גירסת הדפסה       אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #62631 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 62631
הניצוץצל''ש
חבר מתאריך 30.7.09
3236 הודעות
יום ראשון י''ח בתמוז תשע''ה    18:12   05.07.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  הדף היומי - פרוונקא דמלאכא דמותא  
 
   מסכת נדרים דף מא ע"ב

"רפואת נפש - גופו, רפואת ממון - בהמתו".

כתב הר"ן:
"אלא רפואת נפש גופו - ומתוקמא... כשיש שם רופא אחר, דאי לא – שרי לרפאותה, דהא תנן מחזיר לו אבידתו ואין לך השבה גדולה מזו".

והקשה עליו רבי עקיבא איגר בגליון הש"ס:
"בהר"נ ד"ה אלא רפואת כו' דהא תנן וכו'. תמיהני הא שם אין הטעם דמשום מצוה רשאי ליהנות, אלא משום דנותן לו את שלו, ומונע רק לאחרים ליטלו, והוי מבריח ארי, ולא מקרי מהנהו. וזה שייך באבידה דבהשבתו אינו משביח להאבידה עצמה, אלא דמונע אחרים ליטלו. אבל הכא דבהמתו חולה והוא מרפא אותה ומשביח נכסיו, ועדיף ממפטם בהמתו ואסור. וצ"ע".

יש סוג נוסף של השבת אבידה האמור בברייתא במסכת בבא מציעא דף לא ע"א: "ראה מים ששוטפין ובאין - הרי זה גודר בפניהם". גם באבידה כזו מותר להנות למודר הנאה שכן פשיטא שמים שוטפין הם כארי.
לטענת רבי עקיבא איגר ריפוי מחלה הוא השבחת הבהמה ואינו דומה לגידור מים שוטפין והשבת חפץ אבוד. אך לדברי הר"ן אין הבדל בין ארי ומים שוטפין לבין מחלה שהיא פרוונקא דמלאכא דמותא (לעיל ע"א), או רוח רעה – ככינוי הרמב"ם למחלות מסויימות (גירושין ב, יד; שחיטה ב, יב; ביאת המקדש ח, טז), או זיהום של חד תאיים. ואף שמחיר בהמה בריאה גבוה ממחיר בהמה חולה, אין זה משום שנשתבחה בגופה. אלא דומה לירידת ערך בהמה שאריות אורבים לה ויש סיכון שיטרפוה.


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה       |   0   |







תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 

_________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net