קבוצות דיון
פורום אברכים
נושא #51415
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
צל"ש
|
מיעוט המצוי
חבר מתאריך 3.12.13
209 הודעות | יום שלישי כ''ח באייר תשע''ד
14:30 27.05.14 |
|
פגישת הגראי''ל הגרמ''צ - התמלול המלא במקרה של טעות אשמח לתקן
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 27.05.14 בשעה בברכה, מיעוט המצוי לבדוק במקור ולא להסתמך רק עלי חול המועד פסח תשע"ד. הגרמ"צ ברגמן בביקור אצל הרב שטיינמן ודן עמו בשמעתתא דחציו עבד וחציו בן חורין, ובדברי הירושלמי וכו'... דקה 2:36 בהקלטה: הגרמ"צ ברגמן: ברמב"ם כתוב שצריך לחכות לביאת המשיח, חוץ ממה שצריך להאמין להאמין בו ולהיות 'מאמין בביאתו' צריך גם להיות 'מחכה לביאתו'. שניידר (מסביר): הרמב"ם הרי כותב שצריך לחכות למשיח, לא רק להאמין אלא לחכות. הרב שטיינמן: קיינער איז דאס נישט מקיים? הגרמ"צ ברגמן (מתפלא): הרמב"ם כותב שמי שלא מחכה הוא כופר בתורה ובנבואת משה, ומביא ראיה... הרב שטיינמן (נכנס בדבריו): קיינער איז דאס נישט מקיים ! (אף אחד לא מקיים את זה!) הגרמ"צ: אבל הרמב"ם אומר שאם לא, הריהו כופר בתורה ובנבואת משה! שניידר (מתפלא): הרי ה'אחכה לו' הריהו מהעיקרים ! הרב שטיינמן (שוב זועק): אף אחד אינו מקיים את זה! גזירה שאין הציבור יכולין לעמוד בה! גם כאן זה כך, מי מקיים את זה? מי? מי? אומרים שהחפץ חיים היה מקיים את זה, כך אומרים... אולי כן? איני יודע? כך אומרים, אולי כן? אבל גם הוא עדיין אחד בעולם, אחד בעולם. והאם התורה ניתנה רק לאדם אחד? הגרמ"צ: אבל הרמב"ם מביא ראיה מהפרשה של בלעם שכתוב "אראנו ולא עתה אשורנו ולא קרוב", איפה כתוב שם שצריך לחכות? הוא מביא ראיה שמשיח יבוא, אבל איפה כתוב ראיה שצריך לחכות לביאתו? בנביאים כן כתוב, אבל בתורה איפה זה כתוב? 40 שניות דממה הרב שטיינמן חוזר לדון בשמעתתא דחציו עבד וחציו בן חורין: ירושלמי .... (המשך לא ברור) שוב: חציו עבד וחציו בן חורין... הגרמ"צ ברגמן: רציתי לשאול את הראש ישיבה, יש רש"י בהושע, ברש"י כתוב על הפסוק "אפגשם כדב שכול כנמר על דרך אשור" , אומר רש"י: "כל אשור שבמקרא דגש וזה רפוי שאינו שם מקום אלא אארוב ואשקוד כמו "אשורנו ולא קרוב". - "אשורנו" הפשט הוא כמו שהאורב יושב ומחכה כל הזמן שמישהו יעבור. כך כותב רש"י בהושע. אולי לזה נתכוון הרמב"ם. הרב שטיינמן: לא מדברים על דברים כאלו, לא מדברים על דברים שאף אחד לא מקיים, ממי מדברים?? מדברים על מלאכים?! לא מדברים ממלאכים.. הגרמ"צ ברגמן (זועק): אבל זה מהי"ג עיקרים??!!!! י"ג עיקרים!! בימים מקדם אני חושב שיותר חיכו מהיום. שניידר (מסביר לרב שטיינמן): בזמנים קדומים חיכו למשיח יותר מהיום. הרב שטיינמן: אמת, בגלל שהם היו שבורים ולכן הם חשבו.. (המשך לא ברור) שניידר: הרמב"ם הרי אומר "עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא" בי"ג עיקרים, הוא לא מתכוון שזה חיוב הי"ג עיקרים לחכות?! הגרמ"צ ברגמן: מהרב מבריסק יש וורט שלם על זה, הרב אומר שאע"פ שיתמהמה עם כל זה אחכה לו. זה לא שאלה ותשובה אלא אומרים את העיקר שאחכה לו. הגרמ"צ ברגמן (ממשיך): הרי נחלשים כל העיקרים?! באם את זה אין מקיימים הלא זה נורא! כל העיקרים נחלשים! זה נורא! אם זה לא נורא הכל נהיה חלש, אני אומר שכל העיקרים נחלשים אם אף אחד אינו מקיים את זה. הרב שטיינמן: הגמרא אומרת שמאן דאמר אחד אוחז שאין משיח שכבר אכלוהו, (מנסה להיזכר...) הגרמ"צ ברגמן עוזר לו את דברי הגמ': " אין משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקי'" שניידר: חילק ובילק הראש ישיבה מתכוון? (הסבר: בגמר' סנהדרין צ"ח ע"ב איתא: "אמר רב גידל אמר רב עתידין ישראל דאכלי שני משיח אמר רב יוסף פשיטא ואלא מאן אכיל להו חילק ובילק אכלי להו לאפוקי מדרבי הילל דאמר אין משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיה") הגרמ"צ ברגמן: אבל הרמב"ם הרי פוסק אחרת?? שניידר מסביר את הרב שטיינמן (שומעים גם את הרב שטיינמן ברקע): הר"י שואל: האם אותו אמורא הוא אפיקורס רחמנא ליצלן? (הסבר: בגמרא בסנהדרין צ"ט ע"ט איתא: "ר' הילל אומר אין להם משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיה אמר רב יוסף שרא ליה מריה לרבי הלל וכו' וברש"י מסביר בד"ה: שרא לי מריה: ימחול לו הקב"ה שאמר דברים אשר לא כן עכ"ל, ) הגרמ"צ ברגמן: אז מה? אז אתה פוסק כמו האמורא ולא כמו הרמב"ם? הרב שטיינמן: זה מספיק שנקיים את המצוות שאפשר כן לקיים, הלוואי שאת זה (את המצוות) נקיים.. לבדוק במקור ולא להסתמך רק עלי כי לה' המלוכה היינו ישראל (ברצון) ומושל בגוים בחזקה היינו שלא ברצון. (גאון) כתוב מאן מלכי רבנן ולא מאן משלי ... (הגראד"ו) |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה |
|
0
|
|
|
|
האשכול |
מחבר |
תאריך כתיבה |
מספר |
ג''כ מסולף. |
שמעונאהמורים |
27.05.14 14:31 |
1 |
איפה? אני ישמח לתקן. רק תן לי רק את המיקום בקלטת |
מיעוט המצוי |
27.05.14 14:33 |
2 |
לך תלמד קורס ביידיש לפני שאתה מגלה לכולם שאתה פריינק |
יפרח כלבנון |
27.05.14 14:40 |
3 |
אתה יכול להפנות על טעות אחת בתימלול???? |
מיעוט המצוי |
27.05.14 14:44 |
4 |
Like |
על-הסלע-הך |
01.06.14 18:07 |
153 |
איזה נחמד זה להיות בפורום כל היום רק כדי לענות לכולם ''מסולף'' בלי להסביר מדוע? |
מים מן הסלע |
27.05.14 18:46 |
33 |
בשורה האחרונה הסילוף זועק לשמים |
בורי |
27.05.14 14:47 |
5 |
תרגום מקצועי שלך, אשמח לשמוע חו''ד מקצועית של אדם ניטראלי |
מיעוט המצוי |
27.05.14 15:07 |
6 |
אתה או מטומטם או אדיוט |
בורי |
27.05.14 15:27 |
10 |
כל מי שלא יודע שהמריבה הטפשית הזאת לא מעניינת את הרב בורי-הוא מטומטם או אידיוט? |
מים מן הסלע |
27.05.14 18:54 |
36 |
הוא אדיוט ומטומטם |
בורי |
27.05.14 21:13 |
55 |
ומאיפה הוא צריך לדעת מה הם דעותיך? |
מים מן הסלע |
28.05.14 00:32 |
67 |
הוא חסיד ולא ליטאי |
מני ביתרי |
27.05.14 15:44 |
11 |
בורי צודק, ליתר דיוק שמעתי שוב התמליל |
אנשי השם |
27.05.14 18:23 |
27 |
זה לא מה שבורי אמר, |
לפחות לא טיפש |
27.05.14 18:27 |
28 |
תקשיב שוב טוב! הרב שטיינמן אומר סי גנוק! (ולא איזגנוג) |
קורא מפה |
27.05.14 18:36 |
31 |
שמעתי שוב ושוב הוא אומר ''דער עיקר'' אני לא שומע (ל''ת) |
אנשי השם |
27.05.14 18:44 |
32 |
תחדד את האוזניים ותשמע שוב, אין מקום לדון בזה כלל |
קורא מפה |
27.05.14 18:56 |
38 |
אני מצטרף לדבריך ששאר הניקים ישמעו |
אנשי השם |
27.05.14 19:03 |
41 |
את ה''קריעה'' היה עליך לעשות כשהר''ר א''ל הכהן פופקא כתב בנדון |
כשהנשמה מאירה |
28.05.14 02:01 |
78 |
מה ראית פה לקרוע קריעה? שבנו לא מסכים עם ספיקותיו של הרב שטיינמן? |
מדבר_לענין |
28.05.14 02:05 |
79 |
נראה שהודעת ''מדבר לעניין'' נכתבה ע''י תוכנה אוטומטית כלשהי |
כשהנשמה מאירה |
28.05.14 02:26 |
82 |
אדרבה, משם ראיה |
ניקכפול |
28.05.14 02:09 |
80 |
אי הבנה: לא דנו על להאמין, אלא על ''לחכות'' ו''אומרים'' שהח''ח היה ממש מחכה |
כשהנשמה מאירה |
28.05.14 02:24 |
81 |
מחכה=בגדי שבת? |
ניקכפול |
28.05.14 02:30 |
83 |
או קי, בגדי שבת לא. אז על מה מדובר שצריך לעשות קריעה על הפקפוק באמיתות? |
כשהנשמה מאירה |
28.05.14 02:32 |
85 |
על ציפיה בלב. |
ניקכפול |
28.05.14 02:37 |
86 |
לדבריך ''אומרים'' שהח''ח האמין וחיכה בלב, ועל כך דנו הרבנים שליט''א |
כשהנשמה מאירה |
28.05.14 02:42 |
88 |
ידוע לך על ספר של החפץ חיים בשם ''ציפית לישועה''? |
מדבר_לענין |
28.05.14 02:45 |
90 |
לדבריך ''אומרים'' שהח''ח לבש בגדי שבת ועל כך דנו הרבנים שליט''א? |
ניקכפול |
28.05.14 02:51 |
96 |
אלמד זכות שקפצת בלי לעבור על לעיל. אחד כתב שצריך קריעה |
כשהנשמה מאירה |
28.05.14 02:54 |
101 |
החפץ חיים חיבר ספר ''ציפית לישועה'' |
מדבר_לענין |
28.05.14 02:57 |
103 |
קראתי הכל, וכל הנושא הוא על הציפיה בלב, ולא על הבגדי שבת |
ניקכפול |
28.05.14 02:58 |
104 |
''כמו שהאורב יושב ומחכה כל הזמן שמישהו יעבור'' , מר הי''ו מכיר המשפט? |
כשהנשמה מאירה |
28.05.14 02:46 |
92 |
הוא מחכה בבגדי יום חול |
מדבר_לענין |
28.05.14 02:48 |
94 |
מה שצוטט ש''אומרים'' על הח''ח, שעל כך רצו כאן לעשות קריעה!!! |
כשהנשמה מאירה |
28.05.14 02:31 |
84 |
בודאי, כל המשא ומתן היה על ''ציפיה'' בלב. |
ניקכפול |
28.05.14 02:39 |
87 |
חידה: מי אמר למי ''כמו שהאורב יושב ומחכה כל הזמן שמישהו יעבור''? |
כשהנשמה מאירה |
28.05.14 02:45 |
89 |
הגרמ''צ להגראי''ל |
מדבר_לענין |
28.05.14 02:46 |
91 |
וכוונתו לעניין ''בלב'', אה? |
כשהנשמה מאירה |
28.05.14 02:48 |
93 |
ציפייה היא תמיד בלב!!! |
מדבר_לענין |
28.05.14 02:49 |
95 |
פשוט וברור |
ניקכפול |
28.05.14 02:53 |
98 |
ומי הוא שיודע מה בלב מרן רבנו הח''ח זצ''ל? |
כשהנשמה מאירה |
28.05.14 02:56 |
102 |
מי ששמע מהח''ח שהוציא בפיו את הדברים שבליבו |
ניקכפול |
28.05.14 03:02 |
105 |
האורב יושב בלב, וממתין לעשות קריעה בלב על הבלים שמסלפים |
כשהנשמה מאירה |
28.05.14 02:52 |
97 |
נראה שהנך תלמיד טוב |
מדבר_לענין |
28.05.14 02:54 |
99 |
שתהיה בריא, וישר. |
ניקכפול |
28.05.14 02:54 |
100 |
האם אין מי מחברי הפורום שמוכן להכריע בויכוח |
אנשי השם |
27.05.14 22:18 |
60 |
קורא מפה צודק ב 100%, לא מבין איך אתה הגעת לזה |
מדבר_לענין |
28.05.14 00:36 |
69 |
היינו דנים על העיוותים שלך לו לא היינו רואים את שאר הדברים... |
קורא מפה |
27.05.14 18:33 |
30 |
זועק לשמים? גם לשיטתך הוא פשוט טעה בתרגום של מילה אחת (שיש לה 2 תרגומים) |
מים מן הסלע |
27.05.14 18:51 |
35 |
חבל שלא קיבלתם את עצתי שלא להוציא דברים חמורים ונוראים אלו חוצה |
על-הסלע-הך |
27.05.14 15:21 |
7 |
_ |
פוניבז' |
27.05.14 15:23 |
8 |
גאון הירדן, אתה חושב שרימון מסנן פסוקים מהתנ''ך? |
פוניבז' |
27.05.14 16:52 |
19 |
נשמע מגוחך אבל ככה זה. |
מי אני |
27.05.14 21:19 |
57 |
על ''על הסלע'' אמרו חז''ל: לא עבדו ישראל ע''ז אלא כדי להתיר להם _בפרהסיה |
סטנדר |
27.05.14 15:25 |
9 |
עוד סילוף זדוני, קיבלתי. |
שמעונאהמורים |
27.05.14 16:00 |
12 |
יש לך ספק ש''מיעוט המצוי'' במקרה הטוב הוא ספרדי? כמעט שאין מילה ללא טעות זדונית! |
סטנדר |
27.05.14 16:09 |
14 |
שמעונאהמורים, לפי התרגום שאתה מביא, הרב ברגמן יותר אפיקורס מהגראי''ל! |
סטנדר |
27.05.14 16:12 |
15 |
להבדיל ממך אני כן מבין אידיש. |
דרכי נועם |
27.05.14 18:55 |
37 |
תמשיכו לעשות צחוק מעצמכם... |
על-הסלע-הך |
27.05.14 16:25 |
16 |
על הסלע המזוהם, אתה חושב שמישהו עדיין קונה את השקרים שלך? שקרן פתלוגי! |
סטנדר |
27.05.14 16:30 |
17 |
אתה סלפן ברמה מטורפת, מאיפה העזות? |
קורא מפה |
27.05.14 18:19 |
23 |
שמעו נא שקרן מועד גם במילתא דעבידא לאיגלויי |
לפחות לא טיפש |
27.05.14 18:22 |
26 |
שמעונאהמורים צודק ומדייק!!! חבורת המחבלים משקרים במצח נחושה! |
סטנדר |
27.05.14 19:01 |
40 |
אני גם אמרתי היום ועבדתם אלוהים אחרים |
אנשי השם |
27.05.14 19:05 |
42 |
אני יכתוב את המילים באידיש כפי שזה נאמר |
אנשי השם |
27.05.14 18:59 |
39 |
גם לפי התרגום שלך, הפירוש שלך הוא מסולף לחלוטין. פשוט טירוף. |
ניקכפול |
27.05.14 20:08 |
44 |
תודה רבה. |
ניקכפול |
27.05.14 16:06 |
13 |
רוב הדברים כפי שהבאת הם נכונים ו מתאימים לקלטת. |
יוסי3 |
27.05.14 16:33 |
18 |
כשהוא אומר אתה הוא מדבר לרב שניידר |
לפחות לא טיפש |
27.05.14 17:58 |
21 |
הוא שואל ''אתה'' ומתכוון לשניידר(שים לב שהוא קוטע את שניידר באמצע דבריו) |
קורא מפה |
27.05.14 18:20 |
24 |
אין אפשרות! כך קובע מרן! |
קורא מפה |
27.05.14 18:22 |
25 |
עילג וכסיל שכמוך |
יוסי3 |
27.05.14 18:30 |
29 |
בכל הדרת הכבוד |
נראה לי |
27.05.14 20:46 |
52 |
אני דנתי את הרב שטיינמן לכף זכות יותר ממה שהתברר |
לפחות לא טיפש |
27.05.14 17:41 |
20 |
חשבתי על זה עוד |
לפחות לא טיפש |
27.05.14 18:08 |
22 |
מה רע? גם חז''ל התירו דברים בגלל שאין הציבור יכול לעמוד בהם! |
מים מן הסלע |
27.05.14 18:50 |
34 |
והם לא עשו זאת לבד |
יודע קצת |
27.05.14 19:15 |
43 |
ולכן אפשר לעקור עיקרי אמונה? דאורייתא! |
ניקכפול |
27.05.14 20:09 |
45 |
Like |
למעלה מן השמש |
27.05.14 22:46 |
61 |
הדבר הזה נראה הגיוני שע''ז דנים היום? מלאכי מרום - בכזה שפל נורא? |
המלאך |
27.05.14 20:16 |
46 |
המלאך, אם חשבת עד היום שכאן בפורום נמצאים רק השוליים, אלו שבמקום להיות |
פוניבז' |
27.05.14 20:18 |
47 |
גדול הדור שלכם הוא יותר גדול ממשה רבינו שכולם דנים בדבריו? |
ניקכפול |
27.05.14 20:21 |
48 |
דנים בלימוד, או מבקרים כאחרוני המשכילים?! |
פוניבז' |
27.05.14 20:24 |
49 |
זה נראה לי לא נכון לעשות כאלה דברים - אין לנן שיג ושיח בדברי חול שלהם (ל''ת) |
המלאך |
27.05.14 20:31 |
50 |
אני מסביר לכאלו שבאמת חושבים שיש כאן שאלה. |
אחד שאכפת לו |
27.05.14 20:36 |
51 |
החפץ חיים עצמ ודאי סבר שכל יהודי חייב להתחזק יותר ויותר בציפייה לביאת המשיח |
יושב אוהלים |
27.05.14 21:01 |
53 |
הטענה היא שזהו סוג אחר לגמרי של ציפייה. |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 00:16 |
64 |
תורת החולשה |
על-הסלע-הך |
28.05.14 00:19 |
65 |
נו נו... |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 00:26 |
66 |
שקועים בטומאה... |
על-הסלע-הך |
28.05.14 09:43 |
107 |
חזק ביותר |
יוסי3 |
28.05.14 14:35 |
109 |
יישר כח |
נראה לי |
27.05.14 21:01 |
54 |
הביאור שלך לא מספיק כלל |
לייבלה |
27.05.14 21:15 |
56 |
הרמב''ם אומר מפורש שה'לחכות' חלק הוא מעצם האמונה בביאת המשיח |
על-הסלע-הך |
27.05.14 21:23 |
58 |
מה בדיוק הצלחת לא להבין? |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 00:04 |
62 |
אתה שקרן כרוני! |
מדבר_לענין |
28.05.14 00:42 |
70 |
הצלחת לשכנע מישהו... |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 00:51 |
71 |
על זה דיברתי בין היתר |
מדבר_לענין |
28.05.14 00:57 |
72 |
די כבר, תסתכל בבקשה בתגובה הראשונה שלי ובשרשור ואז תגיב. |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 01:00 |
74 |
למה הרמת ידים? |
מדבר_לענין |
28.05.14 01:04 |
75 |
בלי לפגוע, מי אמר שאתה צדיק? |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 01:05 |
76 |
אני אומר לך שאני לא צדיק, |
מדבר_לענין |
28.05.14 01:10 |
77 |
אתה לא מבין ציניות? |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 08:30 |
106 |
תגובתך מבוססת על טעות או הטעיה |
קורא מפה |
27.05.14 22:12 |
59 |
לא טעות ולא הטעיה. |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 00:13 |
63 |
Like |
מים מן הסלע |
28.05.14 00:35 |
68 |
ישר כח! הפשט בר' הלל משיב נפש. |
האמת נעדרת |
28.05.14 16:02 |
110 |
תודה רבה. |
אחד שאכפת לו |
29.05.14 00:10 |
134 |
כפירה בעיקר החדש שלכם ! |
על-הסלע-הך |
29.05.14 00:16 |
135 |
מצטער, אני לא יכול להסביר יותר ממה שהסברתי. |
אחד שאכפת לו |
29.05.14 00:35 |
136 |
מה?? השאילה אולי מה ההגדרה של מצפה. |
מיעוט המצוי |
28.05.14 20:04 |
112 |
לא הבנת לא נורא, קורה. |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 20:47 |
115 |
ואיך בדיוק נכנס פה טעותו של רב הילל? |
על-הסלע-הך |
28.05.14 20:51 |
116 |
אתה אף פעם לא טורח לקרוא מה שכותבים? |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 20:54 |
119 |
אך מאותו רגע שאמונה זו מושרשת ומוכרעת בכלל ישראל כאחד מי''ג עקרים |
על-הסלע-הך |
28.05.14 21:02 |
120 |
מה הקשר? הגראי''ל טען אך ורק את זה. |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 21:08 |
122 |
מבחינתי כל הסבר דחוק או עקום במקרה דנן תתקבל בברכה |
על-הסלע-הך |
28.05.14 21:13 |
124 |
מצחיק מאד. ברור שלזה התכוון הגראי''ל, תסתכל בתמלול. |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 21:20 |
126 |
מצטער, אל תאשים את דברי ההבל שלך באחרונים! |
מדבר_לענין |
28.05.14 21:22 |
128 |
Like |
הפלסדיגער ייד |
03.06.14 16:38 |
156 |
איך לא רעדה ידך לכתוב כך על מרן שליט''א?! |
מדבר_לענין |
28.05.14 23:24 |
131 |
נס שהוא מצא פשט אחרת הוא היה נהפך לעצניק. (ל''ת) |
יהודי 2020 |
10.08.14 11:43 |
157 |
בלי שהיית מוצא את הפשט הזה, היית משליך את הרב שטיינמן מעליך? |
יהודי 2020 |
10.08.14 11:45 |
158 |
צריך לתקן ולהגיע לרמה מדוייקת מאד של תמלול! |
מדבר_לענין |
28.05.14 00:59 |
73 |
https://rotter.name/kolot/prime/51451.php |
משתומם |
28.05.14 10:04 |
108 |
על כל דבר יגידו לי טעות לבנתיים אף אחד לא הביא הקלטה שהתקבלה ע''י כולם שאני טועה |
מיעוט המצוי |
28.05.14 20:05 |
113 |
יחסית לאיכות ההקלטה, נעשתה פה עבודה מקסימאלית |
על-הסלע-הך |
28.05.14 20:47 |
114 |
מי הגאון שהדליף את הקלטת |
אור ישראל |
28.05.14 23:44 |
132 |
ללמדך איזה בעלי אחריות ציבורית יש בצד של בני התורה |
על-הסלע-הך |
30.05.14 09:35 |
149 |
לצערינו הרב רואים אנו את נציגי אותו כת שאינם מתביישים לשחק בעיקרי האמונה |
על-הסלע-הך |
28.05.14 16:19 |
111 |
אידיוט, אתה קורא לגרי''ז ולחפץ חיים כופרים? |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 20:52 |
117 |
התייחסותי היא בנושא שרבוב דברי ר' הילל בנידון |
על-הסלע-הך |
28.05.14 20:54 |
118 |
מה נסגר איתך? הסברתי את רבי הלל בצורה הכי מובנת שיש. |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 21:05 |
121 |
וכבר הפרכתי לך את סברתך, |
על-הסלע-הך |
28.05.14 21:10 |
123 |
אחרי שהבנת את טעותך, תבקש דרך תשובה מהגר''ש. |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 21:17 |
125 |
מהפה שלי לא יצא שהוא אמר דברי כפירה? בס''ה הדברים עוררו פליאה רבתי |
על-הסלע-הך |
28.05.14 21:21 |
127 |
אחד שאכפת לו אומר טוב |
מדבר_לענין |
28.05.14 21:30 |
129 |
ה' ירחם |
על-הסלע-הך |
29.05.14 06:57 |
140 |
ישמעו אזניך מה שפיך מדבר... |
על-הסלע-הך |
30.05.14 16:19 |
151 |
והתעלמת מרש''י מפורש במקום |
לייבלה |
28.05.14 22:11 |
130 |
לא התעלמתי, אני מסכים שזו תשובה טובה. |
אחד שאכפת לו |
28.05.14 23:48 |
133 |
לא, הראיה היא לא ראיה |
לייבלה |
29.05.14 01:15 |
137 |
זה בדיוק הראיה! שמי שחולק על התוכן של העיקר הוא לא אפיקורס! |
מדבר_לענין |
29.05.14 01:17 |
138 |
הגבתי לפרשנות של ''אחד שאיכפת לו'' |
לייבלה |
29.05.14 01:29 |
139 |
ראה כאן... |
עוד יש לומר |
29.05.14 12:38 |
141 |
Like |
על-הסלע-הך |
29.05.14 22:43 |
142 |
כופרים חדשים: |
שמעונאהמורים |
29.05.14 22:47 |
143 |
שקרן וכזבן ! |
על-הסלע-הך |
29.05.14 22:53 |
144 |
קשקשן ועקום, תפסיק למרוח ולהתחמק |
ניקכפול |
29.05.14 23:03 |
147 |
וכמבואר כאן: |
ניקכפול |
29.05.14 23:39 |
148 |
Like |
על-הסלע-הך |
02.06.14 15:53 |
154 |
Like |
לייבלה |
02.06.14 16:37 |
155 |
... |
סטנדר |
29.05.14 22:53 |
145 |
איזה הכשר יש לוועד? |
על-הסלע-הך |
29.05.14 22:55 |
146 |
תגובה ל''אחד שאכפת לו'' למספר 134. |
האמת נעדרת |
30.05.14 14:23 |
150 |
Like |
על-הסלע-הך |
01.06.14 08:21 |
152 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מדבר_לענין
חבר מתאריך 23.1.13
1664 הודעות | יום רביעי כ''ט באייר תשע''ד
02:05 28.05.14 |
|
79. מה ראית פה לקרוע קריעה? שבנו לא מסכים עם ספיקותיו של הרב שטיינמן?
