשה נביאו, משא"כ שאר אומות שנביאיהם טוענים שנגלה להם הקב"ה, אך היה זה ביחידות, וממילא אין שום הוכחה לכנות דבריהם, וזו ההוכחה המוחצת באמונתנו ע"פ שאר האמות. וע"פ דברים אלו יוצא שאין שום חיוב מהתורה להאמין לספר שבא שלא ע"פ קבלה איש מפי איש, שהרי בדרך זו אולי נאמר שהנצרות היא הנכונה (אך זה לא סותר את האמונה בזהר ע"פ גדולים שווידאו אמיתתו, ואגב, כו"ע מודו שמעורבים בזהר הרבה שיבושים מדברי מקובלים מאוחרים, וא"א לסמוך עליו למי שלא מבין בזה ולומד את כתבי האריז"ל והגר"א).ישעיהו ויין ת.ז. 032813297 מספר אישי בצה"ל 6350348 סיים את שרותו האזרחי ב 17/01/2010 תעודת חוגר תמסר באישי
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1894 הודעות | אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
23:39 22.04.14 |
|
57. כמה עובדות ברשותך
בתגובה להודעה מספר 55
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 22.04.14 בשעה בברכה, יושב אוהלים ראשית אני אישית הולך בדרך הגר"א והחפץ חיים וודאי אינני מפקפק בזוהר.אבל העובדות הן עובדות 1. עובדה היא ואין חולק עליה , שמציאותית ספר הזוהר לא הגיע לידינו, ואני מדגיש לידינו, כשהופיע והתפרסם, כקבלה איש מפי איש אצל חכמי ישראל , אלא נחשף יום אחד אצל יהודי שגם הוא לא טען שקיבלו איש מפי איש עד משה רבנו, ויש מספר גרסאות כיצד נתגלה לו, עכ"פ לא איש מפי איש.
2. מבחינה מדעית קרה אין שום הוכחה לחיבור ספר הזוהר ע"י רשב"י. מה ההכרח להאמין בזה? רוב חכמי ישראל אכן קיבלו אותו, אבל רוב חכמי ישראל גם חלקו על רוב עיקרי שיטתו של הרמב"ם במו"נ ובכלל. אני חוזר ושואל , מה יגרום לרמב"ם לקבל זאת,ספר שמלא בדעות הפוכות לחלוטין מכל מה שהוא מאמין בו ואין בדל הוכחה לייחוסו לרשב"י ? ועוד יותר מכל הקבלות שכן הגיעו איש מפי איש והוא לא קיבלם?
מהיכי תיתי ? אחזור ואדגיש, לבל יאשימו את הפלג הירושלמי גם בדרדעיות,
אני עצמי, ואצ"ל הגר"ש אויערבאך , מאמין ברוח הקודש של הגר"א והח"ח שהזוהר הוא אמיתי וחובר ע"י רשב"י. בעיני הרמב"ם אין לזה שום משמעות. באותה מידה אני יכול להוציא מחר ספר ולכתוב בתוכו שחובר ע"י התנא רבי עקיבא.
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1894 הודעות | אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
23:51 22.04.14 |
|
59. איזו קבלה היתה להם? שיש ספר עלום שיום אחד יתגלה ?
בתגובה להודעה מספר 58
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 22.04.14 בשעה בברכה, יושב אוהלים יש לך איזה מקור לזה?אני ממליץ על ספר שומר אמונים (הקדמון) לר"י אירגאס , שהיה מקובל בעצמו, ומסביר בצורת ויכוח את ההיסטוריה של הקבלה. הוא מסביר שהיו כל מיני קבלות שיש סודות התורה, וכשהגיע הזוהר נראה להם מתאים. אבל לא שהיתה מסורת ברורה ,בנוסח "פקוד יפקוד" , שביום פלוני או שבכלל מתישהוא חייב להתגלות ספר כלשהוא במקום כלשהוא.
וגם אם כן, מי אמר שזהו הספר המדובר?
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1894 הודעות | יום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
00:08 23.04.14 |
|
64. כיון שהם חיו בעולם מושגים שונה לחלוטין מזה של הרמב''ם
בתגובה להודעה מספר 61
|
כתבתי הגר"א והח"ח כדי להדגיש שהזוהר התקבל גם בגישה הליטאית הדברים פשוטים להבנה למרות שקשה ללב לקבלם.
מי שמסביר שמעשה מרכבה הוא סודות השכינה , ויש בעולם כשפים אמיתיים,ויש מושג של רוח טומאה באופן שאנו תופסים אותו, ויש סודות בעולם שאינם קשורים לפילוסופיה אלא לעולמות עליונים, יכול לקבל את ספר הזוהר, (במובן של הסכמה לאמיתותו מכוח סברא או הרגשה, לא כקבלת תלמיד מרב)
ומי שסובר ההיפך הגמור מכל זה, אין שום סיבה לומר שיתייחס אליו אחרת משהתייחס לכל דומיו.
אם יש לך מקור על קבלת הזוהר במובן של קבלה איש מפי איש אני אשמח לשמוע
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
כשהנשמה מאירה
חבר מתאריך 5.11.13
358 הודעות | יום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
00:29 23.04.14 |
|
66. כיון שאין גבול לדרך שמר מוכן ללכת כדי לעמוד בכך שהרמב''ם ''חלק'' על הקבלה
בתגובה להודעה מספר 64
|
לא אחזור שוב ושוב, והרי האשכול פרוש כשמלה לפני הקוראים, ולענ"ד גם מחוור כשמלה. בעניין אחר אבקש לשאול את מר, אם לדעתו לא היתה קבלה שיכולה לאמת את הזוהר לאף אחד כלל וכלל, מה גרם לגר"א והח"ח (-לשון מר) לקבלו, רק רוח הקודש? ואולי הם פשוט סמכו על החכמים שלפניהם?ושוב אין כאן אלא מסורת קבלת התורה איש מפי איש, והשאלה מי היה זה שהחליט לקבל את הזוהר, ומה גרם לו להחליט כן, אינה רלוונטית כלל וכלל, שכשם שאנו סומכים על אותו מוסר תורה לעניין מעמד הר סיני, כך גם הזוהר, לא כן? |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1894 הודעות | יום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
00:40 23.04.14 |
|
68. אכן, האשכול פרוש כשמלה
בתגובה להודעה מספר 66
|
למרות שלשמחתנו השקפת הרמב"ם במו"נ אינה ידועה כ"כ , ולא כולם יבינו את כוונתי. לגבי הזוהר, אני שב וממליץ על הספר שומר אמונים הקדמון, שמסביר את הענין מצד תומכי הקבלה, והיתה לדבריו קבלה של סודות שונים ושל עצם העובדה שיש עולם סוד, מה שגרם להם להכיר בזוהר כאמיתי לפי החכמה שמצאו בו.
אני מבין שגם לך אין מקור שהיתה קבלה איש מפי איש על הזוהר ספציפית. אגב,יש התבטאות מעניינת של בעל הסולם, שלדידו אין זה משנה מי חיבר את הזוהר, וגם אילו היה מתגלה שר"מ דילאון כתב אותו, היה מקבלו לנוכח החכמה שמצא בו. לילה טוב
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
כשהנשמה מאירה
חבר מתאריך 5.11.13
358 הודעות | יום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
02:14 23.04.14 |
|
71. הרמ''א כתב במפורש (ציטוט בפנים), שדברי הזוהר ניתנו בסיני.
בתגובה להודעה מספר 70
|
ולפי זה דבריך הם כפירה בחלק מתורה מסיני ר"ל. תורת העולה לרמ"א חלק א פרק ב: דבר זה לקטתי מדברי הזוהר והם דברים הנתנים בסיני: דבריו המפורשים מייתרים את הצורך להבהיר שמה שהבאת ממנו, זהו סילוף כאילו דברי הזוהר מוטלים בספק חלילה, כל עניינו הוא בכללי הפסיקה אם משנים מנהג המפורש בפוסקים מחמת הזוהר, ובאחד הציטוטים שהבאת כותב הרמ"א שאין לפסוק כזוהר כשהוא נגד דברי רבי, כיון שרבי שמעון ורבי יהודה, הלכה כרבי. הסילופים והוצאת הדברים בכח מהקשרם, מדיפים ניחוח של ...
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שמעו
חבר מתאריך 30.10.13
1799 הודעות | אור ליום חמישי כ''ה בניסן תשע''ד
20:31 23.04.14 |
|
88. מחלוקת גדולה, חבל להכנס ללחץ מהעניין.
