|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
לייבלה
חבר מתאריך 20.5.14
584 הודעות | אור ליום ראשון י''ג בסיון תשע''ה
23:07 30.05.15 |
|
23. המכתב
בתגובה להודעה מספר 22
|
בס"ד כ' כסלו תשמ"ט למעכ"ת מכובדי הגאון ר' שמואל דויטש שליט"א. שוכט"ס. אני מצטער כי עלי להסב עגמ"נ לכבודו בדברי הבאים. אך כמדו' שבנידון זה חל הכלל הנודע "ההכרח לא יגונה", ובמלוא מובנו, ואקוה כי כב' יבין לרוחי וידונני לכ"ז. ותוכן הדברים ושרשם הוא הבחירות המעותדות לבוא לעירי' פה בעירנו ב"ב. והנה בשוחחנו בירושלים נגעה השיחה גם בנושא זה ועל דא בלבד קאתינא השתא. ידע כב' כי אם יוחלט כעת עוד פעם לצאת כאן בעירנו לרשימה נפרדת לעירי' אז המצב יהא כזה, ח"ו, שמערכת הבחירות האחרונה לכנסת שהיתה כאן תהא כשחוק לגבי מה שצפוי - בל אפתח פי לשטן - במערכת הבחירות המעותדת הזו. ואומר עוד גלויות, ובאופן כללי ונחרץ. אינני מבין בכלל את כל הגישה הזו הגורסת כי על עולם התורה להיות תקיף וחזק ולוחם, היודע להגן על זכויותיו בתוקף, ויודע להשיב מלחמה השערה, ואוי לו למי שבא להצר צעדיו ולמנוע דבר - המגיע לו - בעדו. לא! לא זו צורתו הראוי' והנכונה של עולם התורה. הוא אף פעם לא הי' כך בעבר, ואין זו הצורה שיש ל"הלבישו" בהווה ולהבא! עולם התורה לפי מיטב הכרתי, והכרת אחי ורעי, חייב להיות רוחני, נעלה ועדין, צנוע ומצטנע, ולא המוני ותוקפני, מופיע ומתבלט, לוחם ואלים! לא! וכל זה אף במחיר הפסדים, ויהיו אפילו מאת מונים יותר מההפסדים הצפוים לנו אם לא נהא תקיפים תוקפניים ואלימים כיריבינו ומתנגדינו. אנחנו לא נלך להתאבד – מבחינת כל המהות הרוחנית העצמית שלנו - כדי להשיג עוד ועוד הישגים פה ושם, לתקן עוולות הנגרמות לנו, ולקבל את כל מה שמגיע באמת לנו, וכל זה במחיר התאבדות רוחנית ומהותית. לא נעשה זאת גם למען הוריד את הרב החבד"י וראש העיר הגוראי מכסאותיהם, או אפילו כדי לחזק את "שארית ישראל". כן, אפילו לשם כך לא כדאי להתאבד! מה באמת סבורים: האם אכן, באמת, כדאי לשם כך, לשם כל זאת, להשחית את הנשמות, ולהורידינו, אותנו ואת בנינו ובנותינו, לדיוטות תחתונות כ"כ מבחינת ערכיות מוסרית ונפשית, להסתאבות חברתית ופרטית מבחינת התנהגות יהודית ותורתית. והעיקר – הוא רק "לנצח"! רק זה העיקר, והשאר הוא חסר משמעות לגביו לגמרי, האכן כן הוא?! האם באמת כדאי לשם כך להכניס את כולנו לקלחת גיהינומית זו של מלחמות ומריבות נוראות, ושל חרב איש