גירסת הדפסה   שלח לחבר       אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #60509 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 60509
מבזק
חבר מתאריך 23.5.12
6617 הודעות
אור ליום רביעי י''ט בניסן תשע''ה    20:39   07.04.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  האם עשו נגד רצונו? הגר”ש וואזנר זצ”ל פסק: אסור להכניס מיטת נפטר לבית הכנסת  
 
   גדולל הגר"ש וואזנר זצ"ל פסק: אסור להכניס מיטת נפטר לבית הכנסת סוףף

כחולל תלמידיו של הגר"ש וואזנר זועמים על חוסר האחריות בהכנסת מיטתו לבית המדרש, ומציגים פסק הלכה בו אסר לעשות כן למיטת תלמיד חכם, והכריע לקצר במסע ההלוויה ולערוך הספד לאחר מכן • בפנים: הפסק המלא סוףף

משה ויסברג 14:46 07/04/2015

בצל אסון הלוויתו של פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל והפקת הלקחים בנושא ההיערכות והשאלה האם היה נכון לקיים את ההלוויה בלילה ולא ביום, וכן המחדל הגדול באי סגירת בית המדרש, מפרסם 'בחדרי חרדים' מעשה רב ופסק של הגר"ש וואזנר זצ"ל עצמו - האוסר להכניס מיטת נפטר לבית הכנסת.

בספר 'עיוני הלכות' שחיבר הרבי מביאלא - מרמת אהרן, בחלק ג' באחד הסימנים העוסק באיסור הכנסת 'מיטה' לביהמ"ד לצורך הספד, מובא מעשה שהיה בעיר בני-ברק באחד מימות החורף הקשים כשכל העיר כוסתה בברד כבד מאוד, נספה אז בתאונת דרכים תלמיד חכם שמקום תפילתו היה בבית מדרשו של אחד מזקני וצדיקי הדור זצ"ל, ומאחר ולא יכלו להספידו בחוץ מחמת הצינה ובריאותם של המלווים וכן של אותו גדול בישראל - רצו בני הקהילה להכניס את מיטתו לבית המדרש בכדי להספידו כראוי.

משנשאל על כך פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל, הוא פסק שאסור להכניס מיטת מת לבית הכנסת ולכן יש להימנע מלהספידו בשעת הלוויה עצמה, אלא צריכים לעשות הלוויה בזמן קצר ככל האפשר, ובמלאות ימי השבעה או השלושים יש לערוך הספד בבית הכנסת לכבודו כמתחייב.

את הדברים הראו ל'בחדרי חרדים' כמה מתלמידיו של הגר"ש זצ"ל, שנפשם נקעה מהאנדרלמוסיה בלוויה ומהכנסת המיטה בשעה מאוחרת לבית המדרש - שהסתיימה באסון כבד.

הפסק המלא מהספר 'עיוני הלכות'

• מקור: http://www.bhol.co.il/article.aspx?id=82099

מרכזזמריםםאפוררקטקט - כתבה זו הותאמה לפורום באמצעות Rotter Article Converter - סוףףסוףףסוףףסוףמרכז

להעברת ידיעות למערכת 'אברכים' לחץ כאן


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה       |   0   |


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  שטויות אור_היום 08.04.15 23:47 1
     אך בחכמת אדם וכו' שפוי 09.04.15 02:41 2

לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1376 הודעות
אור ליום חמישי כ' בניסן תשע''ה    23:47   08.04.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  1. שטויות  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
   הלכה פסוקה בשו"ע:
חכם ואלוף וגאון מכניסין אותו לבית המדרש ומניחין המטה במקום שהיה דורש וסופדין אותו שם.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
שפוי
חבר מתאריך 31.1.14
416 הודעות
יום חמישי כ' בניסן תשע''ה    02:41   09.04.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  2. אך בחכמת אדם וכו'  
    בתגובה להודעה מספר 1
 
   שולחן ערוך יורה דעה הלכות אבילות סימן שמד
סעיף כ
חכם ואלוף וגאון, מכניסין אותו לבית המדרש, ומניחין המטה במקום שהיה דורש, וסופדין אותו שם;

חכמת אדם שער השמחה כלל קנה

יח חכם ואלוף וגאון מכניסין אותו לבית המדרש ומניחין המטה במקום שהיה דורש וסופדין אותו שם וכשמוציאין המטה סופדין אותו עד בית הקברות.........
(ורע עלי המעשה שראו שעשו כן לאדונינו מרנא רבנא רבן של כל בני הגולה מחותני ר' אליהו חסיד שהיה ידוע ומפורסם לכל העולם לגאון וחסיד ויחיד בדורו ממנו למדו לעשות כן גם למי שרוצין לכבדו ועליהם נאמר (עיין ירמיהו ב', ז') ותבואו ותטמאו את מקדשי ובודאי גורמים רעה למת בזה וראוי לבטל זה שלא להכניס שום מת בבית הכנסת ובבית המדרש).

