גירסת הדפסה   שלח לחבר       אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #58128 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 58128
שיעורי תורה
חבר מתאריך 21.2.13
234 הודעות
אור ליום ראשון ה' בשבט תשע''ה    22:31   24.01.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  כמה שומרים כהנים שמרו בכל נקודה? עשרה או שומר אחד  
 
   במסכת תמיד כתוב בשלושה מקומות הכהנים שומרים בבית המקדש. האם הוצבו עשרה שומרים בכל נקודת שמירה או שומר אחד?
מצ"ב לינק לשיעור סיכום דעות הראשונים של הרב יונתן שטנצל


לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה       |   0   |


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
כמה שומרים כהנים שמרו בכל נקודה? עשרה או שומר אחד שיעורי תורה 24.01.15 22:31 כותרת
  מה סיבת שמירת כהנים בבית המקדש? כבוד ביהמ''ק? מניעת גניבה? או כניסת זרים וטמאים שיעורי תורה 24.01.15 22:35 1
  שמירת כהנים בבית המקדש רק בלילה או גם ביום? שיעורי תורה 24.01.15 22:43 2

לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא
שיעורי תורה
חבר מתאריך 21.2.13
234 הודעות
   22:35   24.01.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  1. מה סיבת שמירת כהנים בבית המקדש? כבוד ביהמ''ק? מניעת גניבה? או כניסת זרים וטמאים  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
   בשלושה מקומות הכהנים


לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב

שומרים בבית המקדש
1. בפרשת קורח בחומש במדבר הקב"ה מצווה את אהרון הכהן בפרק י"ח פסוק ב על מצוות שמירת בית המקדש :"וגם את אחיך מטה לוי שבט אביך הקרב אתך וילוו עליך וישרתוך ואתה ובניך אתך לפני אהל העדת
2. במסכת "מידות" המשנה מפרטת 24 נקודות בבית המקדש שבהם היו מוצבים כהנים ולויים בשמירה בבית המקדש בעקבות הוראת התורה לשמירה על המקדש.
3. הלווים היו ממוקמים ב 21 מקומות שהם בתוך הר הבית אבל מחוץ לעזרה, והכהנים היו אחראים על שלושה מקומות בבית המקדש, אולם בתוך שטח העזרה. . והגמרא במסכת תמיד מבארת כי מצוות שמירת המקדש, נלמדת משלושה פסוקים:

במדבר
ג-לח והחונים קדמה לפני אהל מועד מזרחה משה ואהרן ובניו שומרי משמרת הקדש.
במדבר
י"ח-ד וְשָׁמְרוּ אֶת-מִשְׁמֶרֶת אֹהֶל מוֹעֵד, לְכֹל עֲבֹדַת הָאֹהֶל; וְזָר, לֹא-יִקְרַב אֲלֵיכֶם
במדבר יח=ב וְגַם אֶת אַחֶיךָ מַטֵּה לֵוִי שֵׁבֶט אָבִיךָ הַקְרֵב אִתָּךְ וְיִלָּווּ עָלֶיךָ וִישָׁרְתוּךָ וְאַתָּה וּבָנֶיךָ אִתָּךְ לִפְנֵי אֹהֶל הָעֵדֻת.


מדוע צריכים להציב שומרים
בבית המקדש?
מצ"ב 3 טבלאות המפרטות את 3 השיטות
1. מפני כבוד בית המקדש
2. מפני מניעת גניבת כלי המקדש
3. שלא יתקרב זר לבית המקדש
מפני כבוד בית המקדש
שיטת: תמצית השיטה
רמב"ם הרמב"ם מנמק את מצוות שמירת המקדש כאחד ממצוות עשה ושכבוד לבית המקדש שיוצבו בו שומרים בדומה לארמונות של מלכים. וזהו לשונו בספר המצוות מצווה כ"ב:"שצונו לשמור המקדש וללכת סביבו תמיד לכבדו ולרוממו ולגדלו"

ומסיים הרמב"ם :"גדולה למקדש שיש עליו שומרים ואינו דומה פלטרין שיש עליו שומרים לפלטרין שאין עליו שומרים, וידוע כי פלטרין הוא שם ההיכל אמרו כי גדולת ההיכל ורוממותו הם השומרים המסודרים עליו"
החינוך גם החינוך מונה את מצוות שמירת המקדש כמצוות עשה, וזהו לשונו:"ושמירה זו היא כדי לכבדו ולרוממו ולפארו"
("החינוך מצווה שפח)

הרא"ש הרא"ש נוקט לשון שונה מהרמב"ם ומהחינוך ומדבר על כבוד המקדש בנימוק נוסף של הסחת דעת וזהו לשונו:
"אלא גזירת הכתוב הוא, דכתיב ושמרו. וגם כבוד המקדש שלא יסיחו דעתם ממנו לא ביום ולא בלילה"


מפני מניעת גניבת כלי המקדש
המפרש בגמרא במסכת תמיד המפרש במסכת תמיד, מציין לכאורה למרות שהוא לא מציין שאת במפורש כי סיבת השמירה של התורה, היא מניעת גניבת כלי המקדש, ואם התורה לא הייתה משמיעה לנו כי יש צורך בשמירה, אז הממונה מטעם הר הבית לא היו מציב שמירה, מאחר וקופת בית המקדש היה עתיר מזומנים, ושיקול מניעת גניבה לא היווה שיקול אלא גזירת הכתוב וזהו לשונו:
"ובגמ' נפקא לן מקרא דבית המקדש צריך שימור דאי לא נפקא לן מקרא הוה אמינא דלא צריכי שומרים דאין עניות במקום עשירות ואי גנבי כלי המקדש קנו אחרים"

