ABA



"|אשכול היסודות| הגדול!"
גירסת הדפסה   שלח לחבר   אשכול בארכיון - לקריאה בלבד
 
   
קבוצות דיון צילום דיגיטלי נושא #15652 מנהל    סגן המנהל    מפקח   Winner    צל"ש   מומחה  
אשכול מספר 15652
tal47  לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 23.8.05
5614 הודעות, 10 פידבק, 20 נקודות
   18:50   16.05.11   
אל הפורום  
  |אשכול היסודות| הגדול!  
 
ערכתי לאחרונה בתאריך 05.02.12 בשעה 14:52 בברכה, tal47
 
באשכול הזה החבר'ה ה"צעירים" יוכלו לשאול שאלות, והחבר'ה הוותיקים מוזמנים לעזור ולהסביר בקשר למושגי היסוד בצילום.

כמה מושגי יסוד:

צמצם
צמצם הוא התקן מכאני שמורכב בד"כ בגוף העצמית ומורכב כסגר עלים של חמישה או יותר עלים.

לצמצם שני תפקידים. בדומה לאישון שבעין אנושית (איריס) הוא מרשה ליותר או פחות אור להכנס, ועל ידי כך עוזר להסתגל לרמות אור המשתנות לאורך היום.
תופעת לוואי נוספת להגדלת והקטנת הצמצם היא השינוי בעומק שדה התמונה והפיכת פרטים לbokeh. בצילום נושא עומק השדה מהווה מרכיב חשוב ביכולת הפרדת הנושא מהרקע ולכן מהווה מרכיב מרכזי בקומפוזיציה.
הצמצם והתריס הם שני המרכיבים העיקריים לבקרה על כמות האור בצילום. ערך צמצם ומהירות תריס נקבעים בהתאם למדידת אור. צמצם במצלמה נהשלט בד"כ באמצעים ידניים או אוטומטיים, וערך צמצם נמדד בסטופים של ערכי F, שהם יחס ולא מספר אבסולוטי. ראה ערך צמצם לעוד פרטים.
במצלמות SLR בנות ימינו מותקן צמצם אוטומטי אשר נשאר פתוח לפני הצילום על מנת לאפשר לצלם קומפוזיציה ופוקוס בעינית בהירה ככל האפשר, ונסגר רק ברגע הצילום עצמו.

תריס

תריס הינו מנגנון שתפקידו לשלוט על זמן החשיפה של התמונה, ובכך ביחד עם הצמצם, קובע את כמות האור לחשיפה. זמן החשיפה בפועל נקבע ע"י פרמטר מהירות התריס שהוגדרה במצלמה.
מבחינה טכנית, ניתן לסווג את סוגי התריס השונים עפ"י המיקום הפיזי שלהם במכלול המצלמה וכן ע"י טכנולוגיית התריס.

יאללה, בואו נראה איך מתקדמים מפה
לעזור חבר'ה, בואו נפתח את הקהילה


        שתף        


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
|אשכול היסודות| הגדול! tal47  16.05.11 18:50 כותרת
  ושוב, יוזמה מבורכת ושיהיה לכולנו בהצלחה :)) Raven  16.05.11 19:06 1
  אכן אשכול מצויין , V-SPEC  16.05.11 21:43 2
  כל הכבוד, תודה רבה nimroder 16.05.11 21:55 3
  ISO - הסבר שלי Gman 16.05.11 22:43 4
     לפעמים גם נעדיף לצלם עם ISO גבוה, לקבל גרעון shfat20 16.05.11 23:37 5
         או במילים אחרות, HIGH KEY. SHiKO  19.11.11 13:08 20
     תודה חבר, הסבר מעולה! tal47  19.05.11 14:44 15
  כמה טיפים... shfat20 16.05.11 23:44 6
     ברשותך הוספה קטנה V-SPEC  17.05.11 00:04 7
         למה?... shfat20 17.05.11 00:12 8
             פשוט מאוד V-SPEC  17.05.11 00:21 9
                 או... shfat20 17.05.11 00:25 10
                     עדין V-SPEC  17.05.11 00:26 11
                         על מה אתה מדבר? shfat20 17.05.11 00:30 12
                             מיותר V-SPEC  17.05.11 00:37 13
  נחמד ... תודה Sagi 17.05.11 12:17 14
  מקפיץ לכבוד החבר'ה החדשים :) tal47  11.07.11 18:19 16
     מקפיץ באישורך כדי שגם zohar678 dr70 23.07.11 02:56 17
  חוק השלישים tal47  23.07.11 21:53 18
  אשכול מעולה!! Dj TnT 18.11.11 06:33 19
  מצבי הצילום של המצלמה tal47  09.01.12 21:00 21
  pump up the jam tal47  30.12.12 13:01 22

     
Raven 
חבר מתאריך 22.3.02
13258 הודעות
   19:06   16.05.11   
אל הפורום  
  1. ושוב, יוזמה מבורכת ושיהיה לכולנו בהצלחה :))  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


                                    (ניהול: מחק תגובה)
V-SPEC 
חבר מתאריך 17.9.07
53033 הודעות, דרג אמינות חבר זה
   21:43   16.05.11   
אל הפורום  
  2. אכן אשכול מצויין ,  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



I am pushing the limits

                                    (ניהול: מחק תגובה)
nimroder לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 25.9.09
7657 הודעות, 3 פידבק, 6 נקודות
   21:55   16.05.11   
אל הפורום  
  3. כל הכבוד, תודה רבה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


                                    (ניהול: מחק תגובה)
Gman
חבר מתאריך 31.3.02
1713 הודעות, דרג אמינות חבר זה
   22:43   16.05.11   
אל הפורום  
  4. ISO - הסבר שלי  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   אז מה זה ISO ולמה זה טוב.

בנוסף לצמצם וזמן חשיפה (תריס), יש עוד גורם שמשפיע על התמונות שלכם. הוא נקרא רגישות לאור.
בהנתן שניים מהנ"ל, בד"כ רגישות לאור + צמצם / תריס - נקבע זמן החשיפה (או הצמצם, בהתאמה) האידאלי - כך שהתמונה תצא בצבע נכון, לא שרוף (בהיר מידי) ולא כהה מידי - במצבים החצי אוטומטיים;
מצבים אלה מצויינים במצלמה כך:

A במצלמות ניקון וAv במצלמות קנון - עדיפות צמצם, קובעים ומשחקים בעיקר עם הצמצם ואוטומטית נקבע זמן חשיפה אידאלי (לדעת המצלמה)

S במצלמות ניקון וTv במצלמות קנון - עדיפות תריס (חשיפה) - קובעים את אורך זמן החשיפה ובהתאם נקבע ערך הצמצם האידאלי.

כמו ששמתם לב, לא ציינתי פה את נושא רגישות האור, כי בד"כ הוא פחות נגיש למשתמש בזמן אמת וצריך רגע להתנתק מהעינית ולכוון אותו (לפעמים זה קצת שונה במצלמות מתקדמות אבל ניחא).


אז קצת היסטוריה.
פעם, השתמשנו במצלמות פילם, בהם היינו מכניסים פילם.
לכל פילם היה מדד בשם ASA שמציין את הרגישות הכימיכלית של הפילם לאור, זאת אומרת, איזה עוצמה (או כמות) אור צריכה להכנס ולפגוע בפילם כדי שתצא בצבע הנכון והמלא.
המדדים הנפוצים בפילמים הולכים מ50 ל400.

