עבר עריכה לאחרונה בתאריך 02.07.06 בשעה 23:38 על-ידי AqUa (מנהל הפורום)
מדריך ליצירת רימון בלייטווייב.אז לפני שנתחיל, קצת הקדמות.
יכולות להיות דרכים יותר פשוטות... (אפילו בוודאות יש...) אבל המדריך נועד ללימוד כלים למתחילים
בעיקר, ולכן הוא בנוי כמו שהוא בנוי.
בנוסף, המדריך נכתב בהתאמה ללייטווייב 8.0 עם מקשי הקיצור של גרסא 7.0
בשביל הנוחות שלי, אני אשתמש במקשי קיצור במקום בכפתורים בכלים הממש בסיסיים.
בשביל הנוחות שלכם, לפחות לעבודה במדריך הזה, תגדירו את מקשי הקיצור שיתאימו
ללייטווייב 7.0
התאמה נעשית בצורה הבאה:
Edit --> Edit keyboard shortcuts או בקיצור ALT+F9
יש ללחוץ על כפתור ה: Preset
ולבחור: 7.0 Style
http://img126.imageshack.us/img126/1575/granade0013rd.gif
ועכשיו, למדריך עצמו:
לחצו על כפתור יצירת הדיסק:
http://img273.imageshack.us/img273/65/granade0027ji.gif
לחצו על האות "n" בכדי להכנס לטבלה הנומרית.
ומלאו את הטבלה כמוני בדיוק.
http://img126.imageshack.us/img126/4369/granade0039ed.jpg
הסבר:
כשכפתור ה"Y" מסומן, זה אומר שהדיסק נבנה סביב ציר Y.
8 צדדים - רמת העיגול של הדיסק, ככל שיש יותר צדדים, הדיסק יראה יותר עגול. אנחנו
לא רוצים את הדיסק עגול בכלל, ולכן הזנו מספר נמוך יחסית.
סגמנטים - זה אומר כמה קווי גובה יחלקו את הדיסק.
גבול עליון: חצי מטר (אנחנו לא עובדים בגדלים ממשיים, אם נרצה להכניס את האובייקט
לסצנה נוכל להקטין אותו, מטעמי נוחות אני משתמש בגודל גדול.)
מרכז "X" - אפס
מרכז "Y" - רבע מטר
מרכז "Z" - אפס
רדיוס "X" - מאה מילימטר
רדיוס "Y" - רבע מטר
רדיוס "Z" - מאה מילימטר
סגרו את הטבלה הנומרית ולחצו רווח לאישור הפעולה.
http://img300.imageshack.us/img300/9710/granade0049yh.jpg
אז עכשיו יש לנו אובייקט מאד בסיסי.
ואנחנו נרצה להפוך אותו לרימון בהמשך.
לצורך זה, נשתמש בהמשך המדריך בכלי חלוקת פוליגונים שנקרא סאבדיוויז'ן.
הכלי עובד רק על פוליגונים משולשים או פוליגונים מרובעים. וכאן יש לנו קצת בעיה...
הרי האובייקט שלנו מורכב משתי פוליגונים בעלי 8 צלעות ו48 פוליגונים מרובעים...
ולכן נצטרך לחלק את הפוליגונים בעלי 8 הצלעות לפוליגונים מרובעים...
לצורך הפעולה נעבור למצב פוליגונלי, לחצו CTRL+H וסמנו את הפוליגונים שאנחנו רוצים
לחלק.
http://img398.imageshack.us/img398/8153/granade0059sr.jpg
עכשיו נעבור למצב נקודות, לחצו CTRL+G.
עכשיו נעבוד בחלון מבט העל:
בחרו שתי נקודות שנמצאות אחת מול השנייה.
http://img419.imageshack.us/img419/302/granade0062xs.jpg
עכשיו שימו לב למבט הצד, בחרנו את כל הנקודות שהיו מתחת לנקודות שבחרנו במבא
העל, ואנחנו רוצים רק את הנקודות שיעזרו לנו לחלק את הפוליגונים הגדולים, ולכן עם
לחיצה ממושכת על הלחצן הימני בעכבר וגרירה נסמן את הנקודות שאנחנו רוצים להוציא
מהבחירה.
http://img419.imageshack.us/img419/3954/granade0076cu.jpg
עכשיו נשארו לנו 4 נקודות בבחירה.