ברעהו?! האם בזה נחנך את ילדינו, ונשחית את כל עולמינו עולם התורה, על שנאה ואויבות על אלימות ותוקפנות, על אנחנו עוד "נראה להם" לכל מי שמפריע לנו, או אף, אינו צועד עמנו בדרך מלחמתינו? הזאת תהא צורתו הרוחנית של עולם התורה בדור הבא, ובמקום ציבור תורני נעלה ומרומם, ניהפך לציבור אלים וחשוף זרוע מלחמה – כדי לטרוף זרוע אף קדקוד של כל מי שמצר צעדינו או שאינו נושא חן בעינינו? ומה אאריך עוד בדברים והרי הכל כ"כ גלוי פשוט ומובן. ואין צריך לפנים אך צריך לבפנים. למעשים ופעולות, ובמרץ ותושי'. אחת היא המוטלת עלינו בשטח זה כיום. לפעול בהחלטיות, בחכמה ובתבונה, ובכל האמצעים הנאותים והראויים, למען הקמת רשימה משותפת אחת של כל החרדים פה ב"ב לבחירות לעירי', מתנגדים וחסידים, ליטאים וגוראים, ויז'ניצאים וכו', ויהא אפילו דבר זה כרוך בויתורים בלתי נעימים, ואף מכאיבים, כהנה וכהנה, הכל כדאי, ובלבד כדי להגיע למטרה הכרחית זו שהיא ממש בציפור נפשינו, נפש עולם התורה פה ב"ב. אינני יודע מה ליעץ לכבודו בזה אך בודאי הוא יודע היטב את המצב מבפנים ומבחוץ, ועכ"פ יותר טוב ממני, ואת אשר ניתן לעשות למען המטרה החיונית הנ"ל, למען הקמת רשימה מאוחדת, וכאמור, אשר בזה תלוי' כל הצלתינו מרדת לשחת המחלוקת והמלחמה וכל הכרוך בהם. ואוסיף עוד: חש אני ומרגיש כנחוש בהחלטתי שהחלטתי, בל"נ, שאם בכ"ז תתקבל ההחלטה האומללה לצאת ברשימה נפרדת, לפעול בענין מבחינתי, וככל רק אשר יהא בידי, ועם חברים לדעה , והדברים כמובן ייאמרו ויעשו באופני הסברה ונימוק שיכליים ורגשיים, מאוזנים ונאותים, מהוגנים והגיוניים, ייאמרו ויושמעו בע"פ ובכתב, ביחיד וברבים, כמתאים וכנדרש. ובודאי – אחשוב עוד – כי אזי, מצב מחודש זה, שמתוך עולם התורה, מאיזה מקום שהוא – יהא אשר יהא – ואולי מכמה מקומות, תצא קריאה המנוגדת והמתנגדת – בטיעון הגיוני ורגשי – לדרך הנקוטה כעת הסבורה שרק כך, שרק על המלחמה ואי הויתור מושתת עולמינו, מצב קיומן של דעות מוגדר וקיים זה, שלא ירתע מכל מהביע את דעתו בכל הנ"ל בבהירות ובהחלטיות לא יסב כ"כ נחת – ואולי גרוע מזה – לכל הסבורים כי אין דעת ופה וכתב לאותם בעולם התורה המשוכנעים בכל ליבם ועומק הכרתם, כי הדרך הנקוטה בזה אינה הדרך הנכונה. לא. לא ולא! יש עוד להאריך בכ"ז, אך לא זה המקום. אולם סבורני ומשוכנע אני כי עיקרי הדברים ברורים ומחוורים למעכ"ת, ואין צורך לפרט למבינים. ואוסיף בזה עוד ב' דברים: א. מכתב זה נכתב בלא