השתדרגנו למצלמות דיגיטליות ובמקום פילם יש לנו חיישן (CMOS או CCD) שבו פוגעים קרני האור והוא הופך אותם לאות דיגיטלי שמתרגם לתמונה.
אך נושא רגישות האור קיים גם כאן. רק שכאן הוא מעט דינמי יותר. במקום להחליף פילמים אם רוצים לשנות את רגישות החיישן לאור, משנים את ערך הרגישות לאור - הISO (מין מדד חדש שדי מקביל לASA), עם שיפור החיישנים, הטווח של רגישות האור גם השתנה, והיום הוא עומד במצלמות חדישות אי שם בין 50 ל102,400.

אך אליה וקוץ בה, כמו גם במצלמות הפילם, גם במצלמות הדיגיטליות - ככל שמעלים את רגישות האור קורה תהליך שהתמונה נהיית יותר מגורענת, כלומר - מתווסף רעש לתמונה, אזורים חלקים כמו שמיים מתחילים להראות כאילו יש בהם בליטות וחוסר אחידות.

לדוגמה:


אם כך, יאמרו חכמים, למה בכלל אנחנו מעלים את רמת הרגישות לאור, בוא נצלם ברגישות הנמוכה ולא נקבל רעש.
זה נכון, אלא שיש עם זה 2 בעייות.
דבר ראשון - רגישות גבוהה יותר לאור נותנת לתמונה צבעים יותר קונטראסטיים והרבה פעמים בערכי ISO נמוכים הצילום יוצא חיוור ולא רב-גווני.
הדבר השני והחשוב יותר הוא שלא תמיד נוכל לצלם איך שאנו רוצים, בגלל שלא נקבל מספיק אור לחיישן. למשל, חשיפות קצרות בשעת לילה.

לכן, לטעמי, הפתרון הנוח הוא הפתרון המתפשר - עם מצלמות דיגיטליות בד"כ אין הגבלה חמורה על כמות התמונות והנסיונות שנוכל לעשות אז פשוט כדאי להתקדם בניסוי ותהיה - לכוון ISO אי שם באמצע, או איפה שמתחילים להרגיש רעש בתמונה ולנסות לצלם. אם נראה שזמן החשיפה גבוהה מידי, נעלה את הISO (או שנוריד את זמן החשיפה), וכך הלאה.


מוזמנים לשרשר שאלות


                                    (ניהול: מחק תגובה)
shfat20
חבר מתאריך 10.9.03
1503 הודעות, דרג אמינות חבר זה
   23:37   16.05.11   
אל הפורום  
  5. לפעמים גם נעדיף לצלם עם ISO גבוה, לקבל גרעון  
בתגובה להודעה מספר 4
 
   ולקבל "חיות" מהצבעים.
במקרים מסויימים, נעדיף גם לשרוף את התמונה עם ISO ממש גבוה, בשביל להבדיל אותה מהרקע.
לדוגמא

צולם בת"א, בשעת צהריים.
Shutter Speed:1/500 second
Aperture:F/5.0
ISO Speed:1600
אפשר לראות ששרפתי ממש ממש את הרקע, בשביל לקבל צבע לבן נקי.
(אעפ שיש קצת ליכלוך...)


                                    (ניהול: מחק תגובה)
SHiKO 
חבר מתאריך 24.3.02
54285 הודעות, דרג אמינות חבר זה
   13:08   19.11.11   
אל הפורום  
  20. או במילים אחרות, HIGH KEY.  
בתגובה להודעה מספר 5
 


                                    (ניהול: מחק תגובה)
tal47  לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 23.8.05
5614 הודעות, 10 פידבק, 20 נקודות
   14:44   19.05.11   
אל הפורום  
  15. תודה חבר, הסבר מעולה!  
בתגובה להודעה מספר 4
 


                                    (ניהול: מחק תגובה)
shfat20
חבר מתאריך 10.9.03
1503 הודעות, דרג אמינות חבר זה
   23:44   16.05.11   
אל הפורום  
  6. כמה טיפים...  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   חשוב מאד !! בצילום אין נכון ולא נכון.
הכל הוא בשליטה שלכם. תלמדו מה כל דבר עושה ואיזה תוצאה כל דבר עושה.
לאט לאט, כשיבוא לכם רעיון לראש - תבינו מה אתם צריכים לעשות בשביל לקבל את התוצאה שישבה לכם בראש.

