גירסת הדפסה       אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #65645 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 65645
הניצוץצל''ש
חבר מתאריך 30.7.09
3274 הודעות
יום שבת כ' בשבט תשע''ו    21:27   30.01.16   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  הדף היומי - פרישותו של אביי  
 
   מסכת גיטין דף מה ע''א

''אביי אירכס ליה חמרא בי כותאי, שלח להו: שדרוה לי, שלחו ליה: שלח סימנא, שלח להו: דחיוורא כריסיה. שלחו ליה: אי לאו דנחמני את, לא הוה משדרנא ליה ניהלך, אטו כולי חמרי לאו כריסייהו חיוורין נינהו?!''.

הרב חיים קנייבסקי כתב שכל כך לא היה אביי מתמצא בענייני העולם עד שסבר שאותו סימן ייחודי היה לחמורו בלבד. וענו לו שאותו סימן אינו כלום, אבל את החמור יקבל כדין תלמיד חכם שמחזירים אבידתו בטביעות עינא.
לפירוש זה יש לפרש: ''אי לאו דנחמני את'' – דוקא נחמני, שמרוכז אתה כולך בתורה בלבד, וכמו שסיפרת על עצמך במסכת עירובין דף סה ע''א שאפילו בקשת אימך לְקָרֵב אליה את מאכל הכותח כבר מוציאך מריכוזך עד שכבר אינך מסוגל לִשְׁנוֹת. שאילו לסתם תלמיד חכם לא היינו משיבים כיון דאיתרע שאינו יודע לפרט סימנים נוספים ומובהקים.

עוד יש לפרש: ''אי לאו דנחמני את'' – דוקא נחמני, שעליך אמרו במסכת קידושין דף פא ע''ב: ''אפילו עם בהמה. אביי מכלליה מכולה דברא''. ופירש רש''י: ''מכלליה מכולה דברא - כשהיה הולך בשדה בגירסא לייחוד, היה מונע הבהמות מכל השדה. דבר אחר, שאינו מניח להיות רועה והבהמות בשדה אחד''. והביאוך להלכה הרמב''ם (הלכות איסורי ביאה כב, ב) והשו''ע (אה''ע כד, א) בלשון: ''וגדולי החכמים היו מרחיקין הבהמה כדי שלא יתייחדו עמה''. ומשום חסידותך והרחקתך אינך בקי בצורת חמור. שאילו לסתם תלמיד חכם לא היינו משיבים כיון דאיתרע שאינו יודע לפרט סימנים נוספים ומובהקים. וכיון שנאמן אתה שאבדה לך כאן אבידה ואין תובע נוסף לאבידה, הוי מקום סימן.


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה       |   0   |


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  נוסח מתוקן הניצוץצל''ש 31.01.16 21:32 1

לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא
הניצוץצל''ש
חבר מתאריך 30.7.09
3274 הודעות
יום ראשון כ''א בשבט תשע''ו    21:32   31.01.16   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  1. נוסח מתוקן  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
   מסכת גיטין דף מה ע''א

''אביי אירכס ליה חמרא בי כותאי, שלח להו: שדרוה לי, שלחו ליה: שלח סימנא, שלח להו: דחיוורא כריסיה. שלחו ליה: אי לאו דנחמני את, לא הוה משדרנא ליה ניהלך, אטו כולי חמרי לאו כריסייהו חיוורין נינהו?!''.

בספר בדידי הוה עובדא הובאו דברי הרב חיים קנייבסקי שכל כך לא היה אביי מתמצא בענייני העולם עד שסבר שאותו סימן ייחודי היה לחמורו בלבד. וענו לו: ''אי לאו דנחמני את'' – שיודעים אנו בך שאין לך ידיעה בחמורים – לא היינו מחזירים לך, ומכיון דנחמני את ולגביך הוא סימן מובהק לכך מחזירים לך.
אפשר שכוונת הדברים היא שאביי לא התיאש היות שסבר שיש לו סימן, ואילו אחר היה מתיאש וכבר לא היו חייבים להשיב לו.
ואמנם מצינו שהיה אביי מרוכז כולו בתורה עד שסיפר על עצמו במסכת עירובין דף סה ע''א שאפילו בקשת אימו לְקָרֵב אליה את תבלין הכותח היתה מוציאתו מריכוזו וכבר לא היה מסוגל לִשְׁנוֹת.

עוד יש לפרש: ''אי לאו דנחמני את'' – דוקא נחמני, שעליך אמרו במסכת קידושין דף פא ע''ב: ''אפילו עם בהמה. אביי מכלליה מכולה דברא''. ופירש רש''י: ''מכלליה מכולה דברא - כשהיה הולך בשדה בגירסא לייחוד, היה מונע הבהמות מכל השדה. דבר אחר, שאינו מניח להיות רועה והבהמות בשדה אחד''. והביאוך להלכה הרמב''ם (הלכות איסורי ביאה כב, ב) והשו''ע (אה''ע כד, א) בלשון: ''וגדולי החכמים היו מרחיקין הבהמה כדי שלא יתייחדו עמה''. ומשום חסידותך והרחקתך אינך בקי בצורת חמור. שאילו לסתם תלמיד חכם לא היינו משיבים כיון דאיתרע שאינו יודע לפרט סימנים נוספים ומובהקים. וכיון שנאמן אתה שאבדה לך כאן אבידה ואין תובע נוסף לאבידה, הוי מקום סימן.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)







תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 

_________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net