תכירו את צביקה ופיקי רוזנברג. הוא - מעצב גופנים (פונטים), מהמצליחים בארץ. היא - עורכת דין נמרצת, שלא תהסס להגן בחירוף נפש על זכויות היוצרים של בעלה. המתחרים מתלוננים שדווקא הרוזנברגים הם המעתיקנים כאן. המומחים מתקשים להכריע
(...)
מאז ומעולם היתה תעשיית הגופנים (או פונטים, בשמם הלועזי) הישראלית זירת קרבות עקובה מדם. דברי הימים של עולם הגופנים מספרים על מלחמות בין צבי נרקיס, הנרי פרידלנדר ואשר אורון, שלא נראו כמוהן באף אחד מתחומי העיצוב בארץ.בשנות ה-50 עד ה-70 היו אלה נרקיס ופרידלנדר שזכו לחוזים ליציקת אותיותיהם ולהפצתן ההמונית - בעוד שאורון הסתפק באותיות מודבקות. אלה הביאו תהילת עולם וערך בוויקיפדיה לשני הראשונים, שכחה יחסית לאחרון - ובעיקר הביאו להאשמות וסכסוכים רבים.
הרבה מאוד השתנה בתעשיית הגופנים מאז הוסבו מטבעות המתכת שהכו על הנייר אל מסכי המחשב, אבל הקרבות מעולם לא שכחו. שוק הגופנים הישראלי הקטן נותר עמוס במלחמות על זכויות יוצרים. גופנים, ככל יצירת אומנות, נתונים לחוקי זכויות יוצרים - אלא שבתחום הפונטים קשה להכריע מתי מדובר ביצירה חדשה ומתי מדובר בהעתקה.
אחד הגופנים הבולטים בתחום והוותיק מכולם הוא "נרקיס" של חברת מסטרפונט, שבבעלות פיקי וצביקה רוזנברג. ספרייתה של החברה, אחת משתי הגדולות בענף, כוללת 1,700 גופנים. חלקם עוצבו בידי רוזנברג עצמו והיתר בידי 70 מעצבי אותיות המיוצגים על-ידי החברה.
בשוק העיצוב הישראלי מסתובבים לא מעט מעצבים שחשים זעם על התנהלותה של מסטרפונט. שתי הטענות העיקריות נגדה קשורות להעתקת גופנים ממעצבים אחרים ולהפצתם לאחר שינוי מזערי בלבד, וגם לאכיפה אגרסיבית נגד מי שלדעתם העתיק מהם גופנים.
לכתבה המלאה: http://www.nrg.co.il/online/16/ART1/905/741.html?hp=16&loc=5&tmp=8673
...לנסח את השאלה נכון - זה אפילו יותר חשוב מהתשובה....