קבוצות דיון
פורום אברכים
נושא #43375
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
צל"ש
|
שמעונאהמורים
חבר מתאריך 18.7.13
4189 הודעות | אור ליום שני ח' בכסלו תשע''ד
21:51 10.11.13 |
|
האם היתה מציאות כזו שמרן הגר''ש חלק על מרן הגרי''ש להבחל''ח, ומה ההסבר בזה??
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 10.11.13 בשעה בברכה, שמעונאהמורים העליתי פה בתוך אשכולות אחרים, כמה סיפורים שבהם נחלק מרן הגר"ש אויערבאך שליט"א, עם מרן הגרי"ש זצוק"ל להבחל"ח...לצערי טרם קיבלתי תשובה לעניין, רק התחמקויות והתפתלויות. על כן אציין פה כמה מהמחלוקות הידועות לי, ואשמח אם תלמידיו דפה יסבירו לי השקפת התורה בעניין. 1. בנוגע להיתר חפירות הקברים של מרן הגרי"ש בפסגת זאב, יצא מכתב מפורש ממרן הגר"ש, כנגד החפירות, ובעד כוחו של ר' דוד שמידל להכריע בכל עניין של סכנה לקברים, הנה: http://www.rotter.name/kolot/prime/43025.php 2. בנוגע לתמיכה במפלגת תלם אמונה, כידוע הוראת מרן הגר"ש לתלמידיו היתה לתמוך במפלגת תלם אמונה, ודעת הגרי"ש היתה נגד בצורה נחרצת, הנה דבריו בבחירות נ"ו: https://rotter.name/kolot/prime/43261.php#40 3. בנוגע לפיטורי חתנו מישיבת אמרי צבי, דעת מרן הגרי"ש זצ"ל היתה שהרב פרוינד ראש הישיבה נהג בחתנו שלא כהוגן, ודעת מרן הגר"ש היתה שהרב פרוינד נהג כהוגן, ואף הגיע לישיבה לחזק את הרב פרוינד, בתקופת המשבר, הנה א' מספיחי הפרשה: https://rotter.name/kolot/prime/41950.php 4. גם בעניין פיאות נכריות, בעוד דעת מרן הגרי"ש היתה להקל מאוד בעניין, הגר"ש אוחז שזו "פירצה נוראה" (אגב, לא ראינו את תלמידיו הולכים בכיוון...), הנה: מכתב מרן הגר"ש בגנות הפאה הנכרית יש עוד מחלוקות, אולם אלו הזכורות לי ביותר, אשמח לעזרתם של ידידי דפה. השאלות העולות: האם היתה מציאות כזו של מחלוקת?? האם גם עם מרן הרב שך מרן הגר"ש נחלק?? האם הרב אלישיב היה נחשב "פשרן" בסוגיות הללו שהקל בהם בניגוד לדעת מרן הגר"ש?? למה אז לא נפתחו מפלגות ל"תלמידי מרן הגר"ש הרוצים ללכת לאור הוראותיו של רבם"??, ובתלם אמונה מדוע הורה מרן הגרי"ש "לא לתמוך בשום רשימה אחרת"??
