ABA


"|מידע| צער בעלי חיים והיהדות ."
גירסת הדפסה        
קבוצות דיון בעלי חיים וחיות בית נושא #15681 מנהל    סגן המנהל    מפקח   Winner    צל"ש   מומחה  
אשכול מספר 15681
Maya  לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 17.5.05
30024 הודעות, 9 פידבק, 17 נקודות
   21:15   05.04.08   
אל הפורום  
  |מידע| צער בעלי חיים והיהדות .  
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 05.04.08 בשעה 21:16 בברכה, Maya
 
הידעתם שלפי חזונו של הרב קוק, האדם הראשון היה צמחוני? על יחסה של היהדות לבעלי חיים, ועל הקושי של הישראלי, שומר מצוות או חילוני לגמרי, להפסיק להתעלל בחיות
ביהדות ישנן מספר מצוות שאם היינו מתייחסים אליהן ברצינות מצבם של בעלי החיים היה נראה אחרת לגמרי. אחרי הכל, גם בעלי החיים נבראו בידי האלוהים והם בורכו ממש כמונו ב'"פרו ורבו ומלאו את הארץ" (בראשית א' 22): על הקשר בין היהדות לבעלי החיים בקרבנו, ועד כמה כולנו היינו נשכרים מציות מוקפד מעט יותר לכתובים.


למרות המצוות הכתובות והחוקים הכתובים של חוק צער בעלי חיים, נראה שהתייחסות למילה הכתובה בכל הנוגע לבעלי חיים זוכה להתעלמות מוחלטת. התוצאה ברורה: הפרה חמורה של זכויותיהם של בעלי החיים. ד"ר יעל שמש, חברה באגודת 'אנונימוס' שמלמדת יהדות ומעבירה הרצאות בנושא, מסבירה: "ההלכה היהודית מכירה בכך שלבעלי החיים יש צרכים מסוימים, שחובה להתחשב בהם. ההכרה הזו נייונה כמובן ממספר מצוות שניתנו בתורה, שמשתמעת מהם התחשבות בבעלי חיים. למשל, ההסבר שניתן בפרשת משפטים למצוות שמירת יום השבת הוא "למען ינוח שורך וחמרך, וינפש בן אמתך והגר" (שמ' כג יב). לפי זה, התורה מתייחסת אל בעלי החיים כאל חלק מהקהילה, ומְגִנה על זכותם ליום מנוחה, כפי שהיא מְגִנה על זכותם של היסודות החלשים והמנוצלים בחברה האנושית – בן האמה והגר".

יודע צדיק נפש בהמתו?
האמנם באמת מכיר הוא את נפש בהמתו? אחרי הכל במשקים, כשנולדים אפרוחים זכרים, המיותרים לתעשיית הביצים, מותירים אותם לגווע ברעב, מפרות חולות אי אפשר להפיק בשר ולכן אין צורך להאכיל אותן. עם זאת, לא צריך להרחיק עד המשק כדי לחשוף עולמות אפלים - ליד הבית שלכם, במכלאה העירונית, כשהכלבנים יצאו לחגוג את החג, סביר להניח שהכלבים שם יישארו בלי מזון ושתייה. בהלכה היהודית יש התחשבות מלאה בצרכים הפיסיים, הבסיסים ביותר, של בעלי חיים. כך למשל, מדגימה שמש את דברי ר' אלעזר הקפר: "אין אדם רשאי ליקח לו בהמה חיה ועוף אלא אם כן התקין להן מזונות" (ירושלמי, יבמות טו, ג). במקרה מסוים אף ניתנת עדיפות לצורכי הבהמה על צורכי בעליה - "אסור לאדם שיאכל קודם שייתן מאכל לבהמתו, שנאמר 'ונתתי עשב בשדך לבהמתך' והדר 'ואכלת ושבעת'" (בבלי, ברכות, מ ע"א).


צער האדם וצער החי
ישנם מקורות רבים מן המקרא והתלמוד המתייחסים במפורש על איסור צער בעלי חיים. היהדות אומנם רואה באדם את תכלית הבריאה, אבל בהחלט דואגת לכל צרכיהם של בעלי החיים ואוסרת על התעללות בהם. אחרי הכל, לבעלי החיים ולבני האדם רגשות זהים שלא יכולות לעמוד בכאב. כך למשל, מצטטת שמש את דבריו של הרמב"ם בנושא: "אין הבדל בין צער האדם וצער שאר בעלי החיים, מפני שאהבת האם לילדה וגעגועיה אליו אינם נמשכים אחרי השכל, אלא אחר פעולת הכוח המדמה, הנמצא ברב בעלי החיים כמו שהוא נמצא באדם". בפועל, כשמסתכלים מבעד לכתוב, ולוקחים את תעשיית החלב כדוגמא, הפרות נכנסות להריון בהזרעה מלכותית ומיד בתום ההמלטה, נלקחים מהן העגלים. האמהות סובלות בעקבות ההפריות המרובות מדלקות ברחם, מחלות וסיבוכים והעגל שזקוק לחלב אם בכדי לגדול נאלץ להתרגל לתקופה מסוימת למזון נוזלי, לפני שיהפוך למנת בשר לאכילה. "ישנם מדרשים ומפרשים שסבורים שטעם המצוות הנוגעות לבעלי חיים הוא החמלה כלפיהם," שמש מוסיפה: "כך למשל טוען ראב"ע לדברים כ"ב 10 על איסור חרישה של חמור ושור ביחד, שכן 'השם חמל על כל מעשיו, כי אין כוח החמור ככוח השור'". ושוב, למרות מה שנכתב והובן כבר לפני אלפי שנים, סוסים וחמורים 'חורשים' את העיר תל אביב עמוסים במשאות כבדים מנשוא.