ולכן עכשיו ניתן להשתמש בכלי הספליט. (Split Polygon)
לחצו על CTRL+L, ועכשיו ניתן לראות שחילקנו את הפוליגונים הגדולים לשניים.
http://img350.imageshack.us/img350/4320/granade0083sn.jpg
אבל זה עדיין לא מספיק לנו, אנחנו רוצים לפצל את הפוליגונים הקצת יותר קטנים עד שיהיו
לנו פוליגונים בעלי 4 צלעות.
הבעיה: אי אפשר לחלק שני פוליגונים ביחד עם ספליט פוליגון.
אז בואו נוסיף נקודות במקום המתאים ונחלק דרך אותם נקודות.
לכו לטאב: Multiply (משתמשי גרסאות ישנות יותר ילכו לטאב: Construct)
לחצו על כפתור "Add Points"
ולכו שוב למבט העל, הוסיפו נקודה על הקו שיצרנו מקודם (ע"י לחיצה)
http://img374.imageshack.us/img374/9284/granade0098ug.jpg
בחרו את הנקודות שאנחנו רוצים לפצל את הפוליגונים דרכם ולחצו שוב על CTRL+L.
http://img419.imageshack.us/img419/1931/granade0105uw.jpg
פיצלנו את הפוליגונים העליונים, עכשיו תעשו אותו דבר גם על הפוליגונים התחתונים.
http://img350.imageshack.us/img350/7300/granade0110pq.jpg
אבל יש לנו בעיה קטנה, הנקודות לא ממורכזות לנו בצורה יפה... אנחנו הרי רוצים שהכל
יהיה סימטרי ויפה... נכון?...
אז תבחרו רק את שתי הנקודות שיצרנו בעצמנו, הנקודות שאנחנו רוצים למרכז.
ותלחצו CTRL+V - על מנת להשתמש באופציית ה: "Set Value".
יפתח לכם חלון, עכשיו הנקודות כבר ממורכזות על ציר ה-"X".
ואנחנו לא רוצים להזיז אותם ממקומם על ציר ה-"Y".
לכן תבחרו "Z" ותמרכזו אותם על "0" בציר "Z".
http://img350.imageshack.us/img350/8263/granade0120oo.jpg
עכשיו אחרי שסדרנו יפה את הפוליגונים, אפשר להמשיך הלאה.
בטלו את הבחירה ע"י לחיצה על המקש: "." (נקודה)
עכשיו נשתמש בספליין גייד: לכו לטאב Modify ולכו לכלי הספליין גייד. (בגרסאות שונות
הכלי יהיה תחת כותרת שונה, לפעמים SCALE ולפעמים TRANSFORM)
http://img419.imageshack.us/img419/4637/granade0134yz.gif
לכו למבט הצד או מבט מקדימה, לא משנה. לחיצה בתוך החלון תפתח לכם רשת ידיות
כחולה.
http://img350.imageshack.us/img350/8397/granade0147ho.jpg
תמשכו את הידיות עד שתגיעו לתוצאה בערך כזאת:
http://img419.imageshack.us/img419/7001/granade0152ua.jpg
לחצו רווח לאישור הפעולה.
לחצו עוד פעם רווח ע"מ לעבור למצב בחירה פוליגונלי (אם הייתם עד עכשיו במצב
נקודות...)
אם יש לכם פוליגונים מסומנים, בטלו בחירה ע"י הקשה על: "." (נקודה)
עכשיו תבחרו את כל הפוליגונים שמהווים את מעטפת גוף הרימון, (ניתן להשתמש במקש
השיפט להמשך בחירה).
http://img350.imageshack.us/img350/6120/granade0166jr.jpg
שימו לב לא לבחור את הפוליגונים מלמטה!