|
|
|
|
0
|
|
|
|
האשכול |
מחבר |
תאריך כתיבה |
מספר |
לא עונים לאדם _ |
אב-רך |
10.11.13 21:54 |
1 |
אמנם בעבר הוא נחלק עם הרב אלישיב אבל מרגע |
שומו שמים |
10.11.13 22:07 |
2 |
... |
על-הסלע-הך |
10.11.13 22:54 |
4 |
i |
שומו שמים |
10.11.13 23:34 |
5 |
עוף כבר מפה! מספיק ניק אחד לנקניק! |
מדבר_לענין |
10.11.13 23:38 |
6 |
i |
שומו שמים |
10.11.13 23:51 |
8 |
אם אפשר למען כבודכם, אבקש דיון ענייני. |
שמעונאהמורים |
10.11.13 23:54 |
9 |
מבלי להיכנס לסילוף המכוון שמהווה בסיס לשאלה... |
מדבר_לענין |
10.11.13 22:52 |
3 |
מה הסילוף?? אם לא קשה לך!! |
שמעונאהמורים |
10.11.13 23:51 |
7 |
ממש אינני מעוניין להיכנס איתך לוויכוחים, אתה ירדת לגמרי משפיותך לאחרונה |
מדבר_לענין |
11.11.13 00:22 |
14 |
אתה טועה טעות מרה וחמורה!!! |
שמעונאהמורים |
11.11.13 09:36 |
23 |
קשה להסביר לסלפנים... |
מדבר_לענין |
11.11.13 10:24 |
25 |
תשובה: |
שמעונאהמורים |
11.11.13 10:40 |
26 |
לא אלאה את הקוראים שוב |
מדבר_לענין |
11.11.13 10:51 |
27 |
השאלה היא מהי ''דרכו'' של הרב שך... |
שמעונאהמורים |
11.11.13 15:28 |
31 |
אין בעיה במחלוקת אבל בעניין הגראי''ל הנושא הוא הדרך מהגרא''מ והגרי''ש והטשעבינר |
יודע דבר |
10.11.13 23:58 |
10 |
מהי ה''דרך''?? |
שמעונאהמורים |
10.11.13 23:59 |
11 |
אני רק קראתי את מכתב הגר''ש אף שאני נבוך בדיוק כמוך |
יודע דבר |
11.11.13 00:08 |
12 |
ננסה להסביר הדברים לענ''ד |
יודע דבר |
11.11.13 00:19 |
13 |
כדאי לך לקרוא את זה: |
שמעונאהמורים |
11.11.13 00:27 |
16 |
''בדיוק כמוך'' זו לא ההגדרה הנכונה... |
שמעונאהמורים |
11.11.13 00:25 |
15 |
לא הבנת אותי |
יודע דבר |
11.11.13 00:40 |
17 |
שמעונא הבנת אותי כעת? |
יודע דבר |
11.11.13 11:47 |
28 |
עוד אשכול הזוי מבית שמעונאהחלוםהזהאשרחלמתי |
מנסה |
11.11.13 01:27 |
18 |
תפנים את העניין הפשוט הזה: ילד בגילך לא יודע היסטוריה, ולפני שהוא מדבר בנושאים |
שמעונאהמורים |
11.11.13 09:07 |
19 |
סלפן, דמגוג וטיפש! |
מדבר_לענין |
11.11.13 09:19 |
20 |
מה שקר?? |
שמעונאהמורים |
11.11.13 09:30 |
21 |
כבר עניתי בקצרה למעלה, ואיני מעוניין להתווכח עם ''מסלפים'' |
מדבר_לענין |
11.11.13 09:32 |
22 |
סליחה, לא שמתי לב, הנה עניתי לך שם. |
שמעונאהמורים |
11.11.13 09:46 |
24 |
לא ארד לרמה הילדותית הזאת. |
מנסה |
11.11.13 12:56 |
29 |
בינתיים במידע ההיסטורי שלך, כשלת בענק. |
שמעונאהמורים |
11.11.13 15:26 |
30 |
ולא נותר לי אלא לעמוד בדברי |
מנסה |
11.11.13 16:35 |
32 |
קצת חומר בעניין דעת גדולי ישראל על ''פאה נכרית''... |
שמעונאהמורים |
11.11.13 21:50 |
33 |
החומר הלעוס שלך לא מענין |
אב-רך |
11.11.13 22:04 |
34 |
סלח לי, אתה הבאת פה פעם אחת איזה חידוש??? |
שמעונאהמורים |
11.11.13 22:35 |
35 |
הגר''ש כותב במכתב ''וכבר פרסמתי'' וכו'. תביא את הפרסום המקורי. |