שו"ת יביע אומר חלק ז - יורה דעה סימן לא

והמנהג פשוט בארץ ישראל שמספידים על אדם כשר או אשה כשרה בבתי הכנסת(בלא הכנסת המטה) שנמצא שם תלמיד חכם חשוב, ובפרט שההספד שלנו הוא כולו מוסר השכל לחיזוק ולעידוד קרובים ולקירוב רחוקים לצור מחצבתם בשמירת התורה והמצות, ובחינוך הבנים על ברכי התורה, ובחינוך הבנות לצניעות וליראת שמים, לדעת חכמה ומוסר להבין אמרי בינה, ולכן נהגנו ג"כ שלא להמנע מלהשמיע דברי אזכרה אפילו בשבתות וימים טובים, שאין זה הספד שדיברו בו חכמים, ויש בו זיכוי הרבים. וכמ"ש כיו"ב הרב בינה לעתים (עת ספוד דרוש ג) בהספדו על הגאון מהרימ"ט. וכיו"ב כתב המהרימ"ט עצמו בדרשותיו (פרשת אחרי מות דרוש ב). וע"ע בשו"ת צפיחת בדבש (סי' כה) שהאריך מאד בזה. ע"ש. ומנהג ישראל תורה הוא. (ובחידושי למגילה כח ב כתבתי עוד בזה. ואכמ"ל)+. וע' בספר חכמת אדם (כלל קנה סי' יח) שכתב, ורע עלי המעשה מה שנהגו להכניס מטת המת לבהכ"נ להספידו, מפני שראו שעשו כן לאדמו"ר הגאון רשכבה"ג הגר"א מוילנא זצ"ל, שהיה ידוע ומפורסם בכל העולם לגאון וחסיד ויחיד בדורו, וממנו למדו לעשות כן למי שרוצים לכבדו, ועליהם נאמר ותבאו ותטמאו את ארצי ואת מקדשי, ובודאי שע"י כך הם גורמים רעה וקטרוג על המת, וראוי מאוד לבטל מנהג זה, ולהנהיג שלא להכניס שום מת בבהכ"נ ובבהמד"ר. ע"כ. וכתב בשו"ת מהר"ם שיק (חיו"ד סי' שמה) שכוונת החכמת אדם שאף לתלמידי חכמים אין לעשות כן, שמלבד מאי דקי"ל כדברי הרמ"א ביו"ד (סי' רמג) שבזמן הזה אין דין תלמיד חכם, ומקור דבריו משו"ת מהר"י קולון (שרש קסג), וכל שכן הכא דבעינן חכם אלוף וגאון ואין זה בנמצא בזמן הזה, ושאני הגר"א מוילנא שבודאי רב גובריה והיה בכלל חכם אלוף וגאון, משא"כ לסתם תלמיד חכם, ואפילו לדעת מהרי"ט בתשובה (סי' מז) שחולק על המהר"י קולון הנ"ל, מ"מ בודאי שגם הוא מודה לענין כמה דברים שאין בזה"ז לצורבא מרבנן דין תלמיד חכם. ומכ"ש כאן דבעינן שיהיה חכם אלוף וגאון. אלא דמ"ש החכ"א מהכתוב ותבאו ותטמאו את מקדשי, לא מצאתי מקרא זה, אלא נתכוון לפסוק ותבאו ותטמאו את ארצי, וע"פ מ"ש בירושלמי כתובות (ס"פ הנושא) על אותם שלא עלו לא"י בחייהם, וצוו להוליך מטתם לא"י אחר מותם וכו'. ע"כ. והגאון סבא דמשפטים רבי נתן עמרם זצ"ל, אב"ד אלכסנדריא של מצרים, בתשובה שהובאה בספר "נוה שלום", של הגאון רבי אליהו חזן, (בדף מג ע"א), ערער על מה שהיו נוהגים באתריה דמר להכניס מטתו של מת לבהכ"נ ולהספידו שם, שבודאי אין לך איסור גדול מזה להכניס ארון של מת בין איש בין אשה לבהכ"נ וכו', וסיים, ולענין אם יש היתר להכניס מטה או ארון של מת שהיה אדם חשוב ומפורסם בעירו, מבואר בש"ע (סי' שדם סי"ט) שמספידים ת"ח בבהכ"נ ובהמד"ר, אבל לא שאר העם, הרי להדיא שדוקא לתלמיד חכם הוא שמותר להכניס ארונו לבהכ"נ, אבל לא לשאר אנשים ואפילו הם החשובים שבעיר. עכת"ד.

