גירסת הדפסה       אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #66208 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 66208
הניצוץצל''ש
חבר מתאריך 30.7.09
3290 הודעות
יום שלישי ג' באלול תשע''ו    01:33   06.09.16   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  הדף היומי - הרקיבו כולן ומקצתן  
 
   מסכת בבא קמא דף צח ע''ב

''[גזל] פירות והרקיבו - אומר לו הרי שלך לפניך. והתנן. פירות והרקיבו - משלם כשעת הגזילה? אמר רב פפא: כאן שהרקיבו כולן, כאן שהרקיבו מקצתן''.

קשה, מה ההבדל בין הרקיבו כולן להרקיבו מקצתן? הרי מה שלא נרקב לא נרקב, ומה שנרקב ניזוק לגמרי!

וכתב רבינו יהונתן מלוניל: (דף לה ע''א בדפי הרי''ף) ''הרקיבו מקצתם שאינו נכר כל כך הזיקן''. וכן כתב הנימוקי יוסף שם: ''הרקיבו מקצתן. כיון דאורחייהו בהכי כהיזק שאינו ניכר חשבינן ליה''.
אך קשה למה נחשב להיזק שאינו ניכר? הרי הריקבון ניכר היטב, עד שאין אדם אוכלו!

אלא שאין הגזלן קונה ומתחייב כשעת הגזילה אלא בשינוי שמשנה את שם הגזילה, כך אמרו לעיל בדף צו ע''א: ''אמר רב פפא: האי מאן דגזל דיקלא מחבריה וקטליה, אף על גב דשדיא מארעא לארעא דידיה - לא קני, מאי טעמא? מעיקרא דיקלא מיקרי והשתא נמי דיקלא מיקרי; דיקלא ועביד גובי - לא קני, השתא מיהת גובי דדיקלא מיקרי; גובי ועבדינהו כשורי - קני; כשורי רברבי ועבדינהו כשורי זוטרי - לא קני, עבדינהו קצוצייתא - קני. אמר רבא: האי מאן דגזל לוליבא ועבדינהו הוצי - קני, דמעיקרא לוליבא מיקרי והשתא הוצי; הוצי ועבדינהו חופיא - קני, מעיקרא הוצי והשתא חופיא''.
ופירות שהרקיבו מקצתן עדין נקראים פירות, אלא שלקו. אך כשהרקיבו כולן כבר אין כאן פירות אלא ריקבון.


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)      |   0   |







תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 

_________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net