מנסה |
11.11.13 22:47 |
36 |
חח |
אב-רך |
11.11.13 22:49 |
37 |
בא נתחיל עם הדוגמא האחרונה... |
שמעונאהמורים |
11.11.13 23:48 |
38 |
מעניין שבן אדם לא מתבייש להכריז על עצמו: אני דמגוג גדול!!! |
מדבר_לענין |
12.11.13 02:11 |
39 |
זו לא דמגוגיה!! |
שמעונאהמורים |
12.11.13 08:59 |
40 |
אף אחד לא טען על הרב שטיינמן, דמגוג קטן... |
מדבר_לענין |
12.11.13 09:05 |
41 |
גם הרבי מה''מ שליט''א, לא התכוין לרב שך עצמו |
שמעונאהמורים |
12.11.13 09:07 |
42 |
יפה שאתה בורח שוב לדמגוגיה זולה. |
מדבר_לענין |
12.11.13 09:32 |
43 |
האם גם בישיבת איתרי הייתה מחלוקת כזו?? |
שמעונאהמורים |
18.11.13 01:27 |
44 |
מה קרה לאחרונה באיתרי שאתה כל כך מתעניין בה? |
יודע דבר |
18.11.13 01:33 |
45 |
האמת, אין לי מושג... |
שמעונאהמורים |
18.11.13 01:40 |
47 |
ברור שאינך יודע. לו ידעת, היית שותק לתפארת רוב מניין ובניין. |
אור פני המזרח |
18.11.13 01:42 |
48 |
פירומן! |
אור פני המזרח |
18.11.13 01:35 |
46 |
|
מדבר_לענין
חבר מתאריך 23.1.13
1560 הודעות | יום שני ח' בכסלו תשע''ד
00:22 11.11.13 |
|
14. ממש אינני מעוניין להיכנס איתך לוויכוחים, אתה ירדת לגמרי משפיותך לאחרונה
בתגובה להודעה מספר 7
|
אענה רק בקצרה: 1. ברור שלא היתה מחלוקת בין כל גדולי ישראל למרן הגרי"ש על פסגת זאב, למרות שאינני זוכר את פרטי המקרה (זה לא הגבעה הצרפתית). 2. תלם אמונה לא היתה מפלגת תחליף למצביע ג' היא היתה תחליף למצביעי ש"ס. 3. אין כאן מחלוקת מהותית או ציבורית כלל. 4. דעתם לעניין "פאה נכרית" שווה או כמעט שווה, (ידועה דעתו של מרן הגרי"ש ומדוע הרבנית קנייבסקי לבשה גם וגם). ואגב גם דעת מרן הגראי"ל שווה בזה כפי ששמעתי בעצמי מפה קדשו. |
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
שמעונאהמורים
חבר מתאריך 18.7.13
4189 הודעות | יום שני ח' בכסלו תשע''ד
09:36 11.11.13 |
|
23. אתה טועה טעות מרה וחמורה!!!
בתגובה להודעה מספר 14
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 11.11.13 בשעה בברכה, שמעונאהמורים 1. יש לפניך מכתב, אתה צריך להסביר אותו, מספיק לקרוא בין השורות ולראות שמדובר על סמכותו של ר' דוד שמידל כנגד הבאים לערער על כך, ומי זה היה אם לא מרן הגרי"ש?? ועיין פה: ויקיפדיה, אתרא קדישא תל אל פול2. הרב אויערבך ולהבדיל יוסי פטרוב ואנשיו הצביעו תלם אמונה. והרב אלישיב היה נגד בכלל, גם לספרדים כפי שניתן לראות ממכתבו. 3. יש פה מחלוקת, וצריך להבין אותה, לא נראה לי שעל הרב שך היה מותר לחלוק על "מחלוקת לא ציבורית". 4. אתה טועה או מטעה, תברר אצל נכדי מרן הגרי"ש, אני ביררתי. דעתו שזה יותר צנוע, אולם הוא אחז שאסור להחמיר בזה!! הגראי"ל דעתו בעד פאה נכרית, וודאי שזו לא "פירצה חמורה".
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
מדבר_לענין
חבר מתאריך 23.1.13
1560 הודעות | יום שני ח' בכסלו תשע''ד
10:24 11.11.13 |
|
25. קשה להסביר לסלפנים...
