גירסת הדפסה       אשכול קודם  אשכול הבא
קבוצות דיון פורום אברכים נושא #66258 מנהל    סגן המנהל    מפקח   צל"ש  
אשכול מספר 66258
הניצוץצל''ש
חבר מתאריך 30.7.09
3292 הודעות
יום ששי י''ב בתשרי תשע''ז    01:42   14.10.16   
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך עבור לצ'אט  
  הדף היומי - כפרן לאותו ממון  
 
   מסכת בבא מציעא דף יז ע''א

''אמרו לו צא תן לו ואמר פרעתי, והעדים מעידין אותו שלא פרעו, (וחזר ואמר פרעתי) - הוחזק כפרן לאותו ממון...
מנה לי בידך, והלה אומר: אין לך בידי כלום, והעדים מעידים אותו שיש לו, וחזר ואמר: פרעתי - הוחזק כפרן לאותו ממון...
היה חייב לחבירו שבועה, ואמר נשבעתי והעדים מעידין אותו שלא נשבע, (וחזר ואמר נשבעתי) - הוחזק כפרן לאותה שבועה. אמרוה קמיה דרבי אבהו. אמר להו: מסתברא מלתא דרבי אבין - שנתחייב שבועה בבית דין''.

קשה, כיון שהעידו בו שגזל למה הוחזק כפרן רק לאותו ממון ולא נפסל לעדות ולשבועה לכל ממון שבעולם?

אלא שלמרות שבאותו ממון הוחזק כפרן, עדיין תולים שטוען טענת סיטראי (כתובות דף פה ע''א; שבועות דף מב ע''א) כלומר שכפר משום חוב שיש לו עליו ממקום אחר, ולא משום שרוצה לגזול. לכן לא נתקלקלה חזקת כשרותו.
מכל מקום ''אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות'' (מסכת סנהדרין דף ו ע''ב) לכן מחוייב בית הדין לפסוק רק על פי הראיות שבפניו. וכיון שרואים שמורה הוא היתר לעצמו, הרי הוחזק שבאותו הדין טענותיו אינן טענות.
ומשום כך הסיקה הגמרא שרק כשנתחייב שבועה בבית דין הוחזק כפרן לאותה שבועה, כי אז הדין תלוי בראות בית הדין. אבל אם הוא שחייב את עצמו בשבועה ''עביד איניש דינא לנפשיה'', ורשאי הוא לקיים את התחייבותו על פי שיפוטו הוא.


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה       |   0   |







תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 

_________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
לובי  לפורומים  אשכול קודם  אשכול הבא

 

© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net