אף פעם אל תמחקו תמונות בשטח. תמונה שצילמתם וחשבתם שיצאה גרוע, אולי תראה אחרת במחשב. אולי תצליחו להוציא ממנה משהו עם קצת קרופ.

צאו מJPG ותעברו ל RAW. יש לזה כל כך הרבה סיבות, אבל נתחיל בזה שאפשר אח"כ לשלוט בWB בLR. אני מצלם על WB קבוע את כל התמונות בסט, ואח"כ משחק עם זה בבית...


                                    (ניהול: מחק תגובה)
V-SPEC 
חבר מתאריך 17.9.07
53033 הודעות, דרג אמינות חבר זה
   00:04   17.05.11   
אל הפורום  
  7. ברשותך הוספה קטנה  
בתגובה להודעה מספר 6
 
   כדי לצלם בRAW אין צורך לוותר על בJPEG מומלץ לשלב יש אופציה של RAW + JPEG



I am pushing the limits

                                    (ניהול: מחק תגובה)
shfat20
חבר מתאריך 10.9.03
1503 הודעות, דרג אמינות חבר זה
   00:12   17.05.11   
אל הפורום  
  8. למה?...  
בתגובה להודעה מספר 7
 
   זה סתם משגע אחכ למחוק
איזה יתרון יש לזה ?


                                    (ניהול: מחק תגובה)
V-SPEC 
חבר מתאריך 17.9.07
53033 הודעות, דרג אמינות חבר זה
   00:21   17.05.11   
אל הפורום  
  9. פשוט מאוד  
בתגובה להודעה מספר 8
 
   כדי לצפות בתמונות RAW צריך תוכנה מיוחדת כמו Lightroom , photoshop וכו'

ושאתה מצלם כמות של תמונות זה לא נעים לשבת ולטעון תמונה תמונה דרך התוכנות הללו שהם כבדות בעצמם.

לכן מצלמים ב2 הפורמטים ושרואים תמונה טובה שאתה מעוניין בה אז אתה משתמש בקובץ RAW שמצורף.



I am pushing the limits

                                    (ניהול: מחק תגובה)
shfat20
חבר מתאריך 10.9.03
1503 הודעות, דרג אמינות חבר זה
   00:25   17.05.11   
אל הפורום  
  10. או...  
בתגובה להודעה מספר 9
 
   שאתה מוריד תוכנה שמאפשרת צפייה של הקבצים האלה
במקום לראות בWinodws Viewer...
חסכת לך:
א' מקום בזיכרון של המצלמה
ב' זמן - במקום למחוק תמונה אחת, אתה מוחק שתיים.
ובמקרה שאהבת תמונה אתה צריך למחוק jpg. קיצור, ביג בלאגן


                                    (ניהול: מחק תגובה)
V-SPEC 
חבר מתאריך 17.9.07
53033 הודעות, דרג אמינות חבר זה
   00:26   17.05.11   
אל הפורום  
  11. עדין  
בתגובה להודעה מספר 10
 
   שאתה מצלם 200-300 תמונות יש סינון ראשוני להתחיל לטעון 200 קבצי RAW זה לא נעים.

אני בעד סינון ורק את המוצלחות לשמור כקובץ RAW



I am pushing the limits

                                    (ניהול: מחק תגובה)
shfat20
חבר מתאריך 10.9.03
1503 הודעות, דרג אמינות חבר זה
   00:30   17.05.11   
אל הפורום  
  12. על מה אתה מדבר?  
בתגובה להודעה מספר 11
 
   תוריד תוכנה לצפייה בקבצי RAW. תחסוך לעצמך הכל
אין שום טעינה אין שום כלום
בדיוק כמו שאתה רואה בווינדוס.
חסכת לעצמך הרבה כאב ראש עם מחיקות ועניינים.
אל תשכח שכל קובץ RAW שוקל ה-מ-ו-ן


                                    (ניהול: מחק תגובה)
V-SPEC 
חבר מתאריך 17.9.07
53033 הודעות, דרג אמינות חבר זה
   00:37   17.05.11   
אל הפורום  
  13. מיותר  
בתגובה להודעה מספר 12
 
   יש לך את הWinodws Viewer פשוט וקל למה להוריד עוד תוכנות לצפייה בתמונות שיש לך אחת מובנת בווינדוס.



