גירסת הדפסה   אשכול נעול - לקריאה בלבד
 
  אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #61859 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 61859
אליצפן
חבר מתאריך 20.5.12
924 הודעות
יום חמישי י''ז בסיון תשע''ה    16:39   04.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  האם בית המקדש ירד מן השמים? כנראה שלא/הרב חננאל זייני  
 
   ננעל בתאריך 14.06.15 בשעה 18:31 על-ידי גאון הירדן
 
התפיסה הפשטנית לפיה בית המקדש ירד מן השמים, מקורה בברית החדשה והיא במקרה הטוב עצלות, הנובעת מתחלואי הגלות, ובמקרה הפחות טוב, אוזלת היד של האדם, המשחררת אותו מכל התמודדות, כפי שהיא באה לידי ביטוי בנצרות של פאולוס


האם בית המקדש ירד מן השמים?

בשנים האחרונות אנו עדים להתעוררות גדולה בנושא הר הבית. מגמה זו, מעוררת התנגדות גדולה אצל רבים וטובים, ואף אצל תלמידי חכמים גדולים. התנגדות זו בנויה בצורה זו או אחרת, על התפיסה לפיה בית המקדש השלישי ירד מן השמים, ואם כן אין שום טעם בעלייה להר הבית שכרוכה בבעיות של טומאה וטהרה. מבלי להתייחס לעניין העלייה עצמו, חשוב לברר האם אכן בית המקדש ירד מן השמים.

מקורו של הרעיון לפיו בית המקדש ירד מן השמים, הוא ברש"י (סוכה מא.) שכתב: "מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים, שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך". לדעתו של רש"י הצטרפו רבים וטובים – ראשונים ואחרונים, שהביאו לו מקור ממדרש תנחומא.

אולם רעיון זה מעורר קושי גדול. אחד מעיקרי האמונה, כפי שניסח אותם הרמב"ם, הוא שהתורה לא תשתנה. לא היא ולא אף אחת ממצוותיה. בהלכות תשובה (פ"ג הלכה ה) פוסק הרמב"ם, שמי שאומר שמצוה מסויימת בטילה – הרי הוא כופר בתורה. והנה ביחס לבניין המקדש, אומרים חז"ל (סנהדרין כ ע"ב): "היה רבי יהודה אומר: שלש מצות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ: להעמיד להם מלך, ולהכרית זרעו של עמלק, ולבנות להם בית הבחירה". הרי שבניין המקדש הוא מצוה המוטלת עלינו, ומי שאומר שאין אנו צריכים לבנות את בית המקדש, אלא להמתין לירידתו מהשמים, הרי הוא אומר בעקיפין שמצוה ממצוות התורה בטלה!

נוסף על כך, במדרש רבה, מספרים חז"ל על מקרה שהתרחש שנים מועטות לאחר חורבן בית שני. באותו הזמן התירו הרומאים לבנות את בית המקדש מחדש, ועם ישראל התחיל לבנות את בית המקדש השלישי, ולא חשש ל"הלכה" לפיה יש להמתין לירידת המקדש מהשמים!

אם כן, כיצד הדברים מתיישבים עם דברי המדרש ורש"י?

בית מקדש גשמי ובית מקדש רוחני

בכדי ליישב את הדברים, יש להבין שחז"ל ורש"י מעולם לא התכוונו לכך שהמבנה הגשמי של בית המקדש ירד מן השמים. כוונתם היתה שהמבנה הרוחני של בית המקדש ירד מן השמים. כלומר, רק לאחר שיבנה המקדש בידי עם ישראל, ירד וישכון בתוכו התוכן הפנימי של בית המקדש (ערוך לנר סוכה מא., זוהר ומדרש תנחומא).

דברים אלו עומדים בהתאמה לדברי הפסוק בתהלים (קכז, א): "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם ה' לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם ה' לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר". פסוק זה נדרש בדברי חז"ל על חורבן המקדש וחורבן ירושלים. אולם בתוכְנוֹ של הפסוק לא נאמר שאין צורך בבונים לבית, אלא שללא סייעתא דשמיא וללא נוכחות אלוהית, הבנין אינו מחזיק מעמד.

התפיסה הפשטנית לפיה בית המקדש ירד מן השמים, מקורה בעון גליון (כפי שח"ל כינו את הברית החדשה במסכת שבת קטז.). גישה זו במקרה הטוב מקורה בעצלות, כפי שמתאר בצער הרב טייכטל את "שב ואל תעשה עדיף", כמידתם של יראי ה' (אם הבנים שמחה עמ' יט-כא). עצלות הנובעת מתחלואי הגלות, שם לא יכולנו לעשות דבר, ונאלצנו לסמוך על הנס. במקרה הפחות טוב, מקור הגישה הוא אוזלת היד של האדם, המשחררת אותו מכל התמודדדות, כפי שהיא באה לידי ביטוי בנצרות הפאולינית.

בתפיסה היהודית האמיתית: "רק בזה המצב יצדק ההעזר בניסים – במקום שאין יד ההשתדלות וגבורת אדם מגעת שם" (עין איה ברכות פ"ט פיסקה יד). אין מקום להתרחשות של נס, אלא רק כאשר אין פתרון בדרכים טבעיות. כאשר ישנו בדרך טבעית "חלילה להתרפות (להתרשל) בבטחון ניסי" (שם).

==

הרב חננאל זייני הוא ר"מ בישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה.


       |   0   |


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
האם בית המקדש ירד מן השמים? כנראה שלא/הרב חננאל זייני אליצפן 04.06.15 16:39 כותרת
  חוצפה אור_היום 05.06.15 00:33 1
     אתה מתנהג כמו הכלב של פבלוב - תגובה בלתי מותנית אליצפן 05.06.15 08:20 4
         לא ציפיתי ממך ליותר אור_היום 05.06.15 09:07 5
         תוספת הסבר בענין בית המקדש השני/השלישי אור_היום 05.06.15 09:23 7
     בנוגע לטענה ממצוות בנין בית הבחירה נראה לי 07.06.15 21:18 20
  ומלבד זאת אור_היום 05.06.15 00:41 2
     וכל המבזה את החכמים אין לו חלק לעולם הבא אליצפן 05.06.15 09:22 6
         הבהרה אור_היום 05.06.15 16:15 9
             אני מתחרט וחוזר בי! אור_היום 07.06.15 09:21 16
  המקור למקדש מהשמים במדרשים הניצוץ 05.06.15 06:55 3
     אין סתירה בין המדרשים הם מדברים על מישורים שונים. אליצפן 05.06.15 12:51 8
     המקור העיקרי הוא אור_היום 05.06.15 16:19 10
         יש עוד תירוצים רבים הניצוץ 05.06.15 18:43 11
             האם בגלל קושי בתלמוד איך ייבנה המקדש כל כך מהר ממצאים ירידת מקדש בנוי מן השמים? אליצפן 07.06.15 07:30 12
                 אתה שוב מתבלבל וסוטה מהנושא אור_היום 07.06.15 09:19 15
             מה אומר המאירי על פרושו של רש''י בנושא שלנו? אליצפן 07.06.15 09:00 13
                 תשובות אור_היום 07.06.15 09:19 14
     אני מאמין בצורה תמימה שכל הכתובים אמת. ואנו נבין כשיתבצע אחד מהמניין 07.06.15 11:23 17
         זה לא ענין של אמונה אלא של הלכה למעשה. אליצפן 07.06.15 14:42 18
             לפי הרב גוגל, הרב שלך משקר. אור_היום 07.06.15 16:13 19
                 אם קרית - לא שנית, אם שנית - לא שלשת, אם שלשת - לא פירשו לך אליצפן 12.06.15 13:46 21
                     תודה על ההוכחה שחננאל פוּרִים טועה ומשקר אור_היום 14.06.15 17:30 23
             אתה לא הבנת את תשובתי לעומק, מבחינת הלכה, צריך לבנות אחד מהמניין 14.06.15 16:36 22
  הדיון הזה נעול גאון הירדן 14.06.15 18:31 24

לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1412 הודעות
יום ששי י''ח בסיון תשע''ה    00:33   05.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  1. חוצפה  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
   חבל ראשונים אומרים דבר אחד, והוא דוחה דבריהם בראיות תינוקיות, ומוציא אותם מדי פשוטם.

הטענה הראשונה היא שטות, כי רש"י לא ביטל את מצוות בנין בית המקדש. מצוות בנית בית הבחירה איננה רק הבניה הראשונה, אלא גם בדק הבית.

הטענה השניה, היא טעות הסטורית. כאשר רצו לבנות את המקדש בימי אדריינוס, לא התכוונו לבנות את בית המקדש השלישי , אלא לקומם את בית המקדש השני שקדושתו לא בטלה.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אליצפן
חבר מתאריך 20.5.12
924 הודעות
יום ששי י''ח בסיון תשע''ה    08:20   05.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  4. אתה מתנהג כמו הכלב של פבלוב - תגובה בלתי מותנית  
    בתגובה להודעה מספר 1
 
   1) לו היית טורח כמו הניצוץ (תגובה 3) היית רואה עשרות מדרשים החלוקים ביניהם איך ייבנה המקדש, אבל אצלך זה לא משנה. אם רב ציוני אומר משהו צריך לומר שהוא טועה (בלשון המעטה) אתה משתמש בביטויים חריפים אף יותר. יש מהמדרשים מדברים על הפן הרוחני שבמקדש (המושג של אש יורדת מן השמים) והאחרים על הפן המעשי, ולכן אין סתירה ביניהם. רק אנשים חסרי דעת (של הדור הזה) לא מסוגלים להבין שלחז"ל יש לשון משלהם, המדברת בכמה מישורים, החל מהמישור הארצי ועד למישור השמימי.

2) מי הם חבל הראשונים האומרים דבר אחר? אין אף אחד כזה, אפילו לא רש"י.

3) אפילו רש"י עצמו סותר את עצמו שהרי במקומות אחרים הוא אומר שבית המקדש השלישי ייבנה ע"י אדם. כי הוא נאמן לחז"ל ומדבר בלשונם, פעם במישור המעשי ופעם ברוחני, אבל מעולם לא עלה על דעתו להיות מתלמידיו של פאולוס. הוא חי במדינה נוצרית הוא יודע מה אומרים אצלם בכנסיות.

4) ובכלל אני לא מבין איך סופרים לאחור. אחרי שבית מקדש נחרב ובונים אותו שוב הוא מקבל את המספר הסידורי של הקודם? לפי לוגיקה זו לא יהיה לעולם בית מקדש שלישי כי גם היום אם נבנה אותו זה יהיה בנייה מחדש של בית המקדש השני. אבל לבקש ממך הגיון זה פשוט חסר תכלית כי הוא לא קיים. יש לך דעות קדומות (אידאה פיקס) ושום הוכחה תלמודית או אחרת לא תשנה אותה.

הכל רפלקס מותנה. פבלוב לימד את הכלב לקשר בין הופעת המזון לצלצול פעמון – יצר קשר בין גירוי בלתי מותנה (המזון) לגירוי מותנה (הפעמון). הכלב למד לבצע תגובה מותנית לגירוי המותנה (לרייר גם למשמע פעמון). אצלך זה קיים לגבי כל ציטוט של רב ציוני.

וכבר אמר החכם באדם שלמה המלך על טיפוסים כמוך: "כְּכֶלֶב שָׁב עַל קֵאוֹ - כְּסִיל שׁוֹנֶה בְאִוַּלְתּוֹ". אולם עצה יש לשלמה לטיפוסים שכמותך: "גַּם אֱוִיל מַחֲרִישׁ חָכָם יֵחָשֵׁב אֹטֵם שְׂפָתָיו נָבוֹן". קח קצת פסק זמן ותנשום עמוק לפני שהרפלקס המותנה שלך יכשיל את אצבעותיך במקלדת.



                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1412 הודעות
יום ששי י''ח בסיון תשע''ה    09:07   05.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  5. לא ציפיתי ממך ליותר  
    בתגובה להודעה מספר 4
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 05.06.15 בשעה 09:13 בברכה, אור_היום
 
את דברי הראשונים ז"ל אתה קורא כמו עיתון, וקל-וחומר שאת דברַי אתה קורא בשטחיות הזויה.

אתה משמיץ, מוציא לשון הרע, ומייחס לי בזדון את מה שלא אמרתי.

1. לא אמרתי שהלכה כרש"י, לא הכרעתי בין הקדמונים, ובכלל לא הבעתי דעתי בענין.
רק אמרתי שאם הרבה ראשונים אומרים דבר אחד, יש ללמוד את דבריהם בכובד ראש, ולא לשאול עליהם שאלות תינוקיות, ולא לסרס את כוונתם.
ולכן, אינני יודע מה אתה רוצה ממני. אמרתי שהלכה כרש"י? אמרתי רק שצריך ללמוד את זה בכובד ראש, ולא כמו קריאת עיתון.

2. רש"י ותוספות אומרים כך בסוכה. הריטב"א אומר כך במס' שבועות. וזו רשימה חלקית.

3. פירוש זייני בדברי רש"י, הוא סילוף שמתאים לאנשים שאינם לומדים תורה לשמה.

אציג את הדברים כדי שיידעו הכל עד כמה זייני ותלמידיו מוכנים לסרס דברי תורה.
הגמרא בסוכה דנה על מקרה שבית המקדש יבנה בעצם יום ראשון של פסח, או במוצאי יו"ט, ולמחרת יקריבו את העומר.
גדולי הראשונים שואלים איך אפשר, הרי אין בית המקדש דוחה יו"ט? ואין בונים את המקדש בלילה?
הם מתרצים שבית המקדש העתיד יירד מן השמים.

