גירסת הדפסה   שלח לחבר       אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #58240 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 58240
הניצוץצל''ש
חבר מתאריך 30.7.09
3146 הודעות
יום רביעי ח' בשבט תשע''ה    15:32   28.01.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  הדף היומי - תיבדק נהרדעא כולה  
 
   מסכת יבמות דף קטו ע"ב

"מי חיישינן לתרי יצחק או לא? אביי אמר: חיישינן, רבא אמר: לא חיישינן.
אמר אביי: מנא אמינא לה? דההוא גיטא דאשתכח בנהרדעא, וכתיב: בצד קלוניא מתא אנא אנדרולינאי נהרדעא פטרית ותרכית ית פלונית אנתתי, ושלחה אבוה דשמואל לקמיה דרבי יהודה נשיאה, ושלח ליה: תיבדק נהרדעא כולה.
ורבא אמר: אם איתא, יבדק כל העולם מיבעי ליה! אלא משום כבודו דאבוה דשמואל הוא דשלח הכי".

ומהי תשובתו של אביי? מדוע תיבדק רק נהרדעא כולה ולא כל העולם כולו?
אלא שאביי ורבא לשיטתם בתחילת המסכת (דף יד ע"א) "אמר אביי: כי אמרינן לא תתגודדו - כגון שתי בתי דינים בעיר אחת, הללו מורים כדברי בית שמאי והללו מורים כדברי בית הלל, אבל שתי בתי דינים בשתי עיירות - לית לן בה. אמר ליה רבא: והא בית שמאי ובית הלל כשתי בתי דינים בעיר אחת דמי! אלא אמר רבא: כי אמרינן לא תתגודדו - כגון בית דין בעיר אחת, פלג מורין כדברי בית שמאי ופלג מורין כדברי בית הלל, אבל שתי בתי דינין בעיר אחת - לית לן בה".
לדעת אביי העיר נחשבת לחטיבה שלימה ועצמאית, אנשיה באים זה עם זה במגע הדוק, אך במגע זניח עם תושבי ערים אחרות. ואילו לדעת רבא גבולות העיר אינם גורמים ללכידות יתירה משמעותית, קיימות קהילות סגורות בתוך העיר, וקיימת גם תנועה משמעותית אל מחוץ העיר ולתוכה.


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)      |   0   |







תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 

_________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net