להלן ציטוט קטעים מתוך הפרוטקול
מתוכם ניתן להסיק באופן ברור את התנגדותם של גפני ופרוש
לסעיפים הבעיתיים (5,6) וממילא גם את אי הצבעתם לאישור הסעיפים
(וכפי עדות גפני בעצמו לאבי בלום):מקור:
http://fs.knesset.gov.il//15/Plenum/15_ptm_235002.doc
עמ' 15
משה גפני
(יהדות התורה):
אני מסיים. תאמינו לי שאני אומר את האמת שעליה חונכנו, דורות על גבי דורות,
וגם אתם, חבר הכנסת שאול יהלום. כולנו חונכנו על זה. אני רוצה להודיע שאנחנו
מתנגדים לשנת ההכרעה ואנחנו מתנגדים לכל נושא המסלולים. מי שלומד תורה, צריך
ללמוד תורה. זה תפקידו. מי שמשרת בצבא, לא שבועיים ולא המצאות ולא סיפורי
מעשיות. שלוש שנים שירות. אני אומר וחוזר ואומר שאנחנו מתנגדים לעניין הזה. הצבא
יכול היום, והוא עושה את זה, לעשות שנת הכרעה. הצבא יכול לעשות כל מה שהוא רוצה,
ואנחנו לא מתנגדים. הוא יכול לעשות את כל המסלולים שעליהם מדובר. הוא עושה, הוא
יכול לעשות, ורבים מאוד, אלפים בציבור החרדי מתגייסים, שלא לדבר על מתנדבים.
אנחנו, החרדים, כקבוצה, מתנדבים יותר מכל קבוצה אחרת באוכלוסייה לכל מה שאנחנו
נדרשים, אם זה ב''הצלה'', אם זה בזק''א, אם זה ב''יד שרה'' וב''עזר מציון'' ובכל הדברים.
לצערנו, רואים אותנו יותר מדי, מפני שיש יותר מדי פיגועים.
אנחנו מתנגדים לשנת ההכרעה, אנחנו מתנגדים למסלולים. אנחנו בעד שירות לעם
ישראל - או שירות של לימוד תורה או שירות צבאי. יכול להיות גם שירות לאומי.
סמכותן ויכולתן של כל הרשויות במדינה לעשות את זה. אני בעד. לא צריך את זה
בחקיקה. תודה.
עמ' 16
מאיר פרוש (יהדות התורה):
אני מצטרף לדברי קודמי, הרב גפני. מי שיושב ולומד, תניחו לו. הרי לא יעזור,
מי שיושב ולומד, הרבנים יצוו עליו שהוא ישב וילמד והוא לא יעזוב את הגמרא. את
יודעת ועם ישראל יודע, שלא חוק טל ולא שנת ההכרעה יורידו את המתח, ולא 14 יום
יורידו את המתח. או שהוא יושב ולומד, ובעבורו אנחנו מבקשים את הדיחוי - אנחנו, חס
וחלילה, לא מבקשים כהוא זה הגנה על מי שלא יושב ולומד. מי שלא יושב ולומד, לא 14
יום, לא שנת הכרעה. מי שלא יושב ולומד, שיהיה דומה לכל אחד שלא יושב ולומד.
כאשר באים היום ואומרים: שנת הכרעה, וזו כאילו הסוכרייה שתביא את הדיחוי
לבני הישיבות - מה הקשר בין מסלול למי שלא רוצה ללמוד לבין חוק שמסדיר את מעמדם
של בני הישיבות שיקבלו את הדיחוי כל עוד הם לומדים? לכן, אנחנו מלכתחילה סבורים
שהדבר הזה לא צריך להיות בחוק, אין לו כל מקום. אם הצבא רוצה לעשות את זה, שיעשה
את זה, שייערך לכך. שימצא את הדרך ליצור מחנות ליהודים דתיים חרדים שיש להם
הצרכים שלהם, שהם יוכלו להיות שם, אם הם לא לומדים. אבל בין אלה שלא לומדים לבין
החוק הזה שבא להסדיר את מעמדם של בני הישיבות המרחק הוא גדול, ולא כאן המקום לשלב
זאת.
לכן, לטעמנו, ואני מסביר גם את ההסתייגות שלי, סעיפים 5 ו=6, שמדברים על
הדבר הזה, שבאופן ישיר מתייחסים לא לבני ישיבות אלא לכאלה שהפסיקו ללמוד -
יימחקו.
עמ' 75
היו''ר א' בורג:
הצבעה מס' 19
בעד ההסתייגות - 16
נגד - 77
נמנעים - 7
ההסתייגות של קבוצת חברת הכנסת נ' חזן ושל חברי הכנסת מ' פרוש ומ' גפני
לסעיף 5 לא נתקבלה.
עמ' 76
אנחנו נצביע על סעיף 5 בהצעה בקריאה שנייה, כהצעת הוועדה. ניתן להצביע.
הצבעה מס' 21
בעד סעיף 5, כהצעת הוועדה - 50
נגד - 45
נמנעים - 5
סעיף 5, כהצעת הוועדה, נתקבל.
45 נגד, 50 בעד, חמישה נמנעים. נתקבל.
הצבעה מס' 23
בעד ההסתייגות - 10
נגד - 76
נמנעים - 7
ההסתייגות של חברי הכנסת מ' גפני ומ' פרוש לסעיף 6 לא נתקבלה.
היו''ר א' בורג:
עשרה בעד, 76 נגד, שבעה נמנעים. לא התקבלה ההסתייגות
עמ' 77
נצביע בקריאה שנייה על סעיף 6 כהצעת הוועדה.
הצבעה מס' 28
בעד סעיף 6, כהצעת הוועדה - 53
נגד - 42
נמנעים - 6
סעיף 6, כהצעת הוועדה, נתקבל.
היו''ר א' בורג:
53 בעד, 42 נגד, שישה נמנעים. אם כן - התקבל כהצעת הוועדה