בתגובה להודעה מספר 86
|
אגב, מוכח מהזוהר, שיש חלקים שודאי לא נאמרו ע"י רשב"י זיע"א. כגון, מאמר על הניקוד. וכיון שיש ספרים שהאריכו בזה, אין טעם להכנס כאן לנושא כל כך ארוך ומורכב.ומה לנו הקטנים, להביע דעה במחלוקת בין גדולי עולם? דומני, כי כדי להביע דעה, צריך להיות דומה לאחר מגדולי העולם שחלקו בזה. או שוטה וחסר דעה. דומה הדבר, לאדם מהשוק שיביע דעה בענייני רפואה מסובכים מאוד. מן הראוי לציין, כי המגן אברהם מביא הרבה הנהגות מהזוהר. דבר שאינו מצוי כל כך בקרב הנו"כ האחרים. |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
על-הסלע-הך
חבר מתאריך 14.12.12
12615 הודעות | אור ליום חמישי כ''ה בניסן תשע''ד
20:35 23.04.14 |
|
89. הרב שטיינמן היה מתהפך באם הוא היה יודע לאיזה דיוטא התחתונה הגעתם
בתגובה להודעה מספר 88
|
מטילים כעמלק ספיקות בכל דבר שנתקבל כיסודי האמונה בישראל דבריהם ותורתם של מרן הב"י ורבינו הגר"א ובעל הנפש החיים וכל גדולי עולם מיוסדים על אדני הזוה"ק, ובאים רשעי בני ברק בהתחכמותם הנודעת ומטילים ספיקות בדברים הכי מקודשים בכלל ישראל, ואשר נתקבלה ההכרעה בכל ישראל. בשם האמונה במנהיג הדור מקעקעים את כל מסורת רבותינו מדורי דורות. הגיע הזמן שלא לקבל את בניכם לישיבותינו. והיה מחניך קדוש ! |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
על-הסלע-הך
חבר מתאריך 14.12.12
12615 הודעות | אור ליום חמישי כ''ה בניסן תשע''ד
20:41 23.04.14 |
|
92. אחר שהוכרע הדבר בכל כלל ישראל ע''י כל גאוני וחכמי הדורות
בתגובה להודעה מספר 90
|
הרי שכל מי שבא לפקפק בדבר - הריהו כופר ואפיקורס גמור. ובוודאי מפקפק על קבלת חכמינו ז"ל, ואין לו חלק לעוה"ב.וכל מי שמכחיש בנסתר בנגלה, אות וסימן הוא שהוא מכחיש בנגלה בנסתר. אתם קורעים את שושלת מסורת התורה מדור לדור. האויבער'חכםקייט הזה מכונה בפינו: "מינות והשכלה" |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
על-הסלע-הך
חבר מתאריך 14.12.12
12615 הודעות | אור ליום חמישי כ''ה בניסן תשע''ד
22:10 23.04.14 |
|
97. מה שייכות ענין תוקף דברי הזוה''ק מבחינה הלכתית, וההכרעה להלכה כנגד התלמוד
בתגובה להודעה מספר 96
|
להטלת פקפוק ח"ו במקורות הזוה"ק רח"ל. והרי חלק ממה שלא נפסק כן להלכה הוא משום שגם בזוה"ק לא תפסו כן לעיקר דינא. וגם דאין למדין מן האגדות, ולא עדיף ספר הזוה"ק משאר מדרשי אגדה לענין הא דאין למדין מהן להלכה. בכל מקרה, אני שמח שהנך מתנער מן הדברים החמורים. והאמת והשלו' אהבו |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
פרומער
חבר מתאריך 16.1.14
692 הודעות | יום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד
18:26 23.04.14 |
|
79. חבורת פסיכים...
בתגובה להודעה מספר 0
|
בא מישהו וממציא משפט מטופש שלא מתחיל להיות נכון, וכולם דנים בשיא הרצינות... הגרמ"ד לא אמר את הדברים האלו! זה פשוט לא ייתכן! גדול הלוחמים נגד לימודי חול בישיבות הוא מרן רשכבה"ג רה"י שליט"א. בארה"ב, בצרפת, בדרום אפריקה, באנגליה, ובכל מקום בעולם! בכל נסיעותיו אחד הדברים החשובים ביותר - אם לא החשוב מכל - הוא מלחמתו הגדולה נגד לימודי חול! כל מי שמכיר אפילו מרחוק את מרן הגראי"ל שליט"א יודע את מה שמוכן להשקיע בשביל שילמדו תורה בטהרה בלי לימודי חול! גם בארץ נסע לנהריה לדבר שיילכו לישיבות קדושות, ובבית שמש שבא ודיבר עם הורים אמריקאים חצי שעה! ואפילו בשוייץ במעשה הידוע שאסר ללמוד לימודי חול אפילו היכן שאביו של הגרמ"ד מרן מבריסק זי"ע התיר! ואטו כי רוכלא וכו'? אבל מה זה משנה? העיקר שמצאנו עוד השמצה... טרלללה........ ד' הוא מלכנו ולו אנו עבדים, תורתינו הקדושה היא חוקתינו ולה הננו נאמנים, לדברי גדולי התורה הננו נכנעים ותחת מרותם אנו נתונים.
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
דרכי נועם
חבר מתאריך 26.11.12
1200 הודעות | אור ליום חמישי כ''ה בניסן תשע''ד
22:42 23.04.14 |
|
99. אולי תתאמו בינכם.
בתגובה להודעה מספר 79
|
כבר זמן רב אני עוקב אחרי התופעה של פיזור המסרים, וריבוי הדעות, במחנה שהולך אחרי הגראי"ל. כן נחל חרדי לא נחל חרדי, כן לימודי חול לא לימודי חול, כן שירות אזרחי לא שירות אזרחי, בחור חלש שיתגייס או לא, וכו' וכן ע"ז הדרך. גם אשכול זה מוכיח את המסר המבולבל, ואת העדר הקו השקפתי נחרץ וברור, זה אומר בכה וזה אומר בכה, וכל אחד מכם בטוח שהגראי"ל חושב כמוהו. אצל הרב שך והרב אלישיב זה לא קרה, ולכולם היה ברור מה הם אוחזים בדברים כאלה. |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1894 הודעות | אור ליום חמישי כ''ה בניסן תשע''ד
23:52 23.04.14 |
|
104. זה שלדעתך המשפט מופרך לא אומר שהגרמ''ד לא אמר אותו
בתגובה להודעה מספר 79
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 23.04.14 בשעה בברכה, יושב אוהלים דעתו על הרב שטיינמן שלילית ביותר בכל הנוגע להשקפה והנהגה, וטבעי שיגיד עליו משפט כזה ,שהוא ביטוי על עזיבת מסורת ההנהגה, ודאי כפי שרואים אותה בבית בריסק, גם אם ספציפית בקטע של לימודי חול הרב שטיינמן מאוד נגד.שנית, אף אחד, חוץ מקומץ קנאים מחד וקומץ חרדשי"ם מאידך, לא חושב שהרב שטיינמן באמת בעד לימודי חול או התגייסות לצבא. השאלה היא במצב של אין ברירה, הרב שטיינמן מוכן לפשרות כואבות דווקא בגלל חרדתו שנפסיד גם את המעט (או ההרבה, לא משנה) שניתן להציל, בגדר יבנה וחכמיה לשיטתו, ואילו אחרים סבורים שעלינו לשמור על קוצו של יוד ומן השמים ירחמו. אני יודע בוודאות שאחרי בחירתו של אהוד ברק לרה"מ הרב שטיינמן לא ישן לילות שלמים כפשוטו (ביקש שיוציאוהו בברכות השחר) מפחד שיגייסו את בני הישיבות, וזה מה שדחף אותו להשתתפות בועדת טל וכו'. (אולי אני טועה בזמנים וזה היה אחרי פסיקת בג"צ, בכל מקרה היה לו פחד גדול מזה) כנ"ל לגבי לימודי חול בישיבות, אין לי ספק שדעתו נחרצת נגד, הרעיון של וולוזין היה כשאין שום ברירה אחרת ומוצו כל נסיונות השתדלנות וההתחמקויות, האם הכנסת לימודי חול עדיפה מפיזור הישיבה , ובזה סביר להניח שהיה מעדיף לשמור על הקיים מאשר שהבחורים יתפזרו לכל עבר, ותורה מה תהא עליה? מצד שני , סוברים בבית בריסק, לא עלינו המלאכה לגמור, בבחינת הכהנים וזרקו את מפתחות ביהמ"ק, ואידך זיל גמור ואולי יורשה לי הקטן להוסיף צד שלישי, במציאות היום בארץ הקודש אין שאלה בכלל, השלטון לא מספיק חזק ולא מספיק נחוש, ומספיק שנראה כאילו אנחנו קיצונים ומוכנים ללכת עד הסוף, והם יתקפלו כבר, אבל זה כבר נושא לפרופסור אומן ותורת המשחקים
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|