גירסת הדפסה       אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #66499 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 66499
הניצוץצל''ש
חבר מתאריך 30.7.09
3302 הודעות
יום חמישי כ''ט באייר תשע''ז    00:20   25.05.17   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  הדף היומי - מאי יסיף  
 
   מסכת בבא בתרא דף קכא ע''ב

''מכאן ואילך, דמוסיף - יוסיף, שאינו מוסיף - יסיף. מאי יסיף? תני רב יוסף: תקבריה אמיה''.

פירש רשב''ם:
''מאי יסיף תני רב יוסף תקבריה אימיה - שימות בחצי ימיו כמו (אסתר ט, כח) וְזִכְרָם לֹא יָסוּף מִזַּרְעָם, לשון כליה. ולא גרסינן יאסף דא''כ מאי קבעי תלמודא הא מילתא דפשיטא היא דיאסף לשון מיתה כדכתיב (במדבר כ) יאסף אהרן אל עמיו''.

קשה, מה איכפת לרשב''ם אי גרסינן יֵאָסֶף, וקבעי תלמודא מאי קללה יש בויאסף, ותריץ שרצה לומר שיאסף בצעירותו, בעוד אמו קיימת.

עוד תמה ר''י פיק בספר אומר השכחה על הרשב''ם למה הביא פסוק על אהרן בבמדבר, ולא הביא מהפסוק ביעקב בבראשית מט, לג, כמו שהביא תוספות באותה סוגיה במסכת תענית דף לא ע''א. וכן יש ויאסף באברהם בבראשית כה, ח; ובישמעאל בבראשית כה, יז; וביצחק בבראשית לה, כט.

אלא שכוונת רשב''ם שלשון אסיפה הוא מיתה אך בדרך כבוד. וכאן משתעי בלשון מיתה של גנאי, בלשון כליה וסייף. לכן הביא רשב''ם את הפסוק שבצעיר ביותר שמת בלשון ויאסף, והוא אהרן שגם הוא הפליג עד בן קרוב למאה ושבע עשרה.


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)      |   0   |







תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 

_________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net