I am pushing the limits

                                    (ניהול: מחק תגובה)
Sagi
חבר מתאריך 22.9.09
199 הודעות
   12:17   17.05.11   
אל הפורום  
  14. נחמד ... תודה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


                                    (ניהול: מחק תגובה)
tal47  לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 23.8.05
5614 הודעות, 10 פידבק
   18:19   11.07.11   
אל הפורום  
  16. מקפיץ לכבוד החבר'ה החדשים :)  
בתגובה להודעה מספר 0
 


                                    (ניהול: מחק תגובה)
dr70 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 17.9.02
17299 הודעות, 19 פידבק
   02:56   23.07.11   
אל הפורום  
  17. מקפיץ באישורך כדי שגם zohar678  
בתגובה להודעה מספר 16
 
   יקרא את האשכול המעניין והמועיל הזה.

שבת שלום,

בפורום להגיד "תודה" זה לא עולה כסף ונותן הרגשה נהדרת של הערכה למה שאתה עושה
השימוש במידע שאני נותן הינו על אחריות המשתמש בלבד.



                                    (ניהול: מחק תגובה)
tal47  לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 23.8.05
5614 הודעות, 10 פידבק
   21:53   23.07.11   
אל הפורום  
  18. חוק השלישים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
"חוק" השלישים מוכר כאחד החוקים הבסיסיים, והמוזכרים ביותר, לקומפוזיציה בצילום. אפשר לראות בו מאין גירסה פשטנית של "יחס הזהב" (ראו קישורים).
ראוי לציין כי חוק השלישים הוא בסה"כ כלל אצבע שאמור לתת נקודת התחלה טובה לקומפוזיציה. יש לזכור כי כמו כל כלל אצבע, הוא טוב בהרבה מקרים, אך לא בכולם. הכלל הנ"ל מהווה נקודת התחלה לקומפוזיציה ותו לא.

צלמים מתחילים נוטים לצלם תמונה כלשהי כאשר הם ממקמים את נושא התמונה במרכז המסגרת. קומפוזיציה כזאת נוטה להיות בנאלית ולא מעניינת. וכאן מגיע חוק השלישים לעזרתנו.

חוק השלישים מדבר על חלוקת מסגרת הצילום לטבלה של תשעה מלבנים שווים (3X3).
בחלוקה כזו אנו יכולים לזהות 4 נקודות מרכזיות של הטבלה (מפגשי הקווים המחלקים). .

הרעיון הבסיסי הוא להציב את נושא התמונה (או מספר נושאים), באחת מארבע הנקודות האלו. קומפוזיציה כזו היא (שוב, בד"כ) יותר נעימה לעין ויותר מושכת. תיווצר כאן תמונה יותר דינמית. חוק השלישים נובע כנראה מהצורה הטבעית שבה העין האנושית תופסת את המרחב (וזה כבר נושא אחר).
היבט נוסף של חוק השלישים הוא החלוקה של מסגרת לקדמת המסגרת ולרקע. מיקום נקודות מרכזיות של הנושא ושל הרקע על פני הסריג הנ"ל יצרו לנו קומפוזיציה מעניינת, אינטראקציה נוחה יותר בין חלקי התמונה.
חשוב לזכור כי בכל מקרה, רצוי לא להתייחס לחוק זה כחקוק בסלע. במקרים רבים נרצה דווקא למרכז את הנושא שלנו, במקרים אחרים ניצור קומפוזיציות אחרות שלא נסמכות על החלוקה לשלישים. דווקא בנושא הקומפוזיציה יצירתיות ושבירת חוקים היא שם המשחק.
קישורים:
יחס הזהב - מאמר בוויקיפדיה שעוסק ביחס המפורסם הידוע גם בשם "חתך הזהב". שימו לב שמדובר ביחס השונה מחוק השלישים.