כואב הלב לראות אנשים מנוערים מן התורה, ממציאים שהראשונים מדברים על בית המקדש הרוחני, ולא על בית המקדש הגשמי. עד כמה הם מוכנים לסרס ולסלף דברי תורה! הרי בגמרא מדובר על בית המקדש שמקריבים בו את העומר!


4. הורדוס סתר את המקדש ובנה אותו מחדש, ועדיין זה היה בית המקדש השני.
אתה חושב שבית המקדש הראשון/שני/שלישי זה מספר גירסא של תוכנה.
עזרא בנה את בית המקדש 2.0 והורדוס את בית המקדש 2.1.1.
לפי זה, הדריינוס רצה לבנות את בית המקדש 2.2

דע והָבֵן שאין זו הכוונה. אלא ראשון/שני/שלישי הכוונה לתקופת קדושה.
דוד ושלמה קידשו קדושה ראשונה, שבטלה. עזרא קידש תקופה שניה, שנמשכת עד ימינו אנו.
ולכן אם היום נבנה את בית המקדש, זה יהיה בית המקדש השני ולא השלישי.

כאשר ניגאל גאולת עולם, ויבואו עלינו הייעודים המובטחים לעתיד לבוא, אז תתחיל תקופת בית המקדש השלישי, היא תקופת המלך המשיח.


לסיכום, אינני יודע מי לימד אותך תורה. בכל פעם שאתה רואה דבר שלא מוצא חן בעיניך, אתה מסרס, מסלף, מתעלם, או סתם לא אומר את האמת.
כך היה עם השו"ע ושפרשת זכור דאורייתא, וכך היה עם החזון-איש שכותב להדיא שהמכירה איננה חלה.
כך היה עם דברי חז"ל שמשבחים את מסירות הנפש של בית שמאי ורואים בה מעשה נשגב וקדוש, לעומתך שאתה כועס עליהם כמו שהנוצרים כעסו עליהם.

וכך גם עם דברי רבותינו הראשונים ז"ל, שאתם מסרסים ומסלפים באטימות לב.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1412 הודעות
יום ששי י''ח בסיון תשע''ה    09:23   05.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  7. תוספת הסבר בענין בית המקדש השני/השלישי  
    בתגובה להודעה מספר 4
 
   בית המקדש השני נבנה בתבנית הבית הראשון, ומעט דברים עשו כנבואת יחזקאל.
בית המקדש לעתיד לבוא, ייבנה בתבנית נבואת יחזקאל, שכך ציוונו ה' ביד נביאו.

כאשר הדריינוס התיר לבנות את המקדש, הכוונה היתה לבנותו בתבנית הבית השני, ולא בתבנית הבית השלישי, שהרי נבואת יחזקאל איננה מפורשת ומבוארת [כמש"כ הרמב"ם]

ועל-כרחך היה זה נסיון לשום ולקומם את בית המקדש השני.

גם היום אם נוכל לבנות את המקדש אבל עדיין לא יבוא משיח צדקנו, נשוב ונקומם את בית המקדש השני, ונבנה את המקדש כפי מסכת מידות, ולא כפי ספר יחזקאל.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
נראה לי
חבר מתאריך 23.3.14
1000 הודעות
אור ליום שני כ''א בסיון תשע''ה    21:18   07.06.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  20. בנוגע לטענה ממצוות בנין בית הבחירה  
    בתגובה להודעה מספר 1
 
   ומה יענה ה"רב", לאחר שיבנוה כ"דעתו" בידיים , איך תתקיים עוד המצווה ?

בעיני משול הדבר לאומר שמי שאינו נוטל לולב בט"ו ניסן הרי הוא מבטל אחת מן המצוות


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1412 הודעות
יום ששי י''ח בסיון תשע''ה    00:41   05.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  2. ומלבד זאת  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
   עבר עריכה לאחרונה בתאריך 05.06.15 בשעה 18:10 על-ידי גאון הירדן (מנהל הפורום)
 
הרב זייני לא סיפר מה היה הסוף בימי אדריינוס.

כי הוא וחביריו עדיין כועסים על רבי יהושע שמנע את המרד בברק אדריינוס-אובמה.

בעיניכם, רבי יהושע [שבעצמו שירת בבית המקדש] הוא חרדי גלותי שמתעסק כל היום בשמיטה, ולא מבין שצריך למרוד באמריקה כדי לבנות את בית המקדש בכוח.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אליצפן
חבר מתאריך 20.5.12
924 הודעות
יום ששי י''ח בסיון תשע''ה    09:22   05.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  6. וכל המבזה את החכמים אין לו חלק לעולם הבא  
    בתגובה להודעה מספר 2
 
   רמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק ו

עון גדול הוא לבזות את החכמים או לשנאותן, לא חרבה ירושלים עד שבזו בה תלמידי חכמים שנאמר ויהיו מלעיבים במלאכי האלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו, כלומר בוזים מלמדי דבריו, וכן זה שאמרה תורה אם בחקותי תמאסו מלמדי חקותי תמאסו, וכל המבזה את החכמים אין לו חלק לעולם הבא והרי הוא בכלל כי דבר ה' בזה.


זה שאתה משמיט את התואר רב ממי שלא מוצא חן בעיניך, מראה על חוסר יראת השמים שבך ושל הישיבה שבה ספגת זאת.

מעולם לא שמענו כזאת אלא בדור הזה, שמי שלא מסכימים אתו חדל להיות ת"ח.

ערוך השולחן יורה דעה הלכות כבוד רבו ותלמיד חכם סימן רמג

מי שמבזה ת"ח ויש עדים על זה שביזוהו בין בפניו בין שלא בפניו היה חייב נידוי.

אני מציע לעורכי "אברכים" לנדות את אור_היום.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1412 הודעות
יום ששי י''ח בסיון תשע''ה    16:15   05.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  9. הבהרה  
    בתגובה להודעה מספר 6
 
   מכיוון שהשמטת התואר 'רב' מהרב זייני, פוגעת בחלק מהקוראים, אמנע מכך, ואני קורא להנהלה לתקן את דברי לעיל.

אינני מכיר את הרב זייני, ואינני יודע למה הוא זכה לתואר "רב".
מויקיפדיה למדתי שהוא מומחה בקארטה ורב הטכניון. אבל מכיוון שאינני מומחה בקארטה אינני יכול לאמת את המידע הזה.

יחד עם זאת, אני עומד על דעתי שהצגתי אותה בבהירות רבה.

בחר לך אחד מהשניים:
או שהאדם שכתב את המאמר, הוא אדם עצלן שמתעצל לפתוח את הגמרא, או שהוא מבין בתלמוד כמו שאני מבין בקראטה.
כי אם הוא היה פותח את הגמרא ומבין אותה, אם הוא היה מעיין בגמרא וברש"י ובתוספות, הוא היה רואה שפירושו חסר רגליים.

