קבוצות דיון
פורום אברכים
נושא #50596
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
צל"ש
|
עוד יש לומר
חבר מתאריך 5.5.14
14 הודעות | יום שני ו' באייר תשע''ד
02:29 05.05.14 |
|
קיבלתי במייל: מישהו יכול להסביר מה פשר ההופעה הזו של הגראי''ל שטינמן
|
עבר עריכה לאחרונה בתאריך 05.05.14 בשעה 02:29:42 על-ידי גאון הירדן (מנהל הפורום) מישהו יכול להסביר מה פשר ההופעה הזו של הגראי"ל שטינמןהדברים הנשמעים לאחרונה על מצבו ותגובותיו של הגראי"ל שטינמן דורשים בירור אמיתי. הרי מדובר במנהיג שבחודש האחרון כל חוגי הציבור החרדי מחכים להכרעתו בשאלה מורכבת ומסובכת. אין ברירה. החזו"א כותב בקובץ אגרות (ח"ב סי׳ קל״ג): ״דעתי כי ראוי להמחזיקים בתורת ד׳ לדעת את גדוליה באופים האמיתי, ואם הותר לדבר לה״ר על אומן באומנתו להאיש הדורש עליו לצורך, על מי שתורתו אומנותו לא כל שכן שמותר להודיע להמחזיקים בתורה וצריכים לדעת, כי הידיעה של חכמי הדור ליבם ומידתם הן הן גופי תורה וכו'״ אז בוא ונלבן בזהירות. בשבוע שעבר התקיים כנס ארצי של כל מוסדות אורחות תורה ברחבי הארץ. באירוע היתה הופעה פומבית של הגראי"ל (לידו המשב"קים הקבועים משה יהודה שניידר ואיסר שוב). הדרשה וחלק מהתשובות שלו היו תמוהות משהו. שימו לב. בהתחלה מבקשים מהרב שטינמן לברך זוגות שאין להם ילדים. הוא מברך ואח"כ מסביר שמי שאין לו ילדים זה לפעמים בגלל עין הרע משום שקנה בית גדול וכדומה. הוא מביא ראיה מהפסוק גבי לאה ורחל שבגלל זה רחל היתה עקרה. בענין עין הרע הוא ממשיך ומזכיר גמרא ותוספות בבא מציעא דף ק"ז עמוד ב' בתחילת העמוד בענין יוסף שלא שלט בו עין הרע. וכאן במעבר חד ומיידי, בלי כל קשר לנושא, הוא ממשיך ומדבר על קטע אחר בהמשך העמוד שמדבר על נושא אחר לגמרי, שישנן מחלות שהתרופה שלהן היא "פת שחרית במלח וקיתון של מים מבטלתן", ומצטט את פירוש רש"י ש"קיתון של מים" הכוונה "למי שאין לו יין". ואז הוא צוחק ומסביר: "רש"י היה גר בצרפת. צרפת המנהג שם עד היום הוא שהם מלאים ביין, מלא ביין. והגויים שותים שמפניה.." (צחוק ענק בקהל), "אני יודע, אני גרתי תקופה קצרה בשווייץ בחלק הצרפתי, אז שמה איפה שעשו את היין היו תיכף ומיד קוטפים את הענבים, קוטפים, שמים אותם בחבית, ותיכף היו בוצרים, ככה בלי שום בעיה. ותיכף היה יין. והיו עושים עם הרגלים עם הרגלים, באים עם הנעליים, פושטים את הנעליים, יושבים בתוך החבית, דורכים בתוך הענבים, ותיכף היה יין". כאן הרב שטיינמן נעצר. (וזה באמת לא מובן לחלוטין איך הוא גלש לכל זה, הרי מדובר בס"ה בסתם קטע אחר באותו עמוד בגמרא, אז מה הקשר להכניס את זה בתוך נאום פומבי כשהוא מציע מסר רציני על סכנת עין הרע, ופתאום להתחיל להרחיב בכל התיאור של יצירת היין הצרפתי וכו'). עכ"פ זה המצב. כאן יש זמן מביך שהוא נעצר ובוהה באויר. אפשר לראות מסביבו איך כל המלווים נלחצים ומחפשים פתרון. ובאמת אחרי זמן קצר של שתיקה ומבוכה, המשב"קים מצילים את המצב, מעירים אותו ומבקשים ממנו כל מיני ברכות נוספות. בסוף שניידר מבקש ברכה למנהל הכספי של המוסדות יעקב (וירז'בינסקי) שצריך ברכה גדולה שיוכל להמשיך לנהל את כל רשת הישיבות והכוללים. מחכים לברכה למנהל המוסדות, ואז הרב שטיינמן מחייך ואומר בקול רם: "שלפיד יתפגר!" - כשחיוך נסוך על שפתיו. אם כל זה נראה לכם הגיוני, אז אני רגוע לגמרי. הסרט הופיע ב"בחדרי" וגם נמצא כאן:
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
וגם כאן http://www.jumbomail.co.il/Downloads.aspx?sid=77396D2F6F487A3875776F3D
|
|
|
|
0
|
|
|
|
האשכול |
מחבר |
תאריך כתיבה |
מספר |
יש לינק לבחדרי? |
קורא מפה |
05.05.14 02:41 |
1 |
בבקשה |
עוד יש לומר |
05.05.14 09:06 |
5 |
כבר כתבתי בשבוע שעבר כאן........ |
אור ישראל |
05.05.14 11:32 |
9 |
מה תרוויח מהעיסוק בזה? |
יונגר |
08.05.14 13:47 |
79 |
עיין כאן: |
יש לנו תקוה |
20.05.14 13:14 |
96 |
מצטער להרוס את החגיגה, אבל שום דבר לא מוזר כאן! |
ניקכפול |
05.05.14 03:51 |
2 |
השקרנים מנסים לספר לנו שהם מכירים את מרן שליט''א |
פרומער |
05.05.14 04:00 |
3 |
כשהנושא הוא ''צורת השיחה'' אתה צודק, |
ניקכפול |
05.05.14 04:09 |
4 |
ההסבר שלך מאוד משכנע.... |
קורא מפה |
05.05.14 10:19 |
6 |
מה זה ''מבחינתכם''? |
ניקכפול |
05.05.14 13:16 |
14 |
יש הגיון |
אשיש1234 |
05.05.14 11:19 |
7 |
אתה רק מעצים את הבעיה! |
מדבר_לענין |
05.05.14 13:18 |
16 |
כאילו הוא היה צריך לומר להם לכבות את הרמקול בין משפט למשפט? |
ניקכפול |
06.05.14 01:03 |
49 |
זה הזכיר לי את ''כולם כבר עזבו שם'' |
השכמה |
05.05.14 11:24 |
8 |
גם הרב שך היה מדבר בכל הזדמנות על התירה וחב''ד ועובר מנושא לנושא בלי קשר לכאורה |
מים מן הסלע |
05.05.14 12:22 |
10 |
מעולם לא שמעת את הרב שך! |
מדבר_לענין |
05.05.14 12:59 |
11 |
מאיפה הבטחון? |
מים מן הסלע |
05.05.14 13:05 |
12 |
מהשטויות שכתבת |
מדבר_לענין |
05.05.14 13:10 |
13 |
יש צדק רב בדבריו! |
ניקכפול |
05.05.14 13:17 |
15 |
שטויות, לא היה ולא נברא |
מדבר_לענין |
05.05.14 13:33 |
18 |
אתה מכחיש שבכל הזדמנות הוא היה פתאום מדבר נגד חב''ד ועובר לדבר על התיירה? |
מים מן הסלע |
05.05.14 13:47 |
19 |
בחיים לא שמעת את מרן הרב שך |
על-הסלע-הך |
05.05.14 13:48 |
20 |
מכתב |
מהפייסבוק |
05.05.14 14:52 |
21 |
יישר כח על המאמרים המחזקים! |
מדבר_לענין |
05.05.14 15:28 |
24 |
עיין בקובץ המצורף בזה |
מחבל לשעבר |
05.05.14 15:09 |
22 |
אני שמח שאתם מגלים את פרצופכם בכל כיעורם |
מדבר_לענין |
05.05.14 15:19 |
23 |
מי כתב אותו? |
שמעו |
05.05.14 15:44 |
26 |
אולי תודו סוף סוף שאתם שונאים את הרב שך והרב אלישיב. וזהו. |
דרכי נועם |
05.05.14 19:53 |
33 |
יש שם גם נגד הגראי''ל |
שמעו |
05.05.14 19:58 |
34 |
עיינתי, תת רמה מבית היוצר של ענבל וחבריו |
קורא מפה |
05.05.14 21:33 |
39 |
זה נראה כמשהו ישן. |
שמעו |
05.05.14 22:30 |
40 |
לזה אתה מתכוין?: |
קורלי |
06.05.14 18:33 |
57 |
בעצם אולי באמת בגלל זה הגראי''ל נזהר לא להכריע עכשיו |
עוד יש לומר |
06.05.14 21:21 |
58 |
קולע! |
יודע קצת |
07.05.14 00:33 |
59 |
וע''פ דברי האוה''ח הקדוש, מובנת החלטת הגרי''ש לפרוש מההנהגה |
שמעו |
07.05.14 00:44 |
61 |
תגיד את זה לר''ש דויטש שטוען שהרב שך אמר יהרג ואל יעבור בתשנ''ח |
אבן שפרוט |
07.05.14 00:46 |
62 |
הדימוי לא מתחיל כלל. |
נצח התורה |
07.05.14 21:38 |
73 |
תגובה 21 מספיקה? |
מים מן הסלע |
05.05.14 16:26 |
30 |
נאומים נפלאים וברורים עם המון המון תוכן חוצב להבות אש! |
מדבר_לענין |
05.05.14 16:30 |
31 |
זה נכון שהוא היה עובר מחב''ד לתיירה לחב''ד ולדיזנגוף? |
מים מן הסלע |
05.05.14 19:08 |
32 |
עצוב. בא לי לבכות |
יודע קצת |
05.05.14 13:27 |
17 |
נורא ואיום! |
השפוי |
05.05.14 15:37 |
25 |
לא בטוח כמה אתה שפוי |
מדבר_לענין |
05.05.14 15:50 |
28 |
מעבר למטורף, אתה הוזה |
שמעו |
05.05.14 16:03 |
29 |
ומבלי לפגוע בכבודו |
אור ישראל |
05.05.14 21:23 |
38 |
זה הרבה יותר גרוע |
השפוי |
05.05.14 15:44 |
27 |
אם מישהו רוצה להחסם- שיגיד את מה שהוא חושב על זה. |
יודע קצת |
05.05.14 20:04 |
35 |
ע''ש במהרש''א ובשדה צופים ששברו את קולמוסם לבאר דברי רש''י |
על-הסלע-הך |
05.05.14 20:33 |
36 |
וע''ז נאמר: אימת שבת על עם הארץ |
פוניבז' |
05.05.14 23:07 |
41 |
הוא מחק כנראה כי בטעות ברח לו ''מרן'' על שנוא נפשו (ל''ת) |
יש לנו תקוה |
05.05.14 23:52 |
42 |
הוא מחק כי הוא מפחד מהרחקה יותר מאשר מפחד מצואה רותחת! |
פוניבז' |
05.05.14 23:55 |
43 |
את דברי מחקתי מחשש אולי יש בזה מיחוש של זלזול בת''ח |
על-הסלע-הך |
06.05.14 00:02 |
44 |
לא להאמין! |
פוניבז' |
06.05.14 00:09 |
45 |
סתם שאלה: וכי רש''י לא היה תלמיד חכם? |
מדבר_לענין |
06.05.14 00:10 |
46 |
אני מחפש מישהו שיסביר את הקשר בין זה לשאר הדרשה... |
קורא מפה |
05.05.14 20:48 |
37 |
זה באותו עמוד גמ' |
על-הסלע-הך |
06.05.14 00:58 |
47 |
למה? כי יש שם משהו מצחיק? |
מדבר_לענין |
06.05.14 00:59 |
48 |
אני רואה שהנושא שהעליתי כאן עורר ענין רב ואני מודה לכולם (מכל הצדדים) |
עוד יש לומר |
06.05.14 09:30 |
50 |
זה שווה אשכול חדש |
קורא מפה |
06.05.14 14:06 |
51 |
גם אני נזכרתי במשהו נוסף. |
קורא מפה |
06.05.14 14:08 |
52 |
אכן יש תירוץ אחד משותף |
פוניבז' |
06.05.14 14:18 |
53 |
זה שמישהו הזכיר לו שהוא שכח לומר מפורש את ההוראה הברורה, לדעתי סביר בהחלט! |
מדבר_לענין |
06.05.14 14:54 |
54 |
אכן, זה סביר מאד בגיל מופלג כזה |
על-הסלע-הך |
06.05.14 15:45 |
55 |
וכמו המשל הידוע שסיפר המגיד ר' ראובן קרלנשטיין זצ''ל |
פוניבז' |
06.05.14 15:48 |
56 |
בעצם אולי באמת בגלל זה הגראי''ל נזהר לא להכריע עכשיו |
עוד יש לומר |
07.05.14 00:41 |
60 |
תגיד את זה לר''ש דויטש שטוען שהרב שך אמר יהרג ואל יעבור בתשנ''ח |
אבן שפרוט |
07.05.14 00:48 |
63 |
דמגוגיה מגוחכת |
עוד יש לומר |
07.05.14 15:26 |
64 |
תסלח לי, אבל אתה הדמגוג |
פוניבז' |
07.05.14 15:29 |
65 |
לא הכרת ולא ראית מימיך את הרב שך! |
מדבר_לענין |
07.05.14 15:37 |
66 |
א. הכרתי וראיתי, ואיני רואה צורך להתווכח עם מי שכותב על סמך נבואה |
פוניבז' |
07.05.14 16:01 |
67 |
א. חכם עדיף מנביא. |
מדבר_לענין |
07.05.14 16:06 |
68 |
פעם הבאה תשתדל יותר |
פוניבז' |
07.05.14 16:08 |
69 |
קשה לנהל דו שיח אינטלקטואלי עם רמת טיעונים גבוהה ומשכנעת כ''כ... |
על-הסלע-הך |
07.05.14 16:30 |
70 |
Like |
פוניבז' |
07.05.14 17:46 |
71 |
תעזבו אותם ונתמקד בהווה |
קורא מפה |
07.05.14 20:56 |
72 |
הגר''ש דויטש לא אמר כזה דבר. |
נצח התורה |
07.05.14 21:42 |
74 |
ואולי לזה התכוון הרב שטיינמן כשאמר שהחזו''א והגרי''ז טעו |
לפחות לא טיפש |
08.05.14 00:28 |
75 |
נו כבר הוברר שזו הנהגה חדשה... |
מתבונן עמוק |
08.05.14 00:30 |
76 |
ידוע שהוא אמר את זה על דרך הכוללים והאברכים |
נצח התורה |
08.05.14 01:35 |
77 |
מה אמר |
מתבונן עמוק |
08.05.14 01:58 |
78 |
וכבר הוכחה אמינותו הרבה של הקונטרס הנ''ל... |
פוניבז' |
08.05.14 13:50 |
80 |
אולי גם זה קשור: |
קורא מפה |
08.05.14 21:49 |
81 |
בואו נתמקד בדיון המקורי |
עוד יש לומר |
09.05.14 17:23 |
82 |
כל מי שחושב שהגראי''ל כבר סנילי |
מהפייסבוק |
10.05.14 21:04 |
83 |
יש מישהו שחושב אחרת? זו עובדה |
קורא מפה |
10.05.14 21:18 |
84 |
עדיף זקן ת''ח |
מהפייסבוק |
10.05.14 21:35 |
85 |
ומה קורה כשהצעירים עם המידות רעות מדברים בשם הזקן ת''ח? |
קורא מפה |
10.05.14 21:38 |
86 |
קורה מה שקורה אצלכם |
מהפייסבוק |
10.05.14 21:59 |
87 |
ואיך סיקרו ביתד-פראבדה את הקטע |
עוד יש לומר |
11.05.14 00:47 |
88 |
איפה הדיווח? |
ניקכפול |
11.05.14 00:52 |
90 |
למה הרב עובדיה לא היה מתבטא ככה? |
מתבונן עמוק |
11.05.14 00:57 |
91 |
ללגלג על גדול הדור זה חמור ביותר! |
האמת נעדרת |
11.05.14 15:21 |
92 |
שאלה נוקבת - גם המצב היום הם היו מושיבים אותו לידם? |
מתבונן עמוק |
11.05.14 15:46 |
94 |
מרן שליט''א לא הורה לכוון את האש לנתניהו? |
למען |
11.05.14 00:51 |
89 |
מעניין |
אור ישראל |
11.05.14 15:32 |
93 |
אולי באמת זה הזמן להביא את בוגי יעלון גם לגראי''ל. |
קורא מפה |
12.05.14 22:20 |
95 |
אתה שנון |
חושים בן דן |
20.05.14 13:35 |
97 |
יש קשר? |
עוד יש לומר |
28.05.14 23:18 |
98 |
המקום ידונך לזכות |
לייבלה |
29.05.14 01:24 |
99 |
לדון לזכות צריך |
עוד יש לומר |
29.05.14 12:36 |
101 |
זה מה שכתבתי |
לייבלה |
29.05.14 13:18 |
102 |
השאלה היא |
עוד יש לומר |
30.05.14 14:40 |
103 |
שים לב שמרן שליט''א מכניס פתאום באמצע הדברים סוגיא של חציו עבד וחציו ב''ח |
מדבר_לענין |
29.05.14 01:27 |
100 |
קורא מפה
חבר מתאריך 10.4.12
16479 הודעות | יום שני ו' באייר תשע''ד
02:41 05.05.14 |
|
1. יש לינק לבחדרי?
