גירסת הדפסה   שלח לחבר       אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #58330 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 58330
הניצוץצל''ש
חבר מתאריך 30.7.09
3146 הודעות
אור ליום ששי י' בשבט תשע''ה    23:28   29.01.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  הדף היומי - כח בית דין יפה  
 
   מסכת יבמות דף קיז ע"ב

"מתני'. עד אומר מת, ונשאת, ובא אחד ואמר לא מת - הרי זו לא תצא...
גמ'. טעמא דנשאת, הא לא נשאת - לא תנשא, והאמר עולא: כל מקום שהאמינה תורה עד אחד הרי כאן שנים (רש"י: הרי הוא חשוב כשנים), ואין דבריו של אחד במקום שנים! הכי קאמר: עד אחד אומר מת, והתירוה להנשא, ובא אחד ואמר לא מת - לא תצא מהיתירה הראשון".

קשה, מה לי אחר שהתירוה ומה לי טרם שהתירוה! – היות וכל עד שהתורה האמינתו הריהו כשנים, למה לא ייאמנו דבריו גם טרם שפסקו בית דין על פיו?

פירש רש"י: "לא תצא מהיתירה הראשון - ודוקא התירוה קודם שיבא עד שני המכחישו אבל בא קודם שיתירוה מודה עולא דלא סמכינן אקמא דאכתי לא אחשביניה כתרי".
הוי אומר שלא העד הוא שחשוב כשנים, אלא בית הדין הוא שהחשיב את אותו העד בפסיקת ההלכה על פיו באותו אופן שבשאר העניינים – (דברים יט, טו) עַל פִּי שְׁנֵי עֵדִים - יָקוּם דָּבָר.

גם בתחילת המסכת (יבמות דף לז ע"ב) נמצא דין דומה לזה – של כח פסיקת בית הדין שאין אחריה עירעור: "רבי אבא אמר רב: קם דינא", והלכה כדבריו. פסיקת הדין סוגרת את הדיון, ומעתה ואילך יכולים בעלי הדין לטעון בדיון אחר טיעונים הסותרים את טענותיהם שבדיון הקודם.

גם קרובים לזה הדינים המבוססים על הכלל: "אם כן מה כח בית דין יפה".


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)      |   0   |







תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 

_________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net