עכשיו לחצו על המקש: "b"
זהו כלי הביבל. בעיקרון, מה שהכלי עושה הוא לוקח כל פוליגון ומוציא אותו בנפרד.
תשחקו קצת עם הכלי עד שתגיעו לתוצאה הרצויה.
http://img394.imageshack.us/img394/4559/granade0175rb.jpg
לחצו רווח לאישור הפעולה.
לחצו על: "." (נקודה) לביטל בחירה.
עכשיו נשארה לנו ידית הרימון, אותה יהיה הכי קל למדל ממבט צד, אבל יש לנו בעיה
קטנה. אין אף פוליגון באובייקט שנמצא בצווית הנכונה. אנחנו נצטרך לסובב את האובייקט
בצורה מדוייקת.
ואיך נעשה את זה?
פשוט מאד!
הרי יש לאובייקט שלנו 8 צדדים. (זוכרים את הדיסק ההתחלתי שלנו?)
במעגל שלם יש 360 מעלות.
360:8=45
מה שאומר שהפוליגונים מתחילים מאפס כל 45 מעלות.
אבל אנחנו לא רוצים את תחילת הפוליגון באפס. אנחנו רוצים בדיוק את אמצע הפוליגון.
45:2=22.5
ולכן, אנחנו נצטרך לסובב את האובייקט שלנו ב22.5 מעלות סביב ציר ה-"Y".
לחצו על המקש: "y" על מנת להפעיל את כלי ה: "ROTATE"
עכשיו לחצו על מקש ה: "n" בכדי להפעיל את הטבלה הנומרית. ותכניסו את הערכים
המתאימים:
http://img419.imageshack.us/img419/3303/granade0180wv.gif
כמו שאמרנו, סיבוב של 22.5 מעלות סביב ציר ה- "Y"
לחצו רווח לאישור הפעולה.
אם תסתכלו בחלון מבט העל תראו את תוצאות הסיבוב.
http://img419.imageshack.us/img419/5646/granade0199dm.jpg
עכשיו אנחנו צריכים לעשות את הידית, ואיך נעשה אותה?
יש הרבה דרכים... אני יראה לכם דרך די מגניבה... ע"י ספליין משכבה אחרת שישמש
מסילה לאקסטרוד. (נשמע מפוצץ? האמת זה די פשוט...)
אם תשימו לב בחלק העליון הימני של התוכנה יש ריבועים קטנים כאלה...
הריבועים האלה מציינים שכבות עבודה שונות. אנחנו רוצים עכשיו לעבוד בשכבה חדשה
בכדי ליצור את הספליין שלנו. אבל כדי לדעת איפה למקם אותו אנחנו צריכים את השכבה
הראשונה שלנו ברקע.
http://img419.imageshack.us/img419/717/granade0204ax.gif
כמו שהאנימציה הקטנה הזאת מראה, תלחצו על המשולש העליון של השכבה השנייה ואז
על המשולש התחתון של שכבת המקור.
אתם אמורים כרגע לראות בכל החלונות רק את הWIRE של האובייקט בצבע שחור.
לכו לטאב ה: "Create"
ותבחרו את כלי הספליין דרו:
http://img180.imageshack.us/img180/3774/granade0217qe.gif
עכשיו נצייר את "המסילה" בחלון הצד.
http://img350.imageshack.us/img350/9356/granade0225re.jpg
לחצו רווח לאישור הפעולה.
עכשיו תחזרו לשכבה הראשונה ושימו את שכבת הספליין (המסילה) ברקע.
http://img350.imageshack.us/img350/434/granade0237ds.jpg
אבל אם נוציא עכשיו פוליגון מראש הרימון, לא ישאר לנו חלק בין הידית לגוף עצמו.
אנחנו צריכים לתת ביטוי פוליגונלי לידית.
על מנת לעשות את זה, בחרו את הפוליגון שישמש לתחילת הידית.
http://img350.imageshack.us/img350/3088/granade0246sm.jpg
לכו לטאב: "Multiply"
ולחצו על כפתור ה: Extender Plus
מה שהכפתור הזה עושה הוא בעצם "מכפיל" את הפוליגון, ומשאיר בבחירה רק פוליגון
אחד, שאיתו אפשר לשחק. ואנחנו נשחק איתו קצת. לחצו על המקש: "h" בשביל להפעיל
את אופציית הסטרצ'.