שנתיעצתי מקודם אודות כתיבתו עם זולתי, אלא כולו מיזמתי ומחשבתי בלבד. ב. לא איכפת לי, ואדרבה אשמח (עד כמה שניתן לשמוח בהקשר דברים עגום ומדכא זה) אם יראנו מר למכתבי לכל אשר יחשוב לנחוץ להראותו. ואקוה שישא עמו רק תוצאות חיים ופרי אמת, ואך טוב וחסד, שלום ושלות השקט יבואו לכולנו בעקבותיו ובעקבות כל פעלי העושים והמעשים למען השלום. אכי"ר. בברכה דוש"ת דוב לנדו הוספה: אקוה כי בעקבות הדברים הנ"ל לא יטענו נגדם טענות ידועות ברוח המוסכמות והמפורסמות. כגון: כבר הורה זקו. או, למשל: כך דעת תורה. או, אסור להתנגד אפי' בכי הוא זה לדעת גדולי הדור. או כל מיני חידושי הלכות שנתחדשו לאחרונה, וגם לא לאחרונה, בסוגית ימין שהוא שמאל ושמאל שהוא ימין וכיוצ"ב. ואם בכ"ז יטענוך, אומר רק זאת בלבד: כל אותם דברים טובים ונחמדים מוכרים לנו היטב ומאז ומתמיד. במחילה, לא היום נולדנו, ואיננו נערים וקטנים, לא מבחינת הגיל ולא מבחינת הכרתינו את הנושאים הללו לא מהיום ולא מאתמול. ובודאי ובודאי שלא עתה יאלפונו דעת ובינה בהם במה שבוננו אותנו היטב היטב רבותינו הקדושים מצוקי ארץ אשר את מימיהם הנאמנים שתינו בצמאון, וממקור תורתם הנשגבה ותבונתם העמוקה והגות ליבם הטהור זכינו לשאוב כל חד לפום שיעורא דילי'. ודמותם הקדושה ואמרותיהם הנשגבות וקדושת הנהגתם הנפלאה, עוד גם כעת וכיום עומדים וניצבים כחיים לנגד עינינו,מלהיבים את רוחינו, תוססים ושוקקים בקרבינו, ומנווטים את דרך חיינו בתורה, באמונה, בקיום מצות, ובהשקפה תורנית בריאה ומלאה בהירה ויסודית. יבינו זאת כל אלה שלא זכו לכל זאת! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
לייבלה
חבר מתאריך 20.5.14
584 הודעות | אור ליום ראשון י''ג בסיון תשע''ה
23:08 30.05.15 |
|
24. והתגובה
בתגובה להודעה מספר 23
|
בסיעתא דשמיא חום ראשון לסדר כי תשא את ראש בני ישראל י"ד אדר ראשון תשמ"ט הנני בזה להצטרף לכבודה של תורה, כמבואר בשערי תשובה לרבינו יונה שער שלישי, שחובתינו לרומם החכמים לתתם עליונים ויהיו דבריהם נשמעים וילוו עליהם העם כולו, וכבר הרחיב בזה בספר כתר תורה לתלמידו של קודש הקודשים רבינו הגר"א ז"ל אשר מדרכי היצה"ר לאבד הדרת התורה ולהפחית יקר תפארתה, ודרכו לפתות לת"ח שיהיה מוכתר בכתר ענווה ולהניח כבודו לפני כל אדם וצריך להזהר ולהשמר מן הנחש הארור המסית והמדיח כי אין דעתו אלא לבזות כבוד התורה בעיני ההמון ובעיני התלמידים עיי"ש בדבריו החוצבים להבות אש. ועלינו לשבח ולהודות להקב"ה אשר בדור אחרון זה, לאחר החורבן הנורא בעוה"ר של היכלי התורה והיראה בגולה, הרחיב ד' לנו במעט וזכינו לכבודה ולתפארתה של תורה ומתרבים בעה"י הממיתים עצמם באהלה של תורה כ"י, וזכה הדור הזה, מה שלא כל דור זכה לכך, להאיש על העדה אשר יצא לפניהם וגו', בחכמה ותושיה באהבה וחמלה, מאת ד' היתה זאת כי לא כלו רחמיו לחיותנו כהיום הזה. – ורע ומר אשר חכם אחד שליט"א, דאורייתא קא מרתחא בי', ובא לכלל כעס ובא לכלל טעות וכשלון, ונכנס בו אש זרה אשר לא ציווה ה', והטיח דברים אשר לא כדת, שלא בדעת ושלא בהשכל, נגד עיני העדה אשר בית ישראל נשען עליהם. והאמת כי כל בן תורה וכל אשר יש בו ריח תורה, יודע להפלות ולהבין כי כל דבריו בטלים ומבוטלים כחרס הנשבר וכדבר שאין בו ממש, וכל כלי יוצר להצר כבודה של תורה לא יצלח, וכל לשון מדברת גדולות על רועי ישראל ששתלן הקב"ה בכל דור לא ישמע ולא יזכר ולא יפקד, ולא נצרכא אלא שלא יבוא איזה תלמיד טועה להמשיך אחרי האי פלגאה, ושארי ליה מאריה להאי צורבא מרבנן כי שגגה היא ורוח שטות עברה בו, וכבוד יקר תפארת גדולת תורתו ויראתו במקומו עומד. ויתן ד' ית"ש ויקויים בנו אין פרץ ואין יוצאת ואין צווחה ברחובותינו ונזכה במהרה להבטחה ומלאה הארץ את ד' כמים לים מכסים אמן כי"ר. הכותב וחותם לכבוד התורה ונושאי דגלה שמואל אויערבאך |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
קורא מפה
חבר מתאריך 10.4.12
17055 הודעות | יום ששי י''א בסיון תשע''ה
11:22 29.05.15 |
|
5. בדיוק אתמול ככה חשבתי לעצמי
בתגובה להודעה מספר 0
|
איך, איך הם הגיעו לטירוף כזה?! נזכרתי במה שהיה בבחירות כשהם הורו מעל במה ולמול הרבנים ובעיתונם כי תלמיד אינו צריך לשמוע בקול רבו ואשה לא צריכה לשמוע בקול בעלה. זה הרי ההתפרקות מוחלטת ומטורפת, והכל בשביל מה? בשביל שלא יביסו אותם פוליטית. מאיפה הטירוף הזה שאיפשר להם לחשוב שלרב אחר אסור לפתוח מפלגה עד כדי שהגיעו לדיוטא כזו במחלוקתם. הם חתכו לעצמם ולכל הדור את כל היסודות התורתיים/אנושיים/מוסריים. טירוף מערכות! ואז, אז פתאום נזכרתי, בדבריו המבהילים של הרע"א זצוק"ל אינני מתכוון לרמוז לאף רב רק לתת מבט ופרספקטיבה מדברי קודשו של הרע"א
די ל: הנהגה של שקר!
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
נהוראי עילם
חבר מתאריך 14.11.14
1478 הודעות | יום ששי י''א בסיון תשע''ה
12:04 29.05.15 |
|
8. חלילה לומר כך!
בתגובה להודעה מספר 6
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 29.05.15 בשעה 12:30 בברכה, נהוראי עילם נר לרגלינו דברי החזון איש ב"אמונה ובטחון":"חובת התלמיד להאמין כי אין נגיעה בעולם בעלת כח להטות לב חכם לעות משפט, כי מגמת החכם לזכות נפשו, ולהתגאל באיזה אשמה יכאב לנפשו יותר מכל מכה ופצע, ואיך יתכן כי בשביל בצע כסף או לעגי חנף, יחבל נפשו לעות משפט. נוסף לזה כי תכונת האמת היא אצל חכם תכונת נפשו ושרש מציאותה, וכל אבקת שקר ממנו והלאה, וכן היא אמונת המון ישרים המתאבקים בעפר רגלי חכמים. "אך היצר חתר חתירה תחת כסא הנאמן, לצודד נפשות הנוטות להתחכמות, ומביא להם לימוד שלם מן הגמרא כי הנגיעה היא בעלת כח מכריע לקטנים ולגדולים יחד, לפניה יכרעו גם הנבונים ביותר, גם חסידים ואנשי מעשה, ואין זה גנאי לחכמים אחרי שכן הוחק בטבע אנושי. ואינם יודעים כי לפי ההנחה הזאת מתיתם כל הדור, ואין שופט בארץ, ונתבטלה סנהדריה של הארץ. כי אף אם יסכים האדם על גדלות חכמתו של החכם לא יחייב את נפשו לשמוע אליו אחרי שימצא לתלות את הוראתו באיזה נגיעה, וזה לא יבצר מכל מי שאינו שבע רצון מהוראת החכם. "ועל ידי זה קם דור ששופט את שופטיו, וכל איש הישר בעיניו יעשה, ובכל מקרה רב הערך מתלחשים המתחכמים על נגיעה פלונית שהטתה לב החכם ולפעמים המובהק שבדור - בעמדתו הבלתי נכונה, וכל אוירה של העיר ולפעמים אוירה של כל הארץ - מתמלאה שוט לשון, קטטות ומריבות, וללא אמונה בחכמים גברו בארץ" -------------------- בניגוד לשיטת כמה מרבותי שבפורום, אני מתבצר בעמדתי, כי ר' חיים קנייבסקי למעלה מכל ספק הינו מוטעה ומרומה על ידי נאמניו ובני ביתו הסוררים וחברי הגנבים. מאורת פריצים היה הבית ברחוב רשב"ם, בו הוא מוחזק כשבוי. אני מאמין באמונה שלמה כי ר' חיים סבור באמת ובתמים כי תנועת המתקראים בני תורה ואנשי הפלס הם לא פחות מאשר מוטציה מפלצתית של מפלגת טוב. לפי מיטב ידיעתו, מדובר בחבר בני בליעל פורקי עול ומבזי תלמידי חכמים שמורדים בגדולי ישראל, אשר כל מטרתם לשלב את החרדים בחברה הישראלית, וזוממים לשלוח את כל האברכים להייטק ואת כל הבחורים לצבא. הוא ללא ספק יושב ושובר את ראשו לנסות להבין, מה זה ארע לדורנו העלוב, שענק שבענקים כר' שמואל יטעה אחריהם. נו, הוא אומר, אל תאמן בעצמך... והאפיקורסים והמינים, מצוה לרדפם ולרדת לחייהם, לדחותם ולהרחיקם לבל יקלקלו חלילה את שארית הפליטה הנאמנים להשם ולתורתו, הצועדים בעקבות רבותינו בדרך המסורה. מי זה יכחיש כי ר' חיים צודק לחלוטין. הוא רק טועה בכתובת. גם אחיה השילוני חתם בתעודת הכשרות של פסילי ירבעם, בעקבות הונאה מתוחכמת של אדם שבטח בגדלותו. כמה דורות אחר כך, אפילו יהוא ה"קנאי" טעה וסמך על זה. אחיה השילוני לא איבד בשל כך את מקומו בשלשלת מקבלי התורה ומוסריה.
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
מדבר_לענין
חבר מתאריך 23.1.13
1920 הודעות | יום ששי י''א בסיון תשע''ה
12:59 29.05.15 |
|
12. וכמה מצער לשמוע דברי חותנו מרן הגרי''ש זצ''ל
בתגובה להודעה מספר 8
|
שאמר בזה"ל: ער איז שוין אינגאנצן פול מיט נגיעות. עכ"ל ( =כבר כולו מלא נגיעות) זה היה כאשר שלח מכתב לחותנו בעניין פוניבז' אך כאמור אנחנו איננו יכולים לפצות פה חלילה על קדוש עליון שכולו תורה. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
יושב אהלים
חבר מתאריך 12.11.14
455 הודעות | יום ראשון י''ג בסיון תשע''ה
00:38 31.05.15 |
|
26. ראשית לנידון עצמו-בתשובה לנהוראי
בתגובה להודעה מספר 20
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 31.05.15 בשעה 01:02 בברכה, יושב אהלים לשיטתך לא הרווחת כלום. יש גם אגרות מהחזו"א, (ואם לא תמצא- אז מרמי"ל) שגם אסור להגיד שהטעו את הסנהדרין או שהם "שבויים".אולי אני מחדש כאן לכמה מהצופים, אבל לחזו"א היתה ביקורת קשה על בעלי המוסר, (ומי שלא מבין מה ההבדל בין שיטות המוסר של קלם/סלבודקא/נוברדוק לבין "ספר מוסר" בנוסח אורחות יושר צריך אולי לקחת קורס צל בני בראון), ומאידך גיסא, ידוע שהסטייפלר לא היתה ניחא דעתיה כלל מספר אמונה וביטחון. בכתבי החזו"א זרועים לרוב בהערות עוקצניות כלפי בעלי המוסר ודרכם, (בתמצות נמרץ ופשטני אפשר להגדיר זאת בשאלה האם האדם צריך להתעמק בכוחות נפשו ובירורם), חלקם מצאו את דרכם אפילו ל"מעשה איש", לעיתים בהעלמת הנמען, לדוגמא בהערה נגד זיכוי הרבים של נוברדוק נאמר שהוא דיבר על "חוג פלוני", הקורא התמים עלול להבין שהכוונה בכלל לחב"ד.. זה ההקשר הנכון להבין את דברי החזו"א, בתגובה לשיטת המוסר שכל אדם בכל מצב עלול להיות מוטה ע"י נגיעות. רבותינו בעלי המוסר אינם צריכים את העזרה שלי בשביל להתמודד רעיונית עם טענות החזו"א, הדברים מבוארים עלי ספרים רבים ובייחוד בכתבי הסבא מנוברדוק זיע"א, ללא גבול שבו מפסיקה סכנת הנגיעה, ולא אפתח במלחמת ציטוטים. אם כי בנושא הרח"ק המציאות מוכיחה שצדקו בעלי המוסר, ואין אף הסבר אחר למרידה שלו בחמיו, בבית דין ובדין תורה, ודאי וודאי כשמסתכלים על זה בפרספקטיבה מאוחרת לאור הרדיפה שלו כנגד מי שלא מקבל את הנהגת הדור שכן מסתדרת עם האינטרסים, ואעתיק מה שכתבתי באשכול אחר: כל גדולי בני ברק שהתערבו במחלוקת היתה סיבה- הרב קרליץ מתנגד לשכניקיות של הרב מרקוביץ, הרב אדלשטיין סבור שהרב מרקוביץ הוא אסון חינוכי. הרב ליפקוביץ בשלב מאוחר יותר נהפך לשונא כשסיפרו לו שהמחבלים עושים בלגן ומשבשים את סדרי הישיבה. אבל הרב קנייבסקי לא קשור לשום נימוק . הוא ריחם על אחותו המסכנה ואחיינו המסכן, ומכוח זה בעט בגדול הדור ופוסק הדור שאין לו בעולמו אלא ד"א של הלכה ושל דין תורה ולא היתה לו שום נגיעה בפונביז, אישית או משפחתית , ממונית או השקפתית. אם הרב פוברסקי דיבר על מחלוקת בין האדם לכלב שרודף אותו,
אני שואל, האם בין השופט לבין בני משפחתו העבריינים של הנאשם שמשתוללים בבית המשפט יש "מחלוקת" ?
עכ"פ , גם לדברי החזו"א, הדברים אמורים על האדם הפשוט שאסור לו לתלות שיקולים זרים בדברי החכמים שהוא אמור לציית להם.