נלקח מקליקי


                                    (ניהול: מחק תגובה)
Dj TnT
חבר מתאריך 19.3.02
18536 הודעות
   06:33   18.11.11   
אל הפורום  
  19. אשכול מעולה!!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


                                    (ניהול: מחק תגובה)
tal47  לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 23.8.05
5614 הודעות, 10 פידבק
   21:00   09.01.12   
אל הפורום  
  21. מצבי הצילום של המצלמה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
ערכתי לאחרונה בתאריך 30.12.12 בשעה 13:01 בברכה, tal47
 
במרבית המצלמות קיים בורר מצבי צילום ראשי המאפשר בחירה של מצב הצילום בו עובדת המצלמה. כל מצב ניחן במאפיינים שונים ומיועד למטרה שונה. במדריך זה נכיר את מצבי הצילום השונים של המצלמה.


מצבי צילום אוטומטיים – מצב אוטומטי (על החוגה: Auto/Automatic)

במצב זה המצלמה קובעת את כל פרמטרי הצילום ולמעשה מתפקדת כמצלמת Point & Shoot. בין היתר המצלמה קובעת את רגישות החיישן (ISO), הצמצם, מהירות הצילום, האיזון ללבן, הפעלת המבזק המובנה (אם כי בדגמים מסוימים ישנה אפשרות למצב AUTO נפרד הכולל הפעלת מבזק) ועוד. מצב זה איננו קיים במצלמות רפלקס מתקדמות אך קיים כמעט בכל המצלמות האחרות ומסומן בצורות שונות. בחוברת ההפעלה של המצלמה תוכלו למצוא הסבר כיצד ניתן לזהות את הסימון במצלמה שלכם.

מצב Program (על החוגה: P)

במצב צילום זה המצלמה קובעת גם את הצמצם וגם את המהירות לשם קבלת חשיפה נכונה. בחלק מהמצלמות (המתקדמות יותר) ניתן "לדפדף" בין צירופים שונים המספקים את אותה החשיפה. בשונה מן המצב האוטומטי המלא, במצב P יכול המשתמש לשנות ולשחק עם חלק ניכר מן הפרמטרים האחרים של הצילום.


מצבים אוטומטיים נוספים (על החוגה: Effects/Scene)

במצלמות רבות קיימים מצבי צילום אוטומטיים המיועדים למשימות צילום ספציפיות ולרוב משמשים את אלו אשר אינם בקיאים בהפעלת המצלמה. מצבי צילום אלו שמים לרוב דגש על מפתח צמצם או על מהירות הסגר (אך עשויים לשנות גם פרמטרים נוספים). כך למשל תוכלו למצוא מצב צילום פורטרט אשר מביא לחשיפה נכונה בדגש על עומק שדה קטן (כדי לבודד את האובייקט מהרקע), מצב צילום נוף אשר מביא לחשיפה נכונה בדגש על עומק שדה גדול ועוד. מצבים אלו ניתן למצוא בחלק מן המצלמות בחוגת השליטה תחת מצב ה-Scene.

בחלק ממצלמות הכניסה מן השנים האחרונות (ובמיוחד במצלמות חסרות מראה) ניתן למצוא מצבים אוטומטיים ואוטומטיים למחצה נוספים תחת Effects. גם כאן המצלמה קובעת פרמטרים שונים אך מוסיפה לתמונה אפקטים שונים (דוגמאות ל-Effects ניתן למצוא למשל בביקורת שלנו על ה-D5100 של חברת ניקון).