בתגובה להודעה מספר 0
|
ראיתי את הסרט הזה והוא נראה לי מאוד רע, גם אחרים שראו דיברו איתי על כך, אין לי חשק להוריד אותו עכשיו, אנא שחרר לנו לינקאגב, אם זכור לי נכון יש שם קטע נוסף בתחילה שבו יש שתיקה מביכה, די ל: הנהגה של שקר!
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ניקכפול
חבר מתאריך 21.1.14
462 הודעות | יום שני ו' באייר תשע''ד
03:51 05.05.14 |
|
2. מצטער להרוס את החגיגה, אבל שום דבר לא מוזר כאן!
בתגובה להודעה מספר 0
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 05.05.14 בשעה בברכה, ניקכפול הדרשה באופן רשמי הסתיימה במילים האחרונות של תחילת סרטון זה. אלא שבסופה מזכירים לו נאמניו כמה דברים שצריך לברך עליהם בפרטות, והוא שומע ומברך מעצמו. כאשר מזכירים את הענין של המצפים לזש"ק הוא מברך, ואח"כ מעורר שפעמים זה בגלל עין הרע, ומביא סמך לזה מפסוק בתורה (שלשונו נשמט מזכרונו לרגעים), אח"כ מזכיר סוגיא בב"מ בענין נזקי עין הרע, וכדרכו של אדם גדול שראשו ורובו בדברי תורה, דף הגמרא ההוא עומד לנגד עיניו והוא נזכר ברש"י שנראה תמוה באותו עמוד, הוא מזכיר אותו ומבאר את כוונתו, ומעלה זכרונות מימים עברו ששייכים לענין זה. וכשמסיים הוא פשוט שותק, כי אין לו שום סיבה להמשיך לדבר (הוא מבחינתו כבר סיים את נאומו מזמן). נאמניו ממתינים מעט לראות שהוא סיים ולא חושב על דברים שימשיך לומר, ואז הם מבקשים ברכה גם על ילדי התלמידים, ואח"כ מזכירים לו שגם יעקב צריך ברכה להחזיק את הכל במצב הקשה שקיים כיום, הוא מהנהן בראשו ומסיים ב"ברכה" שלפיד יתפגר, קרי לפיד וכל צוררי עולם התורה שגרמו למצב הכלכלי הקשה של מוסדות התורה.הדברים כולם נאמרים בדרך שיחה כדבר איש אל רעהו, שיחת "חולין" של ת"ח, כשהוא מרגיש "היימיש" במעמד כזה בחברת תלמידיו. לא "נאום מוזר" ולא "הופעה תמוהה". כך גם מוכח מכך שהוא עבר לדבר באידיש כמה וכמה פעמים, כדרכו בדברו עם נאמניו, שלא כדרכו בנאומיו הציבוריים. אילו סרטון כזה היה יוצא מתוך שיעור פנימי שמתקיים בביתו לכמה אנשים בודדים (שכידוע מתנהל בדרך של משא ומתן בין הלומדים ועוברים מענין לענין באותו ענין וכדו') ג"כ היו תמיהות כאלו? הכרתי ואני מכיר כמה וכמה גדולי ישראל זצ"ל ויבלחט"א, מכל ה"צדדים", צעירים בשנים טובות ממנו, שניתן להוציא מהם סרטונים כעין אלו... |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
מדבר_לענין
חבר מתאריך 23.1.13
1819 הודעות | יום שני ו' באייר תשע''ד
13:18 05.05.14 |
|
16. אתה רק מעצים את הבעיה!
בתגובה להודעה מספר 2
|
עומד מרן שליט"א על הבמה, עם סיום נאומו, וממשיך בשיחות עם מקורביו ברמקול, בפני כל עם ועדה, שיחות חולין במעמד גדול של תלמידי ובוגרי "ארחות"... סלח לי... זה לא מוסיף כבוד.
אין בזה חלילה שום בעיה, זה דרכם של זקנים, ואנחנו מכבדים אותם מאד מאד!!!