צמחונות: מהרב קוק ועד הרב הראשי של חיפה
הרב הראשי של חיפה, שאר-ישוב כהן, גדל בבית צמחוני. בעקבות פניות של פעילי אנונימוס, פנה הרב לחברי-הכנסת של המפד"ל בבקשה לקדם את האיסור על פיטום אווזים ואת הצעת החוק לסימון מוצרים שנוסו על בעלי-חיים. "אני גדלתי בבית צמחוני," מספר הרב כהן, "וישנם עוד הרבה רבנים צמחוניים. גם הרב קוק היה צמחוני והוא זה שכתב את חזון הצמחונות, המדבר בין היתר על כך שהאדם הראשון היה צמחוני ורק אחרי המבול, הותר לו לאכול בשר בגלל ירידת הדורות."

רב קוק טען גם שבני האדם יוכלו להתייחס בכבוד לבעלי החיים רק אחרי שיוכלו לפתור את האיבה והמלחמות בניהם. הרב כהן בהחלט רואה את היחס של היהדות אל בעלי החיים כדואג ומגונן: "למשל, הפסוק 'לא תבשל גדי בחלב אמו' שמראה את השימוש הנוראי של האדם ביחס שלו אל הגדי ואמו. התלמוד בפירוש אוסר על צער בעלי חיים. בספר שמות ישנו הפסוק: 'פרק וטען, פרק וטען, אפילו ארבע חמש פעמים עזוב תעזוב אמו, הקים תקים אמו'. זהו פסוק שבפירוש מתייחס לעזרה שעלינו להגיש לבעל חיים הנמצא במצוקה, גם אם הוא שייך לאויב שלך".

האכזריות משחיתה את הנפש

לא מזמן, בראש השנה, חזרו לכותרות העוולות של מנהג הכפרות. הרב כהן הוא ממתנגדי המנהג ורואה בו התעללות בבעלי חיים. "בכל הקשור לנושא השחיטה," הוא קובל, "הדת היהודית רוצה למעט את הצער ולמעט את הכאב". שמש מוסיפה: " אנו מוצאים במקורותינו את ההנחה, שיחסו של האדם כלפי בעלי החיים מעיד על אופיו ועל יחסו כלפי בני אדם. כך יש להסביר את מאמר רבי יהודה בשם אבא גוריא: "הכשר שבטבחים ( = שוחטים) שותפו של עמלק". דומה שההנחה היא, שאדם המסוגל לעסוק במלאכה כזו, הכרוכה בנטילת חיים, נגוע באכזריות, תכונה שנחשבת אופיינית לעמלק.

כדי שגם לבעלי החיים תהיה סיבה לשמוח בחג הזה, נסיים בפירושו של ר"שר הירש לפסוק מספר תהילים: "אדם ובהמה תושיע ה"" וכפי שמפרש זאת רש"ר: "לאדם ולבהמה רוצה אלוהים להמציא חיים אמתיים מלאי אושר". ואמרו אמן.

מקור: נענע.


                                שתף        
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  יפה אמרת מאיה סרגיו  05.04.08 23:45 1
  מאיה תודה,ידוע עוד מהתקופה של יעקב שהוא נתן מים קודם madboy 06.04.08 00:25 2
  תודה :) tal47  06.04.08 16:19 3

       
סרגיו 
חבר מתאריך 2.8.02
2048 הודעות, דרג אמינות חבר זה
   23:45   05.04.08   
אל הפורום  
  1. יפה אמרת מאיה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
מקובל לחשוב לאחרונה שיהודים ובפרט דתיים
מתנהגים באכזריות אין קץ לחיות..

אני אישית למשל לא אוכל (משתדל עכ"פ) בבוקר
לפני שאני מאכיל את חיות הבית (איסור מהתורה)



                                                         (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
madboy

דרג אמינות חבר זה
   00:25   06.04.08   
אל הפורום  
  2. מאיה תודה,ידוע עוד מהתקופה של יעקב שהוא נתן מים קודם  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   לגמלים שלו ואחר כך שתה בעצמו


                                                         (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
tal47  לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 23.8.03
6353 הודעות, 11 פידבק, 18 נקודות
   16:19   06.04.08   
אל הפורום  
  3. תודה :)  
בתגובה להודעה מספר 0
 


                                                         (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
___________________________________________________________________

___________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מחק תגובות | עגן אשכול
       



© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net