יש גם אפשרות שלישית: כותב המאמר הולך בשיטת "אליצפן" המתירה לסלף ולסרס כל מה שלא מוצא חן בעיני.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1412 הודעות
יום ראשון כ' בסיון תשע''ה    09:21   07.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  16. אני מתחרט וחוזר בי!  
    בתגובה להודעה מספר 9
 
   קראתי שוב את המאמר, ובכן:
אדם שאומר על גדולי הראשונים "תפיסה פשטנית הלקוחה מהנוצרים".
אדם כזה איננו רב, איננו חכם, ואיננו תלמיד חכם.

על אנשים כאלו נאמר בתלמוד המשפט הבא: הם שקץ ובנותיהם שרץ, ועל נשותיהם הכתוב אומר "ארור שוכב עם בהמה".


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
הניצוץ
חבר מתאריך 30.7.09
3228 הודעות
יום ששי י''ח בסיון תשע''ה    06:55   05.06.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  3. המקור למקדש מהשמים במדרשים  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
   מִקְּדָשׁ ה' כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ
מסכת כתובות דף ה ע"א

"דרש בר קפרא: גדולים מעשה צדיקים יותר ממעשה שמים וארץ, דאילו במעשה שמים וארץ - כתיב: (ישעיהו מח, יג) אַף יָדִי יָסְדָה אֶרֶץ וִימִינִי טִפְּחָה שָׁמָיִם, ואילו במעשה ידיהם של צדיקים - כתיב: (שמות טו, יז) מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ פָּעַלְתָּ ה' מִקְּדָשׁ אֲדֹנָי כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ".

בית המקדש האמור בגמרא שנבנה בשתי ידים הוא בית המקדש השלישי, כך פירש רש"י על החומש: (שמות טו, יז) "חביב בית המקדש, שהעולם נברא ביד אחת שנאמר (ישעיה מט) אף ידי יסדה ארץ ומקדש בשתי ידים. ואימתי יבנה בשתי ידים בזמן שה' ימלוך לעולם ועד לעתיד לבא שכל המלוכה שלו".

קשה, הכיצד מכנה בר קפרא את בנין המקדש בשם "מעשה צדיקים"? והלא מפורש בכתוב: פָּעַלְתָּ ה' – ה' הוא הפועל, וידיו הן המכוננות את המקדש!
ומהי משמעות התיאור שהבריאה נעשית ביד אחת והמקדש בשתים?

אלא שאין כוונת בר קפרא לשלול שבנין המקדש מעשה ה' הוא. פירוש הדברים שבבריאה עסק ה' לבדו, וזהו ביד אחת; ואילו בנין המקדש נעשה גם בכח סייעתא דשמיא וגם באמצעות הצדיקים, וזהו בשתי ידים.
דומה לזה אמרו בכמה מקומות: "(ויקרא א, ז) וְנָתְנוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ - אף על פי שהאש יורד מן השמים, מצוה להביא מן ההדיוט".

על פי דברים אלו מישבת הסתירה כביכול בין המקורות שבית המקדש יבנה בידי שמים, לבין המקורות שיבנה בידי אדם.


מקורות שבית המקדש יבנה בידי שמים:
מדרש תהילים מזמור צ
"ויהי נועם ה' אלהינו עלינו. אמר לו הקדוש ברוך הוא, לשעבר על ידי שנבנה בית המקדש על ידי בשר ודם, לפיכך חרב וסילקתי שכינתי. אבל לעתיד לבוא אני אבנה אותו ומשרה שכינתי בתוכו ואינו חרב לעולם".
כעין זה במדרש תהילים גם במזמור לא.

תנחומא פרשת כי תשא סימן יג
"אמר הקב"ה בעולם הזה עשיתם משכן ומקדש שהיו בחומה, ולעתיד אני אבנה את בהמ"ק ותהיה מוקפת בחומת אש שנאמר (זכריה ב) ואני אהיה לה נאם ה' חומת אש".

מדרש פטירת משה רבינו ע"ה (אוצר המדרשים, בית המדרש חדר ו' נוסחא ב)
"וכאשר ראה יעקב ירושלם אחת בארץ ואחת בשמים אמר כי אין זה אשר בארץ כלום שנאמר אין זה כי אם בית, אין זה בית שיעמוד לבני לדורי דורות כי אם אותו בית אלהים שהוא בונה בידיו, ואם אתה אומר הקב"ה יבנה לו ביהמ"ק בשמים בידיו, כך בידיו יבנה אותו בארץ שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך".

מדרש מעשה דניאל ע"ה (אוצר המדרשים)
"תחת ירושלם החרבה יוריד ירושלם הבנויה משמים... הוא ישוב ויבנה את מקדש ה' ".

רש"י מסכת סוכה דף מא ע"א
"מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים, שנאמר (שמות טו) מקדש ה' כוננו ידיך".

רש"י מסכת ראש השנה דף ל ע"א
"בנין העתיד לבא בידי שמים הוא".

רש"י ירמיהו לא, ג
"עוד אבנך ונבנית - בניינים שנים היו לך על ידי אדם לכך חרבו, עוד אבנך אני בעצמי בנין שלישי ונבנית לעולם תעדי תתקשטי".


מקורות שבית המקדש יבנה בידי אדם:
אליהו רבה פרק ל, יא (איש שלום פרשה כח ד"ה אשר אדירים)
"כביכול אין בית המקדש נבנה ביד אדם אלא בידו (של הקב"ה) בלבד, שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך".

בראשית רבה פרשה צז, ח; ילקוט שמעוני פרשת ויחי רמז קנט
"ומלך המשיח עתיד לבנות בית המקדש".

ויקרא רבה ט, ו; במדבר רבה וילנא יג, ב; שיר השירים רבה ד, א, טז
"לכשיתעורר המלך המשיח שנתון בצפון יבוא ויבנה את בית המקדש שנתון בדרום".

מדרש תפלת רבי שמעון בן יוחאי באוצר המדרשים
"וְיִצְמַח להם משיח בן יוסף ויעלה אותם לירושלם ויבנה בית המקדש... אם לא זכו משיח בן אפרים בא ואם זכו יבוא משיח בן דוד".

רמב"ם הלכות מלכים פרק יא הלכה א
"המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה, ובונה המקדש".

רמב"ם הלכות מלכים פרק יא הלכה ד
"ואם יעמוד מלך מבית דוד... אם עשה והצליח ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי".

רש"י יחזקאל פרק מג, יא
"וישמרו - ילמדו ענייני המדות מפיך שידעו לעשותם לעת קץ".
לשון הפסוק כולו: וְאִם נִכְלְמוּ מִכֹּל אֲשֶׁר עָשׂוּ צוּרַת הַבַּיִת וּתְכוּנָתוֹ וּמוֹצָאָיו וּמוֹבָאָיו וְכָל צוּרֹתָו וְאֵת כָּל חֻקֹּתָיו וְכָל צוּרֹתָיו וְכָל תּוֹרֹתָיו הוֹדַע אוֹתָם וּכְתֹב לְעֵינֵיהֶם וְיִשְׁמְרוּ אֶת כָּל צוּרָתוֹ וְאֶת כָּל חֻקֹּתָיו וְעָשׂוּ אוֹתָם.

רש"י יחזקאל פרק מה, א
" תרומה לה' - לבנות בית המקדש הזה בו".

רש"י מסכת סוכה דף נב ע"ב
"חרשים - אומנים, משיחים שניהם (משיח בן דויד ומשיח בן יוסף) חרשים לבנין בית המקדש".


הכיצד נעשה שילוב הבנין בידי שמים ובידי אדם?
קיימות ג' אפשרויות:
א. בידי שמים ובידי אדם יחד.
ב. קודם בידי אדם ואחר כך השלמה בידי שמים.
ג. קודם בידי שמים ואחר כך השלמה בידי אדם.

א. בידי שמים ובידי אדם יחד.
כך כתב הגר"א באדרת אליהו דברים פרק א, י:
"והוא גם כן מחבר שמים וארץ כמו שאמרו (כתובות ה.) גדולים מעשה צדיקים יותר משמים וארץ שנאמר (ישעיה מח, יג) אף ידי יסדה ארץ וימיני טפחה שמים, ובמקדש נאמר (שמות טו, יז) מקדש ה' כוננו ידיך. פירוש, שהכל מה שכוננו, ידיך, שנראה היה שהיו הם עושים ולא היו עושין כלל, כמו שנאמר בארון וכן בבית המקדש (מלכים א ו, ז) אבן שלמה מסע נבנה, שהם מרימים את האבן אבל לא היו המה מרימים אלא שנתן ה' יתברך כח והרים את ידם, וזהו שאמר ידיך כוננו אותם".

ב. קודם בידי אדם ואחר כך השלמה בידי שמים.
כך כתב הרב שלמה קלוגער בפרושו לתפילה יריעות שלמה (נדפס בסידור בית יעקב לרבי יעקב עמדין ע' 256)
בְּנֵה בֵיתְךָ כְּבַתְּחִלָּה וְכוֹנֵן מִקְדָּשְׁךָ עַל מְכוֹנוֹ. וְהַרְאֵנוּ בְּבִנְיָנוֹ וְשַׂמְּחֵנוּ בְּתִקּוּנוֹ.
"והנה לכאורה הוא כפול לשון, ובפרט מה שאמר "בני ביתך כבתחילה" הרי לא יהיה כבתחילה רק יהיה של אש. וגם מה שאמר "וכונן מקדשך" הוי ליה לומר וכונן אותו כבתחילה. אך נראה דכאן מרמז מה שכתב התוספות יום טוב במסכת מעשר שני דתחילה יהיה נבנה הבית המקדש על ידי מלכות ואחר כך יהיה בנין שלו יתברך באש. ולכך מדויק זה היטב בנוסח התפלה. דתחילה אנו מבקשים - בנה ביתך כבתחלה - על ידי אדם, ואחר כך - וכונן מקדשך - שיהיה על ידך יתברך על מכונו. והראנו בבנינו ודו"ק ואתי שפיר".

ומבואר במדרשים שכך היה במשכן. וככתוב: (מיכה ז, טו) כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת.
מדרש תנחומא פקודי פרק יא
"כיון שגמרו מלאכת המשכן היו יושבין ומצפין אימתי תבא שכינה ותשרה בו והיו מצטערין הכל מפני שלא שרתה שכינה עליו. מה עשו הלכו להם אצל חכמי לב אמרו להן ומה אתם יושבין העמידו אתם את המשכן ותשרה שכינה בינותינו היו מבקשין להעמידו ולא היו יודעין ולא יכולין להעמידו וכשהן חושבין להעמידו הוא נופל... אמר משה רבש"ע איני יודע להעמידו. אמר ליה עסוק בידיך ואתה מראה להעמידו והוא עומד מאליו ואני כותב עליך שאתה הקימותו שנאמר ויהי בחדש הראשון בשנה השנית באחד לחדש הוקם המשכן... מיד ברכם שנאמר ויברך אותם משה מה ברכה ברכן רבותינו אמרו ה' אלהי אבותיכם וגו' רבי מאיר אומר יהי רצון שתשרה שכינה במעשה ידיכם והם אמרו ויהי נועם ה' וגו' ".
ענין אותה ברכה שברך משה שהוזכרה בכל המדרשים: (תהלים צ, יז) וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ. שיהא נועם ה' עלינו מצד אחד, על מעשה ידינו דוקא, מצד שני.

שמות רבה פרשה נב, ד
"כמה חכמים היו שם ובאו להם אצל משה ולא היו יכולין להקימו... שעשו את המשכן ולא היו יודעין ליישבו... כיון שראה משה אותם מיד שרתה עליו רוה"ק והקימו. ולא תאמר משה העמידו אלא המשכן נעשו בו נסים ועמד מעצמו שנאמר הוקם המשכן... כשהוקם המשכן במעשה נסים עמד".

דומה לזה אמרו בשיר השירים רבה פרשה ה, ב: "קול דודי אמר הקדוש ברוך הוא לישראל בני פתחו לי פתח אחד של תשובה כחודה של מחט ואני פותח לכם פתחים שיהיו עגלות וקרניות נכנסות בו".

ג. קודם בידי שמים ואחר כך השלמה בידי אדם.
כך כתב בספר חידושי מהרי"ל דיסקין (נולד ל"ב שנים אחר הרב שלמה קלוגער) על התורה (סוף פרשת בהעלותך) וכך פירש את לשון התפילה: בנה ביתך כבתחלה, וכונן מקדשך על מכונו, והראנו בבנינו ושמחנו בתקונו".
"וצריך להבין, מהו הכוונה בתקונו, מה תיקון יהיה צריך. וגם שאל אדמו''ר זצ''ל, כאשר ידוע כי בנין בית הבחירה הוא אחת ממצות עשה, כמבואר בספר המצות להרמב''ם ז''ל מצוה כ'... ואם כן יתבטל לנו מצות עשה של בנין בית המקדש, ותקשה למ''ד אין מצות בטילות לעתיד לבוא. ואפילו למ''ד מצות בטילות - תקשה כי למה יתבטל, הא מכל מקום כל מה שנוכל לקיים אז בוודאי מה טוב, ולכל הפחות הוי כאינו מצווה ועושה, ואם כן למה יתבטל לנו הך מצות עשה.
אלא, דלטובתם של ישראל ישאיר הקב''ה בהבנין איזה דברים קטנים לתקן... כמו למשל מזבח שנפגם פסול, וכן במנורה אם יחסר איזה כפתור, ויתן לנו הקב''ה רשות לתקן ולגמור הדבר על יד'י בני אדם למטה, ויקרא עבור זאת על שם ישראל, כי על ידי המעשה שלהם התכשר אשר ראױ לעבודה, ובזה יתקיים בנין בית הבחירה, כמו שמצינו גם בבריאה - הניח הקב''ה כל הדברים שיתוקן גמר התיקון ע''י אדם, וכדאיתא במדרש התורמוס צריך תיקון, כן גם באדם נשאר מצות מילה שיגמור בידי אדם וכו'... וזהו הבקשה בתפילה: והראנו בבנינו, שתראנו בהמ''ק בנוי שיבא מן השמים בנױ, ואם תקשה, הלא יחסר לנו מצוה, על זה בקשתנו: ושמחנו בתיקונו, היינו שתשאיר לנו מעט לתקן, כמו שכתבנו, ױהיה לנו חלק בהבנין שתקננו, כמו מצוה שלימה, כי בלאו מעשה ידינו אי אפשר להקריב ולעבוד עבודה".


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אליצפן
חבר מתאריך 20.5.12
924 הודעות
יום ששי י''ח בסיון תשע''ה    12:51   05.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  8. אין סתירה בין המדרשים הם מדברים על מישורים שונים.  
    בתגובה להודעה מספר 3
 
   וַיְכַל מֹשֶׁה אֶת הַמְּלָאכָה - זו הבנייה ע"י האדם

וַיְכַס הֶעָנָן אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן: וְלֹא יָכֹל מֹשֶׁה לָבוֹא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד כִּי שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן: - זה מקדש של מעלה הנבנה ע"י הקב"ה.

וגם רש"י מפרש כך:

כיון שראה אהרן שקרבו כל הקרבנות ונעשו כל המעשים ולא ירדה שכינה לישראל, היה מצטער ואמר יודע אני שכעס הקב"ה עלי ובשבילי לא ירדה שכינה לישראל. אמר לו למשה משה אחי כך עשית לי, שנכנסתי ונתביישתי. מיד נכנס משה עמו ובקשו רחמים וירדה שכינה לישראל: - זהו מקדש של מעלה.

וגן אצל מקדש שלמה: "וְהַבַּיִת מָלֵא עָנָן בֵּית ה': וְלֹא יָכְלוּ הַכֹּהֲנִים לַעֲמוֹד לְשָׁרֵת מִפְּנֵי הֶעָנָן כִּי מָלֵא כְבוֹד ה'אֶת בֵּית הָאֱלֹהִים: אָז אָמַר שְׁלֹמֹה ה' אָמַר לִשְׁכּוֹן בָּעֲרָפֶל: וַאֲנִי בָּנִיתִי בֵית זְבֻל לָךְ וּמָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ עוֹלָמִים:

ושוב רש"י:

"אז אמר שלמה - הואיל והבית מלא עשן עכשיו אני יודע שהשכינה שרויה בו בערפל כי כן דרכו דכתיב (שמות כ') ומשה נגש אל הערפל אשר שם האלהים ודאי שרצונו להתעכב בו ובספרי פירש אז אמר שלמה כשראה הענן אמר עתה אני רואה שהשכינה שרויה בבית אשר בניתי שהרי כך הבטיח לבוא ולשכן בו מתוך ענן וערפל והיכן אמר (ויקרא ט"ז) כי בענן אראה על הכפורת:

וזה פשר כל "הסתירות" לכאורה במדרשים. חלקם מדברים על הבנייה בידי האדם והאחרים על השראת השכינה בידי שמים.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1412 הודעות
יום ששי י''ח בסיון תשע''ה    16:19   05.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  10. המקור העיקרי הוא  
    בתגובה להודעה מספר 3
 
   מגמרא ערוכה בסוכה, שמבואר שם שהמקדש לעתיד לבוא יכול להבנות בלילה, וגם ביום טוב.
גדולי הראשונים התקשו איך ייתכן הדבר, הרי אין בונים את המקדש בלילה, ואין בית המקדש דוחה יום טוב.
תירצו רבותינו ז"ל שהמקדש לעתיד לבוא ייבנה בידי שמים.

יש עוד תירוץ בראשונים, שאולי החכמים לעתיד לבוא ייטעו ויסברו שבונים את המקדש ביום-טוב ובלילה. זה תירוץ דחוק בהרבה, ופשטות הגמרא כרש"י ותוספות.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
הניצוץ
חבר מתאריך 30.7.09
3228 הודעות
יום ששי י''ח בסיון תשע''ה    18:43   05.06.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  11. יש עוד תירוצים רבים  
    בתגובה להודעה מספר 10
 
   ומ"ש שפשטות הגמרא כרש"י ותוספות, ודלא כרש"י במקומות האחרים שכתב שיבנה בידי אדם; המאירי, והגר"א דלעיל, והערוך לנר בסוכה, ועוד מפרשים, לא סוברים כך.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אליצפן
חבר מתאריך 20.5.12
924 הודעות
יום ראשון כ' בסיון תשע''ה    07:30   07.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  12. האם בגלל קושי בתלמוד איך ייבנה המקדש כל כך מהר ממצאים ירידת מקדש בנוי מן השמים?  
    בתגובה להודעה מספר 11
 
   אולי יש הסברים אחרים לקושיא?

ואם להסתמך על דברי רש"י ולהשתמש בשל כך במאירי, הנה מה שאומר המאירי על פירושו של רש"י לתלמוד:

וראש לכל החיבורים שנתחברו דרך פירוש הם פי' רש"י ז"ל, ואם רבו הלוחמים עליו, כלי זיינו עליו ותשובתו מתוך דבריו, כולם נכונים למבין, אין מעלתו נכרת רק ליחידים, כי במלה אחת יכלול לפעמים תירוצים של חבילי קושיות, אלא שלא כיוון בהם לענין פסק הלכה כלל.

איך עוזבים פוסק כמו הרמב"ם ונתלים בפרשן שיהיה אפילו רש"י?!


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1412 הודעות
יום ראשון כ' בסיון תשע''ה    09:19   07.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  15. אתה שוב מתבלבל וסוטה מהנושא  
    בתגובה להודעה מספר 12
 
   השאלה לא היתה האם לפסוק כרש"י או כהרמב"ם, אלא האם מותר לשאול שאלות ילדותיות על רש"י ועוד גדולי הראשונים.
והאם מותר לשאול עליהם שאלות שמבוססות על טעויות היסטוריות וטעויות בתלמוד.
והאם מותר לסלף את דבריהם, ולומר פירושים שמוכחשים מניה וביה.


ולכן, ככלב שב על קיאו, אתה שוב חוזר על השטויות של כותב המאמר.
גדולי הראשונים ראו קושי בתלמוד, ובגלל זה הם פירשו את התלמוד בהתאם לתנחומא. רק אנשים הזויים יתחילו להתווכח עימם בגסות רוח כמו שלך ושל כותב המאמר.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אליצפן
חבר מתאריך 20.5.12
924 הודעות
יום ראשון כ' בסיון תשע''ה    09:00   07.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  13. מה אומר המאירי על פרושו של רש''י בנושא שלנו?  
    בתגובה להודעה מספר 11
 
   בית הבחירה למאירי מסכת ראש השנה דף ל עמוד א

... א"כ מה שנאמר בסוגיא זו דאיבני בחמיסר והרי הוא יום טוב, וכן דאיבני בליליא, אי אפשר להעמידה, והרי הם דברי יחיד או שמא חשש לבית דין טועים וגדולי הרבנים ( =רש"י) פירשוה מתוך כך שמא יבנה על ידי נס וכבר הארכנו בשמועה זו יותר בשלישי של סוכה:

ושם דוחה המאירי מכל וכל את מה שמייחסים לרש"י ואומר (בית הבחירה למאירי מסכת סוכה דף מא עמוד א): "חשש לבית דין טועים שתהא חיבת הקדש מביאתן לכך" ולא שירד מן השמים כטענת הנוצרים.



                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1412 הודעות
יום ראשון כ' בסיון תשע''ה    09:19   07.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  14. תשובות  
    בתגובה להודעה מספר 13
 
   1. גברא אגברא קרמית? זכותו של המאירי לפרש כמו שהוא רוצה, וזכותם של גדולי הראשונים לפרש אחרת.

2. אין שום השוואה בין המאירי לרש"י, ולא בין המאירי לתוספות והריטב"א, שהם גדולי הראשונים והיו גדולים מהמאירי עשרות מונים בחכמה ובמנין.

3. על פירוש המאירי כתבתי מתחילה שהוא דחוק מאד, ופשטות הסוגיא כרש"י והתוספות.
וכי חז"ל גזרו גזירה על יום הינף בכל הדורות, שמא לעתיד לבוא יהיו בי"ד טועים שיחללו יום-טוב כדי לבנות את המקדש? והרי כלל נקוט בידינו "מילתא דלא שכיחא לא גזרו בה רבנן".

4. אתה מתחצף גם למאירי. הוא מעיד בשם רש"י שהמקדש ייבנה על-ידי נס, ואילו אתה ורבך טוענים שהדבר רק "מיוחס לרש"י".


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אחד מהמניין
חבר מתאריך 29.12.09
593 הודעות
יום ראשון כ' בסיון תשע''ה    11:23   07.06.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  17. אני מאמין בצורה תמימה שכל הכתובים אמת. ואנו נבין כשיתבצע  
    בתגובה להודעה מספר 3
 
   אני מאמין בצורה תמימה שכל הכתובים אמת. ואנו נבין כשיתבצע.
כלומר שלא נדע עד שיגיע הזמן כיצד יתרחש. מצד שני גם שלכאורה יש סתירה וקושיה זה מפני שאנו בזמננו לא מבינים מה יהיה, וכי הכל מה שכתוב זה נכון.

לי אישית יש פירוש משלי שבו הדברים לא סותרים, אני מניח שיתכן אפשרויות נוספות כמו שאחרים מציינים.

בין כך ובין כך, יש להאמין שאין סתירה.
בברכת יום טוב,


(משלי פרק י''ח): לִפְנֵי שֶׁבֶר, יִגְבַּהּ לֶב אִישׁ; וְלִפְנֵי כָבוֹד, עֲנָוָה.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אליצפן
חבר מתאריך 20.5.12
924 הודעות
יום ראשון כ' בסיון תשע''ה    14:42   07.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  18. זה לא ענין של אמונה אלא של הלכה למעשה.  
    בתגובה להודעה מספר 17
 
   האם האדם יבנה את המקדש או שהוא ירד מן השמים. כלומר אם הוא ייבנה בידי אדם, אזי יש לפעול ולא לשבת בחיבוק ידיים, שלא לדבר על להפריע לאלו שבונים בטענה אסור לבנות כי זה צריך לרדת מן השמים.

באף אחד מ-13 העיקרים של הרמב"ם אין אמונה הקשורה בבנין בית המקדש, כי לרמב"ם ברור שזה ייבנה בידי אדם, כי זו מצוות עשה מתרי"ג המצוות.

רק הנוצרים הפכו באוונגליון את בנית המקדש למשהו מטפיזי, שירד מן השמים, עד כדי כך שיהודים תמימים נופלים בפח וחושבים שחכמי ישראל פסקו כך.

לפי הפרשנות הנוצרית, יש איזה מטאור המרחף בחלל, עם בית מקדש בנוי ומבונה עליו, המחכה להוראות נחיתה.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1412 הודעות
יום ראשון כ' בסיון תשע''ה    16:13   07.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  19. לפי הרב גוגל, הרב שלך משקר.  
    בתגובה להודעה מספר 18
 
   שאלתי את הרב גוגל האם כתוב בספרי הנוצרים דבר כזה, והוא ענה לי שהוא לא מכיר.
בכלל, הטענה של זייני היא שקר גס. הרי לפי הנוצרים, בית המקדש לא ייבנה לעולם, ובוודאי שהוא לא יירד מהשמים.

ראוי להזכיר, שעד היום הרב גוגל הוכיח את עצמו הרבה יותר מהרב שלך, שהוכח לעיל שאיננו יודע ללמוד דף גמרא.


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אליצפן
חבר מתאריך 20.5.12
924 הודעות
יום ששי כ''ה בסיון תשע''ה    13:46   12.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  21. אם קרית - לא שנית, אם שנית - לא שלשת, אם שלשת - לא פירשו לך  
    בתגובה להודעה מספר 19
 
   בתגובה שלך הוכחת עד כמה אתה ורבך עמי ארצות אתם. שהרי אמרו חזל: איזהו עם הארץ? אחרים אומרים: אפילו קרא ושנה ולא שמש תלמידי חכמים הרי זה עם הארץ. אמר רב הונא: הלכה כאחרים.

איך ליטאי, בוגר ישיבת פוניבז', הדר בעיר ירושלים, עושה שתי רעות:

1) עוזב מקור מים חיים
2) חוצב בבארות נשברים בארות אשר לא יכילו המים.

במקום לשאול את רבותיו בישיבה הקדושה פוניבז' מכתיר לו את ד"ר רבינר גוגל שליט"א (שיפול לבור י' טפחים אמן), ומנגח ומבזה רבנים שגדולים ממנו בחכמה ובמנין.

ועל זה אמרו רבותינו: אם קרית - לא שנית, אם שנית - לא שלשת, אם שלשת - לא פירשו לך.

לו היית שואל בישיבה את רבותיך שקראו ושנו וגם שמשו ת"ח היו מראים לך אוונגליון מפורש:

א וָאֵרֶא שָׁמַיִם חֲדָשִׁים וְאֶרֶץ חֲדָשָׁה כִּי הַשָּׁמַיִם הָרִאשֹׁנִים וְהָאָרֶץ הָרִאשֹׁנָה עָבְרוּ וְהַיָּם אֵין עוֹד׃
ב וְאֶת־הָעִיר הַקְּדוֹשָׁה אֶת־יְרוּשָׁלַיִם הַחֲדָשָׁה אָנֹכִי יוֹחָנָן רָאִיתִי יֹרֶדֶת מֵאֵת אֱהִים מִן־הַשָּׁמָיִם כְּכַלָּה בְקִשֻּׁרֶיהָ עֲרוּכָה לְבַעְלָהּ׃
ג וְקוֹל גָּדוֹל מִן־הַכִּסֵּא שָׁמַעְתִּי לֵאמֹר הִנֵּה מִשְׁכַּן אֱהִים עִם־אֲנָשִׁים וְשָׁכַן בְּתוֹכָם הֵם יִהְיוּ־לוֹ לְעָם וְהָאֱהִים יִהְיֶה אִתָּם וְהָיֶה לָהֶם לֵאהִים׃ (חזוֹן יוֹחָנָן פרק כא)

אבל אין פלא בדבר כי אתה במקום לעסוק בתורה עוסק בשרתים במקום ללמוד מרבנים אתה ניזון מהגללים של גוגל, ואף מכתיר אותו כרבך. ומבזה ת"ח שיודעים קצת יותר מגוגל.

באים תלמידי חכמים כדי להציל את ההמון מהבנה אווילית ברש"י, שמעולם לא עלתה על דעתו (דעה כה נפסדת הלקוחה מהאוונגליון), ומתקיפים אותם ומבזים אותם, רק בגלל בורות וחסר יראת שמים מצד המתקיפים. אין מילים יותר עדינות להסביר את התופעה הפסיכו-פתולוגית הזו אלא, הסבר אחד:

אוי לדור ששופט את שופטיו!!
אוי לדור שמקולקל במדה זו.
אוי לדור אשר הוא כפני הכלב שירכב הקטן בגדול, ומאן דלא לביש מדא יאמר למאן דלביש מדא שלח מדך ואלבישנה
אוי לדור שכך עלתה בימיו ח"ו לפנות אל האוילים, אוי לדור שהוזקק להתגולל בגוגל.



                                     (ניהול: מחק תגובה)
אור_היום
חבר מתאריך 9.7.12
1412 הודעות
יום ראשון כ''ז בסיון תשע''ה    17:30   14.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  23. תודה על ההוכחה שחננאל פוּרִים טועה ומשקר  
    בתגובה להודעה מספר 21
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 14.06.15 בשעה 17:44 בברכה, אור_היום
 
פרק א: המאירי עשה את שלו המאירי יכול ללכת
לעיתים אתה ורבניך מחציפים פנים אל גדולי הראשונים, כשהמאירי משמש לכם אילן להתלות בו.
הפעם, החלטת לבעוט גם במאירי ולמרוד בו.

כי הוא מעיד דבר בשם רש"י, ואתה ורבניך מחליטים שהוא מעיד עדות שקר, ו"זו הבנה אווילית ומסולפת שמעולם לא עלתה על דעתו של רש"י".


פרק ב: לחננאל הליצן יש בעיה בהבנת הנקרא
תודה רבה שהוכחת שחננאל הליצן משקר כשהוא טוען שכתוב כך בברית החדשה, כי הציטוט שהבאת מוכיח את טענתי שאין כזה דבר בברית החדשה.

1. יוחנן איננו מדבר על המקדש, אלא על ירושלים. הוא מתאר באריכות את החומות, את השערים והרחובות, אבל לא את המקדש. לדבריו, משכן אלהים [חול] הוא מקום המגורים של בני האדם. להבדיל, אצל היהודים משכן ה' הוא מקום מיוחד לעבודת ה'.
2. להיפך, יוחנן אומר במפורש שלא יהיה מקדש: "והיכל לא ראיתי בה".
3. מהרב ויקיפדיה למדתי שספר יוחנן הוא ספר מיסטי עם נבואות מסטיות. להבדיל, הגמרא בסוכה ורש"י מדברים על בית המקדש ממש, שמקריבים בו מנחת העומר.


פרק ג: להבדיל בין קודש לחול
הוכחתי שהליצן חננאל איננו יודע ללמוד דף גמרא. בתגובה, אליצפן מוכיח שאני ורבותי לא קראנו ושילשנו את הברית החדשה.
אתם יודעים מה? אני מסכים. חננאל ואליצפן אינם יודעים ללמוד תורה, ואני ורבותי איננו יודעים את הברית החדשה.
כנראה שצדקתי כשכתבתי בעבר שאת שנאתך לתנאים ינקת מהברית החדשה.

רק שאלה אחת קטנה: הוכחתי לעיל שגם את הברית החדשה חננאל לא מבין. אז בשביל מה הוא לומד אותה?


....................
הסרתי את החתימה. חתימה תעמולתית = גרפיטי.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
אחד מהמניין
חבר מתאריך 29.12.09
593 הודעות
יום ראשון כ''ז בסיון תשע''ה    16:36   14.06.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  22. אתה לא הבנת את תשובתי לעומק, מבחינת הלכה, צריך לבנות  
    בתגובה להודעה מספר 18
 
   אתה לא הבנת את תשובתי לעומק, מבחינת הלכה, צריך לבנות. מצד שני אתה יכול היום לבנות רק לפי תוכנית בית המקדש השני וגם זה לא, כי יש דברים שאינך יודע.

לגבי בית המקדש השלישי, עליו מדובר שירד מהשמים, גם אותו יש לך הלכתית חובה לבנות אך התוכניות שסופקו לנו ביחזקאל אומרות במפורש שאתה כרגע לא מסוגל לבנות.

אי לכך אתה אמור לבקש ולהתפל שהקב"ה יעזור לנו להבין כיצד, איך ומה לעשות... זה שאנו נבנה את בית המקדש השלישי ויש לנו חובה לבנותו - בידי אדם, לא אמור להתנגש עם זה שהוא ירד מהשמים משוכלל.

איך ומה בדיוק יהיה - זה הקב"ה יראה ויגלה לנו בעת המתאימה.

כרגע הדבר הטוב ביותר לעשות זה להתפלל שיתן לנו הבנה - מה לעשות.

בברכת יום טוב,


(משלי פרק י''ח): לִפְנֵי שֶׁבֶר, יִגְבַּהּ לֶב אִישׁ; וְלִפְנֵי כָבוֹד, עֲנָוָה.


                                     (ניהול: מחק תגובה)
גאון הירדן
חבר מתאריך 1.4.12
3262 הודעות
יום ראשון כ''ז בסיון תשע''ה    18:31   14.06.15   
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  24. הדיון הזה נעול  
    בתגובה להודעה מספר 0
 
   תזה לפיה רבותינו לקחו את דעותיהם מן הנוצרים - אינה מתאימה לפורום הזה.

על אחת כמה וכמה ויכוח על פירושם הנכונים של הבלי העוון-גליון.

תמשיכו בפרטי או לחילופין בפורום המתאים. לא כאן.


                                     (ניהול: מחק תגובה)

_____________________________________________________________________________________
למנהלים:  שחרר | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול | עריכת אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net