אפקטים על חוגת ה-D5100 של ניקון (צילום: עידו גנוט)

מצבים חצי אוטומטיים

קיימים שני מצבי צילום הם חצי אוטומטיים: האחד עם עדיפות לצמצם והשני עם עדיפות למהירות הסגר. במצבים האוטומטיים למחצה קובע הצלם פרמטר אחד (צמצם או מהירות) והמצלמה קובעת בעצמה את הפרמטר השני (מהירות או צמצם בהתאמה). כאשר מתבצעת חצי לחיצה על כפתור הצילום קובעת המצלמה על סמך מדידת האור את ערכו של הפרמטר השני. מצבי הצילום האוטומטיים למחצה מהירים יותר להגדרה עבור חלק ניכר מן הצלמים מן המצב הידני (בו ניגע בהמשך) והשימוש בהם נפוץ מאד בקרב צלמים (בעיקר מצב הקדימות לצמצם). מצבי הצילום האוטומטיים למחצה שימושיים במיוחד בתאורה משתנה (לא רק כאשר מדובר על הבדלים קיצוניים כמו מעבר מיום ללילה אלא גם בשינויים עדינים יותר לדוגמא כאשר אדם נכנס מרחוב לסמטה מוצלת או משנה את מיקומו ביחס למקור אור וכו').

מצב עדיפות צמצם – Aperture Priority (על החוגה: A/Av)

במצלמות Nikon הסימון הוא A, במצלמות Canon הסימון הוא Av, בשאר המצלמות אחד מן השניים.

מצב עדיפות צמצם הינו מצב חצי אוטומטי. בצילום במצב זה הצלם שולט בכל הפרמטרים למעט במהירות הסגר. מטרת מצב זה היא קביעת הצמצם הדרוש בזמן הצילום בשעה שהמצלמה קובעת את מהירות הסגר לקבלת חשיפת נורמל. מכיוון שמפתח הצמצם משפיע על עומק השדה, צילום במצב זה מתאים במקרים בהם עומק השדה הוא הפרמטר החשוב ביותר בתמונה. נקבע צמצם פתוח ככל הניתן (מספרf נמוך) כשנרצה לקבל עומק שדה קטן, למשל לצורך קבלת פסל חד על רקע מטושטש, וצמצם סגור (מספרf גבוה) כשנרצה עומק שדה גדול, למשל כשנרצה לקבל באופן חד מספר אנשים במרחקים שונים.

אמנם, כשאנו מצלמים במצב A/Av מפתח הצמצם הוא הפרמטר החשוב לנו, אך בכל זאת יש לשים לב למהירות הצילום הנקבעת על ידי המצלמה. כך למשל, אם נצלם עם צמצם סגור במקום מוצל נקבל מהירות צילום נמוכה. במצב כזה נצטרך להעלות את הרגישות (ISO) או לדאוג לייצוב המצלמה (ייצוב יעזור בעיקר בעת צילום אובייקטים סטטיים – צילום אובייקט נע במהירות צילום לא מספיקה גם כאשר המצלמה מיוצבת יגרור תמונה מרוחה).

מצב A – קדימות צמצם – אחד המצבים השימושיים ביותר במצלמה (צילום: עידו גנוט)

מצב עדיפות צמצם – Shutter Priority (על החוגה: S/Tv)

במצלמות Nikon הסימון הוא S, במצלמות Canon הסימון הוא Tv, בשאר המצלמות אחד מהשניים.

מצב עדיפות למהירות הינו מצב חצי אוטומטי נוסף. בצילום במצב זה הצלם שולט בכל הפרמטרים למעט במפתח הצמצם. מטרת מצב זה היא קביעת מהירות הסגר הדרושה בזמן הצילום בשעה שהמצלמה קובעת את מפתח הצמצם לקבלת חשיפת נורמל. מכיוון שמהירות הסגר משפיעה על הדרך בה נתפוס תנועה, צילום במוד זה מתאים במצבים בהם התנועה היא הפרמטר החשוב ביותר בתמונה. נקבע מהירות סגר נמוכה כשנרצה לקבל מריחת תנועה ומהירות סגר גבוהה כשנרצה להקפיא תנועה. לעיתים קרובות נצלם במצב זה כאשר האובייקטים המצולמים נמצאים בתנועה.