בתגובה להודעה מספר 23
|
1. אל תנסה לטפול אשמה כזו על מרן הגריש"א זצוק"ל שהוא בא כדי "לערער" על ר' דוד שמידל. אינני זוכר את הפרטים והתאריכים המדוייקים של הסיפור ההוא שעבר תמורות רבות, אך מה שאני זוכר בבירור שהרב אלישיב לא הלך אז נגד כל גדולי ישראל, וכל גדולי ישראל לא הלכו אז נגד הרב אלישיב. (אגב, בסילופך אתה מכתיר את ר' שמואל כזה שכתב את המכתב, וזאת כאשר כמעט כל גדולי ישראל חתומים עליו) 2. תפסיק לסלף עובדה פשוטה: "תלם אמונה" היתה מפלגת תחליף לש"ס ולא תחליף ליהדות התורה. גם אם מרן הגר"ש בעצמו הצביע ל"תלם אמונה" (לא אני ןלא אתה יודעים...) זה עדיין היה בגדר תמיכה למפלגה "ספרדית בני תורה" שהיתה זקוקה לתמיכה, וברור שההוראה הכללית לאשכנזים היתה להצביע ליהדות התורה, וגם לא יכלה להיות הוראה אחרת כמובן. 3. אחזור על דברי, אין מחלוקת מהותית ובוודאי לא ציבורית (ומותר לחלוק גם על הרב שך, ועדיין להשאר ידיד ותלמיד אהוב ). 4. דעת מרן הגרי"ש כהגר"ש להבחל"ח שזה מאד לא רצוי, והיה שֹנוי עליו, ובפרט הפאות של היום שהם אכן "פירצה נוראה" לכו"ע, וכמו שהגרש"ז לא כפה דעתו על בני משפחתו כך גם הגרי"ש לא כפה דעתו בעניין זה, והדברים ידועים לכל, ומגובים גם בהקלטה. דעת הגראי"ל (שהיתה גם אצלי חידוש), היא ג"כ שרצוי מאד לעבור למטפחת, אם כי נדמה לי שאינו מורה זאת לרבים. עכ"פ גיבוב השטויות שלך כולם מלמדים על קטנות מוחך, ועל הקביעה ה"לא נורמלית" שאסור לרבנים לחלוק בנושאים שונים, ושכל הרבנים צריכים להיות בדעה אחת בכל דבר ועניין, והעיקר לכרוע ולהשתחוות למרן אשר יהיה בימים ההם, ולסתום את ראשם ואת דעתם כליל.
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
שמעונאהמורים
חבר מתאריך 18.7.13
4189 הודעות | יום שני ח' בכסלו תשע''ד
10:40 11.11.13 |
|
26. תשובה:
בתגובה להודעה מספר 25
|
1. בקשר לעניין הקברים אני משאיר לציבור לשפוט את מראה עיניו, בקשר לשאלה שאתה רומז עליה על "כל הרבנים", יש לי תשובה, אני מעדיף לשמור אותה לעצמי, זה בגדר תורה שבע"פ (רמז: ע"ע חתימות ההתנגדות לחוק טל וכו'). 2. הגר"ש הורה לכל תלמידיו, גם האשכנזים, להצביע תלם. הגרי"ש הורה לכולם, להצביע ג'. "היתה זקוקה לתמיכה", זה אתה החלטת (או לייתר דיוק מרן הגר"ש, להבדיל...), גדולי ישראל אז חשבו אחרת, כולל הרב אלישיב. 3. האם מי שחלק על הרב שך במחלוקת "פרטית" יש לו זכות קיום (ע"ע פוברסקי)???, ומה הופך את "מאבק פוניבז'" ל"מחלוקת מהותית ציבורית"??{אני מסופק אם הכנסת עניין פוניבז' לתמונה יגרום לך להסיט את הדיון, אבקש מיקוד} 4. נכדי הגרי"ש שהגיעו לשאול האם לעבור למטפחת, נענו בלא מוחלט!! דעת הגרי"ש היתה נגד פיאות לא צנועות, נכון. לא נגד פיאות צנועות!!! הגר"ש הוא נגד פיאות בכלל, ואתה מערבב מין בשאינו מינו. דעת הגראי"ל היא בעד פיאות, וידוע הסיפור שהרבנית תמר ע"ה לא קנתה פאה, בגלל שבבית משפחת ליפקוביץ' לא היה כסף לקנות פאה, והיא לא רצתה שתהיה קנאה ותחרות ח"ו. אני לא חושב שכולם צריכים להסכים בהכל, אני רק מנסה להבין מה נחשב "דרך" שעליה יש מי שחולק, ואסור לחלוק, ומה לא נחשב "דרך", שעליה מותר לחלוק.