בתגובה להודעה מספר 78
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 28.05.14 בשעה בברכה, מדבר_לענין ע׳׳ד חכותו של אבי על משיה צדקנו מספרים בפולין הגזמות רבות, ואין בהם אפילו קורטוב של אמת והם רק ׳הזיות שחסידים רגילים להפליג על צדיקים, באשר מוהו ודעתו של אבי, הכיל כמה וכמה ענינים נפלאים מבלי שהיה ניכר על פניו ועל תנועותיו, גם בדיבורים קימץ כמה פעמים, במצאו שאינם לפי הזמן והמקום והאנשים, וכענין שנאמר סתום הדברים (דניאל י״ב) אבל באמת בכל ההגזמות שסיפרו עליו לא הגיעו עוד לתכלית אמונתו ובטהונו בביאת משיה צדקנו, ואמונתו לא נוסדה על איזה רמזים. ואף לא בעיקר על אגדות הכמינו ז׳׳ל שדבריהם סתומים כמה פעמים, וסובלים כמה פירושים וכל הכם מפרש כפי מהלך רותו וכפי הרהורי לבי• אמנם בעיקר, נסמך על דברי התורה והנביאים המדברים בגאולה העתידה. וביותר על דברי תורתנו, שלא באה בתידות ומשלים רק בדברים מפורשים שאינם סובלים שום פירוש אחר (כעין המקראות בנצבים) זכורני כי פעם קראו לפניו מהעתון ״ה מליץ״ — מה שכתב אחד מהמשכילים, כי מקוים כי נהיה במשך הימים כמו בולגריא, שהרימה ראשה משפל מצבה תהת הטורקים והנה ממלכה בין הממלכות, ובכה אבי, באמרו. כי בשביל זה נשפך דמנו במשך אלף ושמונה מאות שנים, כדי להגיע למעלת עם בולגריא, והלא הכתוב אומר והביאך ד׳ אלקיך אל הארץ אשר ירשו אבותיך וירישתה, והשיבך, והרבך מאבותיך, וכתוב עוד כי ישוב ד׳ לשוש עליך לטוב כאשר שש על אבותיך ובדברי הנביאים כתוב, והיו מלכים אומניך וכר אפים ארץ ישתהוו לך ושמתי כדכוד וכר וכהנה וכהנה בכל הנביאים, כן נתבשרנו על התשובה באמר הכתוב, ואתה תשוב ושמעת בקול ד׳ ועשית את כל מצותיו וכר והנביא יחזקאל (פ׳ ל״ו) ביאר ברחבה, באמור ולקהתי אתכם מן הגוים וקכצתי אתכם בכל הארצות והבאתי׳ אתכם על אדמתכם וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם מכל טומאותיכם וכו׳ ונתתי לכס לב חדש ורוח הדשה אתן בקרבכם והסירותי את: לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר ואת רוחי אתן בקרבכם, ועשיתי את אשר בתקותי תלכו ומשפטי תשמרו ועשיתם וכו׳ וכו׳ עיי׳׳ש כל הפרשה וכן נבואות ירמיה (ל) ונבואות זכריה ועוד האריך אז |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
כשהנשמה מאירה
חבר מתאריך 5.11.13
223 הודעות | יום רביעי כ''ט באייר תשע''ד
02:24 28.05.14 |
|
81. אי הבנה: לא דנו על להאמין, אלא על ''לחכות'' ו''אומרים'' שהח''ח היה ממש מחכה
בתגובה להודעה מספר 80
|
באופן חושי, (בגדי שבת, וכו' וכו'). מרן שליט"א פקפק בנכונות הסיפורים, כאן אחד הי"ו חייבנו בקריעה, והבאני מבן מרן הח"ח זצ"ל שכתב שכלפי חוץ לא ראו באביו כלום, והסיפורים שנפוצו בפולין אין בהם קורטוב אמת, אלא הם "הזיות שהחסידים רגילים להפליג". אין כאן אלא עניין צדדי, כיון שמוסכם שלא ראינו מי ש"מחכה" כנדרש ע"פ הרמב"ם, האם הח"ח יצא מכלל זה "כפי שאומרים", ואם אכן כן, האם די בזה להוכיח שהההנהגה הזו ברת השגה היא. וכן, שיקול דעת של זקן שוב הוכיח עצמו, לא להאמין מיד לסיפורים, גם אם נפוצים המה |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
לפחות לא טיפש
חבר מתאריך 3.10.13
973 הודעות | יום שלישי כ''ח באייר תשע''ד
18:08 27.05.14 |
|
22. חשבתי על זה עוד
בתגובה להודעה מספר 20
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 27.05.14 בשעה בברכה, לפחות לא טיפש הידים שלי רועדות כשאני כותב את הקטע הבא כי אני ירא פן אכשל, ותפילתי לה' שישמור רגלי מדחי.הוברר, שהרב שטיינמן לא מהסס לחלוק על רמב"ם בי"ג עיקרים שהיה מקובל בכל הדורות, בגלל שלדעתו זה גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. זה מסביר גם את גישתו בענין הגיוס, שפרץ גדרי ראשונים בגלל ש"הדור חלש" ואת גישתו בענין הכוללים, והעבודה, והכל, שהכל זה גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. ואולי גם זה ההסבר לדרשה הידועה בענין תשובה, שהיום אין מי שיכול לעשות תשובה, ותפילה, שהיום "כולם מתנדנדים". הכל שייך לאותו נושא של "גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה". ה' יעזור.
"ובכל עיר ועיר מדינה ומדינה היה מחלוקת בין המעטים הבלתי מאמינים ובין המרובים המאמינים וגברה ידם ואין פוצה פה לנגדם. ובויניציאה נפלה קטטה ומחלוקת בבית הכנסת ביום שבת קדש ועד שכמעט מת אחד מהבלתי מאמינים, ואז קצת מהמאמינים כתבו לשאול את פי המלך אם יש עוון בהריגתו של אותו האיש הבלתי מאמין ובפרט בהיותו ביום שבת קדש ובבית הכנסת. ואז המלך השיב שדמם של הבלתי מאמינים מותר ועומד וגם ליכא חילול שבת אדרבא נהג בו קדש וכל המאמין זוכה לנחלה בלי מצרים" (תולדות השבתאות) |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אחד שאכפת לו
חבר מתאריך 11.12.13
813 הודעות | אור ליום רביעי כ''ט באייר תשע''ד
20:36 27.05.14 |
|
51. אני מסביר לכאלו שבאמת חושבים שיש כאן שאלה.
בתגובה להודעה מספר 0
|
ולא לכאלו שרוצים לנגח ותו לא. קודם כל צריך להבהיר, שאין אף אחד שלומד ברמב"ם פשט שמי שלא מצפה לגאולה כמו החפץ חיים הרי הוא כופר בעיקר אמונה, ובביאור הרמב"ם לפני כל דבר יש ביאור פשוט מאד. ואביא דוגמא של אדם שיש לו דוד עשיר שיבוא במהלך 20 השנים הקרובות ויתן לו 10000 שקל, ובכן, הוא מחכה לדוד הזה, אך הוא לא יושב ומצפה לו, אין מחשבתו עליו, הוא בהחלט רוצה שהוא יגיע אך אין כל מחשבתו עליו. לעומת זאת אם לאותו אדם יש בן יחיד שהוא לא ראה 20 שנה ומחר הוא הולך לפגוש אותו, כל רגע ורגע הוא חי בציפייה למחר, ובודק את דרכי ההגעה לשדה התעופה וכן הלאה, המקרה של הדוד הוא מה שדורש הרמב"ם מכל יהודי, ואכן כל אדם דתי נכנס להגדרה זו, הצקרה של הבן זו דרגת הציפייה של החפץ חיים לגאולה. אין אף אחד בעולם שטוען שהרמב"ם התכוון לדרוש בתור עיקר אמונה את הדרגה של החפץ חיים, אלא את הדרגה הפשוטה, אך מצד שני כל חיזוק לדרגה גבוהה יותר הוא חיזוק בעיקר אמונה. כעת, הגראי"ל יודע כמו כולם שכל כלל ישראל רוצה שהמשיח יגיע וממילא אינם בכלל אפיקורסים, אך מה שהוא הבין מהגרמ"צ זה שהוא דיבר על ההתחזקות בציפייה לביאת משיח לכעין דרגת החפץ חיים, דהיינו ציפייה בפועל ממש (כמובן שאין הכוונה לדרגת החפץ חיים ממש, אלא לשייכות לסוג כזה של ציפייה לביאת משיח, שזו התחזקות בעיקר האמונה של ביאת משיח) ועל זה טען הגראי"ל שאף אחד לא מקיים את זה ולא שייך בציפייה ממשית לביאת משיח, מכאן ואילך התנהל דו שיח של חרשים כאשר הגרמ"צ טוען שזה כפירה מכיוון שהוא הבין שהגראי"ל טוען שאף אחד לא מקיים בכלל את דברי הרמב"ם הנ"ל והגראי"ל חזר שוב ושוב לזה שלמרות שזה חיזוק בעיקר אמונה אף אחד לא שייך בחיזוק הזה ולכן אין לדבר על זה. וזה מה שדברו שם על זמנים קדומים ועל "יותר ופחות" וכן הלאה. ובנוגע לאותו אמורא כתוצאה מהתמלול אני מבין מה הגראי"ל בא לומר, הגרמ"צ טען שאם לא מקיימים את זה אז נחלשים בכל הי"ג עקרים, ועל זה טען הגראי"ל שאם היה אמורא שאחז שאין משיח לישראל, רואים ששייך חולשה בביאת משיח ועדיין להיות חזקים בשאר העקרים, והביא ראיה את אותו אמורא שלא האמין בביאת משיח אבל ודאי שבשאר עקרים האמין לחלוטין. (ולא הביאו בתור ראיה שהיום מותר לאחוז כמוהו למעשה). במאמר המוסגר כל זה לפי ההבנה הפשוטה בדברי הרמב"ם, אך לפי הבנת הגרי"ז ברמב"ם שהפשט הוא שחייבים להאמין שיכול לבוא בכל רגע (ולא כפי שהביאו הגרמ"צ שם) ולא שיש רגע שבו אינו יכול לבוא, הרמב"ם בכלל לא מחייב לצפות לביאת משיח אפילו ברמה נמוכה הנ"ל, אלא להאמין שיכול לבוא בכל רגע, וקושייא מעיקרא ליתא. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
יושב אוהלים
חבר מתאריך 10.10.12
1751 הודעות | אור ליום רביעי כ''ט באייר תשע''ד
21:01 27.05.14 |
|
53. החפץ חיים עצמ ודאי סבר שכל יהודי חייב להתחזק יותר ויותר בציפייה לביאת המשיח
בתגובה להודעה מספר 51
|
והוא חוזר על כך אין ספור פעמים בספריו. ולא מובן כלל מדוע הגראי"ל יסבור שאין טעם לחזק ולהעלות עוד קצת את רמת האמונה והציפייה, אלא יש להשאירה כגחלת עמומה וכמעט כבויה ברמה הנמוכה ביותר. וכי מפני שאיננו יכולים להגיע לדרגת החפץ החיים או קרוב אליה נרפה מזה לגמרי ? מה זה שייך לגזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה? גם באמונה בקב"ה יש דרגות ואיננו מתקרבים לדרגת האמונה החושית של החפץ חיים, אחרת היינו כולנו ח"ח.. האם בגלל זה לא נתחזק עוד קצת באמונה לפי כוחנו? האם יש מקור תורני אחד שתומך בטענה כזו?
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
על-הסלע-הך
חבר מתאריך 14.12.12
10630 הודעות | יום רביעי כ''ט באייר תשע''ד
00:19 28.05.14 |
|
65. תורת החולשה
בתגובה להודעה מספר 64
|
דורנו לא שייך לכלום ! לא למצות התשובה... לא למצות קידוש השם... לא לזהירות מג' עבירות חמורות בצבא וכו'... לא לאמונה וצפיה בביאת המשיח... לא להשקפה טהורה.... לא למלחמות ה' מול המהרסים והמגדפים מבית ומחוץ... לא להתבדלות מהרשעים.. זוהי כל התורה החדשה אשר בדיתם מליבכם על כף רגל אחת.. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
על-הסלע-הך
חבר מתאריך 14.12.12
10630 הודעות | יום רביעי כ''ט באייר תשע''ד
09:43 28.05.14 |
|
107. שקועים בטומאה...
בתגובה להודעה מספר 66
|
כת שבתאים, מחריבי היהדות, הורסי הישיבות, זורעי פילוג ומחלוקת. כופרים בעיקרי האמונה, רומסים את כל היקר והקדוש לנו מפי רבותינו. במקום אמונת חכמים אמיתית, בדו מושג חדש של אמונה משיחית ב'מנהיג הדור ואין בלתו', רח"ל. אלימים ובריונים שהשתלטו בכוח הזרוע על עולם התורה, ובני התורה נתונים למשיסה תחת רגליהם הדורסניות. ואדהכי והכי, משעה שהחילותם את תורת חולשתכם, היהדות החרדית איננה מפסיקה לשלם מחיר כבד בכל המובנים. אפס הצלחות, ומקסימום כשלונות. זהו סיכום הביניים של הנהגת הדור ע"י נערים מנוערים אחוזי תזזית וטירוף משיחי.. ואנו אנא אנו באים ? באשר לפתיחת ספר, אני מניח שפתחנו ספר יותר ממך ומעדת מרעיך |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
קורא מפה
חבר מתאריך 10.4.12
13715 הודעות | אור ליום רביעי כ''ט באייר תשע''ד
22:12 27.05.14 |
|
59. תגובתך מבוססת על טעות או הטעיה
בתגובה להודעה מספר 51
|
א. גם הח"ח עצמו כותב שאפיקורס זה רק מי שנתייאש לגמרי וכן כתב מרן החפץ חיים זיע"א בספרו "צפית לישועה" (פרק ב'), וז"ל: "והנה כל מי שאינו מאמין כלל בביאת המשיח, ידוע לכל שעוונו גדול מנשוא, שחסר לו עיקר אחד מן השלשה עשר עיקרים. וכן מי שאינו מחכה לביאתו, דהיינו שמתייאש ממנו מאיזה סיבה שהיא, הוא חבירו של האיש הזה, וככופר בתורה יחשב, שזה לשון הרמב"ם בהלכות מלכים (פרק י"א ה"א): "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות בית דוד וכו'. וכל מי שאינו מאמין בו, או שאינו מחכה לביאתו (על כרחך רוצה לומר - שמתייאש ממנו מאיזה סיבה שהיא) לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבינו, שהרי התורה העידה עליו וכו'", עכ"ל. ב. איפה בדברי הגרמ"צ ניתן היה להבין שהוא מדבר על דרגא של הח"ח שעל זה אתה בונה את כל הרייד של הרב שטיינמן בתשובתו אליו במחילה ממך מאיפה המצאת את זה? תעיין שוב. הגרמ"צ מדבר על מה המקור של הרמב"ם וע"כ הגיב הגראי"ל כפי שהגיב.. ג. הגראי"ל חוזר שוב ושוב שא"א ואף אחד לא עושה את זה וכו' וכו' ומרפה ידיו של הגרמ"צ, מדוע? מי שיעקוב יראה שכך זה אצל הגראי"ל כסדר בכל דבר שבקדושה, חוץ מקבלת שבת 10 דקות לפני הזמן, וב"א לחבירו (כשזה לכיוון הרשעים, אבל כנגד שומרי המסורת הוא יוצא בחרב וחנית) ד. הראיה שהביא הגראי"ל מרבי הילל מופרכת מיסודה וזה עצמו מעיד על קרירות וחולשה בעיקר יסודי זה של ציפיה למשיח עיין כאן מה שהביא על הסלע בסוגיא זו: https://rotter.name/kolot/prime/51423.php די ל: הנהגה של שקר!
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
אחד שאכפת לו
חבר מתאריך 11.12.13
813 הודעות | יום רביעי כ''ט באייר תשע''ד
00:13 28.05.14 |
|
63. לא טעות ולא הטעיה.
בתגובה להודעה מספר 59
|
א. אתה רק מחזק את מה שכתבתי, כמובן לכל כלל ישראל אינם אפיקורסים והגראי"ל לא חשב כך לרגע, הגראי"ל גם לא חושב שיש מקום "לחזק" ברמה הזו מכיוון שאין שום אדם דתי שאינו רוצה שהמשיח יבוא. ב. מכח זה שלא יתכן לומר שהחיזוק הוא ברמה הנמוכה של זה שרוצים שמשיח יבוא, הבין הגראי"ל ובצדק שחיזוק בזה היינו לצפות בפועל ממש לביאת משיח, שזה גדר חדש, (ודאי שלא דרגה של חפץ חיים והבהרתי את זה, אלא סוג שדומה יותר לחפץ חיים דהיינו ציפייה בפועל ממש) והבין שלוקח את זה שזה עיקר אמונה מהרמב"ם של מצפה לביאתו, שכל חיזוק בזה להרמב"ם הוא חיזוק בעיקר אמונה ממש ומכאן התנהלה השיחה בדיוק כמו שהסברתי. ג. אני לא מתכוון לסנגר על הגראי"ל מפני האשמות מופרכות מעין אלו, אבל בנושא הספציפי הזה הוא טוען טענה הגיונית, אף אחד היום לא אוחז בכזה סוג של ציפייה למשיח, ויש הרבה מאד דברים שצריך לעבוד עליהם לפני שמגיעים לזה. ד. למה הראיה מרבי הלל מופרכת? אי אפשר לומר שהחולשה והמינימליזציה של עיקר אמונה של ביאת משיח משפיעה על כל העקרים מכיוון שרבי הילל שבכלל לא אחז מהעיקר הזה היה חזק מאד בכל העקרים האחרים. יש תשובות לראיה, אבל לומר שהיא מופרכת? אם תחשבו לרגע, ברור שזה היה הנידון, כי אין אף אדם בעולם שאוחז שהפשט ברמב"ם שמי שלא מצפה לגאולה ממש הוא אפיקורס, וממילא ברור שאני צודק בפשט שיחתם. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
על-הסלע-הך
חבר מתאריך 14.12.12
10630 הודעות | אור ליום חמישי א' בסיון תשע''ד
21:02 28.05.14 |
|
120. אך מאותו רגע שאמונה זו מושרשת ומוכרעת בכלל ישראל כאחד מי''ג עקרים
בתגובה להודעה מספר 119
|
א"כ משעה שתזלזל בעיקר אחד הרי שמכאן ועד לערעור האמונה השלימה והתמימה של כלל ישראל בכל י"ג עיקרים - הדרך קרובה.הרי זה בדיוק מה שהחתם סופר מסביר, שרב הילל עדיין לא נידון כמין וככופר כיון שעדיין לא הוכרעה ההלכה, אך לאחר שהוכרע הדבר כדעת רבים, אשר הוא חלק מעיקרי האמונה, ממילא כל מי שיבוא לפתוח עיקר זה לדיון, הריהו פותח פתח לכפירה לא רק באמונת המשיח, אלא בכל שאר י"ב עיקרים, ובזה לא יישבת כלום. אך לאמיתו של דבר בשונה מן הרגיל שאני מתעצבן מהקרומקייט שלך ביישוב כל השיטות המוזרות בנושא ההתייצבות וכדו', הרי שבמקרה דנן, מצידי תעקם ותעוות את דבריו ככל הניתן, ובלבד שלא לתת מקום למינים לטעות בשם האמונה החדשה ב'מנהיג הדור'. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
על-הסלע-הך
חבר מתאריך 14.12.12
10630 הודעות | יום רביעי כ''ט באייר תשע''ד
16:19 28.05.14 |
|
111. לצערינו הרב רואים אנו את נציגי אותו כת שאינם מתביישים לשחק בעיקרי האמונה
בתגובה להודעה מספר 0
|
כאילו מדובר פה במשחק ילדים. מה שמוכיח שוב כי המדובר פה הרבה מעבר למאבק פוליטי... מדובר פה על מלחמה בעיקרי יסודי הדת!!רק כך ניתן להבין את ההשתוללות של בעלי גאוה סרוחה שחושבים 'שאיכפת להם'... שמוכנים למכור את נשמתם ולאבד את עולמם, בהטלת קרירות בעיקרי יסודות האמונה, ובלבד שיוכלו להמשיך הלאה לכוף את הציבור להוראות רבותיהם בנושא שיתוף הפעולה עם צה"ל ושאר המסלולים הטמאים. משעה שחוצים את הקו, ופורקים עול ממסורת רבותינו בנושאי השקפה, הרי שמכאן ועד לאיבוד נשמתם בארס הכפירה - הדרך קרובה. * * * אחכה לו באנו למחות בזה בכל לשון של מחאה על פרסום והוצאת דברים חמורים המטילים פגם בקדשים, אשר היה מן הדין להזהר ולהשמר לבל להוציאו לרשות הרבים, כאשר הורו רבנים חשובים. אך אחר שהדברים יצאו ונתפרסמו לדאבוננו הרב, שוב לא נותר בידינו ברירה אלא לחזור ולשנן לעצמינו דברים פשוטים ויסודיים אלו, למען נדע מה להשיב לחלושי דעת ורפי מזג הנבוכים מעצם העלאת רעיונות תעתועים אלו, ואשר עלולים ליפול מאמונתם רח"ל. ובעת אשר כזאת חובה על יראי ה' לחזק בקרבם רשפי אש קודש של אמונת אומן, כפי שקיבלנו מאבותינו ורבותינו מדור דור. * * * כל יהודי אשר נשמת א-ל חי בקרבו יודע ומאמין באמונה שלימה ותמימה בביאת המשיח. ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא. אמונה איתנה וצפיה זו המושרשת בלב כל ישראל משך כל שנות גלותנו, היא זו שנסכה בהם את תעצומות העוז מול כל הגזירות והשמדות, והיא זו שליוותה את היהודים הנרדפים עד צווארם בדרכם לתאי הגזים במנגינה המרטיטה של "אני מאמין". הערגה לביאת המשיח באה לידי ביטוי במטבע התפלות וברכת המזון שטבעו אנשי כנסת הגדולה. כאשר רוב רובא של תפלת שמונה עשרה בנוי ומיוסד על האמונה והערגה לביאת המשיח, לבנין ירושלים, לבנין בית המקדש, לתחיית המתים, ולגאולה שלימה. - זהו האל"ף בי"ת של כל מי שבשם ישראל יכונה. * * * האמונה והצפייה לביאת המשיח אינה ח"ו בגדר חסידות ומעלה יתירה בעלמא השמורה אך ורק לדורות קדמונים או לגדולי עולם, אלא שהיא אחת מעיקרי האמונה ויסודות הדת. וכמו שכתב הרמב"ם (הלכות מלכים פרק י"א ה"א), וז"ל: "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה, ובונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל, וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם, מקריבין קרבנות, ועושין שמטין ויובלות ככל מצוותה האמורה בתורה, וכל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו, לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבינו, שהרי התורה העידה עליו וכו'", עכ"ל. וכבר ידועים דברי מרן רי"ז הלוי ז"ל בשם אביו מרן הגר"ח ז"ל דמדברי הרמב"ם מבואר ומפורש להדיא שלא רק אם אינו מאמין בביאת המשיח דינו ככופר, אלא אף אם אינו מחכה לו בכל יום שיבוא הרי שיסודו מחמת חסרון ופגם בהאמונה בביאת המשיח וממילא דינו ג"כ ככופר בכל התורה כולה. - ללמדנו כי הצפיה לביאת המשיח אינו בגדר מדריגה וחסידות בעלמא לדורות ראשונים ולחסידי עליון כהחפץ חיים וכיוצא בו, אלא הוא מעיקרי הדת של כל ישראל, וכל מי שאינו מחכה לביאתו בכל יום שיבוא, דינו ככופר בתורה ובמשה רבינו. וכן כתב מרן החפץ חיים זיע"א בספרו "צפית לישועה" (פרק ב'), וז"ל: "והנה כל מי שאינו מאמין כלל בביאת המשיח, ידוע לכל שעוונו גדול מנשוא, שחסר לו עיקר אחד מן השלשה עשר עיקרים. וכן מי שאינו מחכה לביאתו, דהיינו שמתייאש ממנו מאיזה סיבה שהיא, הוא חבירו של האיש הזה, וככופר בתורה יחשב, שזה לשון הרמב"ם בהלכות מלכים (פרק י"א ה"א): "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות בית דוד וכו'. וכל מי שאינו מאמין בו, או שאינו מחכה לביאתו (על כרחך רוצה לומר - שמתייאש ממנו מאיזה סיבה שהיא) לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבינו, שהרי התורה העידה עליו וכו'", עכ"ל. * * * והן לאחרונה נשמעו בשולי המחנה דברי פקפוק וזלזול וזמירות חדשות ומחודשות, כאילו אין לענין חיזוק האמונה והצפיה לביאת משיח צדקנו שייכות לדור יתום וירוד זה, וכאילו אין זה מעיקרי האמונה, בהעלותם את שיטתו הדחויה של רב הילל בסנהדרין (דף צ"ט ע"א), דאיתא התם: "תניא, רבי אליעזר אומר: ימות המשיח ארבעים שנה וכו', רבי אלעזר בן עזריה אומר: שבעים שנה וכו'. רבי אומר: שלשה דורות וכו'. רבי הילל אומר אין להם משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיה. אמר רב יוסף: שרא ליה מריה לרבי הילל , חזקיה אימת הוה בבית ראשון ואילו זכריה קא מתנבי בבית שני ואמר גילי מאד בת ציון וכו'", ע"כ. - ומזה יצאו לפקפק דאם היה זה מעיקרי האמונה א"כ איך אפשר שרב הילל יכפור באחד מעיקרי האמונה ויאמר דאין משיח לישראל, ואמאי לא נקבע דינו כמין וכופר בעיקרי האמונה. עד שבאו לערער ולקעקע יסודות נאמנים מפי הרמב"ם ורבותינו הראשונים זלה"ה. - ולא יאומן כי יסופר איך נתעלמו בזדון או בשגגה מדברי כל הראשונים והאחרונים שכבר עמדו במבוכה זו וביארו דבר זה בכמה אנפי, כשהצד השווה העולה מדברי רבותינו ז"ל הוא שאחר שהוכרעה ההלכה דיש משיח לישראל, הרי שכל מי שאינו מאמין בביאת המשיח כאחת מעיקרי האמונה דינו ככופר גמור, ואין לו חלק ונחלה בישראל. והן זאת שומה עלינו לדעת, כי גם ר' הילל שטעה ואמר דאין משיח לישראל, לא בא לחלוק ח"ו על ענין הגאולה העתידה לבוא ח"ו, וכאשר ביאר שם רש"י, וז"ל: "אין להם משיח לישראל - אלא הקדוש ברוך הוא ימלוך בעצמו ויגאלם לבדו. שרי ליה מריה - ימחול לו הקב"ה שאמר דברים אשר לא כן", עכ"ל. - הרי לנו בדברי רש"י דאף ר' הילל דטעה וקאמר שאין משיח לישראל משום שכבר אכלוהו חזקי' היינו רק לענין שלא יהי' ע"י בשר ודם, אלא שהקב"ה עצמו יגאלם. ומשום שענין מלך המשיח בו"ד כבר אכלוהו חזקיה. וגם על זה אמר לו רב יוסף: "שרא לי' מריה דר' הילל" על שאמר דברים אשר לא כדת. וכן כתב הר"ן שם, וז"ל: "וכן ר' הלל שהיה אומר אין משיח לישראל לא היה בדעתו שיהיו ישראל באבלן בגולה ויהיו אובדין בכותים, ח"ו לאותו צדיק, שהרי התורה הבטיחה והעידה וכו', אלא ר' הלל מקצר בימות המשיח לומר שלא יהיו צריכין למלך המשיח לכבוש האומות, אלא מיד בצאתם מן הגלות כבוד ה' יראה עליהם, ויחיו המתים ויהנו מזיו השכינה, והיינו דאמרינן (דף צ"ח ע"ב) דלא איברי עלמא אלא לדוד, שהטובה של עוה"ז היתה בימי דוד וכו', וכמו"כ מי שאמר "שכבר אכלוהו בימי חזקיהו", ר"ל שעיקר הטובה הגופנית היתה בימי חזקיה. וכבר נדחו דברי ר' הלל מן הכתוב: "גילי מאוד בת ציון וגו' הנה מלכך יבא לך וגו'", וזה היה בזמן בית שני, וזכריה הי' מבטיח לישראל על מלך המשיח שיגלה במהרה בימינו", עכ"ל. וכתב המהר"ל בספר "נצח ישראל" (פרק מ"ו), וז"ל: "ומה שאמר הילל "אין משיח לישראל", חס ושלום לא היה כופר במשיח, אבל היה סובר שהשי"ת יגאל אותם בעצמו וכו'. תדע לך, דהא למאן דאמר ימי המשיח ארבעים שנה, או שלשה דורות, מה יהיה אחר כך. אלא אחר שכלו ימי המשיח, יהיה השי"ת מנהיג אותם, או שישפוך רוחו על כל בשר, ויהיו כולם חכמים כולם יודעים את התורה אחר כך. וכך הוא דעת הילל שאמר ש"אין משיח לישראל", רוצה לומר כי יהיו נגאלים על ידי השם יתברך, ולא על ידי המשיח. ואל תאמר כלל כי לדעת הילל היו כל הבטחות הטובות נאמר על יחזקיה חס ושלום, שלא היו הטובות בימי יחזקיהו כל כך וכו'. וכמו דסבירי להו להנך תנאי שיהיה אחר דורו של המשיח, כך סבירא להילל שיהיה בתחלת הגאולה גם כן כך. ולכך קבע דברי הילל אחר דבריהם, והפסיק בדברי הנך תנאי וכו'", עכ"ל. וכן כתב מהרח"ו בספר "עץ הדעת טוב" (מכת"י או' קצ"ח), וז"ל: "הלל אומר אין משיח לישראל וכו'. כוונתו לומר כמו שאמרו רז"ל (פרקי דרבי אליעזר פ"י): עשרה מלכים מלכו בכיפה, והקב"ה הוא מלך הראשון והעשירי, כמו שנאמר (ישעי' מד, ו): "אני ראשון וכו'". ומלך המשיח הוא התשיעי. וסבירא ליה להלל שאין צורך שהמשיח יהיה מלך התשיעי שכבר אכלוהו בימי חזקיה, האמנם הקב"ה בעצמו ימלוך והוא יקבץ גליותנו, ולא שנאמר שח"ו היה הלל כופר בקבוץ גליות ובגאולה האחרונה. ואמנם לפי דנפיק חורבא מזה להמון העם שאינם מבינים דבריו, לזה אמר שרי לי' מאריה וכו', כי אם היה ח"ו כופר בגאולה לא היה אומר שרי ליה מריה, אלא אדרבה יאמר שאין לו כפרה להיות ח"ו כופר בגאולה ובתחיה", עכ"ל. ועי' ב"באר שבע" שם שחידש בזה שאף בביאת המשיח לא כפר כלל, אלא שסבר שאין הכרח לזה מן התורה, וכמו שכתב וז"ל: "שהרי הרמב"ם בפרק הנזכר (שם) מונה הכופר בביאת המשיח בכלל אלו שאין להם חלק לעולם הבא, ולקמן בפרקין (שם) אשכחן רבי הלל אומר אין להם משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיה, אמר רב יוסף שרא ליה מריה לרבי הלל כו', והא ודאי שרבי הלל היה מודה ומאמין על פי הקבלה בביאת משיח, רק שאמר שאין הכרח מן התורה ומן הנביאים על ביאת המשיח, דאם לא כן לא הוה מייתי הגמרא דברי רבי הלל כיון שהוא כופר גמור שמכחיש אפילו הקבלה", עכ"ל. - הנה לנו דעיקר טעותו של רב הילל היה בכך שאף שהאמין באמונה שלימה בביאת המשיח, מ"מ טעה טעות מרה בכך שחשב שאין לכך הכרח מן התורה, ועל דבר זה אמר לו רב יוסף "שרא ליה מריה". ובאופן אחר הפליא הרמ"א לבאר וליישב בזה בספרו "תורת העולה" (ח"א פי"ט), וז"ל: "הקנה הימיני היה רומז על ספר אלה שמות, ובו כפתור הוא עיקר אחד שהיא תורה מן השמים, שמבואר שבאותו ספר נאמר ענין מתן תורה שהיה נראה לכל העם כי מן השמים דיבר עמהם השי"ת, וכל העם ראו את הקולות ואת הלפידים וכו'. ובו היה פרח אחד שהוא אמונת ביאת המשיח, כי אז ראה כל העם כי השי"ת גואל ישראל כמו שנאמר (שמות ב, כד): "וישמע אלקים את נאקתם וגו'", ושלח משה נאמן ביתו לגואלם, והוא הדין שראוי להאמין לקץ המקווה, וכמו שאמר השם יתברך למשה (שמות ג, יד): "אהי"ה אשר אהי"ה", ודרשו ז"ל (ברכות דף ט' ע"ב) שיהיה השם יתברך עמהן בגלות זה כמו שהיה עמהן בגלות מצרים וכו', ובאו גם כן לרמוז על אמונת הפרח שהוא ביאת המשיח כדי לחזקו שיהא "יד על כס יה מלחמה לה' בעמלק" (שמות יז, יד), ומאחר שהשם עדיין אינו שלם וכו', לכן על כרחנו צריכין להאמין בביאת המשיח שיהא הכסא והשם שלם. ובאמת שבפירוש זה הוא סוד כוונת רבי הלל שאמר (סנהדרין דף צ"ח ע"ב): "אין משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיהו", רצה לומר שמצד ישראל לא יבוא משיח מאחר שהם חוטאים, אך השי"ת יביא משיח למען שמו הגדול לבל יתחלל בגוים וכו'. וזהו אמרו "שכבר אכלוהו בימי חזקיהו" כמו שאמרו במסכת שבת (דף נ"ה ע"א) שבימי חזקיה כבר נשלם זכות אבות וכו', כי ישראל מצד זכותן לא תוסיף קום אך השי"ת למען שמו הגדול יקים אותה. ומה שאמר שם (בסנהדרין שם): "אמר רב יוסף: שרא ליה מרא להלל וכו'". הנה רב יוסף תפס על רבי הלל שלא חשש על כבוד ישראל, והוכיח זה מדברי זכריה שאמר: "הנה מלכך יבא וגו'" דמשמע מצד זכותם וכו'", עכ"ל. . * * * אולם זה וודאי שכל מי שנשען ותומך יתידותיו לקרר ענין עיקר האמונה והצפיה לביאתו על סמך שיטתו הדחויה של רב הילל, כבר חרץ עליו דינו הרמב"ם אשר דינו ככופר בתורה ובנבואת משה ויצא מכלל ישראל. וכמו שכתב בשו"ת חתם סופר (יו"ד סי' שנ"ו), וז"ל: "והנה ר' הלל בפרק חלק (סנהדרין שם) אמר: "אין משיח לישראל". פירש רש"י: "אלא הקדוש ברוך הוא בעצמו יגאלם בלי שליח". ופירוש זה מוכרח הוא וכו' דודאי גם לר' הלל יש גאולה אלא שאין משיח מלך. וגם בזה לית הלכתא כוותיה. והאומר אין משיח וקים ליה כרבי הלל הרי הוא כופר בכלל התורה, דקיימא לן "אחרי רבים להטות", וכיון שרבו עליו חכמי ישראל ואמרו דלא כוותיה, שוב אין אדם ראוי להמשך אחריו. כמו על דרך משל במקומו של רבי אליעזר הי'ו כורתים עצים לעשות פחמין לעשות ברזל לצורך מילה, ואחר דאיפסקא הלכתא על פי רבים מחכמי ישראל דלא כוותי', העושה כן בשבת בעדים והתראה - סקול יסקל! ולא מצי למימר קים לי כרבי אליעזר וכו'. אבל מי שאינו מודה בו כופר בעיקר של האמנת התורה ודברי נביאים", עכ"ל. וזהו כדברי הרמב"ם דלא רק מי שאינו מאמין בביאתו אלא אפי' מי שאינו מחכה לו בכל יום שיבוא דינו ככופר בכל התורה כולה. וכן נפסק בטור ושו"ע (או"ח סי' קכ"ו), וז"ל: "שליח ציבור שדילג ב' או ג' ברכות אין מסלקין אותו, חוץ ממי שלא אמר תחיית המתים - שמא כופר הוא בתחיית המתים, ומכניע זדים - שמא אפיקורס הוא, בונה ירושלים - שמא אינו מאמין בביאת המשיח ואני אומר אפיקורס הוא", עכ"ל. - הרי לנו דמי שאינו מאמין בביאת המשיח - אפיקורס הוא. * * * ויעוי' בדברי מרן הגה"ק ר' אלחנן וסרמן זצוק"ל שהאריך לבאר הא דרב הילל לא נידון כמין ואפיקורס מחמת טעותו, וז"ל: "דעת הרמב"ם דהמאמין בהגשמה הוא מין. והראב"ד כתב שגדולים וטובים טעו בזה מפני האגדות המשבשות הדעות. ושמעתי בשם כבוד מו"ר הגר"ח הלוי זצ"ל מבריסק בדעת הרמב"ם, כי בכפירה לא שייך שוגג, דהא מ"מ אינו מאמין, ואי אפשר להיות בכלל ישראל בלא אמונה. ואומרים משמו בזה הלשון: "דער וואס איז נעביך אאפיקורס איז אוי אאפיקורס", ולכאורה דבריו מוכרחין שהרי כל הכופרין וכל עובדי עבודה זרה הם מוטעין. אבל קשה דהא תינוק המוטל בעריסה ג"כ אין לו אמונה. ומ"מ הוא בכלל ישראל. ותינוק שנשבה לבין העכו"ם מביא קרבן על שגגתו, ואין דינו כמומר (שבת דף ס"ט), ומוכח דאנוס רחמנא פטרי' גם בחסרון אמונה. וי"ל לפי המבואר למעלה כי יסודי האמונה מוכרחין ודעת האדם מצד עצמה לא תתן מקום לכפירה, ורק רצון האדם לפריקת עול מטה את שכלו לטעות בדברים פשוטים ומוכרחים, ועל כן שגגתו עולה זדון. אבל האומר מותר לעבוד עבודה זרה הוא שוגג, ופטור ממיתה, כיון שסבור שעושה ברשות התורה. ואפשר שזו היא כוונת הראב"ד "מפני האגדות המשבשות הדעות", היינו שטעותן אינה מדעת עצמן אלא מפני שמבטלין דעתן לדעת האגדות, וזהו בכלל "אומר מותר" דחשוב שגגה גם בכפירה. ותתיישב בזה מה שמקשין מהא דאמר ר' הילל אין משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקי', ואיך אפשר לומר שר' הילל יצא מכלל ישראל ח"ו שהרי כפר באחד מעיקרי הדת. ולפי המבואר ניחא שר' הלל אמר כן מפני שטעה בהבנת הכתובים והוי כאומר מותר ודינו בשוגג. ומשו"ה קאמר רב יוסף התם "שרא לי' מריה לר' הלל", עכ"ל. והעולה מדברי ר' אלחנן, דנהי שלא חלק ר' הילל על עצם הגאולה, ורק קסבר שהקב"ה הוא יגאלנו בכבודו ובעצמו כדפירש רש"י, אעפ"כ אכתי דברי רב הילל דברי כפירה ואפיקורסות הן, ומה שלא נידון למין ולאפיקורס ממש לצאת מכלל ישראל, היינו רק מחמת שבא לכך מחמת טעות במקרא, וכל כי האי גוונא אינו יוצא מכלל ישראל, כיון שבא כפירתו מחמת טעות במקרא. - האומנם אחר שכבר הוכרעה הלכה ע"י חכמי ונביאי ישראל שהאמונה בביאת המשיח היא אחד מעיקרי האמונה, ונשתרש אמונת אומן זו בעצמותיהם ובלבותיהם של כל מי שעדיין לב יהודי בתוכו כאחד מעיקרי האמונה ומיסודי דת קדשינו, פשיטא דכל שיבואו לקרר יסוד האמונה על סמך טעותו של רב הילל, הרי שדינו ככופר באחד מעיקרי האמונה, רחמנא ליצלן מהם ומהמונם. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
על-הסלע-הך
חבר מתאריך 14.12.12
10630 הודעות | אור ליום חמישי א' בסיון תשע''ד
21:10 28.05.14 |
|
123. וכבר הפרכתי לך את סברתך,
בתגובה להודעה מספר 121
|
כאשר מאותו רגע שאמונה זו הושרשה בכלל ישראל והוכרעה להלכה כאחד מי"ג עיקרי האמונה, א"כ משעה שתזלזל בעיקר אחד הרי שמכאן ועד לערעור האמונה השלימה והתמימה של כלל ישראל בכל י"ג עיקרים - הדרך קרובה. וכדבריו החוצבים והטהורים של הגאון האדיר רמ"צ ברגמן שליט"א הרי זה בדיוק מה שהחתם סופר מסביר, שרב הילל עדיין לא נידון כמין וככופר כיון שעדיין לא הוכרעה ההלכה, אך לאחר שהוכרע הדבר כדעת רבים, אשר הוא חלק מעיקרי האמונה, ממילא כל מי שיבוא לפתוח עיקר זה לדיון, הריהו פותח פתח לכפירה לא רק באמונת המשיח, אלא בכל שאר י"ב עיקרים, ובזה לא יישבת כלום. אך לאמיתו של דבר בשונה מן הרגיל שאני מתעצבן מהקרומקייט שלך ביישוב כל השיטות המוזרות בנושא ההתייצבות וכדו', הרי שבמקרה דנן, מצידי תעקם ותעוות את דבריו ככל הניתן, ובלבד שלא לתת מקום למינים לטעות בשם האמונה החדשה ב'מנהיג הדור'. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|