אבל לא מוציאים כל דבר לרשות הרבים. |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מהפייסבוק
חבר מתאריך 13.5.13
46 הודעות | יום שני ו' באייר תשע''ד
14:52 05.05.14 |
|
21. מכתב
בתגובה להודעה מספר 20
|
נה תעודה אותנטית ששוכתבה מקלטת בלי עיבוד. ואיני יודע אם מופיע במאמרים ומכתבים: המשא המלא של מרן הגרא"מ שך שליט"א במעמד הנשגב של הכנסת ספר תורה לישיבת פוניבז' וכנס בוגרי הישיבה אור ליום ה' כ"ג אדר א' תשנ"ב
קהל נכבדים כולם. לכבוד התורה, לכבוד הכנסת ספר התורה כאן בישיבה, כולם יעמדו על הברכה. ובהזדמנות זו אני רוצה להגיד כמה מילים בקצרה, לא להאריך, רק מה שיש בתקופתנו זה, להגיד. מצוות כתיבת ספר תורה היא אחד מתרי"ג מצוות שנתנה בספר התורה. היא האחרונה במצוות, האחרונה בחומש, בתורה. אבל לא חס ושלום מתוך שחשיבות של המצווה הזאת לא כל-כך, אין לו כל-כך ערך, ומשום כך היא כתובה אחרונה. להיפך, מתוך שהיא החשובה ביותר מכל המצוות, משום כך היא נאמרה באחרונה. וההסבר בזה הוא כך: אורייתא וקוב"ה וישראל חד הוא. התורה היא חכמת הקב"ה, היא חכמתו של הקב"ה. לא כמו שאני קורא אותה, לא כמו שאנחנו מתרגמים אותה, כך היא פשוטו של התורה. התורה, כתוב, שהמלאכים בקשו אותה, אף שהתורה לא שייך להם. אין להם שאלה, אין להם אבא ואמא, אין להם כבד אביך ואמך, אין להם לא תרצח. בכל זאת מה, בקשו. אבל רצון התורה זה רק רצון הקודש, מה שהתורה, הקב"ה קבע, זה לשוננו. אל"ף, בי"ת, גימ"ל, דל"ת - זהו לשוננו. וכך אנחנו קוראים בראשית ברא. אבל יש בבראשית, יש כמה לשונות. על כל תג ותג יש לשון אחר. למעלה יש עוד לשון. על כל תג ותג יש אפשר לחפש, אפשר לתרגם מתי"ו ומסמ"ך ומפ"ה ומכל... על כל תג ותג יש בו כמה הלכות. על כל תג ותג רבי עקיבא היה דורש על על תג ותג תילי תילים של הלכות. מאיפה הוא לקח את זה? מהתורה! איפה כתוב בתורה התילי תילים של הלכות? מי שיודע את התורה! מי שיודע, יודע מבי"ת! יודע מאל"ף! יש אל"ף אל"ף, ויש אל"ף נכלל בזה אל"ף כמו התי"ו, ואל"ף כמו צדי"ק ואל"ף כמו... מפני שאפשר לקרוא את זה בכמה וכמה, באלפיים לשונות, באלפיים מובנים. מפני שהתורה, הלשון הזה, יש בו חכמתו של הקב"ה, והתורה כללה בתורה חכמתו של הקב"ה, וחכמתו של הקב"ה היא אפשר שבמילה אחת, באות אחד, נכללה שם תילי תילים של הלכות. אלף ועשרים רבבות, כך כתוב בעץ חיים, נבראו מהלימוד התורה. איך? אנחנו לא מבינים את זה, אבל זהו העומק. אנחנו רחוקים מהם. אנחנו יודעים מזה. אנחנו קטני קטנים. אנחנו יודעים רק אל"ף, אבל האל"ף יש עוד! אבל התנאים והאמוראים והגדולים והנביאים - הם ידעו לפרש. על כל תג ותג תילי תילים של הלכות. מצוואר של למ"ד היה דורש כמה וכמה הלכות. על כל קץ וקץ דרשו. זה חכמתו של הקב"ה. חכמתו של הקב"ה. חכמתו של הקב"ה. משום כך העולם נברא רק על-ידי חכמתו של הקב"ה. אי אפשר אחרת לפרש. כתוב, בראשית ברא. בשביל, אומר רש"י, בשביל התורה שנקראה ראשית. מה, בשביל מה הקב"ה ברא את העולם? מה צריך הקב"ה לעולם? מה צריך אותנו? הוא צריך אותנו? לא הוא צריך אותנו. הוא רוצה להדריך אותנו, ללמד אותנו. ואיך ברא את האדם? כדי לעשות חסד עם האדם. הוא ברא את האדם ועושה חסד עם האדם. על-ידי שברא את האדם, הוא ברא את האדם, משום כך ברא את השמים והארץ. זה נקרא החכמה של האדם. הקב"ה, האדם, יכול להבין את זה מהתורה. צריך להבין את חכמתו של הקב"ה. את השמים והארץ. בלי התורה אי אפשר להבין את הקב"ה. בלי התורה אי אפשר להבין את השמים והארץ. אי אפשרי. כמו שאני אומר לכם. אני אומר לכם. למעשה, משל. אני אשאל שאלה: אדם, אני רוצה אחד, דבר אחד מכם, תכתוב, אני רוצה להגיד לכם רק דבר פשוט, אבל אתם תשמעו ברצינות מה שאני אומר לכם. זה דבר פשוט, אבל אדרבה, מתוך שזה פשוט, אני מבקש אתכם שאתם תשימו לב להתבונן מה שאני אומר לכם. אני אומר לכם דברים עיקרים, מה שזה כל האדם קובע. אדם, לחשוב עמוק, הוא הולך ברחוב ורואה איזה מפעל. משהו! מה אני אגיד על המפעל הזה! או! מפעל גדול! היה אינג'ינר, היה אדריכל גדול ועשה כך. יפה. עוד כמה וכמה, כמה וכמה אדריכלים. כשאדם מתפעל, יש בוודאי אחד מה שעושה את זה. בוודאי הוא אדם גדול, הוא יודע את העבודה. הוא יכול לעשות. זה דבר פשוט. ואני אשאל לכם שאלה. למא לא בא איש אחד אלי, איך יגיד: הרב שך, זה העולם הוא מפעל או לא מפעל? יש שמש ויש לבנה ויש מים ויש ארץ ויש בארץ שהאיש רואה בישמח-משה כל דבר יפה, תפוחים, רימונים, כל דבר יפה, מה שאדם רוצה. שואל השאלה: זה לא מפעל? למה אף אחד לא בא לשאול לי. למה? למה? מי עשה את זה? אין מפעל על זה? אין שם על זה מפעל? מי עשה את השמש? למה עשה שמש? למה חשמל, שיש אדם נעשה חשמל. ובהשמש אין שום אדם, אין שום אדם שעושה, ויש שמש! למה זה? מאיפה זה? יש אחד מישהו שמסובב שם איזה כפתור? למה אחד לא בא לשאול. ואני אני אשאל לכם: זה קושיה או לא קושיה? זה שאלה או לא שאלה? איך תגיד. אתם לא צריכים לעבוד, הוא הרי צודק. למה? למה? (כאן עבר מרן לדבר באידיש, ולהלן תרגום מדויק) אני קמתי ואני רואה שמים וארץ ומים. אני צריך אוויר, יש אויר כמה שאני צריך. אני צריך וואבער, כמה שרוצה. אני צריך מים, כמה רוצה. אני ישנתי עייף ואני קם או, או, כמה שרוצה. אני צריך הבראה, נוסע ליער. הרי טוב. ואף אחד לא נותן לי לבד, ואני לוקח. זה הכל לבד? מי עשה את זה? האם הוא אינו צריך להגיע לכזו מחשבה שיש מישהו קיים שעשה את זה. ואם אינו מבין כך, הרי הוא גרוע יותר מילד! ילד מבין הרי שיש מישהו שעשה זאת. ילד קטן מבין שמישהו עשה זאת. לא? שאלו ילד, ילד פעוט, האם נברא מעצמו? מה יענה לכם הילד, הוא יצחק מכם. מה זאת אומרת, נעשיתי מעצמי? השולחן לא נהיה לבד, נגר עשה אותו, וזה העולם נעשה לבד? איך?... אני אוכל, אני שותה, אני נהנה, אני רואה, על איזה מעשים טובים זה מגיע לי? הקב"ה נתן לי כדי שאשלם! הקב"ה, במה אשלם? לשלם על-ידי דבר אחד. האדם, הקב"ה עשה מפעל. אחד יש לו מפעל, הוא מכתיב תקנות שינהגו באותו מפעל. יש לו ארמון, יש תקנות איך לנהוג. נתן לנו תקנה. מה הוא נתן? אנחנו יודעים רק שיותר מ-4000 שנה, יותר מ-4000 שנה, נתן לנו תורה! ובתורה כתוב, שם בתורה כתוב כיצד אתם צריכים להתנהג. ובלי התורה הרי לא תדעו. אם לא היתה התורה, היה איש את רעהו חיים בלעו. כל העולם, הדברים הטובים שהוא לקח, מאיתנו, מהתורה! העולם הרי הוא אוכלי בשר אדם. הרי הם אכלו בשר אנשים. כל העולם היה ג'ונגל, בשר אדם היו אוכלים. מאיפה הם לקחו הכל? שבת היתה להם? ליהודים היתה שבת? לגויים היתה שבת? עבדו כמו חמור! ויהודים לימדו שיש שבת. וכך בכל הדברים, ואהבת לרעך כמוך. מי המציא את זה? גם היום אין להם עדיין ואהבת לרעך כמוך. כל עשרת הדברות אנחנו עשינו! וכל התורה, וכל המפעל, הקב"ה רצה. ליהודים ברא עולם, כדי שיהיו יהודים ויבינו שיש עשרת הדברות, וילמדו. זוהי הבריאה. כך זה הכל... שאנשים יסתכלו על עצמם, על עצמם. ריבונו של עולם, כמה אני, טפח על טפח, הבטן שלי מכילה שני טפחים. כמה היא יכולה להכיל? כמה אני יכול להכיל? יש שם כזו מכונה בפנים, אני מכניס פנימה לחם והיא מייצרת פסולת, והיא מוציאה החוצה את הפסולת ואת הטוב שומרת. איפה יש כזה דבר?! מי עשה כזה בן אדם? עשה מכונה כזאת. הוורידים כל כך דקים והמזון צריך להיכנס דווקא בווריד הזה, ואם יתחלף באחר, מתבטל האדם. זה הכול נהיה מעצמו? אדם נולד כלום. לבד לא יכול לפנות. יום אחד תשאירו אותו בלי אוכל, בלי שיתרחץ - כלום. פתאום נהיה גדול... נהיה יחסן, הוא עשה! הוא המציא בעולם! הקב"ה המציא בעולם! הוא לא עשה כלום! עברו חמשת אלפים שנה... אדם שיש לו שכל היה צריך לעמוד תמיד, תמיד, שלא יהיה לו זמן לחיות. ריבונו של עולם! אתה הכל, ואני צריך תמיד להודות לך שיש לי זמן לעבוד, להרוויח. אז הרי הפשט, שהתורה היא הראשונה, בתורה ישנו העולם. התורה מקיפה הכל, כולל כל העולם, כולל הכל. אורייתא וקוב"ה כולא חד הוא. והכל זה כשיש תורה, אבל בלי תורה אין שום דבר! בלי תורה אין שום דבר! תורה.... תורה .... אין שום דבר! שתדעו, שלא תהיה לכם טעות. אפשר לחשוב שיש מחוץ לתורה. חוץ לתורה אין שום דבר! אינני מפחד, מאף אחד, מרבנים, ממי שיהיה. שיהיה לכם ברור שבלי התורה אין לכם שום דבר! שלא תהיה לכם טעות. שלא תחשבו שיש משיח. משיח הוא שקר! אילו היתה ידינו תקיפה, צריכים להחרים כאלו דברים. זה עיקרה של תורה. אם פעם יהודים דיברו, יהודים היו להם שלוש עשרה, שלוש עשרה, אני מאמין. ואחד מהאני מאמין היה בביאת המשיח. ויהודים קיוו באני מאמין בביאת המשיח. בא אחד לא נורמלי ואומר - יש משיח! אם היתה פעם אמונה - כבר אין לו אמונה. יש כבר משיח! מי יש לו משיח? איפה יש לו משיח? זהו משיח? כבר היה, עברנו משיחי שקר הרבה. כולם משיח שקר. ויהודים הפסידו הרבה. צרות, הרבה השתמדו. מי יודע מה יהיה... זהו משיחי שקר... יש לנו כאן אחד כזה, שיש לו השם הזה, ודאי, אסור בבית יהודי להחזיק את זה... תדעו, תורה זהו העיקר. רק תורה. שתדעו, זוהי תורה. והתורה העיקר. הכל זה התורה. זה עיקר שבעיקרים. צריך ב"ה להודות לנדיב שנתן את התורה, מחזיק תורה. זהו אדם מחזיק תורה. צריך להיות גביר בעסקיו שיוכל עוד פעם... איש שומר תורה ומצוות, מחזיק תורה, יש לו זכות גדולה בזה. ממילא, צריך לומר שיש יהודים, הם יודעים מה זה תורה? בזה אפשר להחזיק. שיש... שתדעו כך, אני מוכרח להגיד לכם רבותי. אני הרי מעט ברחוב. אני יושב אוהל. לא הולך ברחוב. אבל אני שומע מדברים. אתם יודעים יותר מה שנמצא ברחוב כמו אני. אתם יוצאים. אני מוכרח לבכות. הוא יוצא בשבת לרחוב. יוצא בדיזינגוף, יוצא ב... יוצא החוצה בירושלים ברחוב יפו, יוצא בבני-ברק לרחוב, הולכים בחורים עם בחורות. בשבת נוסעים בדיוק כמו שזה היה חול. אני שואל אתכם - זוהי שבת? זהו ענין של שבת? שבת מלכה לא היה ככה. (מכאן חזר לדבר בעברית) מי שלא לומד, מי שלא נותן... לא לומד, לא מניח תפילין, לא שומר שבת, לא שומר טהרת המשפחה, לא אוכל כשרות, שום דבר! הוא יודע רק הוא והבחורה שלו! הולך כל היום, הולך ומטייל, ביום ובלילה, הבחורה שלו. (חזר שוב לאידיש) אני הייתי צריך לומר, אני שמעתי, אני יודע, אני לא רוצה לדבר. אני שמעתי שאפילו כאן בבני ברק, זו הרי עיר יהודית, מעט מאוד צמים ביום כיפור. כמה מקוואות כבר היו בתל-אביב? בודדות, עכשיו כבר נהיה יותר בחסד... שתדעו כך, עכשיו אני הולך לדבר ככה, החיוב הוא לחנך את הילדים רק בחדר ובישיבות קטנות וישיבות גדולות ועם זה אפשר לקוות שיהיו יהודים. אבל כך, אין בכלל יהודים! במה הוא יהודי? בזה שהוא מהול? הרי הוא לא יהודי! אתם יודעים זאת. לו אי אפשר לומר זאת. אבל האמת היא כך, שהוא איננו יהודי. לא שבת, לא יום כיפור, לא כלום! אתם צריכים לראות במצב הקיים להתחזק, לחזק אחד את השני. שתדעו, מסתמכים על הרמב"ם. ברמב"ם כתוב בסוף מלכים, שם כתוב איך משיח יהיה. הם חושבים שזהו משיח. אבל בהלכות האחרות הוא אומר, שיש עניין... שיש תשובה הפוכה... שאף אחד לא יודע דבר ברור בזה. ואל תסתמכו על מה שכתוב. כי אף אחד לא יודע מה שיהיה. לדעת ידעו רק כשיהיה, אז ידעו איך שזה. אבל עכשיו, אף אחד אינו יודע. צריך רק לדעת מה שכתוב בתורה. לא צריך לחשוב קיצים. לא צריך לחשוב אם משיח, לא משיח. בלי משיח גם צריך לעבוד את ה'. האם יש לך משיח? לא, משיח חדש. משיח שצריך שידביקו עליו פתק שהוא ישנו. משיח לא צריך להדביק. משיח כשהוא בא אינו צריך שידביקו פתקים שהוא בא. משיח... צריכים להתחזק בלימוד התורה ובהחזקת תורה. תדעו שהחזקת תורה זה דבר גדול, עוד יותר מלימוד התורה. זאת אומרת, שעוד ילדים יגדילו תורה בישיבות שיש... לתת תורה... העיקר הילדים ילמדו לא בתיכונים... לא בדברים חדשים. ואם יעזור ה', בלי חב"ד גם-כן משיח יבוא. משיח יכול לבוא גם בלי זה. המשא המלא של מרן הגרא"מ שך שליט"א בכנס בארצי של "תודעה", בנייני האומה, ירושלים אור ליום ב' כ"ז אדר א' תשנ"ב כבוד מרנן ורבנן, ברשות הרבנים הגאונים, ראשי-הישיבות, שהתאספו כאן, לכבוד התורה, לחיזוק התורה ויראת-שמים. כבדוני להגיד כמה מילים. האמת, רבותי, שנבצר ממני להאריך בדברים במקום שצריכים להאריך. לפני כמה ימים דיברתי ואני בעוד כמה ימים, אני צריך לדבר בישיבה שאני מחוייב לדבר בה בעניינים שנוגע לישיבה. אבל אין מסרבים, קשה לסרב ואני מוכרח. אם הרבנים הגאונים התרצו לבוא לכאן, סימן שכולם עמדו על הצורך שצריכים, שנחוץ לדבר ענינים זה. ואני אדבר באמת רק בקצרה, בטוב, לתת ברכה ולהגיד איזה מילים. ואני רוצה להגיד. אל תחשוב, אף אחד, יהיה מי שיהיה, אפילו איש הפשוט ביותר, שמה אני יכול לעזור בזה? מה שייך לי ענין זה? זה לא שלי. אני עושה שלי. אני לא מחלל שבת. אני לא עובר עבירות. אבל מה אני צריך להשתתף בעניין זה. כך אדם חושב והרבה חושבים ככה. בוודאי, מי שהוא שקדן גדול, מי שלומד ולא נותן מזמנו לשום דבר, בוודאי ובוודאי שיוצא בזה, בתורה. אבל לדאבוננו הרבים, אחים יקרים, אתם בעצמכם יודעים, כשאדם, ערב-שבת, או באמצע היום, באמצע השבת, כשאדם גומר עבודה שלו והולך בבית, מה הולך? מה מטען מביא איתו בבית? ה"מעריב", ה"ידיעות-אחרונות", ה"פנים-אל-פנים", ה"ערב-שבת", כל שמוץ שיש בעולם מביא איתו. כל לכלוך מה שיש בעולם. כך זהו המזון הרוחני מה שיש לאדם. המזון הרוחני מה שיש היום. אני לא מפחד להגיד ככה. אדם בבני-ברק, עיר הקודש, עיר הישיבות, אדם, תצא מבית לבית ותמצא שם, מה תמצא שם? "ידיעות-אחרונות", "מעריב", "פנים-אל-פנים", "לאשה" - איזה שם שיש. מה כתוב שם? כל הלכלוך שאסור להחזיק ביד אפילו! אסור להחזיק ביד! צריכים, שאדם עובר בקיוסק, צריך לומר אוף! פה! צריך להגיד. יהודי אסור למכור את זה. מה כתוב בזה? מה כתוב יותר מזה! מה, מה אומר יותר מזה, מה שיש. מה הוא שומע... מה רואה... קשה לי. קשה לי לדבר. מה רואה... מה... פעם, פעם, פעם, אני הייתי גם ילד. מה פעם היה. אתם כולכם הייתם ילדים, מה ראיתם אתם בבית? בבית אתם ראיתם - הגיע אבא, בא מבית-הכנסת ושר שלום עליכם, מלאכי השרת ליוו אותו. ישב בבית, יושב על-יד השולחן, הוא היה המלך ואשתו היה המלכה, הילדים ישבו על-יד השלחן. ושרים זמירות. שואל מה למדת? מה למדת? ואומר. עכשיו? עכשיו מה הילד מספר לו? מי שלומד בכיתה בבית-יעקב, מי שלומד ב"חדר" מספר לו מה שהרבי מספר לו. הרבי מספר לו מה שכתוב בפרשה חומש. אבל בחדר עכשיו? בבית-הספר? מה הילד מספר לו? מה שראה בטלביזיה. מה ש... אין לי כח. אין לי כח לדבר. אין לי כח. כל יהודי, היהודי הפשוט, היה בשבת הוא ילבש את הבגד, לא הלוקסוס בגד, בגד פשוט, אשתו... רק נקי, בגד פשוט, נקי, הלך לבית הכנסת שמח. כמה הרוויח. לא היה לוקסוס בבית, לא היה... מה אעשה, מה אעשה, לא הייתי מוכן... אני לא מאשים אתכם, אני מאשים את עצמי. מה אני אשם... פתאום בא זקן לבן, אבל אני לא מאשים בזה. אני לא אשם בזה. אני לא הייתי צריך לדבר במקום שיש גדולי גדולים. אני הייתי צריך לדבר כאן? למה הגדולים האלו לא ידברו? הדיוט קופץ בראש. אני מוכרח לדבר - הדיוט קופץ בראש. יש לי זקן לבן, לכן אומרים לי לדבר. אבל אני, אבל אתם, תשימו לב, כל יהודי צריך לתקן הבית שלו, לתקן הבית שלו לתקן גם הרבים, שהבית שלך יהיה טהור, השכן יהיה גם יראה. הבית שלך יותר טוב, הילד שלך טוב, ילד שלך לא מדבר מה שנאמר בטלביזיה. ככה לא מדבר עיתונים. אינני יכול, אינני יכול לדבר, אינני יכול לדבר... מה אעשה? רק לדעת צריך לדעת. זה אומר לכם בקצרה. זה אומר לכם. זה אני יכול לומר לכם באמת. אני חושב שהרבנים האלה הגאונים האלה, כולם יכולים לאשר מה שאני אומר. אין דבר אחר! אין! אין דבר אחר! התורה כוללת כל החכמות. הם - גנב, גזלן, רוצחים! תורה, תורה אומרת, מלמדת המדות הכי טובים. התורה מרמזת על המדות הכי טוב. אין דבר יותר. (מכאן עבר לדבר באידיש, ולהלן תרגום מדוייק) תראה, תמצאו כמה, איזה, איזה חידוש, איזה מה שרעדו מזה - המלה חב"ד. מזכירים מלה תורה?! חב"ד מזכירים מלה תורה?! אני עוד לא שמעתי שלובביץ' יאמרו מלה תורה. שילמדו תורה. (חזר לעברית) התוועדות! אתם יודעים? אתם יודעים מה זו התוועדות? אני לא יודע מה זה התוועדות. אתה יודע בעברית איך אפשר לתרגם מה זו התוועדות. (חזרה לאידיש) עם-הארצים! כופרים בעיקר! כופרים בעיקר הם! אצל אף אחד מהם אין את המלה תורה. לא מזכירים משניות. שמעתם שייצאו פעם בקריאה ללמוד כל יום משניות? מזכירים מלה ממשניות? לא מזכירים מלה לא ממשניות, לא שום דבר לא! לא משניות, לא גמרא, לא חומש, רק - המעשה הוא העיקר! אנחנו יודעים שתורה זה העיקר! תורה... אני הייתי... אני... התורה, התורה חודרת לנשמה של האדם אל תוך תוכו. אני אראה לכם... אתם לא צריכים להתפעל. תשמעו, נח. כתוב בחומש שנמשך לו התיבה, (חזרה לעברית) רצה לבנות את התיבה מאה ועשרים שנה. מאה עשרים ושבע שנים. מאה ועשרים שנה בנה את התיבה. נח בנה את התבה עשרים ושבע שנים. והגמרא אומרת למה בנה ככה? הוא בנה עשרים ושבע שנים. מפני מפני שהעולם באו ואמרו, זקן! אני, כך כתוב בגמרא, זקן זקן! למה אתה בונה תיבה? אומר, יהיה מבול ואני צריך שכולם יטבעו, ואני בונה תיבה, שעל-ידי התיבה אני ניצול, הקב"ה אומר שאני ניצול. התחילו לבזות אותו, שוטה שבעולם, אמרו - אתה עם התיבה תינצל? בקיצור, בקיצור, הוא בנה את התיבה. אבל אנחנו רואים, עד כמה היה איש אמונה, התורה אומרת, נח איש צדיק חסיד, צדיק חסיד היה בדורותיו. התורה מעידה עליו שהוא איש צדיק חסיד. כן, צריכים לדבר יותר, התורה בעצמה אומרת שהוא היה איש צדיק. אחר-כך, אחר-כך כתוב בנביאים, בישעיה, כתוב כי מי נח אשר נשבעתי שלא אביא. התורה, הנביא אומר, מוכיח את הדור שאני נשבעתי שאני לא אביא את מי נח. אומר רש"י מה זה מי נח? התורה קראו את המבול מי נח, מפני שעל-ידי נח בא המבול לעולם. מפני שלא התפלל. לא התפלל על דורו שיעשו תשובה. אם כך קורה זה, לו היה מתפלל היה התורה, היה הקב"ה מרחם, שלא יביא את המבול. ממילא והוא לא התפלל, קוראים על שמו, כמו שהוא הביא את המבול. הוא, הוא, הוא עבד מאה ועשרים ושבע שנים כדי שיחזרו בתשובה, כדי שהם יתפללו, כדי שלא יהיה המבול. ואחר-כך כשלא התפללו, הוא נענש על שלא התפלל. איך זה, זה סתירה? אלא הפשט הוא ככה. התורה יורדת לתוך תוכו של אדם. יש בזה נגיעה, יש בזה נקודה, מה שלא גמר, מה שהתפלל, מה שעושה. מאה עשרים שנה טרח ובנה נח, בנה את התבה כדי שלא יהיה מבול, היה צדיק, אבל יש בזה נקודה, נקודה אחת, היה מה? שלא גמר להתפלל. זאת אומרת, נכלל באדם, כל-כך אדם, אדם כל-כך, מחשבות של אדם כל-כך עמוק, שאמנם אדם לא יכול לראות את זה, הקב"ה רואה את עומק עומק של אדם. יכול בעודו עושה מצווה ועושה באותו מעשה עבירה. אתם שומעים מה שאני אומר או לא? באותו מעשה שהוא בנה מאה עשרים שנה כדי שיתפלל, יתפלל, כדי שכולם לא ישללו, שלא יהיה מבול, ובאותו ובאותו דבר היה צריך, היה עוד חסר בו. הוא היה צריך להתפלל מפני שאדם, כל אדם יש לו כוחות גדולים, עמוקים, עמוקות עמוקות, אפילו הפשוט שבפשוט. כי כל אדם יכול לפעול למען השם ותורתו. כשאתם תצאו מהכינוס הזה, כולכם, לא באלימות! אני אומר לכם - לא באלימות חלילה! רק בנחת. לעשות מעשה, מעשה לטובת התורה והיראה. זאת אומרת כל אחד יקבל על עצמו לשלוח את הילדים שלו רק ב"חדר" כשר. הספרדים ישלחו ל"חדר" שלהם, האשכנזים ישלחו ל"חדר" שלהם, הבנות בחינוך-עצמאי, בבית-יעקב, איפשהו, אבל לא באלימות! רק ב"ה, יש "חדר" שהספרדים לומדים על טהרת הקודש. ומכאן לא ליקח, לא לקנות העיתונים ולא להחזיק בבית טלביזיה. זה כמו שאתם אוכלים חזיר! אתם לא קונים טלביזיה. אם יש לכם טלביזיה, תזרוק אותו לחוץ! כמו שאם יש לכם חזיר, תזרוק אותו! כך תזרוק את החזיר, כך הטלביזיה. אתם שומעים מה שאני אומר? תזכרו מה שאני אומר לכם. תזכרו מה שאני אומר לכם. כשהיה כנס, מה שתחשבו עלי תחשבו, תחשבו שאני בטלן, אני לא יודע. אבל האמת, מוכרח אני להגיד. תשאלו לרבנים שעומדים כאן, שיושבים, אם אני בדעה או שאני חולה. תשאלו לרופא, אפשר שאני יוצא מדעתי, אפשר שאני יוצא מדעתי. תשאלו לרופא אם אני בדעת או לא. אבל אם אני בדעת, אני מוכרח לומר ככה. חברים, חברים ספרדים, אתם כולכם אמנם ספרדים, תשמעו מה שאני אומר לכם. לא לנגוע בעיתונים החילונים, זה טרייף! לא לקנות! ממילא מוכרחים יהיו להתבטל. אם לא יהיה מי שיקנה, מוכרחים, מוכרחים לפשוט את הרגל. אתם, אתם ה' יעזור לכם, שאתם תצליכו בכל הענינים. אתם, יהיה לכם נחת מהילדים, מהמשפחה, תצליחו במעשה ידיכם במה שאתם תעשו. בכל ענינים תצליחו, ה' יעזור. זה ברכתי מה שאני אומר. ואני חושב שזה אני לא אומר מדעתי, אני, כל הרבנים הגאונים כולם, אני אומר לך בשליחות של כל הרבנים, של כל הרבנים, של הראשי-ישיבות, כולם מסכימים למה שאני אומר. אני נותן ברכה, ה' יעזור לכם. ואם ירצה ה', כשיבוא יום של הבחירות, כולם כאחד תצביעו בעד הרשימה של החרדים. לא לשמוע לשום דבר! כל ה'גליקען' שיגידו לכם. אנחנו נעשה 'גליקלעך' - הכל שקר וכזב! אתם תשמעו מה שהתורה אומר. אם בחוקותי תלכו, יהיה טוב, ואם לא - חלילה. תהיו בריאים.
הם אוהבים רק רבנים זצ''לים רבינו הקהילות יעקב |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
נצח התורה
חבר מתאריך 29.4.13
1646 הודעות | אור ליום חמישי ט' באייר תשע''ד
21:38 07.05.14 |
|
73. הדימוי לא מתחיל כלל.
בתגובה להודעה מספר 62
|
יהרג ואל יעבור זה הוראה הלכתית והשקפתית, שהרב שך לא המציא בגיל 100 פלוס, אלא היתה ברורה לו וסדורה בידו מימים ימימה. (אגב, הגר"ש דויטש העיד שכבר לפני למעלה מ-20 שנה שמע את ההוראה הזאת מהרב שך, קרי, לפני תשנ"ד). אלא שלא היה צורך לפרסם אותה עד שהגיע נידון זה למעשה, כפי שהיה בשנת תשנ"ח. להורות הוראות שפשוטות בידו הוא יכול עד הרגע האחרון ששכלו עימו. משא"כ בהכרעות התלויות בפרטי פרטים שמתחדשים ומשתנים כל הזמן, לפי הבטחות השלטון והצבא, ולפי התוכניות שלהם, ולפי הביצוע בפועל, וכו' וכו', שצריך הרבה ישוב הדעת ובירורים מציאותיים והתבוננות וכו' וכו'. |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
יודע קצת
חבר מתאריך 28.8.12
7416 הודעות | אור ליום שלישי ז' באייר תשע''ד
20:04 05.05.14 |
|
35. אם מישהו רוצה להחסם- שיגיד את מה שהוא חושב על זה.
בתגובה להודעה מספר 0
|
שטיינמניסט אני לא אהיה לעולם. וברוך ה' שאינני כזה.
ומצטט את פירוש רש"י ש"קיתון של מים" הכוונה "למי שאין לו יין". ואז הוא צוחק ומסביר: "רש"י היה גר בצרפת. צרפת המנהג שם עד היום הוא שהם מלאים ביין, מלא ביין. והגויים שותים שמפניה.." (צחוק ענק בקהל), "אני יודע, אני גרתי תקופה קצרה בשווייץ בחלק הצרפתי, אז שמה איפה שעשו את היין היו תיכף ומיד קוטפים את הענבים, קוטפים, שמים אותם בחבית, ותיכף היו בוצרים, ככה בלי שום בעיה. ותיכף היה יין. והיו עושים עם הרגלים עם הרגלים, באים עם הנעליים, פושטים את הנעליים, יושבים בתוך החבית, דורכים בתוך הענבים, ותיכף היה יין". ציטוט מאת: עוד יש לומר
|
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
על-הסלע-הך
חבר מתאריך 14.12.12
12834 הודעות | יום שלישי ז' באייר תשע''ד
00:02 06.05.14 |
|
44. את דברי מחקתי מחשש אולי יש בזה מיחוש של זלזול בת''ח
בתגובה להודעה מספר 41
|
אך הנה אתה דאגת לבזות את רבך בפרסום צילום המסך ללמדנו כי גם הכבוד התורה של רבכם לא בראש מעיינכם.. ובנושא המהרש"א והשדה צופים, לא מן אוצר החכמה שאבתי זאת ומה שכתבת ש'זה סתם צחוק' ברוך שכיוונת לדעת מורך ורבך שצחק בצחוק גדול כשקרא את דברי רש"י. אך אצל רבותי כשקראו דברי רש"י, היו כל עצמותיהם דא לדא נקשן, והבינו כי את רש"י לא לומדים בצורה מחקרית, אלא כל דבריו דא"ח. ועל כן יישבו בזה או משום דוברך את לחמך ואת מימיך קאי איין, או כדאיתא בריש כל אסוון אנא חמר. |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מדבר_לענין
חבר מתאריך 23.1.13
1819 הודעות | יום רביעי ח' באייר תשע''ד
15:37 07.05.14 |
|
66. לא הכרת ולא ראית מימיך את הרב שך!
בתגובה להודעה מספר 65
|
חוץ מהשנאה התהומית שפיתחו בך נגד הרב שך אין לך כלום איתו! אבל מעבר לזה הסבירו לך דבר פשוט: הרב שך קרא לר' שמואל דויטש, כשהנושא לא היה כלל על הפרק - ואני זוכר את זה כמו היום - ואמר לו: דע לך שגיוס בני ישיבות הוא ב"ייהרג ולא יעבור"! זו לא היתה שאלה שעמדה על הפרק ששאלו אותו והכריע בדעתו כן, זה היה מיוזמת הרב שך בעצמו! הרב שך פשוט חזה את המצב הנוכחי שאנו נמצאים בו כיום, וביקש לחוות את דעתו הברורה עליה. |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
קורא מפה
חבר מתאריך 10.4.12
16479 הודעות | אור ליום חמישי ט' באייר תשע''ד
20:56 07.05.14 |
|
72. תעזבו אותם ונתמקד בהווה
בתגובה להודעה מספר 71
|
בבקשה, תפסיקו להתייחס לנסיונות להסיח דעת מהבעיה האקטואלית המעיקה שהועלתה כאן.אלה שהעלו את השאלה הדמגוגית (והנבזית) בענין הרב שך רוצים רק שיפסיקו להתעסק בשאלה האמיתית שיש לנו כאן ועכשיו (לא בהסטוריה של תשנ"ח). לכן כמו שאומרים כאן: "אל תאכילו את הטרול", כל הטרולים למיניהם. נמשיך להתמקד בנושא עצמו, בנושא של כאן ועכשיו, וכל מי שינסה למשוך את הדיון לכיוון של ספין אחר והסחת דעת לא ייענה, שינסו עד שיתייאשו, בינתיים הם רק יעזרו להקפיץ את האשכול שגם ככה זוכה להתענינות עצומה, תנו להם להקפיץ ואל תתייחסו אליהם. די ל: הנהגה של שקר!
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
עוד יש לומר
חבר מתאריך 5.5.14
14 הודעות | יום ששי י' באייר תשע''ד
17:23 09.05.14 |
|
82. בואו נתמקד בדיון המקורי
בתגובה להודעה מספר 81
|
הרי התפרסם שעכשיו צריכים להחליט בענין ההתייצבות אחרי המכתב של השר יעלון. נו, אנחנו מחכים כבר חודשיים שמישהו יקח אחריות ויחליט, אז אולי זה יקרה סוף כל סוף... עכ"פ במצב הזה אם רוצים שהציבור יאמין מעתה והלאה לסיפורים על הכרעה של הגראי"ל בענין הגיוס וכדו', לא שייך עוד שנמשיך להאמין לסיפורים של כל אלה ששואלים במחשך שאלותיהם וא"א כבר לעשות זאת עם שניים-שלושה אנשים סגורים בחדר, ובפרט שהם כבר נעולים על כיוון מסוים. אחרי הקלא דלא פסיק על מצבו של הגראי"ל זה צריך להיות בצורה כזו שיהיה ברור לכל הציבור שהיתה כאן הכרעה שלו ושלו בלבד, ושאנשים באמת נייטרליים ואמיתיים דנו איתו בפרוטרוט והוא שמע את כל הצדדים (היינו שיהיו שם מי שיציגו טוב טוב גם את הצד השני של הבעיה ושיזהירו אותו מפני כל מיני אינטרסנטים וצדדים שקריים ושיש שמושכים לכיוון מסוים) ואחרי זה יחליט. וכל זה יכול להיעשות רק בשקיפות מלאה נניח בישיבה פומבית במועצות גדולי תורה למשל שידונו בשאלה בהרחבה. ולא מספיק שנשמע סתם מלל קצר וסתום ומופשט כמו "צריכים רחמים" או "ימות משיח" ואולי כמה ביטויים אגרסיביים של "ימח שמם וזכרם" או "שלפיד יתפגר". בענין כ"כ רציני צריכים לשמוע מילתא בטעמא ניתוח ושיקול הגיוני, מפיו ולא מפי כתבניו. הציבור צריך להשתכנע שהנושא באמת נדון בצורה הכי יסודית שאפשר ולא מתוך אמונה עיוורת בכמה מילים שנפלטות מהפה ושכולם צוחקים בקול גדול על הקללה שחטף לפיד שיתפגר וימח שמו וזכרו. כי את זה, תסלחו לי, אני שומע כל שבוע גם מהמוכר ירקות בשוק מחנה יהודה. בקיצור אם רוצים שהציבור עוד יאמין להודעות על הכרעת מרן ראש הישיבה שלאורו נסע ונלך וכו' וכו', אז צריך שתהיה קבלת החלטות בדיון פומבי ויסודי. א"א להתחמק מהבעיה. זה מה שצריך להיעשות, ולא רק להיעשות אלא גם להיראות. כי אחרי מה שאנחנו רואים ושומעים כאן בסרטים האלה אז כבר קשה להאמין לכל סיפורי האמונה העיוורת שכבר באמת נראית לציבור הרחב כמו משהו משיחי בלבד. |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
עוד יש לומר
חבר מתאריך 5.5.14
14 הודעות | אור ליום חמישי א' בסיון תשע''ד
23:18 28.05.14 |
|
98. יש קשר?
בתגובה להודעה מספר 0
|
עכשיו עלה הסיפור הזה https://rotter.name/kolot/prime/51415.php והתחילו כאן דיונים נרגשים בעניני אמונה וכפירה והמסתעף, אבל אני עומד מהצד וחושב: אולי בעצם גם זה קשור לנושא שנדון כאן, כי הרי לפי כל ההסברים באשכול ההוא, גם של מלמדי הזכות הגדולים ביותר, יצאה כאן תקלה בגלל ניסוחים שהיו לא רגישים ולא זהירים, בלשון המעטה, ואפילו מלמד הזכות היצירתי ביותר ("אחד שאיכפת לו") הגדיר את השיחה לפי הסברו בתור "דו שיח של חרשים", במילים אחרות, היה ניתן לצפות ששיחה בנושא כה רגיש תיאמר בסגנון מחושב וזהיר יותר, ומי שנמצא במעמד כה נכבד אמור לשקול כל מילה שיוצאת מהפה, וכמו שאמרו חז"ל "חכמים היזהרו בדבריכם", אלא מאי? - יש מצב שבו קצת קשה לשלוט על הדברים שנאמרים, לענ"ד זה לימוד הזכות הגדול ביותר והאמיתי ביותר. |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
עוד יש לומר
חבר מתאריך 5.5.14
14 הודעות | יום חמישי א' בסיון תשע''ד
12:36 29.05.14 |
|
101. לדון לזכות צריך
בתגובה להודעה מספר 99
|
אבל מ"מ אמרו בפרקי אבות אזהרות נוראות "חכמים הזהרו בדבריכם שמא ישתו התלמידים הבאים אחריכם" וכו' (עיי"ש ההמשך שלא רציתי לכותבו) ובתוי"ט שם כתב: חכמים הזהרו בדבריכם - מה שהזהיר לחכמים אין הכונה שאין שאר בני אדם מוזהרים בכך אלא שאם יפול ספק בדבריהם של חכמים יבואו השומעים לכלל טעות משא"כ בדברי הדיוט שאין משגיחין על דבריו. לכך הזהיר יותר לחכמים. במדרש שמואל בשם החסיד הר"י ן' שושן ובמאירי כתב: פירוש הזהרו לברר דברים היוצאים מפיכם עד שלא יהא המאמר סובל בשום פנים לפרשם בצד שיהא השומע נוטה מהם למינות. והאם אחרי כל הלימודי זכות הנ"ל אפשר להגיד שמה שנאמר שם זה בגדר "עד שלא יהא המאמר סובל בשום פנים לפרשם בצד שיהא השומע נוטה מהם למינות"? בשום פנים! והרי כאן זה להיפך שנימת הדברים כפשוטם היא נגד המקובל לנו בעיקר האמונה, וצריך לעשות מאמצים רבים לדחוק את הדברים כדי לפרשם בצורה הולמת. (וכך גם לגבי הביאור המוזר שרש"י כתב דבריו על מימרי דאמוראי לפרשם ע"פ מה שהיה צרפתי ושתו שם יין לרוב וכו'. לומר כך ברבים זה ודאי בגדר "הזהרו בדבריכם"). |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|