ויש לציין שהחזו"א תלה לעיתים קרובות דברי חכמים שחלקו עליו אם בהנהגה או בהלכה בקושי שלהם להודות על האמת, ואכמ"ל. אבל ככל שהחלטת עפ"י דעת רבותיך שדברי רב פלוני הם מנותקים מהאמת ומעודדים רשע ואכזריות, אין הבדל לעניין דברי החזו"א על הנזק לעולם ולמושג ההנהגה והסנהדרין אם תתלה זאת בנגיעות או בשליטה ששולטים עליו, ודו"ק. וכמובן, צריך לזכור גם שכל ההזדקקות לנושא האומלל והמצער הזה , שלשמחתנו עד היום לא היתה התנהלות ..... מצד מי שמוחזקים לגדולי תורה והיינו יכולים לקבל את דברי החזו"א כפשוטם, והיום לאן הגענו, כל המידות הרעות והחייתיות שבקושי האמנו שקיימים אצל חלאות המין האנושי נמצאות אצל יהודים עם זקן ארוך ואפילו משגיחים ורבנים. הכל כזכור בגלל המהלך המבריק של הרב שטיינמן בהשתלטות על יתד לצורך חיזוק מידת השלום והבין אדם לחברו בעולם |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
נהוראי עילם
חבר מתאריך 14.11.14
1478 הודעות | יום ראשון י''ג בסיון תשע''ה
10:03 31.05.15 |
|
30. לענין ראש דברך, אמת, בדרך כלל אסור לומר או אף לחשוב כך.
בתגובה להודעה מספר 26
|
כדבר הזה תמיד טענו המתפקרים למיניהם. דא עקא שהאופציה האחרת, נגיעות, גרועה שבעתיים... וגם טענה זו טענו המתפקרים. וכאשר נתברר לי שיש כאן טעות ודאית של החכם בהכרת המציאות, וידוע לי בבירור טיבם של חבר הנוכלים והמופקרים שמקיפים אותו, שמוחזקים לשקר לפניו דרך קבע, חלילה לדון לכף חובה מי שהוחזק מעולם צדיק ות"ח וגדול בישראל, לומר שטעה מחמת עצמו, וקל וחומר מתוך נגיעות ח"ו. בפרט כאשר אינני מכיר את ארחותיו מקרוב, שגם אז מצד הדין היו מחוייבים לדון כל ת"ח לכף זכות. ובאמת, כל שנתברר לי בהחלט שדבריו אינם תואמים את המציאות, איני יכול עוד לקבל ממנו. ומה לי להכניס ראשי במקור הטעות. מוטב לי לדון לכף זכות ולא להרהר אחריו. ואם כי החזון איש כותב כי ידיעת דרגתו של כל חכם וחכם הן הן מגופי תורה, אין זה אומר שהדבר מסור לכל אדם להעריך בעצמו. אלא רק מפי אדם גדול מאד שעמד על מהותו. וכל שכן מתוך שאין אדם יודע מה בלבו של חברו, מה ארויח אם אאמין להוצאת שם רע על גדול בישראל. ולגבי דברי הגריש"א, אילו שמעתי ממנו בעצמי, ניחא. אבל לא שמעתי, ואפילו אינני יודע מי כן שמע. וגם אם שמע בנושא מסויים, אין זה אומר שבכל דבר זה כך. לגבי דבריך על הגישה הביקורתית של החזו"א לשיטותיהם של "בעלי המוסר", אכן, אף אני כך מקובלני מרבותי, כדבריך. והדברים ידועים וגלויים בעליל לכל מי שמתמצא בכתביו. ולכל המוחים המזועזעים, אין פירושו של דבר שהחזון איש התנגד ללימוד המוסר או פקפק בתועלתו. הוא הסתייג, לפי מיעוט הבנתי, מההפרזה הקיצונית בענין במקום להרבות בעסק התורה, שהוא התבלין היחיד ליצה"ר. ומהאשליה העצמית של אותם שעיקר עיסוקם ו"עבודת השם" שלהם בניתוח נפשם ונפש זולתם, ובטוחים שהגיעו לחקר תכלית הטבע האנושי, ומעתה ליבם ברשותם ויצרם מסור בידם. והם בעיניהם צדיקים גמורים וחכמים מכל אדם.
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|