מצב ידני – Manual (על החוגה: M)

במצב ההפעלה הידני מתאפשרת שליטה בכל פרמטרי הצילום. הדבר כולל את רגישות החיישן, מפתח הצמצם, מהירות הסגר, איזון לבן ועוד. צילום במצב זה מתאים למי שמכיר את כל הפרמטרים, את יחסי הגומלין ביניהם ואת השפעתם על מאפיינים נוספים של התמונה המתקבלת כגון עומק שדה, תפיסת תנועה וכו. צילום במצב זה מומלץ גם למי שרוצה ללמוד, לתרגל ולהפנים את השליטה במצלמה ובכל אחד מפרמטרי הצילום. במדריך הקודם הסברנו כיצד לשלוט בחשיפה במוד M.

באופן טבעי, הזמן הנדרש לצורך כיוון ההגדרות הרצויות לצילום במצב זה, הינו ארוך מאשר במצבים האוטומטיים. אם יש תמונה אשר חשובה לכם, ותנאי התאורה משתנים (דבר המחייב כיוון מהיר של החשיפה) נעדיף את אחד המצבים האוטומטיים.

מצב הצילום הידני נותן בידכם שליטה מוחלטת במצלמה אך מצד שני אינו סלחן. אם תטעו בכיוון תקבלו תמונה שונה ממה שתכננתם (דבר שאיננו בהכרח רע ועשוי לספק תוצאות מעניינות ומפתיעות). הדבר יכול להתבטא בחשיפה (בהירות) לא נכונה, עומק שדה לא צפוי או מריחת תנועה בזמן שתרצו דווקא להקפיא תנועה.

נזכיר שבמצב צילום זה, מד האור מספק אינדיקציה לצלם על רמת החשיפה בהגדרות הצילום הנוכחיות אך הוא משמש בתור יועץ בלבד ואינו משנה הגדרות עבור הצלם. על הצלם בעצמו לקבוע את פרמטרי הצילום כך שתתקבל החשיפה המבוקשת.

כתבה זו נכתבה על ידי גילי יערי, מורה בקורסים לצילום ומנהל פלאש 90 – בית הספר לצילום מעשי בשיתוף האתר MegaPixel.


נלקח ממגה פיקסל:

http://www.megapixel.co.il/p-guides/archive/23530


נאמר שם ע"י גולש:

ההסבר על מצב פרוגרם לא מדויק. המד אור של המצלמה קובע את הצמצם והמהירות הרצוי לתת חשיפה נכונה. הצלם יכול לשנות את הצמצם לפי רצוני לתת לו יותר שליטה על עומק השדה. המונך פרוגרם מבוסס על העובדה שבזכרון הפנימי של המצלמה יש מאות אלפי מצבים של שילובים של גווני אפור. כידוע המד אור לא רואה צבעים אלה גווני אפור בלבד. המצלמה מזהה במצב פרוגרם צירוף מסיום של גווני אפור, ולפי הנתונים בזיכרון הפנימי, מנסה לתת ערך צמצם ומהירות הכי קרובים לראיית המדאור ליצירת חשיפה נכונה.


                                    (ניהול: מחק תגובה)
tal47  לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 23.8.05
5614 הודעות, 10 פידבק
   13:01   30.12.12   
אל הפורום  
  22. pump up the jam  
בתגובה להודעה מספר 0
 


                                    (ניהול: מחק תגובה)

____________________________________________________________
למנהלים:  החזר לפורום | מחק | מחק תגובות
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות - מבזקים
קהילת פורומים