מסכת יבמות דף קיד ע"א"בעושה על דעת אביו".
פירש רש"י: "בעושה על דעת אביו - שהתינוק צופה באביו ורואה שנוח לו בכך ואביו עומד עליו דהוה כאילו הוא מצוהו לעשות".
חינוך הבנים כולל הוראה ולימוד, גם מוסר ואף יסורין. אולם בעשרה קבין של חינוך – תשעה קבין עושה דוגמה אישית, וקב יחיד כל הַיֶּתֶר.
"התינוק צופה באביו ... הוה כאילו הוא מצוהו לעשות"!
שום מילה ורמז, וכבר ניתן ציווי מלא!
כיוצא בדבר אתה אומר:
שתי פרשיות קריאת שמע דומות וחוזרות זו על דברי זו. בשתיהן נזכרו מצוות תלמוד תורה תפילין ומזוזה. ואולם נבדלות הן בניסוח מצות תלמוד התורה:
(דברים ו, ז) וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם; בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ.
(דברים יא, יט) וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם; בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ.
מי הוא הצריך לדבר בם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ? וְדִבַּרְתָּ בָּם – אתה, כבפרשה הראשונה, או שבניכם ילמדו לְדַבֵּר בָּם כבפרשה השניה?
אלא שזו וזו אחת היא. כיון שתקיים וְדִבַּרְתָּ בָּם, בכך ילמדו גם בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם.