גירסת הדפסה   אשכול בארכיון - לקריאה בלבד
 
  אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #58002 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 58002
הניצוץצל''ש
חבר מתאריך 30.7.09
3299 הודעות
יום שלישי כ''ט בטבת תשע''ה    14:49   20.01.15   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  הדף היומי - שעת הדחק כדיעבד דמי  
 
   מסכת יבמות דף קד ע"א

"רבה בר חייא קטוספאה עבד עובדא במוק וביחידי ובלילה. אמר שמואל: כמה רב גובריה דעביד כיחידאה. מאי קשיא? אי מוק, סתמא תניא! (רש"י: בברייתא דלעיל (דף קב ע"ב) בקב הקיטע במוק בסמיכת הרגלים [...חליצתה כשרה]). אי לילה, סתמא תני[נ]א! (רש"י: במתניתין חליצתה כשרה). אלא יחידי קא קשיא ליה, היכי עביד ביחידי, דיחידאה קתני לה (רש"י: במתניתין דתנן ובא מעשה לפני רבי עקיבא והכשיר)".

קשה, למה ניחא לגמרא במוק ובלילה? הרי לשון "כשרה" מורה שכשר בדיעבד, ואילו רבה בר חייא קטוספאה עשה מעשה לכתחילה! "אימר דאמור רבנן - דיעבד, לכתחלה מי אמרי?!" (מסכת יבמות דף קג ע"ב).

אלא מכאן ששעת הדחק כדיעבד דמי, וכלשון פירוש המשנה לרמב"ם במסכת מגילה פרק ב משנה ד: "וכל זה למי שעבר ועשה ובשעת הדחק, אבל לכתחלה אחרי עלות השמש".


       |   0   |

________________________________________________________________________
למנהלים:  החזר לפורום | מחק | מחק תגובות | גיבוי אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net