וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל... וַיֵּצֵא בַּיּוֹם
הַשֵּׁנִי וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ: וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ
לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ..." (שמות ב, יב)ויש לבאר "וירא כי אין איש", ע"פ דברי החסיד יעבץ בפירושו לאבות (פ"ב
מ"ו), על מה ששנינו: "ובמקום שאין אנשים השתדל להיות איש", ופירש שם
החסיד יעבץ, וז"ל: "ובמקום שאין אנשים... ויתכן לומר על זה הדרך, כי
מי שאינו נכנס במחלוקת על המתיצבים על דרך לא טוב - אינו
חושש לעלבון תורת קונו, ואינו נכנס בגדר אנשים,ולזה במקום ההוא
ישתדל להיות איש, הוא אומרו (מלכים א' ב): "וחזקת והיית
לאיש" - לייסר ולהוכיח וכו', וכן כתוב (יחזקאל ג): "ונאלמת ולא תהיה
להם לאיש מוכיח", הא למדת שהמוכיח נקרא איש, וזהו (דברים ח) כאשר ייסר
איש את בנו, חזק הלב לא כאשה רכת הלב להוכיח, על כן אמר השתדל להיות איש".
לפי זה אפשר לפרש הפסוק: "ויפן כה וכה וירא כי אין איש", היינו שראה
משה רבינו ע"ה שהיה עדיין נער צעיר, שאין 'איש' שיבוא לעשות מחלוקת
כנגד המתייצבים על דרך לא טוב, ולהתריע ולהתקומם כנגד מעשה העוולה
הנוראה, ומשום כך השתדל משה להיות 'איש', ויך את המצרי וכו'... וכך גם
עשה כשראה משה את שני האנשים העברים נצים, והיה משה לאיש בהוכיחו להם:
רשע! למה תכה רעך?!
ובאמת שכעין זה מובא ב'מדרש רבה' (ויקרא לב, ד): "וירא כי אין איש...
ר' יהודה אומר: ראה שאין מי יעמוד ויקנא לשמו של הקב"ה - ויהרגהו". -
ודברי המדרש תואמים להפליא עם דברי החסיד יעבץ שהבאנו.
וזהו שהתרעמו האנשים העברים (דתן ואבירם), באמרם: "מי שמך לאיש...",
כאשר הם טענו שהרי צעיר לימים היה, ומי שמו להיות איש... אך משה רבינו
עשה כן רק משום שראה שאין שם 'איש' לעמוד בשער ולהוכיח, ובמקום שאין
איש השתדל להיות איש, לעשות מחלוקת כנגד המתייצבים על דרך לא טוב.
* * *
וכבר כתב הרמח"ל ב'מסילת ישרים' (פרק י"ט):
"וזה פשוט כי מי שאוהב את חבירו - אי אפשר לו לסבול שיראה מכים את
חבירו או מחרפים אותו, ובוודאי שיצא לעזרתו. גם מי שאוהב שמו יתברך -
לא יוכל לסבול ולראות שיחללו אותו ח"ו ושיעברו על מצותיו, והוא מה שאמר
שלמה (משלי כה): "עוזבי תורה יהללו רשע ושומרי תורה יתגרו בם", כי אותם
שמהללים רשע ברשעתו ולא יוכיחו על פניו מומו, הנה הם עוזבי התורה
ומניחים אותה שתתחלל ח"ו, אך שומריה המתחזקים להחזיקה ודאי שיתגרו בם
לא יוכלו להתאפק ולהחריש... כי זהו תוקף האהבה שיוכל להראות מי שאוהב
את בוראו באמת, ואומר (תהלים צז): "אוהבי ה' שנאו רע".
והאמת והשלום אהבו.
"והנה כאשר האדם משתדל לתמוך
ביד האמת, ויעזור אחריה ויתעורר
בדבריה, והופיע אורו לעיני בני
עמו, ויחזק ידי אנשי האמת ונשא
ראשם, וכתות השקר ישפילם יגיעם
עד עפר, הנה אלה דרכי קדוש ה'
והוד והדר לאמונתו ועבודתו
בעולם, ועוז ותפארת במקדש
תורתו"