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שמעונאהמורים
חבר מתאריך 18.7.13
4189 הודעות | יום שני ח' בכסלו תשע''ד
00:25 11.11.13 |
|
15. ''בדיוק כמוך'' זו לא ההגדרה הנכונה...
בתגובה להודעה מספר 12
|
לא הבנתי על איזה "מכתב" אתה מדבר. אולם הנה נוכחת לראות בתוך איזו תעמולת כזב אתה נמצא... אתה כבר היית משוכנע שהגר"ש הוא תעתיק מדוייק של הרב שך והרב אלישיב, זה מה שמכרו לך, אולם פתאום אתה נוכח לראות שלא כך הם פני הדברים, לא פעם, לא פעמיים, לא שלוש, הלך הגר"ש נ-ג-ד דעת גדולי ישראל הגדולים ממנו בתקופה ההיא, כבר עסק בזה פטרוב בשיחתו הראשונה הידועה, מלפני כשנה, בחנוכה. נכון, גדולי ישראל אינם מחוייבים לפסוק בדיוק כפי שפסקו גדולי ישראל הקודמים להם, דור דור ונסיונותיו, דור דור וקשייו, דור דור ושופטיו... בכוונה בראש האשכול לא הבאתי את הדוגמא הידועה והברורה בעניין הצבא, בה עמדת הגרי"ש היתה שיש ללכת לפי הנחיות הרב שטיינמן בנושא, והוא גער ונזף בכל מי שניסה להניא אותו מדעתו זו. כך שאפי' בנושא זה דעת הגראי"ל היא החופפת את עמדת הגרי"ש, ולא עמדת הגר"ש. אקוה שיערה הקב"ה עליך רוח טהרה, ויסיר ממך המבוכה בהבנת גדולי ישראל, כלומר שתפסיק להעסיק את ראשך בסוגיות המונחות לפתח גדולי הדור, עד שבעז"ה תהיה אתה כזה. עלה והצלח.
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שמעונאהמורים
חבר מתאריך 18.7.13
4189 הודעות | יום שני ח' בכסלו תשע''ד
09:07 11.11.13 |
|
19. תפנים את העניין הפשוט הזה: ילד בגילך לא יודע היסטוריה, ולפני שהוא מדבר בנושאים
בתגובה להודעה מספר 18
|
היסטוריים, עליו ללכת לשאול "את הגדולים". כל א' מהקוראים פה שחי בתקופה ההיא, מגחך עליך, הכל ידוע ומפורסם מקדמת דנא, אולם אתה מתעקש (כמו שהרב אלישיב הלך ל"היכל שלמה" באישור הגרי"ז...). 1. בפסגת זאב, יש לך מכתב לפניך שאומר הכל, הרב אויערבאך כותב לרב שמידל מכתב באמצע מאבק ענק שמנהלים הקנאים ברב אלישיב, יש לך יותר מזה?? 2. תלם אמונה, תדקדק במכתב של הרב אלישיב (לייתר דיוק הרב אפרתי), ותראה שבהחלט היה חשש שמצביעי ג' יפזלו לשם, זאת ועוד, תלמידי הגר"ש הצביעו תלם אמונה, חד משמעי, בישיבת מעיילס היה מטה פעיל שלהם, ואני לא רואה מקום לויכוח בנושא הזה. 3. אמרי צבי, תברר, כך בדיוק היו הדברים, יש לך את דבריו של ר' יונה, גש אליו ותשאל אותו.... 4. יש הבדל ענק בין הגרי"ש להגר"ש בעניין פיאות, תברר ותשאל. גם במכתב רואים את זה. אולם אני בטוח, שאתה לכשתינשא בעז"ה בקרוב (אולי בעצם לא כדאי כ"כ צעיר...), ודאי תנהיג ביתך על אדני התורה כפי שיוסד אותם מרן הגר"ש שליט"א, וודאי אשתך תכסה ראשה בכיסוי אמיתי מבד, אשריך!!