רצוי לעבוד בחלון המבט הקדמי.
תגיעו בערך לתוצאה הבאה:
http://img392.imageshack.us/img392/999/granade0258yf.jpg
*עצה - בכדי שהפוליגון יצא סימטרי, כדאי להפעיל את כפתור הסימטריה:
http://img350.imageshack.us/img350/4091/granade0261ib.gif
ולכבות אותו לאחר שסיימתם למתוח את הפוליגון.
לחצו רווח לאישור הפעולה.
עכשיו נוציא את הידית.
דבר ראשון שצריך לדעת הוא שכלי האקסטרוד למיניהם משלימים נפח לפי כיוון פוליגונים.
ובגלל שלכל פוליגון יש כיוון, צריך להתאים את הכיוון לנפח.
פשוט תלחצו על המקש: "f" והפוליגון המסומן יתהפך.
http://img350.imageshack.us/img350/6128/granade0270sm.jpg
עכשיו אנחנו מוכנים. לכו לטאב "Multiply".
ןתבחרו את כלי ה "Rail Extrude" או בקיצור CTRL+R
יפתח לכם החלון הבא:
http://img392.imageshack.us/img392/8846/granade0281sy.gif
אנחנו צריכים לשנות קצת... תעשו כמוני...
תשנו את AUTOMATIC ל- UNIFORM KNOTS
ואת ה-20 תורידו ל-8
מה שעשינו הוא בעצם צמצום מספר הפוליגונים שיווצרו ע"י האקסטרוד. אנחנו לא צריכים
20 נקודות שבירה... זה יותר מידי... שמונה יספיקו לנו.
http://img347.imageshack.us/img347/2466/granade0295fr.jpg
עכשיו אפשר כבר להוריד מהרקע את שכבת המסילה... שלא תפריע לנו בעיניים.
ויש לנו בעיה קטנה... האקסטרוד השאיר מאחוריו פוליגון קטן ומעצבן שאנחנו לא צריכים...
תבחרו אותו... (לדעתי הכי נוח לבחור אותו ממבט הצד...)
http://img347.imageshack.us/img347/9159/granade0302qy.jpg
ותלחצו על המקש: "k"
אתם כרגע ביצעתם הוצאה להורג!!! רוצחים!
המקש "k" מפעיל את הפונקציה: "Kill Polygon"
יאללה... נמשיך...!
עכשיו לכו לחלון המבט הקדמי ועברו למצב בחירת נקודות.
הפעילו את כפתור הסימטריה:
http://img350.imageshack.us/img350/4091/granade0261ib.gif
ותבחרו את הנק' הבאות:
http://img392.imageshack.us/img392/8301/granade0314sw.jpg
שימו לב שבחרתם 4 נק' ולא 2...!
http://img350.imageshack.us/img350/219/granade0329so.jpg
עכשיו אנחנו נזיז את הנק' האלה קצת.
ולכן לחצו על המקש: "t"
תזיזו פחות או יותר כמוני:
http://img392.imageshack.us/img392/7324/granade0334gw.jpg
לחצו רווח לאישור הפעולה.
בטלו בחירה.
שלב אחרון! כמעט סיימנו!
עכשיו אנחנו רוצים להחליק קצת את האובייקט. וכאן מתחבר מה שדיברנו עליו בהתחלה.
סאבדיוויז'ן!
לחצו SHIFT+D
ויפתח לכם החלון הבא:
http://img392.imageshack.us/img392/3690/granade0345bq.gif
כל מה שאתם צריכים לעשות הוא להעביר למצב SMOOTH
וללחוץ אישור!
http://img392.imageshack.us/img392/729/granade0354dc.jpg
וזהו! סיימנו!
רק אל תזרקו את הרימון הזה לידי... נראה מפחיד! ;)
מי שרוצה, הנה המודל המוכן בקובץ LWO: