גירסת הדפסה   שלח לחבר   אשכול בארכיון - לקריאה בלבד
 
  אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #43308 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 43308
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
אור ליום ששי ה' בכסלו תשע''ד    23:34   07.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  בעקבות פטרוף- על ההבדלים בין בני ברק לירושלים  
 
   ראשית אקדים ואומר שפטרוף לא היה צריך להגיד מה שאמר,

למרות שמדובר בשיחה פרטית, ולמרות שדיבר כך בכוונה כדי לנפנף את הבני ברקי הנלהב שהתקשר אליו, ( כדרך הקוצקאים בפולין )

בכל זאת, לדעתי אסור לומר לייחס לסטייפלר זיע"א את התנהגותם המופרעת של נכדיו.

עם זאת , האיש אמר כאן משהו נכון על ההבדל בין,
מצד אחד, בני ברק ,כשהכוונה לפלגי החזונישניקים למיניהם, ובפרט לפלג (או "אסכולת " כפי שאומר הבה נתבונן, )הסטייפלר , ובמיוחד ל"שונאים" בכל אתר, וכמובן בפונביז'.

ומהצד השני "ירושלים", שזה קצת יותר קשה להגדרה.

עוד נקודה שכדאי להבהיר , וזה גם יכול לתרץ כל מיני קושיות , שלפעמים מקשים כאן על ר' שמואל,

והיא, שר' שמואל אינו רואה את עצמו "ממשיך" של הרב שך דווקא, אלא הולך בדרך שסללו גדולים רבים, החל מהחת"ס, הרב מטשעבין ועוד , כשהאחרון שבהם הוא הרב שך . (הרב אלישיב בעיקר שמר על הקיים ,והורה להמשיך את המסורת, אבל מטבעו לא היה איש "השקפה " ,וסוד ידוע הוא שבנושאים כאלה היה מתייעץ לעיתים עם ר' שמואל דויטש ).

נכון אמנם שהשכניקים הממשיכיסטים, מה שמוכר בבני ברק כגרעין הקשה של "המחבלים", הולכים עם ר' שמואל , אבל זה בגלל שהוא הכי קרוב. הוא בפירוש לא "שכניק" במובן של היצמדות למורשת של רב אחד כדרך החזונישניקים אן הבריסקרס.


אחרי הכל , ר' שמואל הוא גם בנו של הגרש"ז, והיה בקשר גם עוד מגדולי ירושלים.


ומכאן לעניני דיומא-
ההקלטה המבישה מהגר"ח.

ראשית ברור לכל בוגר ישיבה כלשהיא, שהדברים מופרכים מיסודם, אין אפשרות לחיוב זקן ממרא ללא סנהדרין,

ולמען הנשים ועמי ארצות אסביר יותר-
בחילול שבת לדוגמה , העברה היא עברה של חויב סקילה, אלא שאי אפשר לממש את העונש ללא סנהדרין.

לעומת זאת לגבי זקן ממרא - מהות העברה היא לחלוק על הסנהדרין, ובהיעדר סנהדרין, לא רק שאין חיוב זקן ממרא, אלא שמותר ואף חובה לכל חכם להביע את דעתו.

וכאן יקומו כמה שוטים ויאמרו שיש חילוק בין הלכה להנהגה ,

ותשובתם בצידם- ייתכן , אבל כל המושג של זקן ממרא הוא בהלכה, ולא בהנהגה , כך שאתם יכולים לדבר על קורח ושאר דרשות של דופי, אבל אין לזה קשר לזקן ממרא.

ושמא תאמרו שזהו "דומה " לזקן ממרא, "ניצוץ " זקן ממרא, שמורד ב"בחינת משה רבינו", וב "בבחינת סנהדרין".

על כך יש לומר, כמה רחוקה ראייתו של מרן הגרי"ש זצ"ל, שבסרטון הידוע עם ר"ח משקובסקי לא הסכים בשום אופן עם חידושו של הנ"ל על בית דין הגדול המדומיין שלו.

כך שברור שמשהו כאן לא בסדר, וכל אחד יסביר כהבנתו.

אבל אחרי הכל , כמדומני שאצל הגרי"ש זה לא היה יכול לקרות.


וכאן אני רוצה להצביע על תופעה שקיימת אצל תלמידי וחסידי החזו"א, והיא :

היחס לדעות שונות והלגיטימציה (או חוסר הלגיטימציה ) לחלוק עליהם.

התחלתי להתייחס לכך באשכול על ר' שמואל והרב עובדיה, וכאן אני רוצה להעלות דוגמאות של התייחסות דווקא לרבנים אשכנזים.

המקרה המובהק ביותר הוא הגרא"ח נאה, בעל השיעורים הידוע.

החינוך הבני ברקי המקובל , הוא שיש כאן מחלוקת החזו"א ור' חיים נאה, ויש שתמהים מיהו בכלל ר' חיים נאה שיעז לחלוק על החזו"א .

האמת כמובן הפוכה - רא"ח רק בירר וליבן את השיעור המקובל , והחזו"א (ולפניו הנוב"י) הוא שחידש שיעור מחודש.


ודרך אגב הפתעה-

החזו"א ליווה את ר' חיים נאה עד פתח חצרו! כמו הגראי"ל ואולי יותר!

האם זה נתן לו את שרביט ההנהגה , או לפחות יחס מכבד ?

לא ולא.

הגרא"ח כותב על כך בכאב רב בקונטרס "אבני צדק " שבסוף ספרו שיעורי מקוה.

כמובן שלכל מטבע שני צדדים, והסטייפלר זיע"א גם ענה על טענותיו, ובכל זאת, ניתן להבחין כאן בהרגשה של חכמי ירושלים , שתלמידי החזו"א מתעלמים מדעתם ותורתם של אחרים.

הקונטרס הוא ארוך, ונמצא כאן-


http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21951&st=&pgnum=274

אני מעלה שני דפים מייצגים.

שימו לב לטענות-

והנה לפי דרכה של תורה הי׳ ראוי שיפנה אלי בהשגותיו טרם שידפיס
והייתי משיב ומעמידו על האמת, כי דלתי תשובה לא נעלתי ולא אמרתי מעולם דלא ניחא לי בויכוחים,


א) למה עשה ״מדכאות״ על תיבת ״השגות״ מה רוצה להדגיש בזה, האם
לא כך היא דרכה של תורה זה בונה וזה סותר? (וראה מש״כ החז״א בעצמו
במכתבו הנדפס בהק׳ שיעו״מ, ואין זה פגיעה בכבודו ח״ו אפי׳ כמלא נימא, ואת והב בסופה כתיב






       |   0   |


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  בוקר טוב אליהו.. עומד בפרץ 07.11.13 23:58 1
     ואם רוצים לדבר משהו על מורשת הרב שך רוצה_להבין 08.11.13 00:01 2
         רא''ח?! קו התאריך?! אור_היום 08.11.13 00:15 7
             אני טועה? רוצה_להבין 08.11.13 00:24 10
                 הגרי''מ טיקוצינסקי יושב אוהלים 08.11.13 00:29 12
                     באמת רוב החולקים על החזו''א אור_היום 08.11.13 00:50 15
                         אתה רציני? יושב אוהלים 08.11.13 00:53 16
                             הסברו הפשוט של הרב טוקצינסקי אור_היום 08.11.13 08:45 21
     והנה משפט שר''י פרידמן חוזר עליו שוב ושוב רוצה_להבין 08.11.13 00:07 3
         יש לך איזה מבחן מי יותר גדול בתורה אב-רך 08.11.13 00:13 5
             בחורים לא רלוונטיים בסיפור הזה בכלל שמעונאהמורים 08.11.13 00:17 8
                 ומה הם מכריעים? מי יותר גדול בתורה? מנסה 08.11.13 02:01 18
     הנה הוכחת בדיוק את מה שאני טוען יושב אוהלים 08.11.13 00:10 4
     אני לא רוצה ''להבין מה עומד מאחורי גישה זו או אחרת'' יושב אוהלים 08.11.13 00:18 9
  בענין השיעורים אור_היום 08.11.13 00:14 6
     לדעתי אתה טועה, המשנ''ב מביא שמנהג העולם כשיעור הקטן. יושב אוהלים 08.11.13 00:26 11
         ההבדל הוא אור_היום 08.11.13 00:48 14
             המשנ''ב מדבר על קידוש לילה, שעיקרו מדאו' , ולכן נוטה להחמיר, יושב אוהלים 08.11.13 01:11 17
                 קידוש על היין דרבנן אור_היום 08.11.13 08:43 20
     מנהג ירושלים היה בשיעור הקטן? אתה חולק על רא''ח נאה! שמעו 22.04.14 22:45 41
  תודה על העלאת רמת השיח יודע קצת 08.11.13 00:43 13
  אתה לא יודע כמה אתה צודק אור ישראל 08.11.13 07:07 19
  ענף ב' - ''לא הבין את הנושא'' יושב אוהלים 12.11.13 10:52 22
     בשביל מה הבאת את כל זה? אור_היום 12.11.13 11:19 23
         אני חוזר ושואל, מה הוא לא הבין? יושב אוהלים 12.11.13 11:25 24
             הוא לא הבין אור_היום 12.11.13 11:26 25
                 נו נו. יושב אוהלים 12.11.13 11:32 26
                     דומני אור_היום 12.11.13 11:47 29
                     אני מנסה לצדד לאידך גיסא: אור_היום 12.11.13 11:56 30
                         שתי הסברות נשמעות כלשעצמן לפחות לא טיפש 12.11.13 21:36 38
                 מה שכואב לי שהגרי''מ טיקוצ'ינסקי אמר דברים מובנים לאדם הפשוט יודע דבר 12.11.13 11:44 27
                     איפה ראית זקן ממרא? יושב אוהלים 12.11.13 11:47 28
                         כך אתה רמזת ב-22 ואגב מי זה הפרופסור עם הזקן יודע דבר 12.11.13 13:09 31
                             לא רמזתי שום דבר כזה. יושב אוהלים 12.11.13 13:25 32
                                 סליחה יודע דבר 12.11.13 14:28 34
                             פרופ' אברהם פרנקל אור_היום 12.11.13 17:18 35
                                 צודק. יש לו זקן תיש.. יושב אוהלים 12.11.13 20:28 36
                                     וחוץ מהזקן אור_היום 12.11.13 20:36 37
                     הרז''ה שם מובן בקלות רבה. משתומם 12.11.13 14:05 33
         החזון איש הסכים במכתב עם העקרון שירושלים היא מרכז העולם ובה הכל תלוי. אחד שאכפת לו 22.04.14 19:55 39
     אגב, דווקא בעניין זה התבטא הרב שך בלעג על החלטת הרבנות הראשית פוניבז' 22.04.14 22:57 43
         הסטייפלר ודאי היה שייך לאסכולה הב''ב , וגם הרב שך בהרבה דברים. יושב אוהלים 22.04.14 23:08 44
  דבריך אינם נכונים כלל, ומשובשים מאד!!! פוניבז' 22.04.14 20:50 40
     כעת אני רואה פוניבז' 22.04.14 22:53 42
         בקשר לדבריך, נחזור לאשכול המקורי פוניבז' 24.04.14 11:19 45
             מדהים לחשוב, שרא''ח נאה חלק על כל הפוסקים יחד. שמעו 24.04.14 12:04 46
             שאלה טובה. צריך לחפש מקורות בפוסקים לגבי מידות אורך יושב אוהלים 24.04.14 12:41 47
                 אתה מודה בזה שדבריך לגבי מחלוקת החזו''א והגר''ח נאה פוניבז' 24.04.14 12:44 48
                     עדיין החזו''א הוא המחדש (אם כי לא הראשון ולא היחיד) לגבי שיעורים יושב אוהלים 24.04.14 12:57 49

לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא
עומד בפרץ
חבר מתאריך 23.4.12
9382 הודעות
אור ליום ששי ה' בכסלו תשע''ד    23:58   07.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  1. בוקר טוב אליהו..  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
   רק שהפרשנות שלך כ"כ לוקה בחסר, שזה מביך.

לא אכנס בכלל לדיון המוזר הזה. הוא מריח יותר מידי פרשנות משכילית סטייל "בני בראון", מכדי שניתן יהיה להכנס אליו בשוויון נפש.
פשוט מדהים לאן הגעתם עם הגישה הזו.

אין לך, ולאף אחד כאן, את הכלים למדוד ולהבין בכלל מה עומד מאחורי גישה זו או אחרת של החזו"א, הסטייפלער, או ר' חיים. פשוט אין.

----

ורק כדי שלא להשאיר את הפוסט המביש ללא תגובה, אצטט את דבריו של ר"א הורביץ, בספרו המונומנטלי "ארחות רבינו".
ספר חובה לכל בן תורה, האמון על שימוש חכמים.

"סיפר לי הגרח"ק שליט"א, ששמע איך שר' חיים נאה דורש ואומר, החזו"א גאון, אבל אני במקצוע השיעורים כמו רופא שיניים.
סיפר הגרח"ק ע"כ למרן החזו"א זצוק"ל, וענה לו החזו"א, שבתורה לא שייך רופא שיניים (דהיינו מומחה למקצוע אחד), רק הגאון הלמדן הוא מומחה לכל הדברים." סוף ציטוט.

ואגב:
רבך ר' שמואל, התחבר חזק מאוד, דווקא לגישה שאתה מגדיר "בניברקית".
מכתבו החריף כנגד רד"ל, מעיד על כך כאלף עדים.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
רוצה_להבין
חבר מתאריך 9.6.12
6178 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:01   08.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  2. ואם רוצים לדבר משהו על מורשת הרב שך  
    בתגובה להודעה מספר 1
 
   אז הרב שך היה לגמרי בני ברקי בהקשר הזה (הוא אחז מהחזו''א עולמות)
אגב רא"ח אחרי שהחזו"א ראה את ספרו על קו התאריך השתנה היחס לגמרי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1360 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:15   08.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  7. רא''ח?! קו התאריך?!  
    בתגובה להודעה מספר 2
 
  


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
רוצה_להבין
חבר מתאריך 9.6.12
6178 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:24   08.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  10. אני טועה?  
    בתגובה להודעה מספר 7
 
   יתכן.
עם מי החזו''א התווכח? ודאי לא עם הרצוג.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:29   08.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  12. הגרי''מ טיקוצינסקי  
    בתגובה להודעה מספר 10
 
   עוד חזון למועד להביא את החומר,

אבל הטענה המרכזית והמקוממת היתה ונשארה שכל מי שחלק על החזו"א , והיו רבים כאלה,

"לא הבין את הנושא"



                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1360 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:50   08.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  15. באמת רוב החולקים על החזו''א  
    בתגובה להודעה מספר 12
 
   בענין קו התאריך, לא הבינו את הנושא, אלא סמכו על הרב טוקצינסקי, שגם הוא לא הבין את הנושא.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:53   08.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  16. אתה רציני?  
    בתגובה להודעה מספר 15
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 08.11.13 בשעה בברכה, יושב אוהלים
 
זו בדיוק הטענה המטופשת וההזויה של חסידיו השוטים של החזו"א,

בל"נ אעלה בהמשך את הסברו הפשוט של הגרי"מ ותסביר לי מה בדיוק הוא לא הבין



                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1360 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    08:45   08.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  21. הסברו הפשוט של הרב טוקצינסקי  
    בתגובה להודעה מספר 16
 
   הוא סברא בעלמא ללא שום מקור.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
רוצה_להבין
חבר מתאריך 9.6.12
6178 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:07   08.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  3. והנה משפט שר''י פרידמן חוזר עליו שוב ושוב  
    בתגובה להודעה מספר 1
 
   אם הייתם שואלים כל בחור, מה הוא חושב ההבדל בין ר' אהרן קוטלר לגרי''ז.
הוא לבטח היה עונה, קטן מאוד, אם בכלל.
ואם בכל אופן הגרא''ק התבטל כעפרא דארעא לפני הגרי''ז, סימן שמי שגדול בתורה אפילו במשהו יותר, המרחקים הם כל כך עצומים, שכבר הוא לא יכול לחלוק עליו.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אב-רך
חבר מתאריך 20.7.12
591 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:13   08.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  5. יש לך איזה מבחן מי יותר גדול בתורה  
    בתגובה להודעה מספר 3
 
   לדעתי כל בחור שתשאל (אולי היום בעקבות הטרור ושטיפת המוח דעתם נשתבשה, אבל כל בחור לפני 5-7 שנים), מה הוא חושב ההבדל בין הגר"ש לגראי"ל, הוא לבטח היה עונה גדול מאוד.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
שמעונאהמורים
חבר מתאריך 18.7.13
4642 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:17   08.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  8. בחורים לא רלוונטיים בסיפור הזה בכלל  
    בתגובה להודעה מספר 5
 
  
לדעתי כל בחור שתשאל.....
ציטוט מאת: אב-רך

בקושי אברכים צעירים...

בזה יכולים להכריע רק כל גדולי ישראל ראשי הישיבות!!!



                                     (ניהול: מחק תגובה)
מנסה
חבר מתאריך 14.10.13
7084 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    02:01   08.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  18. ומה הם מכריעים? מי יותר גדול בתורה?  
    בתגובה להודעה מספר 8
 
  


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:10   08.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  4. הנה הוכחת בדיוק את מה שאני טוען  
    בתגובה להודעה מספר 1
 
  



                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:18   08.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  9. אני לא רוצה ''להבין מה עומד מאחורי גישה זו או אחרת''  
    בתגובה להודעה מספר 1
 
   אני פשוט מצביע על גישה כזו,

שחזרה כחוט השני
כלפי ר' חיים נאה,
כלפי הגרי"מ טיקוצינסקי
כלפי הגרא"ז מלצר
כלפי הגרש"ז אויערבאך.
ועוד רבים וטובים.

זו עובדה ולא פרשנות.

אתה מקבל מידע על טענתו של הגרא"ח נאה מתוך ספר אורחות רבנו?

בא תקרא מה הוא באמת טוען, והאם התשובה שמופיעה שם נכונה ?

ואולי הכל בכלל מחמאות כפי שטענת באשכול על הרב עובדיה?

הגרא"ח , בכל מקרה לא קיבל את זה כך.


ומהי דעתך המלומדת לגבי דין זקן ממרא בזמן הזה?




                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1360 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:14   08.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  6. בענין השיעורים  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
   לדעתי, סדר הדברים הוא הפוך.

גם החזו"א וגם ר"ח נאה, לא חדשו דבר.
שיעור חזו"א היה המנהג הרווח בארצות אירופה, ושיעור ר"ח נאה היה מנהג האשכנזים בירושלים.

דעת הנוב"י התפשטה בכל ארצות אירופה, והיתה מקובלת אצל האשכנזים.
אבל, האשכנזים בירושלים בעקבות שכניהם הספרדים נהגו בשיעור הקטן.

למשל, עיין בספר עלה יונה, לר"י מרצבך, הכותב בחריפות נגד ר"ח נאה, שבא לשנות את המנהג הקיים וכו'.

אגב: הסטייפלר הודה לאחת מהטענות שטען נגדו ר"ח נאה, ופרסם תיקון במהדורה הבאה.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:26   08.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  11. לדעתי אתה טועה, המשנ''ב מביא שמנהג העולם כשיעור הקטן.  
    בתגובה להודעה מספר 6
 
   ייתכן שבמקומות מסויים בליטא היה נוהג השיעור הגדול.

בכל מקרה , התכוונתי בעיקר להביא את תחושתו של ר' חיים נאה.


לגבי התיקון שפרסם הקה"י-
ראה דברי הגרא"ח



                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1360 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:48   08.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  14. ההבדל הוא  
    בתגובה להודעה מספר 11
 
   שהבה"ל מדבר על קידוש דרבנן, ואילו ר"ח נאה מדבר על שיעור מקווה...

הזכרתי את ר"י מרצבך שהיה באשכנז.
גם ההונגרים נהגו כמו החת"ס שבשיטת הנוב"י, והחסידים נהגו כשו"ע הרב שפסק כהנוב"י. ]נדמה לי שהם לא התחשבו בשארית יהודה שהרב חזר בו]


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    01:11   08.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  17. המשנ''ב מדבר על קידוש לילה, שעיקרו מדאו' , ולכן נוטה להחמיר,  
    בתגובה להודעה מספר 14
 
   בניגוד לקידוש יום, וכן על אכילת מצה , ובכ"ז משמע שמנהג העולם לא כן, לגבי כל השיעורים, רק יש לסמוך על זה עכ"פ לגבי דרבנן .




                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1360 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    08:43   08.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  20. קידוש על היין דרבנן  
    בתגובה להודעה מספר 17
 
   נראה אותך מוצא מקור שנהגו להקל בשיעור מקווה...

אפילו הרש"ב מליובאוויטש החמיר בשיעור מקווה כדעת הרב בשו"ע, ולא כמש"כ בשארית יהודה.

אגב: הסטייפלר האריך לדחות את עדות השארית יהודה שהרב חזר בו, בגלל מש"כ הרב בשו"ע. לענ"ד זה תמוה, בגלל שמנהג חב"ד למעשה כשארית יהודה.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
שמעו
חבר מתאריך 30.10.13
1799 הודעות
אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד    22:45   22.04.14   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  41. מנהג ירושלים היה בשיעור הקטן? אתה חולק על רא''ח נאה!  
    בתגובה להודעה מספר 6
 
   הוא כותב שנוהגים שם בשיעור אורך הגדול.
ורק בשיעור נפח נוהגים בקטן.

כמנהג כל כלל ישראל לפני הנוב"י, ורוב עם ישראל גם אחריו.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יודע קצת
חבר מתאריך 28.8.12
7013 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    00:43   08.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  13. תודה על העלאת רמת השיח  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
   יש לי כמה השגות, אך אני עייף מכדי להגיב על זה.
ושוב, תודה.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור ישראל
חבר מתאריך 17.7.13
2663 הודעות
יום ששי ה' בכסלו תשע''ד    07:07   08.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  19. אתה לא יודע כמה אתה צודק  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
   גם המקוה שמצאו במצדה ובדק אותה נדמה לי הרב מינצברג מירושלים היא בכלל לא במידות החזו"א
גם הגבעים שמצאו לאחרונה בחפירות הר הבית הם במידת ר' חיים נאה
אבל אצל החזו"א מימים ימימה אסור לחלוק על החזו"א .


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
יום שלישי ט' בכסלו תשע''ד    10:52   12.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  22. ענף ב' - ''לא הבין את הנושא''  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
   כאשר הוזכר לעיל הנושא של קו התאריך, הגיב אור היום ברפלקס ש"באמת רוב החולקים על החזון אי"ש בענין קו התאריך, לא הבינו את הנושא, אלא סמכו על הרב טוקצינסקי, שגם הוא לא הבין את הנושא"
(לאחמ"כ הגיב שלגרי"מ היתה סברא בלי מקור , ועוד אשוב לכך, אבל החלק החשוב לענייננו זו הטענה ש"לא הבין" )


זהו אכן הנרטיב הבני ברקי, והוא שקרי לחלוטין.


לצערי, גם הגרמ"מ שולזינגר , התיייחס לכך בלשונו הציורית , וסיפר על אסיפת רבנים, שלא הבינו את העניין, הביאו פרופסור עם זקן תיש שהרצה לפניהם ועדיין לא הבינו, ואז עשו הצבעה- מי בעד ששבת תהיה בשבת ,ומי בעד ששבת תהיה ביום ראשון. כמבן כולם הצביעו בעד ששבת תהיה בשבת. ע"כ.
כמובן שגם תיאור זה רחוק מן האמת

ראשית יש לומר, שהנושא אינו עמוק כל כך, אולי לבוגר ממוצע של תשב"ר זה נשמע כמו פיזיקת קוונטים, אבל בהתבוננות מועטת אפשר להבינו בקלות.
אני הקטן הסברתי את השאלה לקבוצת בני עשרה, ולא גאונים במיוחד , בעזרת כדורגל וכדור טניס, וזה לא לקח יותר מכמה דקות.

להלן כמה דפים מתוך הספר "היומם " של האיש שלא הבין.



מישהו הבין מה הוא לא הבין?

ע"כ נושא ההבנה, שכאמור הוא הרלוונטי לנושא, כיון שהוא חוזר על עצמו כבר חמישים שנה, עד היום יוצאים ספרים חדשים מידי פעם, וכולם טורחים לחזור שוב ושוב על אותו שקר.

לגבי פסיקת ההלכה.

החזו"א מתבסס על פירוש שנמצא בבעל המאור במסכת ר"ה, שבו הוא נוקט שקו התאריך נמצא 90 מעלות מזרחית לירושלים.

מה שטוען הגרי"מ , והסכימו עמו הגרא"ז מלצר ורבים נוספים,

שסברא פשוטה היא שממול קו התאריך נמצא מרכז העולם.

וסברא פשוטה היא שמרכז העולם הוא בית המקדש וירושלים.

(מי יודע , אולי טעותו של הגרי"מ היא שלא הצביע על בני ברק כמרכז העולם, והכל היה בא על מקומו בשלום


)

מכיון שהתורה לא רמזה בשום מקום על מיקום קו התאריך , קשה מאוד לומר שהוא נמצא במקום אחר מלבד טבור הים.

חידוש עצום כזה , שקו התאריך נמצא 90 מעלות מירושלים היה צריך להיות כתוב באיזה מקום, בתנ"ך , במשנה או בגמרא, ולא רק בפירוש אחד מיני רבים לסוגיא פלונית , שלא דיברה כלל למעשה על הנמצאים במקומות אלה כיצד ינהגו

וכפי שנאמר(ב״ב קל) אין למדים הלכה לא מפי תלמוד ולא מפי מעשה עד שאמרו לו הלכה למעשה.

מה גם שפירוש המאור ניתן להסבירו באופן שלא יסתור את ההבנה הפשוטה, עי"ש

החזו"א אמנם טוען שגם החולקים על בעל המאור בפירוש הסוגיא הודו לו בקו התאריך , אבל זה ג"כ חידוש מחודש.


ושוב, ניתן לפלפל הרבה , כדרכה של תורה, ואפשר גם לומר שהחזו"א מכריע את כולם,
מה שמפריע לי זו ההתייחסות המתנשאת של "לא הבין את הנושא".

אני הייתי נותן יותר קרדיט למי שהאמרי אמת שאל אותו בנושא.



                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1360 הודעות
יום שלישי ט' בכסלו תשע''ד    11:19   12.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  23. בשביל מה הבאת את כל זה?  
    בתגובה להודעה מספר 22
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 12.11.13 בשעה בברכה, אור_היום
 
הכל דברים פשוטים וידועים.
אבל, הבעיה העיקרית היא שסברתו של רי"מ טוקצינסקי מצוצה מהאצבע, ואין לה שום מקור.
התפיסה הזו כאילו ירושלים צריכה להיות נקודת האמצע שבין תחילת המזרח לסוף המערב, היא סתם סברא בעלמא, ורי"מ טוקצינסקי איננו בר-הכי לחדש סברות כאלו.

מבחינה הסטורית, הסברא הזו הומצאה ע"י אומות העולם. לצרפתים היה את קו פריז, לרוסים את קו פטרסבורג וכו'. עד שבסוף כולם הסכימו על קו גריניץ' הבריטי.

אגב: שמעתי בשם ר"ש אוירבך, שסיפר שהוא כבר בילדותו ניצח את רי"מ טוקצינסקי שהיה מנהל הת"ת, בפירוש הרש"י בפרשת ויחי, "פרשה זו סתומה היא". שכחתי בדיוק מה היה הויכוח.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
יום שלישי ט' בכסלו תשע''ד    11:25   12.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  24. אני חוזר ושואל, מה הוא לא הבין?  
    בתגובה להודעה מספר 23
 
  



                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1360 הודעות
יום שלישי ט' בכסלו תשע''ד    11:26   12.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  25. הוא לא הבין  
    בתגובה להודעה מספר 24
 
   שהסברא שלו איננה נכונה ואיננה מכרעת.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
יום שלישי ט' בכסלו תשע''ד    11:32   12.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  26. נו נו.  
    בתגובה להודעה מספר 25
 
   הרושם שאני קיבלתי מקריאת הרבה חומר שנדפס ע"י המצדדים בחזו"א,
הוא שעצם הנושא הוא עמוק מאוד ורק מוח גאוני כהחזו"א יכול להבינו על בוריו.

כך גם השתמע מתגובתך לעיל , "לא הבין את הנושא", ואם לא לכך התכוונת- אתך הסליחה.

"הסברא שלו איננה נכונה"

מנין לך?

רא"ז מלצר, למשל, סבר שזו סברא פשוטה, בגדר למה לי קרא, סברא הוא.



                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1360 הודעות
יום שלישי ט' בכסלו תשע''ד    11:47   12.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  29. דומני  
    בתגובה להודעה מספר 26
 
   שקראתי שהגרש"ז אמר שרא"ז לא יכול לחלוק על החזו"א בענין.

כדי להבין את הנושא הבנה פשוטה, לא צריך להיות גאון. ילד בן תשע יכול להבין זאת בקלות.
אולי להבין את הסוגיא בר"ה, זה יותר קשה.

ובגוף הסברא של הרב טוקצינסקי, הנה עד שקולומבוס גילה שהעולם הוא עגול, אף אחד לא חשב שירושלים היא במרכז העולם. עד אז חשבו, שיש לעולם מזרח מוחלט ומערב מוחלט, וירושלים, מה לעשות, איננה במרכז.
אז למה ברגע שגילו שאין לעולם מזרח ומערב מוחלטים, פתאום עלינו לקבוע שירושלים היא נקודת האמצע? אולי נחליט גם שירושלים צריכה להיות בקו המשווה?


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1360 הודעות
יום שלישי ט' בכסלו תשע''ד    11:56   12.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  30. אני מנסה לצדד לאידך גיסא:  
    בתגובה להודעה מספר 26
 
   ולהטעים את סברת רי"מ טוקצינסקי:

מה היו עושים הגר"ח והחזו"א ודעימייהו, אלולי היה לנו את דעת הרז"ה.
במצב כזה, שאין לנו מקור מהתלמוד, ואנחנו חייבים לבדות סברא מלבנו, אולי מכיוון שאנחנו חייבים לבחור קו מסוים, נבחר את קו ירושלים, דאם לא, הי מינייהו מפקת.

שוב ראיתי שכבר נגעת לעיל בנקודה הזו.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
לפחות לא טיפש
חבר מתאריך 3.10.13
1020 הודעות
אור ליום רביעי י' בכסלו תשע''ד    21:36   12.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  38. שתי הסברות נשמעות כלשעצמן  
    בתגובה להודעה מספר 30
 
   האם זה תלוי בזריחת השמש בא"י, או שא"י מרכז העולם.

מה שכן, אחרי שיש את דעת הרז"ה, האם זה אומר ששאר הראשונים חולקים, או שמכיון שלא מצאנו דעה אחרת סומכים עליו.

נידון עקרוני מאוד בהמון מקומות שמוצאים חידוש בראשון אחד שהאחרים לא הזכירו.


אגב, התעורר לי ספק מעניין:

כולם מכירים את המשנה של "נפל הבית עליו ועל בנו", מי מת קודם, ונפק"מ ליבום.

והרי חקירה, מה הדין כשמת הבעל בארץ ישראל בליל שלישי, ואחריו מת הבן בארה"ב ביום שני. אשתו זקוקה ליבום או מותרת לשוק?

וכעין זה: נתקדשה (ע"י שליח) לאחד בארץ ישראל בליל שלישי, ואחריו לאחד בארה"ב ביום שני. הרי אם יבואו עדים יעידו שההוא מארה"ב קודם...


"ובכל עיר ועיר מדינה ומדינה היה מחלוקת בין המעטים הבלתי מאמינים ובין המרובים המאמינים וגברה ידם ואין פוצה פה לנגדם. ובויניציאה נפלה קטטה ומחלוקת בבית הכנסת ביום שבת קדש ועד שכמעט מת אחד מהבלתי מאמינים, ואז קצת מהמאמינים כתבו לשאול את פי המלך אם יש עוון בהריגתו של אותו האיש הבלתי מאמין ובפרט בהיותו ביום שבת קדש ובבית הכנסת. ואז המלך השיב שדמם של הבלתי מאמינים מותר ועומד וגם ליכא חילול שבת אדרבא נהג בו קדש וכל המאמין זוכה לנחלה בלי מצרים" (תולדות השבתאות)


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יודע דבר
חבר מתאריך 30.10.13
1262 הודעות
יום שלישי ט' בכסלו תשע''ד    11:44   12.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  27. מה שכואב לי שהגרי''מ טיקוצ'ינסקי אמר דברים מובנים לאדם הפשוט  
    בתגובה להודעה מספר 25
 
   (אף שלעניין הלכה לענ"ד אין להמציא סברות בזה ולכן דברי החזו"א נראים)

אבל דברי החזו"א הרבה יותר צריכים מאמץ ויגיעה להבין את כל הסוגיא והרז"ה שם וכן היסוד עולם מאשר הסברא הפשוטה של הגרי"מ טיקוצ'ינסקי וחבל שהרמ"מש התייחס אליו כאל זקן ממרא ואח"כ מתפלאים מה המקור לזקן ממרא אלא אם נניח שהתכוין לפשט של הגרי"מ בסוגיא אך גם זה די פשוט!


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
יום שלישי ט' בכסלו תשע''ד    11:47   12.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  28. איפה ראית זקן ממרא?  
    בתגובה להודעה מספר 27
 
  



                                     (ניהול: מחק תגובה)
יודע דבר
חבר מתאריך 30.10.13
1262 הודעות
יום שלישי ט' בכסלו תשע''ד    13:09   12.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  31. כך אתה רמזת ב-22 ואגב מי זה הפרופסור עם הזקן  
    בתגובה להודעה מספר 28
 
  


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
יום שלישי ט' בכסלו תשע''ד    13:25   12.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  32. לא רמזתי שום דבר כזה.  
    בתגובה להודעה מספר 31
 
   הפרופסור הוא רי"א הלוי פרנקל, כפי שכותב הגרי"מ,

( אין לי מושג מי זה)



                                     (ניהול: מחק תגובה)
יודע דבר
חבר מתאריך 30.10.13
1262 הודעות
יום שלישי ט' בכסלו תשע''ד    14:28   12.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  34. סליחה  
    בתגובה להודעה מספר 32
 
  


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1360 הודעות
יום שלישי ט' בכסלו תשע''ד    17:18   12.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  35. פרופ' אברהם פרנקל  
    בתגובה להודעה מספר 31
 
   אתה יכול לברר אצל ר"ש אוירבך, הוא אמור להכיר אותו משערי חסד.
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D_%D7%94%D7%9C%D7%95%D7%99_%D7%A4%D7%A8%D7%A0%D7%A7%D7%9C


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
אור ליום רביעי י' בכסלו תשע''ד    20:28   12.11.13   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  36. צודק. יש לו זקן תיש..  
    בתגובה להודעה מספר 35
 
  



                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1360 הודעות
אור ליום רביעי י' בכסלו תשע''ד    20:36   12.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  37. וחוץ מהזקן  
    בתגובה להודעה מספר 36
 
   הוא היה בקי מאד בעניני קידוש החודש.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
משתומם
חבר מתאריך 29.10.12
213 הודעות
יום שלישי ט' בכסלו תשע''ד    14:05   12.11.13   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  33. הרז''ה שם מובן בקלות רבה.  
    בתגובה להודעה מספר 27
 
   ההקדמות שלו פשוטות וברורת, וביאורו בסוגיה מאיר עיניים.

החזו"א גם טען שהרשב"א והריטב"א הסכימו עמו שם.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אחד שאכפת לו
חבר מתאריך 11.12.13
929 הודעות
אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד    19:55   22.04.14   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  39. החזון איש הסכים במכתב עם העקרון שירושלים היא מרכז העולם ובה הכל תלוי.  
    בתגובה להודעה מספר 23
 
   ואביא בקצרה את עמדתו כפי שמובאת במכתבו. ירושלים היא מרכז העולם, אלא שיש מכח זה שני צדדים, האחד שאם נתחיל מירושלים אם כן כל הקודם לה יהיה מהיום הקודם וכנגד זה יש רגש מוסרי ושכלי מכיון שהעיקר משעבד את הטפל להדמות אליו ואם כן ירושלים תשעבד את הקודם לה להיות כמותה, וכתב על זה שהראשונים מצאו בזה פשרה ש18 שעות קדימה יטפל לירושלים ו6 שעות לאחור, ודבר זה נכון הוא מכיון שבאותן 18 שעות נכלל הישוב שהיה באותו הזמן ואם כן כל הישוב נטפל לירושלים.
ועיקר טענתו של החזון איש היא שלא מצינו בראשונים דפליגי על הרז"ה ואדרבה מצינו כמה וכמה ראשונים שהסכימו על ידו.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
פוניבז'
חבר מתאריך 8.10.13
2463 הודעות
אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד    22:57   22.04.14   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  43. אגב, דווקא בעניין זה התבטא הרב שך בלעג על החלטת הרבנות הראשית  
    בתגובה להודעה מספר 22
 
   ואמר: כשיש חזון איש אין רוב.
אז גם הוא שייך לאסכולה זו הבני ברקית?
אז בעצם גם הסטייפלר והרב שך שייכים לדבריך דווקא לצד הבני ברקי?

ישעיהו ויין ת.ז. 032813297
מספר אישי בצה"ל 6350348
סיים את שרותו האזרחי ב
17/01/2010
תעודת חוגר תמסר באישי


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד    23:08   22.04.14   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  44. הסטייפלר ודאי היה שייך לאסכולה הב''ב , וגם הרב שך בהרבה דברים.  
    בתגובה להודעה מספר 43
 
   כתבתי את זה למעלה



                                     (ניהול: מחק תגובה)
פוניבז'
חבר מתאריך 8.10.13
2463 הודעות
אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד    20:50   22.04.14   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  40. דבריך אינם נכונים כלל, ומשובשים מאד!!!  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
  
המקרה המובהק ביותר הוא הגרא"ח נאה, בעל השיעורים הידוע.

החינוך הבני ברקי המקובל , הוא שיש כאן מחלוקת החזו"א ור' חיים נאה, ויש שתמהים מיהו בכלל ר' חיים נאה שיעז לחלוק על החזו"א .

האמת כמובן הפוכה - רא"ח רק בירר וליבן את השיעור המקובל , והחזו"א (ולפניו הנוב"י) הוא שחידש שיעור מחודש.


ציטוט מאת: יושב אוהלים

בענין מידות (אצבע, טפח, אמה, מיל) המקובל למדוד תמיד היה כשיעור חזו"א, שטפח הוא קרוב ל10 ס"מ.

בענין שיעורים (רביעית) המקובל למדוד היה כשיעור הגר"ח נאה (ובאמת גם בזה טעה הגר"ח נאה, והשיעור האמיתי קטן משיעורו, כ75 מ"ל לרביעית, ולא 86, ואכמ"ל בזה).

השאלה היתה כיצד ליישב את אי ההתאמה בשיעורים זה לזה כמו שמפורש בפסחים שרביעית היא אצבעיים על אצבעיים ברום אצבעיים וחצי אצבע וחומש אצבע, שדעת החזו"א הייתה שהתקטנו הביצים, ולכן יש לתקן ולהגדיל את שיעורי הרביעית, ולעומתו דעת הגר"ח נאה הייתה שיש לתקן את שיעורי המידות שנהגו בהם מעולם ולהקטינם, משום שיש למדוד בצורה שונה ודחוקה יותר (ודבריו קשים מאד, ואכמ"ל בזה).

לומר שמעולם נהגו כגר"ח נאה, הוא שיבוש, תלוי במה, בשיעורים נהגו כמותו, במידות ממש לא.

קושית אי התאמת השיעורים היא קושיא שלכאורה עדין לא ניתן עליה הפתרון שמניח את הדעת לגמרי, לא בדברי החזו"א, ולא בדברי הגר"ח נאה, למעשה יש לדעת שבשיעורים עלינו ללכת אחר שיעורי הגר"ח נאה שהם היו מקובלים מעולם, אך להחמיר בשיעורי דאורייתא כדעת החזו"א (כן פסק המשנה ברורה בהלכות קידוש ובהלכות פסח), ובמידות ברור שיש ללכת כדעת החזו"א שבה נהגו מעולם (ואגב, המשנה ברורה שהביא פעמיים את המחלוקת ופסק להחמיר בדאורייתא, לא הביא את המחלוקת אף פעם בעניין מידות (בעניין ציצית או בעניין תחום שבת, למשל), אלא אך ורק בעניין שיעורים, משום שעד הגר"ח נאה לא היה מי שיישב את אי התאמת המידות בצורה שלו להקטין את המידות, אלא כולם (הנודע ביהודה, הגר"א, החת"ס) יישבו להיפך והחמירו להגדיל את השיעורים, כך שאם מישהו חידש, זהו דווקא הגר"ח נאה).

ישעיהו ויין ת.ז. 032813297
מספר אישי בצה"ל 6350348
סיים את שרותו האזרחי ב
17/01/2010
תעודת חוגר תמסר באישי


                                     (ניהול: מחק תגובה)
פוניבז'
חבר מתאריך 8.10.13
2463 הודעות
אור ליום רביעי כ''ד בניסן תשע''ד    22:53   22.04.14   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  42. כעת אני רואה  
    בתגובה להודעה מספר 40
 
   שבתגובות 6, 11, 14, 17, 20, נכתבו דברים לא נכונים בעקבות חוסר הבנה בסיסית זו.

ישעיהו ויין ת.ז. 032813297
מספר אישי בצה"ל 6350348
סיים את שרותו האזרחי ב
17/01/2010
תעודת חוגר תמסר באישי


                                     (ניהול: מחק תגובה)
פוניבז'
חבר מתאריך 8.10.13
2463 הודעות
יום חמישי כ''ה בניסן תשע''ד    11:19   24.04.14   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  45. בקשר לדבריך, נחזור לאשכול המקורי  
    בתגובה להודעה מספר 42
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 24.04.14 בשעה בברכה, פוניבז'
 
כדוגמת הדרהם המוזכר ברמב"ם, והחזו"א נדחק איתו ומעלה השערות שונות.

ראה בויקיפדיה כאן
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%97%D7%99%D7%93%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%94_%D7%A2%D7%95%D7%AA'%D7%9E%D7%90%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA

שהוא 3.207 גרם,

ראה גם בקונטרס של הרב מרגולין המצורף לספר וזאת הברכה .

בהשקפה אובייקטיבית סביר להניח שלחוקרים יש יותר יכולת לקבוע בזה היום מאשר החזו"א בזמנו, כשלא מדובר על פרה היסטוריה, אלא בעבר הקרוב.

והשאלה היא עד היכן מגיעה הפתיחות ההיסטורית של אחינו המלומדים
ציטוט מאת: יושב אוהלים

https://rotter.name/kolot/prime/50078.php#52

קיימים אלפי מטבעות כאלה (דירהם מזמן הרמב"ם או סמוך לו) בעולם,

תוכל לקנות מטבע כזה באיביי בעלות של 50 דולר בערך..

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=dirham&_osacat=18466&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l2632.R2.TR12.TRC2.A0.H1&_nkw=dirham&_sacat=18466

(הלינק הוא לחיפוש מטבעות דירהם עשויות כסף מימי הביניים)

ויש הסכמה כדבר ברור אצל כל העוסקים בכך על משקלו, שאמנם אינו זהה בכל מקום ובכל זמן, אבל גם הגדולים ביותר אינם עוברים את ה 3 גרם.
ציטוט מאת: יושב אוהלים

https://rotter.name/kolot/prime/50078.php#105


בוא נדון על דבר אחד, שהוא זה שמאד הפריע לי, ולא הייתה ע"ז שום התייחסות מצידך.
כמו שמבואר בתגובתי לעיל, לא החזון איש הוא המחדש, כפי שכתבת לעיל, אלא בשיעורים עיקר כהגר"ח נאה ובמידות עיקר כהחזו"א, וכך היה המנהג בקהילות ישראל, בשיעורים כהגר"ח נאה ובמידות כהחזו"א.
השאלה הייתה איך מתאימים את השיעורים והמידות זה לזה שלא יהיה פער בין השיעורים.
הגר"ח נאה יישב זאת ע"י הקטנת המידות, והחזו"א יישב זאת ע"י הגדלת השיעורים.
אין ספק שהמחדש הגדול כאן הוא הגר"ח נאה ולא החזו"א.
בעוד שאת יישובו של החזו"א (היינו הגדלת השיעורים) כבר אמרו הנודע ביהודה הגר"א והחת"ס, ואף השערי תשובה והמשנה ברורה פסקו להחמיר בזה בדאורייתא, הרי שאת יישובו של הגר"ח נאה לא אמר איש לפניו, ובעצם הוא חולק על הנו"ב שכתב להדיא שלא יתכן להקטין את המידות, אלא רק להיפך.
אז מי הוא המחדש, החזו"א או הגר"ח נאה?
ולענין הדרהם, אתה מעלה ראיה לשיעור שהיה מקובל תמיד, אך אין בזה שום ראיה להקטנת המידות כהגר"ח נאה, והקושיא של אי השוואת השיעורים במקומה עומדת.
ואגב, לא הנו"ב הוא הראשון ששאל על אי התאמת השיעורים, אלא התשב"ץ בשו"ת שלו כבר כתב שהמידות והשיעורים לא מתאימים זה לזה (ואף כתב שיש להחמיר בדאורייתא כמדומני).

ועוד אגב אחד, ראיתי פעם באחד מקונטרסיו של הרב מרגולין, שהקשה על דברי החזו"א שכתב שבמידות החזיק את הנהוג מעולם, והביא סיפור על אחי החזו"א שהחזו"א התארח אצלו בליל שב"ק, ואמר לו שהכוס קטן מדי, ואשתו בת החשק שלמה טענה שאצל אביה הייתה הכוס ג"כ בגודל הזה, והקשה הרב מרגולין הנה רואים שהמקובל לא היה כשיעור חזו"א.
וגם הוא לא הבין ולא ידע את החילוק הפשוט בין שיעורים למידות, דבר שטועים בו רבים מאד, וראה לעיל בדין ודברים שבתגובות 6, 11, 14, 17, 20 שכולם נאמרו מחמת חוסר הידע הבסיסי הזה.

ישעיהו ויין ת.ז. 032813297
מספר אישי בצה"ל 6350348
סיים את שרותו האזרחי ב
17/01/2010
תעודת חוגר תמסר באישי


                                     (ניהול: מחק תגובה)
שמעו
חבר מתאריך 30.10.13
1799 הודעות
יום חמישי כ''ה בניסן תשע''ד    12:04   24.04.14   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  46. מדהים לחשוב, שרא''ח נאה חלק על כל הפוסקים יחד.  
    בתגובה להודעה מספר 45
 
   הנוב"י, החת"ס, המ"ב, ועוד.
וכמובן חלק גם על מנהג העולם, כפי שהוא כותב בספרו, שבירושלים נוהגים את השיעור (אורך) הגדול.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
יום חמישי כ''ה בניסן תשע''ד    12:41   24.04.14   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  47. שאלה טובה. צריך לחפש מקורות בפוסקים לגבי מידות אורך  
    בתגובה להודעה מספר 45
 
  



                                     (ניהול: מחק תגובה)
פוניבז'
חבר מתאריך 8.10.13
2463 הודעות
יום חמישי כ''ה בניסן תשע''ד    12:44   24.04.14   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  48. אתה מודה בזה שדבריך לגבי מחלוקת החזו''א והגר''ח נאה  
    בתגובה להודעה מספר 47
 
   כאילו החזו"א בא וחידש נגד המקובל, בעוד הגר"ח רק חיזק את המקובל, הם ממש מעוותים, ואם כבר, אז ההיפך הוא הנכון?
זה מה שאני שואל, וזה מה שמאד הפריע לי בדבריך, היפוך המציאות ועיוות נורא.

ישעיהו ויין ת.ז. 032813297
מספר אישי בצה"ל 6350348
סיים את שרותו האזרחי ב
17/01/2010
תעודת חוגר תמסר באישי


                                     (ניהול: מחק תגובה)
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1893 הודעות
יום חמישי כ''ה בניסן תשע''ד    12:57   24.04.14   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  49. עדיין החזו''א הוא המחדש (אם כי לא הראשון ולא היחיד) לגבי שיעורים  
    בתגובה להודעה מספר 48
 
   גם אם זה מוכרח בעקבות הסתירה למידות, עדיין לא נהגו כך (ברוב המקומות) לגבי שיעורים, והוא חידש לשנות את המידות, שזה שינוי בפועל.


לגבי מידות אורך אני צריך לבדוק שוב, אבל זכור לי שהחזו"א מביא שששמע ממגידי אמת שר"ש סלנט הקיל לגבי פרצה בעירוב שלפי אורך החזו"א אין בה י' אמות, וקובע את זה כמנהג,

והרב אלישיב בקובץ תשובות טוען שזה לא נכון .



                                     (ניהול: מחק תגובה)

________________________________________________________________________
למנהלים:  החזר לפורום | מחק | מחק תגובות | גיבוי אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net