ובמחכ"ת לא דק, שדברי הש"ע הנ"ל הם לגבי הספד בלבד, אבל להכניס ארונו או מטתו לבהכ"נ אין שום היתר בזה אפילו לתלמידי חכמים, אלא צריך להיות חכם אלוף וגאון, וכמ"ש מרן הש"ע (שם בסעיף כ'). וכ"כ הגאון המחבר שם להעיר ע"ד הרה"ג חק נתן זצ"ל הנ"ל. ויישר כחם שביטלו המנהג הרע הזה מכל וכל. ע"ש.

וע"ע בשו"ת מלמד להועיל (חיו"ד סי' קו) שהביא דברי החכמת אדם הנ"ל, וכתב, אולם נראה שמותר להכניס מטתו של אדמו"ר הגאון רבי עזריאל הילדסהיימר זצ"ל לבהכ"נ ולהספידו שם, כי הוא ג"כ היה יחיד בדורו בתורה ובחסידות ויגע בתורה יומם ולילה, והיה רץ כצבי וגבור כארי לעמול בשביל עניי ארץ ישראל, ושאר עניים, ומסר נפשו ונלחם בעד אמונתינו נגד כל אויביה, והיה ענוותן ושפל ברך ואת יראי ה' יכבד, ולא יאומן כי יסופר מדותיו התרומיות, ולכן בודאי שהוא בכלל חכם אלוף וגאון שראוי להכניס מטתו בבהכ"נ ולהספידו שם, וכן עשו לארונו של מו"ר הגאון הכתב סופר זצ"ל, וכן העידו שהכניסו ארונו של הגאון רעק"א בבהכ"נ, ואין כאן בית מיחוש כלל. ע"כ. וזכורני כי בר"ח טבת תשל"ט לפ"ק, שאז נפטר הרה"ג הצדיק מרביץ תורה בישראל רבה של גבעתים רבי יהושע משה ז"ל, עשו מעשה תלמידיו והכניסו מטתו לבהכ"נ הגדול שם, כדי להספידו, וקצת הייתי מהסס בזה לעשות מעשה, אבל שמתי יד לפה, וסמכתי על מ"ש הגר"ח פלאג'י בשו"ת חיים ביד (סי' קה), שהמנהג באזמיר שכל רב מרביץ תורה שנפטר מוליכים מטתו ומכניסים אותה לבהכ"נ, ומניחים אותה על ספסלים שלפני ההיכל (ארון הקודש), והרב השני לו אשר יתמנה במקומו מספיד אותו ודורש עליו בבהכ"נ. ע"ש. ומשום זכות הרבים של הרבצת התורה, נחשב לחכם אלוף וגאון אף בדור יתום זה, ומשום הכי לא מהדרינן עובדא. אבל לסתם תלמיד חכם אין לעשות כן, וכמ"ש ג"כ הרב נוה שלום הנ"ל. . אשר על כן מה שנהגו מקרוב בקרית עקרון, אתריה דמר, להכניס סתם נפטרים לבהכ"נ ולהספידם, ועושים כן כדי למצוא חן בעיני קרוביהם, מנהג זה הוא אותיות גהנם, ומצוה לבערו ולשרש אחריו, ויפה עשה כת"ר שאזר כגבר חלציו למחות כנגד המנהג הזה, דתבר גזיזי. ויאמר נא מעכ"ת בשמי שמנהג זה אין רוח חכמים נוחה הימנו שהוא נגד דעת רבותינו בעלי השלחן ערוך, וכל הפוסקים. והשי"ת ינחהו במעגלי צדק לגדור גדר ולעמוד בפרץ ויגדיל תורה ויאדיר. בברכת התורה עובדיה יוסף.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)







תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 

_________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net