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שמעונאהמורים
חבר מתאריך 18.7.13
4189 הודעות | אור ליום שלישי ט' בכסלו תשע''ד
21:50 11.11.13 |
|
33. קצת חומר בעניין דעת גדולי ישראל על ''פאה נכרית''...
בתגובה להודעה מספר 0
|
דעת הגרי"ש אלישיב - להתיר לכתחילה לבישת פאה, ולאסור רק הארוכות: בוידאו שפורסם בתקשורת מפגישתו עם כמה ת"ח, אמר שפאה היא כיסוי ראש לכתחילה ולא בדיעבד. וזה לשונו: לשאלת השואל "רוב בנות ישראל הכשרות נוהגות בפאה. זה בסדר גמור או לא"? ענה הרב "יש פאה שהיא כשרה, ויש שהיא לא כשרה". ושוב הקשה השואל, "זה בסדר גמור או לא? זה לכתחילה או לא"? ונענה "היה פעם גדול הדור... כאשר הגיע כאן לארץ, התנו עמו ואמרו לו 'הסכת ושמע, רבי, בירושלים לא הולכים עם פאה'... הוא אמר, אם כן אני לא נוסע לירושלים, אני נשאר כאן. הם הסכימו והוא עלה לירושלים עם הפאה. מה, ר' איצלה גר עם אשה בדיעבד? אבל הפאה של אשתו היתה כשרה למהדרין" (ובסוף שיחתו שם דיבר נגד הפאות האסורות לשיטתו, שיש בזה פריצות, ואף הראה בידו על מקום הנחת התפילין, כמראה על אריכות אותן הפאות האסורות). דברי הגאון רבי יצחק ירוחם בורודיאנסקי שליט"א, משגיח בישיבת קול תורה, ראש כולל "ישיבת הר"ן" בירושלים וחתן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, בהקלטה משיחה בריש שנת תשע"ד, אמר שפאה עדיפה ממטפחת, וגם לדעת הגרש"ז היא מותרת לכתחילה: "למי שיש כבר דעה מוקדמת שאסור - קשה מאד לדבר עמו. למעשה, אספר לכם סיפור שפעם אשתי שתהיה בריאה, עם הרבנית לאה ע"ה אויערבך שהיא בת של הרב אלישיב, עמדו ודברו ביניהן ואמרו - 'מה עושים מאתנו - מורדות בהורים שלנו'? הדבר הכי גדול זה שרואים על הבנות של הרבנים איך הן מתנהגות, רק שלפעמים בנות הולכות בכיוון הלא נכון - אז אנו יודעים, אבל אצל שני הגדולים האלו - הכיבוד אב היה חזק מאד, אז בעצם המעשים יותר גדולים מדיבורים. מה שאני שמעתי בעצמי מחמי, ואני אסביר את המקום לטעות שהיה בדברים, שאחרים אומרים שמועה הפוכה... אשתי אומרת שהוא נתן לה את הכסף לקנות פאה, ולפני החופה הוא שם את שתי ידיו על הפאה שלה ובירך אותה, וממילא ברור שזה היה בלב שלם. יחד עם זה אני רוצה להגיד לכם שחמי ז"ל היה תקיף בדברים, ומה שלא היה לפי טעמו - הוא מחה על זה; אספר לכם סיפור שמשלים את התמונה, שפעם אחת, אחת הכלות הצעירות הופיעה בבית בשבת שאחר החתונה והשבע ברכות, ואני בעצמי הייתי שם, ובודאי שיש ענין להקדים בסבר פנים יפות, וחמי הסתכל עליה וראה שהפאה שלה ארוכה מדי, אז הוא פנה לסובבים ושאל 'מי זאת האשה הזאת - אני לא מכיר אותה', ככה חריף! וזה היה לפני כולם! וכמובן שזה היה רמז ברור, והיא סידרה את הפאה למקומה, ואני מראה בכך שמצד שני לא היתה שום שאלה, ואם בבית ככה הנהיגו - אז הפשט שזה היה על דעתו המלאה. אם יש כאלה שחושבים אחרת, זה בגלל שיש משפחות אחרות שהתערבו, אבל מצד הבית - הלכו עם פאות, וכמובן שהקפיד מאד מאד שתהיה פאה צנועה, וצנועה זה מה שמקובל שזה צנועה, מה שעל פי הרבנים נחשב צנועה. בכל תוקף הוא דיבר נגד זה, על הפאות הפרועות והמתולתלות והלא צנועות - הוא היה חריף מאד נגד זה, אך פאה בצורה אנושית ונורמאלית וצנועה כמו שמקובל על פי הרבנים - לא היתה לו שום בעיה, בזה הוא תמך. וכך אותו דבר גם אצל הרב אלישיב זכרונו לברכה, כמו שהסברתי מגיסתי ע"ה, ובתנאי שהיא פאה צנועה, וזה חמור מאד; ובפאה צנועה לא היתה לו שום בעיה לכתחילה. ועכשיו אני אסביר לכם את הפירסומים, ומה ששמעתי מחמי: הוא אמר שברור לו שכשמלך המשיח יבוא... כשהעולם יבוא לתיקונו - ודאי שלא יהיו פאות; אבל כיום לפי המצב של היום - זה מה שצריכים לעשות, ואין בזה שום בעיה, זה היה באמת הקו שלו, וזו אינה סתירה, שאם אמר לפעמים שבאמת היה יותר טוב שהיה אחרת, ואם יש כאלה שעשו אחרת והוא שמח מזה - זה גם יכול להיות. אבל למעשה מה שנוגע להדרכה הכללית לדור, לנשים טובות וצנועות - היה שלם עם זה שהיום הולכים עם פאות, ואין עם זה שום בעיה; וממילא מה שאומרים בשמו שהיה נגד והצטער על זה צער גדול - זו גוזמא כי לא הצטער על זה צער גדול... היום בינתים לפי המצב של היום - זה לכתחילה, לא בדיעבד אלא לכתחילה. כדי שאתם תבינו מה היה אצלו המושג ש'כשמלך המשיח יבא' אני אתן לכם עוד דוגמא, שהוא אמר שכשמלך המשיח יבוא - יאכלו מצות יד ולא מצות מכונה, ובשנים האחרונות הוא אכל רק מצות יד, ושאלתי אותו למה - האם בגלל הכשרות של מצות מכונה, והוא ענה, לא, אדרבה מצות מכונה זה מהודר בכשרות, ולמה? הוא אמר שמשה רבינו לא אכל מצות מכונה, ושאלתי אותו 'אז מה יש', ואמר לי שזו לא הצורה האמיתית של לחם עוני, לחם עוני הוא שכל מצה עושים לבד ביד, ואם עושים במכונה כמויות גדולות - זו לא הצורה האמיתית של לחם עוני, והיה לו בזה חוש גדול איך הדברים היו צריכים להיות לאמיתתם, ואיך שעל פי כורח המציאות היום צריכים להתנהג כך, אבל הוא אחז שהצורה האמיתית של מצה היא כמו שכתוב בגמרא שעני - הוא אופה ואשתו לשה - וזה אחד אחד ; ואותה דרך גם לגבי הפאות - כמו שהוא לא יצא נגד מצות מכונה, כך באותו אופן הוא לא יצא למעשה נגד הפאות. דבר אחר, מה שעושים עוגות מקמח מצה ואפילו מקמח תפו"א וזה נראה ממש כמו חמץ - זה היה ממש כואב לו, שצריך שיהיה ניכר בין חמץ למצה - זה היסוד של קטניות, לעשות עוגות שנראות ממש כמו חמץ אבל זה כשר - זה כאב לו, ועל זה הוא דיבר נגד, והוא עצמו לא אכל מזה, וגם אלו שסביבו לא אכלו מזה; והיו לו הרגשות בדברים, והוא דיבר על זה ועשה את זה, שהיו דברים שתאורטית זו לא הצורה של הדבר - אבל זו איננה הנהגה למעשה. אני אשלים לכם את התמונה בדבר שלישי שהוא אמר שבטוח שכשמלך המשיח יבוא זה ישתנה - הוא אמר ש'עד דלא ידע' בפורים זה בעצם לא מתאים ליהודים להשתכר, אלא שבמצב של הגלות שיש צרות - כדי לתת שמחת פורים אמרו שישתו 'עד דלא ידע', ואז שמענו את הביטוי שכשמלך המשיח יבוא זה יתבטל. נחזור לעניננו מה שנוגע למעשה - הפאות היו אצלו לכתחילה, אין בזה שום בעיה, ולבנות הטובות שלו הוא נתן פאות ולא הסתייג מזה, בתנאי כפול שיהיה צנוע... הרבנית של ר' שמואל עליה השלום - היא מהבית הלכה עם מטפחת... ומה שנוגע לרב אלישיב, אני בעצמי שמעתי בהקלטה מה שהרב אלישיב דיבר בשיעור, ושם פשוט הציבור לא תפסו את הענין - הוא דיבר נגד פאות פרוצות, וכשאמר 'לא כמו הפאות שנוהגות היום' - התכוין שפאה זה מותר... אבל ב'הפאות של היום' - הוא התכוון לפאות פרוצות, אבל על הפאות הצנועות הוא לא דיבר שם. והם לקחו את הדברים וטשטשו אותם! אני בעצמי שמעתי את ההקלטה כמה פעמים בצורה מדוייקת, ושם הוא דיבר נגד פאות פרוצות, והוא קרא לזה 'הפאות של היום' ולא התכון כמו הפאות הצנועות של היום, אלא "איך שברחוב הולכים היום", אבל הפאות הצנועות - הוא לא היה נגד, כמו שסיפרתי שהבת שלו הצדקת הרבנית לאה ע"ה הלכה עם פאה. היה מקובל אצלנו, אני לא יכול להגיד שממש זה גם על דעתו אבל כך היה מקובל בבית, שיש עדיפות ללכת עם פאה. כי הפרקטיקה מראה שנשים שהולכות עם מטפחת - יש להן בעיה נפשית עם זה, וזה מתפרץ אצלהן בדברים אחרים - והדברים האחרים הם לא צנועים כל כך. אם הולכים עם פאה - אז רגועים ואין בעיה, לכן אצלנו מקובל שיש עדיפות אפילו ללכת עם פאה. הרב אלישיב אמר למישהו כשהיה ספק על הפאות מהודו, ובבני ברק מספק הורידו את הפאות, אז כשפנו לרב אלישיב שזה ספק דאורייתא לאסור, הוא אמר 'אתה יודע מה זה להוריד לאשה את הפאה - זה להוריד לה את הראש - איך אתה יכול מספק לעשות את זה...' תמיד צריך את המשקל הנכון. הגדולים זה לא רק ההלכה - אלא שיקול הדעת הנכון, להעמיד כל דבר במקום ובמשקל הנכון. זה גדולי ישראל".
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|
|
שמעונאהמורים
חבר מתאריך 18.7.13
4189 הודעות | אור ליום שלישי ט' בכסלו תשע''ד
22:35 11.11.13 |
|
35. סלח לי, אתה הבאת פה פעם אחת איזה חידוש???
בתגובה להודעה מספר 34
|
אני הבאתי פה ים של חומרי מקור בימי היותי פה, אתה יכול לטעון שהחומר לא מעניין, אולם כמויות החומר שהבאתי פה בפורום, חומר מעניין, אני חושב לכולי עלמא, הן כמויות גדולות מאוד מאוד!!! "לעוס", זו ההגדרה האחרונה שאתה יכול לכנות בו את חומרי המקור האיכותיים שאני מעלה כאן. בקשר לעניין הפיאות, אם היית קורא את החומר שעליו אתה מגיב, היית מגלה, ומשווה את זה למכתב מרן הגר"ש בעניין הפיאות, היית מגלה הפתעות.
|
|
(ניהול: מחק תגובה) |
|
|
|
|
|