הסמ"ג


שמירה שלא יתקרב זר לבית המקדש
שיטת: תמצית השיטה
הגר"א הגר"א תולה את סיבת השמירה, על מנת שזרים שאסורים להתקרב למקדש לא יוכלו להיכנס ולכך הוצבו הכהנים בשמירה. וזהו לשונו:"
"האי שמירה מפורש בסדר קרח משום שלא יכנס זר לתוכו"
ובפרשת קורח כבר נכתב על ניסיונם של קורח ועדתו להקריב קטורת זרה לפני אהל מועד, 250 אנשי קורח, מתו כמו שהתורה מספרת לנו בפרשת קןרח :" ואש יצאה מאת ה' ותאכל את החמשים ומאתים איש מקריבי הקטרת" (במדבר טז)
בפרק י"ז-כ"ז חוששים בני ישראל, שגם הם ימותו עקב הקדושה הגבוהה של אהל מועד: "ויאמרו בני ישראל אל משה לאמר הן גוענו אבדנו כלנו אבדנו . כל הקרב הקרב אל משכן ה' ימות האם תמנו לגוע?

הרמב"ם בספר מורה נבוכים הרמב"ם בספרו "מורה נבוכים" חלק ג משנה ה'
מוסיף טעם נוסף בדומה לדעת הגר"א שסיבת השמירה היא מעבר לכבוד המקדש, וזהו לשונו:
"ואמנם היות השמירה והסבוב סביב למקדש תמיד, הוא לכבד אותו ולפארו ושלא יהרסו הסכלים גם כן והטמאים אליו ולא בעת האנינות וכל מי שלא רחץ גופו כמו שיתבאר".


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
שיעורי תורה
חבר מתאריך 21.2.13
234 הודעות
   22:43   24.01.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  2. שמירת כהנים בבית המקדש רק בלילה או גם ביום?  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
  


לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב


האם מצוות השמירה בבית המקדש רק בלילה?
או 24 שעות ביממה?
המצווה רק בלילה שיטת: תמצית השיטה
רמב"ם הרמב"ם קובע בצורה חדה וברורה כי מצוות השמירה של הכהנים והלויים הייתה רק בלילה בלבד. הלכות בית הבחירה
סימן ח הלכה ב
"ושמירה זו מצותה כל הלילה והשומרים הם הכהנים והלוים שנאמר ואתה ובניך אתך לפני אהל העדות כלומר אתם תהיו שומרים לו והרי נאמר ושמרו את משמרת אהל מועד ונאמר והחונים קדמה לפני אהל מועד מזרחה משה ואהרן ובניו שומרי משמרת הקדש
תוספות יומא התוספות דן בסוגיית מדוע לא היה מזוזות בלשכות בבית המקדש בהם היו שומרים בלילה, ומשמע מנוסח תוספות כי השמירה הייתה בלילה ולא ביום. וזהו לשונו:
"הלא כמה לשכות שהיה בהן דירת עראי כגון לשכות שהיו שומרים בלילה ולא ביום שלא היה להם מזוזה"
(תוספות בבלי יומא י: ד"ה רבנן סברי)
תוספות עירובין "אי נמי העזרות חשיבי מוקפין לדירה שהיו שומרים בה כל הלילה"
(תוספות בבלי עירובין ד"ה שהוא
הרב מברטנורא מסכת מידות פרק א משנה א "ושמירה זו מצותה כל הלילה"
רבינו שמעיה המצווה כל הלילה.
הרש"ש הרש"ש מוכיח כי מצוות השמירה רק בלילה מאחר והרי "ביום הלא צריכים לעבוד עבודה".

שמירת המקדש שמירת סביב השעון 24 שעות ביממה
גם ביום
וגם בלילה שיטת: תמצית השיטה

המפרש בגמרא המפרש קובע כי הכהנים והלווים ששמרו בבית המקדש, ביצעו את השמירה הן ביום והן בלילה בניגוד לדעת הרמב"ם שסובר שזה היה רק בלילה.
ד"ה: היו עליות
"ועשרים וארבעה שומרים בעשרים וארבעה מקומות נפקא לן בגמ' שצריך לבית המקדש שהיו שומרים יום ולילה"
הרא"ש הרא"ש לומד שלומדים מהפסוק ושמרו ומפסוק זה לומדים שחובת השמירה היא על מנת שלא מסיחים דעת מבית המקדש גם ביום וגם בלילה. וזהו לשונו:
"אלא גזירת הכתוב הוא, דכתיב ושמרו. וגם כבוד המקדש שלא יסיחו דעתם ממנו לא ביום ולא בלילה"
פירוש הראב"ד גם הראב"ד מצטרף למפרש על הגמרא ואומר כי יש מקומות שיש חובת שמירה גם ביום
וזהו לשונו:
ד"ה לצפונה ליום.
נראה דהאי ליום, היינו דאיכא יוםשלם כדכתיב בראשית א-ה ויהי ערב ויהיה בוקר יום אחד, אלו שתי רוחות צפונה ונגבה, היה צריכים לעשות שמירה בין ביום ובין בלילה, אבל בשאר מקומות לא היה צריך כ"כ שמירה, לפי' במזרח ובהנך מקומות אחריני לא היו צריכין לשמור אלא בלילה, אבל בצפון ונגבה היו צריכין לשמור בין ביום ובין בלילה. וטעם וסמך כתוב בפתרוני הר' שמואל החסיד ז"ל, מהאי קרא (ישעיה סב- ו ) על חומותייך ירושלים הפקדתי שומרים כל היום וכל הלילה, א"נ מצינו למימר איפכא דבצפונה ונגבה היו שומרים ביום דווקא, דכתיב יום למעוטי לילה, אבל בשאר מקומות בין ביום ובין בלילה"


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)







תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 

_________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net